Elke dag elektrisch rijden

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Elke dag elektrisch rijden




par phil59 » 25/07/21, 15:23

GELIEVE OP DIT MOMENT NIET TE ANTWOORDEN, ONDER OPSTELLING.

Hier gaan we niet in op de voor- of nadelen van het rijden met een EV (elektrisch voertuig).

Ik rijd in een EV sinds 2012-2013, en pas sinds 2018 in een EV. (Ik bedoel mijn vrouw en ikzelf)

Het eerste punt om vandaag met een elektrische auto te rijden, is om thuis te kunnen opladen.

Toegang hebben, om thuis te kunnen laden, is tegenwoordig praktisch essentieel. Morgen zullen er oplossingen zijn, maar vandaag nog niet buiten het "thuis", of zo zeldzaam, dat het uitzonderingsgevallen zullen blijven.
We behandelen hier alleen de gevallen van meneer, mevrouw iedereen.

Het tweede punt zal waarschijnlijk zijn hoeveel km doe je elke dag heen en weer.

Een gemiddeld verbruik is 15 kWh voor 100 km (vandaag deed ik er minder dan 13 over 170 km).

Neem de autonomie van een EV, deel die door 2, en als die ongeveer elke dag blijft hangen, kan dat zonder zorgen, en dat over 10 jaar.
We zullen een gebruik van meer dan 10 jaar overwegen, met de gegevens van vandaag....

Veel mensen reizen veel minder dan 60 km per dag, dus een EV, met een actieradius van 120 km, zou prima moeten zijn, afhankelijk van de snelheid waarmee je gaat rijden.

Rijden met 130 km/u met een EV verbruikt veel meer dan 80-90, omdat het rendement van de elektromotor bij 10 km/u praktisch hetzelfde is als bij 130 km/u, in tegenstelling tot een thermisch voertuig, dat bij je komt bij een bepaald toerental, zoals 2000 tpm, het begint te verbeteren, dus je verbruikt iets meer bij 130 dan bij 90, maar ongeveer 25% meer.

In EV, tussen de 80 en 130, zullen we overdreven zeggen dat je het verbruik verdubbelt.

Dit om een ​​beetje het "waarom en hoe" te begrijpen. Ik probeer het simpel en kleurrijk te houden...

Om onderweg naar huis op te laden zijn er verschillende mogelijkheden.

De eenvoudigste, het originele 220V stopcontact.

Hij laadt de EV op met ongeveer 2 kWh, d.w.z. in 8 uur heb je genoeg om 100 km af te leggen.

Ook is er, net zo simpel, het green-up stopcontact, een stopcontact geschikt voor stroom die lang meegaat.
Op een standaard stopcontact ondersteunt het namelijk 10/16A, dwz 10A, of 2000W (afgerond, anders 2300), voor altijd 16A, (3500W) gedurende 30 minuten.
De green-ups ondersteunen 3500W voor altijd.

In 10 uur tijd stop je ruim 30 kWh weer in de auto. Genoeg voor zo'n 200 km.

Als je op het werk kunt opladen, is dat goed, maar reken er niet 100% op, je moet onafhankelijk zijn, of genoeg hebben om onderweg op te laden, voor het oplossen van problemen.

Terminals thuis, wallbox.

De standaard is momenteel de T2-aansluiting.
U kunt een terminal van 7 kW hebben, maar dat veronderstelt ook een abonnement, type EDF, groter dan 7 kW, zoals 9, mini, vanaf mini.
Momenteel zijn er in Frankrijk veel abonnementen in 6 of 9 Kw.

Opladen in 7, stelt je in staat om, afhankelijk van de auto, voldoende terug te zetten om bijna 500 km in 10 uur af te leggen (mits de auto de accu heeft).

Het grootste deel van VE kan tot 7 kW opladen via een T2-aansluiting.

T2-stopcontacten zijn het gemakkelijkst te vinden bij openbare laadstations.

Ik voltooi later.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: Elke dag elektrisch rijden




par phil59 » 25/07/21, 16:08

stopcontact-type-2.jpg
socket-de-type-2.jpg (4.41 KiB) 4650 keer bekeken


Zo ziet een T2-aansluiting eruit.

Het kan over het algemeen tussen 3.5 kW en 43 kW leveren, in wisselstroom, wisselstroom.

Daar "heeft" de chademo bestaan,

socket-type-4 chademo.jpg
catch-of-type-4 chademo.jpg (3.98 KiB) 4650 keer geraadpleegd


die laden met gelijkstroom, bijvoorbeeld het blad, vaak in 50 kW, maar sommige gingen tot 100 kW.
Bovendien was het een bidirectioneel systeem dat "het sap" uitstraalde of ontving.
"Japans" systeem.

Tegenwoordig is er ook de CCS of "Europese" combo.

socket-combo.jpg
prijscombo.jpg (11.67 KiB) 4650 keer bekeken


Momenteel zijn er tot 350 kW .... Zowel een AC-gedeelte als een groot DC-gedeelte (continu).
Merk op dat het "hoge" deel van de fitting een T2-aansluiting is


Momenteel heb je een EV nodig met minimaal een T2-aansluiting, en indien mogelijk een combo of CCS voor lange ritten.

Heb ik compatibele verkooppunten bij mij in de buurt?

Momenteel is de laadmapsite de meest complete, zowel voor Frankrijk als buiten Frankrijk.

https://fr.chargemap.com/map

terminal t2.JPG
terminal t2.JPG (97.57 KiB) 4646 keer bekeken


Dit is wat het geeft in T2

De bolders in chademo ...


.
verkeerspaal in chademo.JPG
terminal en chademo.JPG (119.59 KiB) 4645 keer bekeken


Europese combo-terminals


europese combo.JPG
Europese combo.JPG (130.05 KiB) 4644 keer bekeken


Dan zijn er de TESLA-terminals, waarmee momenteel alleen TESLA kan worden opgeladen .... (of bijna)





tesla.JPG
tesla.JPG (102.59 KiB) 4639 keer bekeken



Tesla's hebben over het algemeen de bijzonderheid dat ze, met opties, praktisch op elk type terminal kunnen opladen....


Tot zover de algemeenheden.

Is het allemaal ingewikkeld? ja maar nee eigenlijk.

Vaak heb je minimaal "T2", en soms een CCS.

Al deze terminals worden gebruikt, en worden vaak alleen gebruikt, voor reizen buiten uw actieradius, dat wil zeggen, meestal als u meer dan 75 km van uw huis verwijderd bent, op het strikte minimum, afhankelijk van uw auto. .

De "nieuwe EV's hebben allemaal minimaal 200 km autonomie. (voor bijna allemaal).

Afgezien daarvan kom ik aan bij een terminal, maak ik verbinding?

Ja, als de terminal een CB-lezer heeft, hoeft u zich geen zorgen te maken, anders moet u een laadpas(sen) hebben.
Voor de meerderheid, maar waar ik bijvoorbeeld werk, hebben we T2-terminals geïnstalleerd, je komt aan, je plugt in, en dat is alles, en het is gratis...

Gratis, daar ben ik niet voor, want het zorgt onvermijdelijk voor overflows, auto's die de dag blokkeren of een terminal, in plaats van bijvoorbeeld een uur.

Vaak komen we, afhankelijk van de tarieven, uit op 20 cent per kW, terwijl het thuis, alle belastingen, enz., bij voltijds terugkomt op 16 cent.






Ik voltooi later...
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: Elke dag elektrisch rijden




par phil59 » 25/07/21, 16:42

Volgens het standaard "EDF"-tarief bedraagt ​​het tussen 1.50 en 3€ voor 100 km thuis...

U kunt nu uw vragen stellen, de grootste is gedaan....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: Elke dag elektrisch rijden




par phil59 » 25/07/21, 16:49

Ik heb een ion (16 kWh) eind 2012, begin 2013. Ongeveer 100 km autonomie.

Mevrouw had tussen 2015 en 2018 een ion (14.5 kWh).

Madame had in 2018 een zoé, ZE40, 41 kWh. (250 km actieradius)

In 2021 heeft een kona, 64 kWh, zo'n 4 tot 500 km autonomie.

Autonomie neemt af met de leeftijd en km.

Momenteel verloor ik met de ion van 2012 eigenlijk minder dan 20% van de autonomie. (ongeveer 17%). DE auto heeft ongeveer 115 km gelopen. Ze serveren elke werkdag.
Dit zijn vrij oude cellen, nu gaat het beter met ons.

Ik kan mijn berichten niet bewerken, als iemand "gezaghebbend" mijn berichten zou kunnen samenvoegen en de "Ik voltooi" en geen antwoord zou kunnen verwijderen...
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Elke dag elektrisch rijden




par Janic » 25/07/21, 17:11

phil59 »25-07-21, 16:42
Volgens het standaard "EDF"-tarief bedraagt ​​het tussen 1.50 en 3€ voor 100 km thuis...
tegen het huidige voordelige tarief, maar als het in vlammen opgaat, zullen er chagrijnige mensen zijn! Naïeve mensen geloven dat industriëlen filantropen zijn geworden.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: Elke dag elektrisch rijden




par phil59 » 25/07/21, 17:24

Janic schreef: tegen het huidige voordelige tarief, maar als het in vlammen opgaat, zullen er chagrijnige mensen zijn! Naïeve mensen geloven dat industriëlen filantropen zijn geworden.


De vraag is dezelfde voor olie, wanneer olie zal branden! Het is precies hetzelfde, behalve voor olie, dat zal waarschijnlijk al lang eerder gebeuren.

Nu, het sap, je kunt het bijna alleen doen, met fotovoltaïsche panelen....

Momenteel herstelde ik van OCCAZ, ongeveer 200Wp panelen, en plaatste ik er micro-omvormers op, gewoon om het achtergrondgeluid van het huis te dekken.

Winstgevendheid in 3 jaar.

Het doel zal zijn om veel meer panelen te plaatsen, en soms de auto erop te laten rijden, en soms dat de auto het huis voedt.

Maar dit is uit de weg, elke dag een EV rijden met de problemen die het kan veroorzaken....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Elke dag elektrisch rijden




par sicetaitsimple » 25/07/21, 17:26

Bedankt voor deze samenvatting.
Uw laatste bericht beantwoordt gedeeltelijk de vraag die ik u wilde stellen, die van het verlies van autonomie met de leeftijd, het aantal cycli of het aantal kilometers.
Ik ben zelfs van plan om over 3 of 4 jaar elektrisch te gaan voor mijn volgende (en misschien laatste...) auto, maar ik rijd nogal wat (mijn Clio is 11 jaar oud en heeft 90000 km gereden). Aangezien ik (historisch gezien) mijn voertuigen over het algemeen meer dan 10 jaar bewaar, vraag ik me af wat de autonomie op dit moment is.
Kent u een of meer onderzoeken die antwoord geven op deze vraag naar de respectievelijke invloed van leeftijd, aantal laadcycli of afgelegde kilometers?
Met andere woorden, kan ik in mijn geval met een laag jaarlijks aantal kilometers rekening houden met een sterk verlengde levensduur, zelfs als ik er gemiddeld enkele tientallen km per dag gebruik (en oplaad) van.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Elke dag elektrisch rijden




par sicetaitsimple » 25/07/21, 17:36

Janic schreef: tegen het huidige voordelige tarief, maar als het in vlammen opgaat, zullen er chagrijnige mensen zijn! Naïeve mensen geloven dat industriëlen filantropen zijn geworden.


<er is een veel groter risico dat de brandstofprijzen omhoogschieten dan de elektriciteitsprijzen.
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Elke dag elektrisch rijden




par Janic » 25/07/21, 18:43

phil59 »25-07-21, 17:24
Janic schreef:
tegen het huidige voordelige tarief, maar als het in vlammen opgaat, zullen er chagrijnige mensen zijn! Naïeve mensen geloven dat industriëlen filantropen zijn geworden.
De vraag is dezelfde voor olie, wanneer olie zal branden! Het is precies hetzelfde, behalve voor olie, dat zal waarschijnlijk al lang eerder gebeuren.
Ik zeg niet dat het een beter of slechter is dan het ander. maar momenteel is de olieprijs alleen hoog vanwege belastingen, belastingen die elders zullen moeten worden teruggevorderd van de gans met de gouden eieren, automobilisten opnieuw. Zet dan dezelfde olietaksen op elektriciteit en doe je boekhouding.
Het andere aspect is dat van het monopolie dat tot nu toe op thermische energie rustte en dat zal overgaan op elektrische energie als thermische energie volgens de prognoses wordt afgeschaft. En aangezien ze geen 2 prijzen gaan doen voor onze mooie doe-ogen...schud het bamboeschot achter de oren, maar er zullen ogen overblijven om te huilen!
denk dus niet in termen van vandaag, maar in termen van de toekomst!
PS: de bonussen zullen niet blijven duren bij zo'n snelle overgang omdat industrialisatie niet in een handomdraai gebeurt...politiek door demagogie

demagogie
vrouwelijke naam
Politiek waarmee men de massa flatteert om hun hechting te winnen en te benutten.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: Elke dag elektrisch rijden




par phil59 » 25/07/21, 19:03

Er zijn een paar basisregels die u moet volgen als u uw cellen (batterij) voor een lange tijd in goede staat wilt houden. Het is niet essentieel, maar het helpt.

Laad je EV niet tot 100% op als je er overdag niet mee gaat rijden.

Als het lange tijd geïmmobiliseerd blijft, zorg er dan voor dat de batterij slechts voor ongeveer 50% is opgeladen (voor de batterijen die momenteel in auto's worden aangetroffen), maar vooral niet op 0 ....

Probeer elke dag ongeveer in het batterijbereik van 50% -80% te rijden en laad bijvoorbeeld slechts één keer per maand tot 100% op, bijvoorbeeld één keer per maand tot 20% (idee +-).

Op mijn kona kan ik bijvoorbeeld een parameter plaatsen om niet meer dan 80 of 90% van de maximale belasting te overschrijden.

Zit je bijvoorbeeld op 65%, schroom dan niet om tot 80% op te laden, "zuipen" is aan te raden.

Belastingen tot 11 kW op klemmen zijn niet schadelijk voor de accu's. Dat snelladen, zoals 50 kW of meer, ook niet bovenaan staat.

Maar dit alles speelt waarschijnlijk slechts 1-10% van de totale autonomie, de levensduur van de batterij.

Aan de andere kant kan af en toe opladen in de snelle modus gunstig zijn voor de batterij.

Heb ik dit allemaal met de ion gedaan? Nou nee, eerst wist ik het niet, en ik blijf elke dag 100% opladen....

Met kona ben ik wat voorzichtiger.

Over het algemeen geven alle fabrikanten minimaal 8 jaar of 100 km garantie op de accu's. Sommigen gaan veel verder dan dat. De garantie is voor het verlies van ten minste 000% van de autonomie...

Het aantal cycli is nadelig, maar een belastingscyclus van 50% tot 100% speelt minder dan een halve cyclus.
Door te overdrijven, zou een batterij die 5000 volledige cycli ondersteunt, 15 in een halve cyclus kunnen bevatten....

Een accu van 5 jaar oud met 20 km zal niet noodzakelijkerwijs in betere staat verkeren dan een accu van 000 jaar met 3 km.

Wat moet worden gecontroleerd, is dat wanneer u minder dan 10-20% autonomie bereikt, de cellen zijn uitgelijnd, niet een die veel lager is dan de andere.

Daar is software voor, meestal specifiek voor auto's.

MA ion, denk ik zonder al te veel moeite, zal er over 5 jaar nog steeds zijn, op batterijniveau. Naderhand zijn er bekende zwakke punten op het niveau van de interne lader van de ion, maar als je een beetje klusser bent, een paar appartementen, een paar euro...

Als het voor 3-4 jaar is en je zoekt een OCCAZ, dan zullen er super interessante modellen zijn, met de juiste autonomie.

Mijn Kona, er is een goede kans dat ik hem terugneem aan het einde van de huurovereenkomst, het is niet de beste, maar het is niet slecht.

Hier is de grote...

Een software om zijn reizen te berekenen:
https://abetterrouteplanner.com


valenciennes marseille.JPG
valenciennes marseilles.JPG (238.17 KiB) 4603 keer bekeken


Route nog te optimaliseren dan maar om een ​​idee te geven van een route in de orde van grootte van 1000 km per VE, ongeveer 12 uur onderweg...
DE prijs van heffingen op snelwegen kan hoog zijn, maar je kunt dingen anders doen, niet altijd, om goedkoper te worden.

De topsnelheid heb ik op 115 km/u gezet.

Reis, wat ik in ieder geval veronderstel dat ik niet elke dag doe!
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 128-gasten