Elke dag elektrisch rijden

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Elke dag elektrisch rijden




par phil59 » 25/07/21, 19:10

Hetzelfde bij 130 km/u

valenciennes marseille 130.JPG
valenciennes marseille 130.JPG (232.19 KiB) 1356 keer bekeken


We winnen niet veel, wat we winnen aan rijtijd, verliezen we een beetje bij het laadstation...

Volgens zijn VE, en volgens "zijn laadsnelheid", moet je het juiste snelheidscompromis vinden....

Met een ZE40 zullen we meer in het bereik van 100-110 km/u zitten, denk ik.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Elke dag elektrisch rijden




par phil59 » 25/07/21, 19:18

Janic schreef:phil59 »25-07-21, 17:24
Janic schreef:
tegen het huidige voordelige tarief, maar als het in vlammen opgaat, zullen er chagrijnige mensen zijn! Naïeve mensen geloven dat industriëlen filantropen zijn geworden.
De vraag is dezelfde voor olie, wanneer olie zal branden! Het is precies hetzelfde, behalve voor olie, dat zal waarschijnlijk al lang eerder gebeuren.
Ik zeg niet dat het een beter of slechter is dan het ander. maar momenteel is de olieprijs alleen hoog vanwege belastingen, belastingen die elders zullen moeten worden teruggevorderd van de gans met de gouden eieren, automobilisten opnieuw. Zet dan dezelfde olietaksen op elektriciteit en doe je boekhouding.
Het andere aspect is dat van het monopolie dat tot nu toe op thermische energie rustte en dat zal overgaan op elektrische energie als thermische energie volgens de prognoses wordt afgeschaft. En aangezien ze geen 2 prijzen gaan doen voor onze mooie doe-ogen...schud het bamboeschot achter de oren, maar er zullen ogen overblijven om te huilen!
denk dus niet in termen van vandaag, maar in termen van de toekomst!
PS: de bonussen zullen niet blijven duren bij zo'n snelle overgang omdat industrialisatie niet in een handomdraai gebeurt...politiek door demagogie

demagogie
vrouwelijke naam
Politiek waarmee men de massa flatteert om hun hechting te winnen en te benutten.


Zoals ik al zei, dat is hier niet het onderwerp, HIER is hoe je op een elektrische auto moet rijden.

Maar de bonussen worden natuurlijk stopgezet, maar tegelijkertijd is er meer productie, dus meer winstgevendheid, en wordt de prijs van batterijen ruwweg elke 2-4 jaar gehalveerd, voor dezelfde autonomie.

Om te situeren, is een batterij van zoé in de orde van meer dan 8000€ TTC.

De vraag is ook, wat is het onderhoud van een EV?

Niet veel dingen !!!!

Toen we de ion van mijn vrouw terugbrachten, bijna 60 km verderop, in 000 jaar tijd, had ze NOOIT de garage gezien!

Hoeveel revisie doen we over het algemeen aan onze "koelkast"?

Het is natuurlijk overdreven, maar bijvoorbeeld remblokken, ik ben niet van plan ze te vervangen voor 200-300 km op de ion ...
We remmen over het algemeen heel weinig op een elektrische auto, we regenereren, we laden de batterij op door het gaspedaal "los te laten" of door het rempedaal "aan te raken".
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Elke dag elektrisch rijden




par izentrop » 25/07/21, 19:22

sicetaitsimple schreef:Bedankt voor deze samenvatting.
Uw laatste bericht beantwoordt gedeeltelijk de vraag die ik u wilde stellen, die van het verlies van autonomie met de leeftijd, het aantal cycli of het aantal kilometers.
Ik ben zelfs van plan om over 3 of 4 jaar elektrisch te gaan voor mijn volgende (en misschien laatste...) auto, maar ik rijd nogal wat (mijn Clio is 11 jaar oud en heeft 90000 km gereden). Aangezien ik (historisch gezien) mijn voertuigen over het algemeen meer dan 10 jaar bewaar, vraag ik me af wat de autonomie op dit moment is.
Kent u een of meer onderzoeken die antwoord geven op deze vraag naar de respectievelijke invloed van leeftijd, aantal laadcycli of afgelegde kilometers?
Met andere woorden, kan ik in mijn geval met een laag jaarlijks aantal kilometers rekening houden met een sterk verlengde levensduur, zelfs als ik er gemiddeld enkele tientallen km per dag gebruik (en oplaad) van.
Een interessant artikel dat aansluit bij de ervaring van Phil59 https://www.clubic.com/transport-electr ... eries.html
Tussen 1000 en 1500 cycli, afhankelijk van of de lading volledig of gedeeltelijk is.
phil59 schreef:Momenteel verloor ik met de ion van 2012 eigenlijk minder dan 20% van de autonomie. (ongeveer 17%). DE auto heeft ongeveer 115 km gelopen. Ze serveren elke werkdag.
Dit zijn vrij oude cellen, nu gaat het beter met ons.
Als ik het goed heb begrepen, gaat het om ongeveer 1150 laadcycli voor 100 km/dag.
Het is beter om regelmatig tot 60 - 80% van de capaciteit op te laden om de levensduur te verlengen.

Ik denk ook aan een ander gebruik, als het voertuig wordt opgeladen door fotovoltaïsche cellen, op dagen dat het weinig rijdt, kan het dan worden gebruikt om huishoudelijke apparaten en andere circuits in huis 's nachts en op dagen zonder zonneschijn te laten werken?

edit: OUPPSS Ik zag de antwoorden niet
1 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Elke dag elektrisch rijden




par phil59 » 25/07/21, 19:46

Ik zie dat we goed gedocumenteerd zijn! zo veel beter.

A priori zijn de cellen van mijn ion gepland tot 5000 cycli, het lijkt mij, de vorige was 1000 ....

Met een autonomie van 50 kWh batterij en ritten van 50 km per dag zou de auto als buffer kunnen dienen, met een mini-abonnement van 3 kW op "EDF".

De pb is dat de zoé, en Europa, de "chademo" hebben gedood, snelle belasting van de bladeren, bijvoorbeeld, die tweerichtingsverkeer was.

Hoe gemakkelijk zou het zijn om dat direct te doen... V2H...

Maar in plaats daarvan hebben de Duitsers eerst, lijkt mij, de combo op de markt gebracht ...

Het lijkt me, dat hier iemand een artikel over had gepubliceerd, maar het was toch nodig om een ​​paar jaar te wachten ...

Momenteel zullen we aan zijn auto moeten "sleutelen" om daar te komen.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Elke dag elektrisch rijden




par phil59 » 25/07/21, 20:24

20210725_124847.jpg


Ik weet niet of ik het zo verwoord, maar vandaag praktisch op de terugweg van een van mijn dochters, na een paar aankopen onderweg, 10-20 km van haar huis.

Gemiddeld meer dan 70 km/u op de weg, rijdend aan +3 km/u vanaf de toegestane snelheid. De laatste 10 km zijn allemaal bijna 50 km/u gedaan...

20210725_124937.jpg


Ik geef toe, dat ik mezelf soms een beetje liet gaan, in versnelling...

Ik vertrok met 68% autonomie, je hoeft niet per se 100% te zijn om een ​​cursus te doen, het heeft niet veel zin, behalve op een heel erg lange cursus ....

20210725_125014.jpg


Onderweg had ik maar 32% genomen, maar koeler, daarentegen airco onderweg....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Elke dag elektrisch rijden




par phil59 » 25/07/21, 20:47

izentrop schreef:https://www.clubic.com/transport-electrique/article-886273-1-sr-voiture-electrique-quelle-duree-vie-batteries.html
Tussen 1000 en 1500 cycli, afhankelijk van of de lading volledig of gedeeltelijk is.


Waarom wil je een EV stoppen die nog maar op 70% autonomie zit?

Zolang de cellen zich allemaal in hetzelfde bereik bevinden, is het geen probleem.

Wat problematisch is, het zou maar één cel zijn, ver onder alle andere.

Is dit een probleem voor het dagelijks leven met slechts 300 km autonomie in plaats van 450 km?

Aan de andere kant is het goed om slechts één cel te vervangen om een ​​correcte batterij te hebben. En aan het einde van de levensduur van de batterij, ja, voor zonne-energie, enz., Is dat de oplossing.

Er rijden nog dagelijks EV's van meer dan 20 jaar oud rond. Niet dezelfde drumtechnologie.

Ik heb nog steeds een camcorder, met dezelfde batterijtechnologie als de huidige EV's, die 20 jaar oud is, en de batterij, ook al is hij verouderd, werkt nog steeds, voor minder tijd natuurlijk...
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Elke dag elektrisch rijden




par phil59 » 25/07/21, 21:16

Dit is wat een cursus met een Zoé ZE40 kan geven, niet de top, maar wel makkelijk "te koop". 15 uur om een ​​Valenciennes-Marseille te doen.

ze40 val mars.JPG
ze40 val mars.JPG (280.33 KiB) 1321 keer bekeken


Onmogelijk ? nee, redelijk ... een-twee keer per jaar ....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14980
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4371

Re: Elke dag elektrisch rijden




par GuyGadeboisTheBack » 25/07/21, 21:17

phil59 schreef:Ik heb nog steeds een camcorder, met dezelfde batterijtechnologie als de huidige EV's, die 20 jaar oud is, en de batterij, ook al is hij verouderd, werkt nog steeds, voor minder tijd natuurlijk...

Je had destijds de beste technologie... De eerste lithiumbatterijen werden in 1991 door Sony op de markt gebracht.
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Elke dag elektrisch rijden




par phil59 » 26/07/21, 09:14

We gaan het hebben over de Zoe.

De eerste, als ik me goed herinner, was 22 kWh batterij, laten we zeggen ongeveer 150 km autonomie.
De belasting kan oplopen tot 22 kW, terminals die bijna, overdreven, op elke straathoek te vinden zijn, met standaard een T2-aansluiting.
Aan de andere kant was het destijds, terminale kant, T3. Door een T2-T2-kabel te hebben, ongeveer 150€, (door deze niet van Renault te nemen), laden we dus overal op...

De batterij was gehuurd, we kunnen hem nu terug kopen. Of het de kosten waard is of niet, is aan jou.
Minder dan 2000€ voor een exemplaar van voor 2013.

De zoé van voor 2014 zijn niet al te aan te bevelen, eerste modellen, wat jeugdige gebreken.

Vanaf 2017 zijn er 40 kWh, de ZE40.

Laad altijd in T2, 22 kW, dezelfde compatibele terminal. De ZE40 is ongeveer 250 km echte autonomie.
Batterij nog steeds te huur, mogelijkheid om de batterij terug te kopen, het lijkt mij in ieder geval iets meer dan 4000€.

Vanaf 2020 vinden we de ZE50, 50 kWh batterij, meer dan 300 km autonomie, altijd opladen in T2, 22 kW, sommige hebben de CCS-optie, opladen in gelijkstroom, mogelijkheid om tot 50 kW belasting te gaan, bij maximaal ...
De accu stond in Verhuur, en sinds 2021 zijn de accu's direct in volle aanschaf.

Deze data zijn indicatief en worden als indicatie gegeven.

Op de zoé, behalve ZE50, waren sommige uitgerust met de belasting, in theoretisch 43 kW, altijd T2 nemend, in wisselstroom. Terminals vrij zeldzaam, maar er zijn er ook 22. Dus in het slechtste geval is het een klassieke Zoe! Over het algemeen zullen we in de referentie een Q vinden, voor snel .... snel.
De belasting in 43, als je een terminal vindt, maakt een gemiddelde belasting van 35 kW reëel.

Om een ​​geschatte oplaadtijd te berekenen, om een ​​idee te geven, in veel EV's tot 80% capaciteit, dan is het nog steeds ongeveer goed, je neemt 80% van de batterij, bij een batterij van 22 kW is dat ongeveer 18, en je deelt door de "snelheid" van de terminal.

Dus als we praktisch op 0 kW batterij zitten, geeft dat ons 22 kWh om er weer in te stoppen, op een terminal van 18 kW, ongeveer 22 minuten, bijna een uur dus. De extra 50% zal bijna even lang duren, dus het duurt meer dan 20u1 om volledig te tanken.
De laatste fase balanceert de cellen.
Het is een idee van hoe lang het duurt.

Vanaf de ZE50 hebben we bijna iets lineair tot 95%.... verder wordt het weer lang. (belasting in 22 kW)
Dat wil zeggen, op 0 staan ​​op een ZE50, tot 48 kWh, blijft relatief goed, iets meer dan een goede 2 uur...

ON heeft niet hetzelfde op de combo-socket in CCS. (50 kW)
Tot 80%, tel gemiddeld 40 kW, dus een uur, om je accu op te voeren naar 40 kWh.

Op een vrij lange rit heeft het geen zin om 100% op te laden, het duurt te lang....

Gebruik het bereik van 20-40% (als de autonomie het mogelijk maakt om de volgende terminal te bereiken, zie die hieronder, in plan B) in laag bereik en 80% in hoge belasting.

De ZE40 heeft eigenlijk een batterij van 41 kWh en de ZE50 is 52 kWh, voor de goede orde, maar 40 of 50 tellen is prima.

Tot zover de grootste van de Zoé, een voertuig dat bijna overal in Frankrijk in 22 kW kan opladen (bijna ook in het buitenland, maar veel terminals leveren slechts 7 kW).

Het is een beetje een theorie, en niet om dat allemaal letterlijk te nemen, het is gewoon om een ​​idee te geven, waar, echt, min of meer 10%.

22 kW op de terminals daarentegen hebben we die niet altijd.
Omdat het "EDF"-abonnement 18 is, heb je vaak 18 kW.
Op dubbele laadpalen, waar 2 EV's tegelijkertijd kunnen laden, wordt vaak, niet altijd, het vermogen verdeeld.
Dus 2 zoé op een terminal, het is vaak 9 of 11 kW te geven.

Ik ben begonnen met de zoé, omdat de meest voorkomende in Frankrijk tot nu toe, maar dat zal uiteindelijk veranderen....

LA zoé kan, in tegenstelling tot andere, van lading naar lading gaan, dus doe een lange reis, met "volledige" lading. De snelheid zal iets afnemen, als de batterijen te warm worden....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Elke dag elektrisch rijden




par phil59 » 26/07/21, 09:57

Nissan blad.

Auto die verscheen in 2011, met 24 kWh accu, en accu's zonder huur, inbegrepen in het aankoopbedrag.

Dus iets meer dan 150 km autonomie.

Hij is uitgerust met een snellader, chademo, die tot 50 kW kan opladen. Dus tot 80% van de batterij is het minder dan 30 minuten.

Dus iets moeilijker te vinden...

Aan de andere kant kun je met een T1-T2-snoer opladen op alle T2-terminals, in maximaal 7 kW, dit is wat de boordlader van het blad nodig heeft.

Vanaf 2016 hadden we modellen in 30 kWh, daarna 40... tot 60 kWh batterij.

Ik weet niet genoeg om je meer te vertellen.

Aan de andere kant, bij de modellen tot 40 kWh werden de accu's niet gekoeld, waardoor ze moeilijk de geketende ladingen op een lange reis kunnen accepteren, of dus laden we alleen in 7 kW ....

Er zijn veel auto's die hun autonomie hebben verloren.
Is het omdat het niet verborgen is, in tegenstelling tot andere auto's?
Andere auto's vertellen je altijd dat ze 100% zijn, 100% van wat? mogelijke lading?
Gebruikers zijn over het algemeen niet ontevreden.

Het was tot een paar jaar geleden de best verkochte elektrische auto ter wereld.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 209-gasten