Fiets die ontspoort

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: Fiets die ontspoort




par Forhorse » 09/08/23, 13:00

Ik heb een probleem met de kettinglijn.
Ik heb gemeten, het kettingblad is 6 mm te ver naar buiten (of de tandwielen 6 mm te ver naar binnen...) wat verklaart waarom het ontspoort als je op het grote tandwiel zit (6 mm is bijna de breedte van de ketting!)

Voorlopig blijft het zo, want het is niet de bedoeling dat het als zodanig wordt gebruikt. Het is een fiets die ik moet "elektrificeren" met een kit (ik heb hetzelfde al gedaan op mijn mountainbike)
Ik zal daarom wachten tot ik de kit heb ontvangen (deze is besteld) en dus het wiel heb vervangen (het is een motor-wielkit) om de kettinglijn op te meten en de nodige aanpassingen te maken, afhankelijk van de situatie (korter). trapas en/of spacers op wielas)
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Fiets die ontspoort




par izentrop » 11/08/23, 15:20

De complete fiets is soms maar net iets duurder https://www.carrefour.fr/p/velo-de-vill ... 6181841683
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: Fiets die ontspoort




par Forhorse » 11/08/23, 19:20

Het is waar dat de VAE voor 620 euro (te koop...) echt goedkoop is! Vooral omdat degene die ik overtyp gebaseerd is op exact hetzelfde frame (normaal omdat het bij Carrefour is gekocht...) en de conversie ervan heeft me tot nu toe gekost:

- Zeer comfortabel zadel (het is voor Madame en haar grote kont...) 24.99€
- Derailleur + ketting + kabel & derailleurhuls + 6 versnellingen vrijloop € 52.02
- 2 banden + 2 binnenbanden € 39.95
- Een trapas 17.09€
- Ombouwset achterwiel 250 W, batterij 470 Wh € 466
d.w.z. in totaal €600... Ik heb 20 ballen gewonnen... geweldig! : Roll:

maar:
- Ik tel de aankoop van bepaalde specifieke gereedschappen die nodig waren voor de reparatie (een dop voor de trapas en een kettinguitslag) niet mee. Het is zeker niet verloren en kan mogelijk worden gebruikt voor andere reparaties en op andere fietsen, maar goed ...
- De kwaliteit van bepaalde elementen heeft er niets mee te maken... zoals de banden + binnenband... op een VAE met 620 kogels op de originele bovenkant, zijn er duidelijk geen banden van 13€ per stuk, maar eerder mest dat is doodgaan van angst (ik heb dat ervaren op een mountainbike van een merk dat begint met Deca en eindigt met thlon, het gloednieuwe ding, 3 uitstapjes, 3 lekke banden voor nog geen 20 km reizen in totaal... Ik heb merkbanden gemonteerd, nee meer lekke banden achteraf)
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6992
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2914

Re: Fiets die ontspoort




par gegyx » 11/08/23, 20:48

Banden bij décabouses, vorig jaar was het 10 en 11€

al je originele hardware in beslag genomen, roestig, doordrenkt met olie, had een revival kunnen hebben?
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Fiets die ontspoort




par izentrop » 11/08/23, 21:08

Forhorse schreef:Ik heb 20 ballen gewonnen...geweldig!
Ik heb het niet beter gedaan. Mijn vrouw had het idee om elk een fiets voor ons te kopen.
Ik bleef achter op deze die een goed cijfer heeft https://www.frandroid.com/survoltes/vel ... mie-au-top.

Een damesfiets voor mijn oude botten, je hoeft je been niet op te tillen om erop te rijden... : Lol:

En dan op het laatste moment, omdat we carrouf niet kunnen proberen en omdat de test het aangaf
Stabiliteit is niet het sterke punt van de TOPLIFE E-4600. Zonder aanwijsbare reden lijdt de voorkant van de fiets aan vervelende instabiliteit
We hebben het bovenstaande model E-MOTIVE REAR TOPLIFE genomen. Waardoor de voorkant in bepaalde situaties ook een beetje onstabiel is, dat is eigenlijk het lot van damesfietsen en het is geen probleem als je eraan went. Dus duurder model met 10 Ah accu ipv 13.

Het grote probleem met deze achterwielmotoren is het gebrek aan koppel. Woon je in een zeer heuvelachtig gebied, dan kun je beter direct overschakelen op de centrale motor die een hoger koppel biedt (> 50 Nm laat je moeiteloos 10% heuvels beklimmen).
In mijn omgeving gaat het nog prima.
Aan de andere kant met 10 Ah batterij (70 km aangekondigd) in maximale ondersteuning, heb ik vandaag de test gedaan, 28 km met ribben, er waren nog 2 van de 6 balken op de batterij, 35 km onder deze omstandigheden zou een maximum zijn :o
Forhorse schreef:het gloednieuwe ding, 3 uitstapjes, 3 lekke banden voor nog geen 20 km reizen in totaal... Ik heb merkbanden gemonteerd, daarna geen lekke banden meer)
Ik heb een keer de binnenband gebarsten bij het passeren van een spoorwegovergang.
Sinds ik binnenbanden en pompen heb gekocht, geen zorgen meer sinds...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: Fiets die ontspoort




par Forhorse » 11/08/23, 22:33

izentrop schreef:
Het grote probleem met deze achterwielmotoren is het gebrek aan koppel.


De motor van de kit die ik ga monteren geeft een koppel van 40N.m... dus het is niet geweldig, maar het helpt nog steeds erg goed.
Ik heb hetzelfde op mijn mountainbike geïnstalleerd en daarmee beklim ik paden die ik nog nooit had kunnen beklimmen terwijl ik op de fiets bleef.

Wat het koppel van een centrale motor maakt, is dat deze profiteert van de overbrengingsverhouding plaat-rondsel, maar ten koste van een veel grotere inspanning van de ketting en snellere slijtage van de gehele transmissie.

Nu is het zo dat de interne versnellingsbak van wielmotoren ook niet eeuwig is...

Voor mij is het grootste nadeel van in-wheel motoren dat de ondersteuning gebaseerd is op een snelheidssetpoint en niet op een meting van het trapkoppel zoals bij (goede) middenmotoren.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: Fiets die ontspoort




par Forhorse » 11/08/23, 22:53

gegyx schreef:al je originele hardware in beslag genomen, roestig, doordrenkt met olie, had een revival kunnen hebben?


Geen kans, alles zat door roest aan elkaar gelast. Ter hoogte van de derailleur, scharnier volledig geblokkeerd en veer opgezwollen door roest (en een roestige veer breekt vrij snel), kabel en derailleurmantel volledig aan elkaar gelast, kabel die op meerdere plaatsen rafelde, ketting ook volledig geblokkeerd, en zelfs als Ik was erin geslaagd het los te maken, de slijtage veroorzaakt door het metaal, opgeblazen door roest, maakte het onbruikbaar.
Het enige onderdeel dat nog bruikbaar was, was de freewheel en zijn tandwielen, ik heb voor de eenvoud een nieuwe gekocht voor montage op de motor-wielset
De trapas is een beetje hetzelfde verhaal, hij was nog goed maar het is een oud model, de pedaalsensor van de VAE kit zit op de dozen gemonteerd met de interne sleufmoer.
De extra trapsensor aanpasbaar voor de oude dozen kost 25€, het nieuwe nieuwe model trapas kost 17€... de keuze was snel gemaakt.
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Fiets die ontspoort




par izentrop » 12/08/23, 08:29

Forhorse schreef:De motor van de kit die ik ga monteren geeft een koppel van 40N.m
Maximaal koppel denk ik. Geen aanduiding bij carouf of bij https://denverbike.com/en/products ... Je kunt nog steeds de steilste heuvels in de eerste versnelling beklimmen zonder een voet te zetten.

Met de motorreferentie kunt u een simulatie krijgen. Kon de mijne niet vinden in de lijst https://ebikes.ca/tools/simulator.html
Forhorse schreef:Voor mij is het grootste nadeel van in-wheel motoren dat de ondersteuning gebaseerd is op een snelheidssetpoint en niet op een meting van het trapkoppel.
Vind het niet erg om roadtrips en boodschappen naar de nabijgelegen stad te doen, wat ik niet meer op een conventionele fiets kon doen.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 136-gasten