Fietsen en spreeuwen ...

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9846
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: Fietsen en spreeuwen...




par sicetaitsimple » 25/09/19, 21:31

sen-no-sen schreef:Laten we religies terzijde laten en naar het bewijsmateriaal van de cijfers kijken...
........
Pas op voor het vergrootglaseffect en ingekorte analyses! Zoals "Noorwegen is de kampioen van hernieuwbare energiebronnen, terwijl Frankrijk achterloopt", wat volkomen onjuist is maar door bepaalde media wordt herhaald, of zelfs dat de Duitsers en andere Nederlanders milieuvriendelijk zijn terwijl wij Fransen afschuwelijke vervuilers zijn... het pausdom heeft er niets mee te maken Als je er iets mee doet, is het een kwestie van standaardisatie van consumptiepatronen, dat is alles.


Ik gun mezelf een +1. Het lijkt mij een beetje naïef om te stoppen bij beelden van fietsende Nederlanders of Duitsers, we moeten het wat globaler bekijken, ook al is het zeker een goede zaak om te fietsen als de omstandigheden goed zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Fietsen en spreeuwen...




par GuyGadebois » 25/09/19, 21:54

sen-no-sen schreef:het is een kwestie van standaardisatie van consumptiepatronen, dat is alles.

Een kwestie van je veilig voelen. Als er in Duitsland rijstroken voor fietsen zijn die parallel lopen aan en gescheiden zijn van die voor auto's, voelen we ons goed, terwijl we in Frankrijk dezelfde wegen delen en dat is eng.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Fietsen en spreeuwen...




par Ahmed » 26/09/19, 10:57

Ik denk niet dat er op enig moment gesproken is over de tarieven voor auto-uitrusting van de verschillende Europese landen, maar alleen over de ruimte die aan fietsen is toegewezen en het gebruik ervan. Als er concurrentie zou zijn tussen deze twee vervoerswijzen, zou de aanmoediging van de Franse overheid moeilijk te begrijpen zijn: het is in feite slechts een superpositie om de stromen te maximaliseren (en om de onmogelijkheid van het aanleggen van eindeloze nieuwe wegeninfrastructuur te omzeilen).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Fietsen en spreeuwen...




par Did67 » 26/09/19, 17:34

Ahmed schreef:Het grote verschil tussen Nederland en Frankrijk ligt in het belang en de plaats van de auto-industrie.


Vergeet één groot verschil niet: bevolkingsdichtheid!

1) Het financieren van infrastructuur is met 250 inwoners/km² makkelijker dan in ontvolkte gebieden; Ik heb het over fietspaden buiten de stad.

2) Dichtheid ‘dwingt’ een zekere gezelligheid af. Ook al kan het ook tot geweld leiden!

Omdat onze steden in feite dicht zijn en toch niet erg ‘fietsbaar’. Behalve Straatsburg (tot op zekere hoogte). De Bas(Rhin) beschikt op eigen terrein over een "bepaald" netwerk van fietspaden...

We zouden het protestantisme kunnen toevoegen... En meer in het algemeen, een "cultuur"... Vandaar standpunten die heel anders zijn dan de Franse standpunten over veel onderwerpen, van cannabis tot fietsen.

Kortom, de vergelijking is niet zo eenvoudig.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Fietsen en spreeuwen...




par Exnihiloest » 26/09/19, 18:02

Did67 schreef:...
We zouden het protestantisme kunnen toevoegen... En meer in het algemeen, een "cultuur"... Vandaar standpunten die heel anders zijn dan de Franse standpunten over veel onderwerpen, van cannabis tot fietsen.

Kortom, de vergelijking is niet zo eenvoudig.

Helemaal mee eens. We kunnen het model op bepaalde punten niet van het ene land naar het andere overbrengen, terwijl we andere negeren. In Quebec zijn er bijvoorbeeld veel kruispunten met vier haltes. In principe betekent dit dat degene die als eerste arriveert, als eerste vertrekt. Ik heb zelden meer dan twee voertuigen tegelijk gezien, dus het is gemakkelijk te doen. Als er drie zijn, is het al iets ingewikkelder om te weten wie aan de beurt is, vooral als voetgangers of fietsen een van de rijstroken oversteken. Ik kan me voorstellen dat het met 4 en met wachtrijen volkomen onbeheersbaar en inefficiënt zou zijn, dit is wat we in Frankrijk zouden hebben met de verkeersdichtheid die we in de steden ervaren, zonder enige relatie met die van Quebec.
‘Cultuur’, zoals u zegt, is net zo belangrijk. Om mijn voorbeeld opnieuw te nemen: inwoners van Quebec betreden nooit een kruispunt zonder te weten of ze eruit kunnen komen. Als je linksaf gaat, wacht je bij de ingang van het kruispunt, zonder vooruit te gaan, totdat de voorlopers gepasseerd zijn, ook al komt er niemand van links of van rechts. Ondenkbaar in Frankrijk. Wij bleven rommelige Galliërs (wat niet noodzakelijkerwijs negatief is) terwijl ze daar een beetje van die protestantse mentaliteit overnamen waar je het over had, ook al zijn ze inderdaad onze neven (vooral als het om eten gaat). : Lol: ). Onze weginfrastructuur houdt hier uiteraard rekening mee en moet dat ook doen. Het Quebec-model zou niet geschikt zijn, ook al werkt het daar goed.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Fietsen en spreeuwen...




par Did67 » 26/09/19, 18:24

In Denemarken zetten we geen fietsen op slot. En we laten baby's achter in een kinderwagen voor de bistro... Hun premier publiceert zijn meest onbeduidende onkostendeclaraties integraal op internet. En hij betaalt zijn kosten voor levensonderhoud, gaat te voet naar de bioscoop (met het risico vermoord te worden - zie Olaf Palme in buurland Zweden)...

Het is "onbegrijpelijk" voor degenen onder ons die opgewonden zijn en onze vinger opsteken (ik bedoel het "fuck"-teken) bij de geringste ergernis, bij de geringste fout van een landgenoot - want wij zijn natuurlijk de enige die het nooit doen!

Ik schreef ‘cultuur’. Ik had het over beschaving (versus ‘wreedheid’, ik heb de grotere, dus fuck!)

Dus ja, er zijn “middelgrote Nederlandse steden” die er prat op gaan dat ze niet het minste verkeersbord hebben; het kan worden gereguleerd... Het is heel simpel: je hoeft alleen maar te onthouden dat een man niet verpletterd kan worden (in de eerste en figuurlijke zin).

Kwestie van beschaving...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Fietsen en spreeuwen...




par Exnihiloest » 26/09/19, 19:41

Dit is zowel een kwestie van cultuur als van de omvang van het land. Wat in een klein land kan worden gedaan, is niet noodzakelijkerwijs haalbaar in een groot land. Bovendien staan ​​fietsen in Denemarken zeker niet op slot, maar niet overal, in kleine steden en op het platteland. Ik herinner me dat ik vier of vijf jaar geleden in Kopenhagen opmerkte dat de fietsen met een hangslot waren afgesloten, terwijl ik verbaasd was dat ze nergens anders stonden. Kwestie van maat daar ook.
Voor de cultuur geldt in Frankrijk: "als hij geen antidiefstalapparaat heeft omgedaan, zoekt hij ernaar, het is normaal dat ik hem steel", "hij vergat zijn mobiele telefoon op de bank, het is normaal dat ik hem neem het maar aan, dat zal hem leren voor de volgende keer” of “hij is zo’n idioot, ik ga me er niet druk over maken”… de amorele persoon rechtvaardigt zichzelf schaamteloos.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Fietsen en spreeuwen...




par Did67 » 27/09/19, 10:23

Ja, je hebt gelijk.

Het blijft zo dat de ‘menselijke maat’, die waarbij we vol vertrouwen een object kunnen achterlaten, onder ons aanzienlijk is verminderd. In mijn jongere jaren, en in mijn geboortedorp (700 inwoners), was dit het geval. Ik heb mijn ouders nooit de deur op slot zien doen. Mijn vader haalde ook niet de contactsleutel uit zijn 2CV of zijn tractor. We waren niet op zoek naar de sleutels: ze lagen "bovenop"! Tegenwoordig kun je, waar ik woon (6 inwoners), niet... Ik verwijder de sleutel - zelfs als ik niet altijd op slot doe...

Het lijkt erop dat in Denemarken, zelfs in relatieve anonimiteit, wederzijds vertrouwen blijft bestaan ​​in grotere gemeenschappen (kleine en middelgrote steden)...

Niet dezelfde "cursor"?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Fietsen en spreeuwen...




par Grelinette » 27/09/19, 14:20

Did67 schreef:... Het lijkt erop dat in Denemarken, zelfs in relatieve anonimiteit, wederzijds vertrouwen blijft bestaan ​​in grotere gemeenschappen (kleine en middelgrote steden) ...

Ik weet niet waar Denemarken nu ligt, maar dertig jaar geleden, toen we nog studenten waren, vertrokken verschillende jonge mensen van ons om te voet, liftend of met de trein door Europa te reizen. De moeilijkheid is vooral om 's avonds een slaapplaats te vinden als we in een nieuwe stad aankomen, vooral als het koud is.
In Denemarken kwamen de plaatselijke bewoners ons vertellen dat we ons alleen maar op het centrale dorpsplein hoefden te vestigen, zodat de lokale bevolking ons kon komen helpen een slaapplaats te vinden, nog voordat ze zelfs maar vroegen waar er een jeugdherberg of camping was...
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 134-gasten