Geroosterde Pellets (Black Pellet): de nieuwe bedreiging?

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Geroosterde Pellets (Black Pellet): de nieuwe bedreiging?




par Leo Maximus » 22/12/23, 19:25

GuyGadeboisLeRetour schreef:
Leo Maximus schreef:Een andere Duitse thermische elektriciteitscentrale, die van Niederaußem

De cijfers zijn ongeveer dezelfde als die van Neurath, namelijk 1 kg steenkool om 1 kWh elektriciteit te produceren.

En wat betreft elektrisch rendement, met betrekking tot de niet buiten gebruik gestelde eenheden, wordt deze centrale gegeven voor 32/34% tot 43,2/44,2%. Volgens jouw link.

Hoe lager de calorische waarde, hoe meer brandstof er nodig is.

Hoeveel zou er nodig zijn voor een elektriciteitscentrale die op turf draait om 1 kWh elektriciteit te produceren? 10kg? 20kg?
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14993
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4376

Re: Geroosterde Pellets (Black Pellet): de nieuwe bedreiging?




par GuyGadeboisTheBack » 22/12/23, 19:36

Je bent in fictie met de turf. Ik heb uw links gevolgd en (dankzij hen via een proxy) uw vraag beantwoord: "Waar is de efficiëntie van 40%? Waar?". Welnu... het staat in alle letters geschreven (dus in alle cijfers). : Mrgreen:
Achteraf is het duidelijk dat ik geen voorstander ben van kolencentrales, maar dat was niet de vraag.
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Geroosterde Pellets (Black Pellet): de nieuwe bedreiging?




par Leo Maximus » 22/12/23, 22:08

Ik hou niet van fictie met turf, helemaal niet.

In Finland bijvoorbeeld: https://en.wikipedia.org/wiki/Toppila_Power_Station

Enz... En we hebben een veel betere "opbrengst" dan met steenkool... : Lol: Natuurlijk.

We zijn nog niet klaar met het fossiel... helaas.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Geroosterde Pellets (Black Pellet): de nieuwe bedreiging?




par Ahmed » 22/12/23, 22:37

...om nog maar te zwijgen van bruinkool, dat op veel grotere schaal wordt gebruikt en een onvolmaakte steenkool is, en daarom een ​​slechte brandstof.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9863
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2684

Re: Geroosterde Pellets (Black Pellet): de nieuwe bedreiging?




par sicetaitsimple » 23/12/23, 12:38

Aan Maximus Leo:
de cijfers die u aanhaalt, ook al komen ze van dezelfde Wikipedia-pagina, zijn absoluut inconsistent. Als de Duitsers hun meest recente energiecentrales aankondigen met een rendement van meer dan 40%, is dat omdat ze die hebben verkregen, wat waarschijnlijk is met stoomtemperaturen boven 600°C.
Wat de 0,3 kWh/kg voor pellets betreft, vroeg ik mij af of dit niet de hoeveelheid elektriciteit is die nodig is om 1 kg pellets te produceren (vermalen, granuleren, enz.). Maar je hebt de bron, ik weet niet hoe ik die moet verifiëren.

PS voor Ahmed: du bruinkool, niet van bruinkool, wat niets verandert aan de PCI.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14993
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4376

Re: Geroosterde Pellets (Black Pellet): de nieuwe bedreiging?




par GuyGadeboisTheBack » 23/12/23, 12:44

Leo Maximus schreef:Ik hou niet van fictie met turf, helemaal niet.

De discussie concentreerde zich op Duitse kolencentrales en hun efficiëntie. Geen turfcentrale.
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Geroosterde Pellets (Black Pellet): de nieuwe bedreiging?




par Leo Maximus » 23/12/23, 15:19

sicetaitsimple schreef:Aan Maximus Leo:
de cijfers die u aanhaalt, ook al komen ze van dezelfde Wikipedia-pagina, zijn absoluut inconsistent. Als de Duitsers hun meest recente energiecentrales aankondigen met een rendement van meer dan 40%, is dat omdat ze die hebben verkregen, wat waarschijnlijk is met stoomtemperaturen boven 600°C.
Wat de 0,3 kWh/kg voor pellets betreft, vroeg ik mij af of dit niet de hoeveelheid elektriciteit is die nodig is om 1 kg pellets te produceren (vermalen, granuleren, enz.). Maar je hebt de bron, ik weet niet hoe ik die moet verifiëren.

PS voor Ahmed: du bruinkool, niet van bruinkool, wat niets verandert aan de PCI.

Absoluut ! Deze gegevens zijn volkomen inconsistent: 90% van de geproduceerde energie gaat verloren, maar de efficiëntie is zeer goed... : Lol: . Het is Wikipedia, iedereen kan bijdragen, zolang er links zijn. Wikipedia is erg goed, je moet het gewoon uitzoeken en bepaalde dingen met een korreltje zout nemen.

1 kg steenkool/bruinkool die 1 kWh elektriciteit produceert, is ongeveer het gemiddelde voor Duitse elektriciteitscentrales. De VS doen het beter, daar is het gemiddeld 2 kWh voor 1 kg steenkool.

Voor Cordemais-pellets staat dit in de PDF gepubliceerd door EDF, waarin de balans wordt opgemaakt van Ecocombust Fase 1. Het geeft de hoeveelheid pellets weer die door Ecocombust Fase 1 worden verbruikt, en vervolgens de hoeveelheid elektriciteit die door deze tonnage pellets wordt geproduceerd. Doe gewoon een deling. Dit is niet goed ?

N.B.: Ik kom Ahmed te hulp door erop te wijzen dat er twijfel bestaat over het geslacht van het woord "bruinkool". Het gebruik van het vrouwelijke is daarom geen vergissing. Een linkje hierover: https://www.espacefrancais.com/le-feminin-des-noms/
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9863
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2684

Re: Geroosterde Pellets (Black Pellet): de nieuwe bedreiging?




par sicetaitsimple » 23/12/23, 15:35

Leo Maximus schreef:A
Voor Cordemais-pellets staat dit in de PDF gepubliceerd door EDF, waarin de balans wordt opgemaakt van Ecocombust Fase 1. Het geeft de hoeveelheid pellets weer die door Ecocombust Fase 1 worden verbruikt, en vervolgens de hoeveelheid elektriciteit die door deze tonnage pellets wordt geproduceerd. Doe gewoon een deling. Dit is niet goed ?


publiceer de PDF of de link als deze bestaat in plaats van kat-en-muis te spelen!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Geroosterde Pellets (Black Pellet): de nieuwe bedreiging?




par Ahmed » 23/12/23, 16:47

Ik hou van het vrouwelijke, we gaan het niet herhalen, "bruinkool" is blijkbaar een woord van een slecht gedefinieerd genre (het is in de mode!); Het is nog steeds een klein punt dat mij niet stoort... 8) ...maar bedankt voor uw steun, Leo Maximus!
Je schrijft:
1 kg steenkool/bruinkool produceert 1 kWh elektriciteit

Ik betwijfel of er gelijkwaardigheid bestaat tussen de calorische waarde van steenkool en (of) bruinkool...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9863
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2684

Re: Geroosterde Pellets (Black Pellet): de nieuwe bedreiging?




par sicetaitsimple » 23/12/23, 17:32

Ahmed schreef:Ik betwijfel of er gelijkwaardigheid bestaat tussen de calorische waarde van steenkool en (of) bruinkool...

Bruinkool (sorry!) bestaat vaak voor 50% uit water en behoorlijk wat as. Dus eigenlijk is een PCI niet noodzakelijkerwijs buitengewoon.
Dat gezegd hebbende, het brandt nog steeds goed in energiecentrales die ervoor zijn ontworpen. Deze ‘domme’ Duitsers produceren jaarlijks nog steeds ongeveer 20% van hun elektriciteit met... Ze moeten Wikipedia niet hebben geraadpleegd
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 76-gasten