kasverwarming warmtebuffer

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 25/10/12, 08:34

dedeleco schreef:Anders zijn sommige moeilijk te begrijpen

Waarvoor "certains», terwijl er hier in wezen maar één is die ontgrendelt! :onheil:

De waarheid is dat we er eindelijk in zijn geslaagd te begrijpen hoe het echt werkt. ondanks alle moeite die Dedeleco doet om zijn sporen uit te wissen...En hij weet het maar al te goed!

Ik denk dat we hier opnieuw de grenzen bereiken van draaglijk geduld voor iemand die degenen veracht die over de vaardigheden van een beroepsorganisatie beschikken, aangezien hij op de meeste gebieden die hij behandelt, “buitengewoon” onwetend is van de basisbeginselen. .

Al met al luister ik nog steeds liever naar wat onze Canadese vrienden over dit onderwerp te zeggen hebben! Ze komen tenminste uit het land en weten waar ze het over hebben...

En bovenal denk ik dat we moeten eisen dat hij het ons vertelt welke studies hij precies heeft afgerond, gecertificeerd door een diploma, om een ​​einde te maken aan dit permanente trollen van forum! Omdat ik denk dat dat de sleutel tot het probleem is. Moet Dedeleco, aangezien hij een soort voortdurende wrok koestert tegen degenen die een studie hebben gevolgd, ons eindelijk vertellen wat zijn studie was?
0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6




par cortejuan » 25/10/12, 11:14

Hallo,

drie opmerkingen, één over plastic films (polyethyleen), de andere over opslagefficiëntie en de derde over mijn geografische locatie

Wat het eerste punt betreft, zijn speciale kasfolies niet de dikkere tonfolies die vaak geel zijn en zeer snel worden afgebroken door onder meer UV-straling. Ze zijn tamelijk lichtdoorlatend en hebben een levensduur van meer dan 15 jaar (mijn ervaring met ramen van 2,5 mm dik) als ze IN de kas worden geplaatst zonder contact met het glas en de thermische variaties ervan. (2 tot 3 cm fungeert als tweede isolerende laag) laag).

In gematigde periodes worden ze opgeslagen op een zolder, beschermd tegen UV-straling. Dit is echt noodzakelijk. In aanwezigheid van UV bedraagt ​​hun levensduur maximaal 3 tot 4 jaar.

De ramen van mijn nieuwe kas zijn gemaakt van 4 mm dik gehard glas, ik laat een ruimte van 2 cm tussen het raam en de noppenfolie zelf. Als de kou aanbreekt, zorg ik ervoor dat alle lekken worden geëlimineerd vanwege de min of meer perfecte verbindingen tussen de foliestroken. Deze bestaan ​​uit één stuk, wat betekent dat er geen thermische onderbreking op dakniveau is. De film begint vanaf de grond, gaat onder het dak door en valt aan de andere kant. Anders stroomt er warmte tussen de twee stroken en valt de condens op de metalen wanden als regen op de planten.

Over de effectiviteit van opslag in de grond (in het specifieke geval van kassen):

- ja, we kunnen veel energie in de grond opslaan

- maar de doeltreffendheid van de restitutie hangt samen met de isolatie van het pand in kwestie, omdat de kas in koude periodes een thermische zeef is, ongeacht de isolatie-inspanningen. Daarom is de grond niet in staat snel op de vraag te reageren, tenzij we over een warmteoverdrachtsvloeistof en radiatoren beschikken die in staat zijn om op efficiënte wijze de gevraagde energie te onttrekken.

Daarom denk ik dat vorstbescherming in tuinbouwkassen mogelijk is als we (zoals ik op heel kleine schaal heb gedaan) in het midden van de kas een waterreserve aanleggen, in de vorm van een omkasting, die 3/4 van de lengte beslaat. van de kas, smalle breedte (bijvoorbeeld 1 m) om de werking van de kas niet te hinderen, 1 tot XNUMX meter diep of meer) muren verstevigd door hout, agglomeraten, enz.) en een eenvoudig zeildoek. Gezien de situatie geen dierlijke agressie, geen UV-agressie, daardoor zeer lange levensduur van het geheel.

Voorbeeld: een kast van 10 meter bij 1 meter breed en 1,5 meter diep is 15 kuub zorgeloos opslagwater en kWh opgeslagen energie.

Op mijn geografische locatie bevind ik mij in de vlakte met minimumtemperaturen van -15 graden, maar met een semi-continentaal klimaat dat het mogelijk maakt, bij een heldere hemel en -10 graden buiten, een dagtemperatuur van +10 graden te hebben zonder warmte-inbreng in de lucht. kas.

De calamiteit is (net als de afgelopen twee jaar) meerdere dagen achtereen bij -10, -12 graden met een wazige lucht. Onder deze omstandigheden is de bijdrage van de zon erg laag en verwarm ik met de gasradiator.

Eindelijk, dit jaar is mijn systeem geoptimaliseerd, ik zal mijn beoordeling iets serieuzer herhalen en in het voorjaar rapporteren.

Hartelijk
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 25/10/12, 13:05

Thuis betekent een geboorde put dat het water er vanzelf uit komt
http://fr.wikipedia.org/wiki/Puits_art%C3%A9sien
Een geboorde put is een put waaruit water spontaan ontspringt. Dit fenomeen werd voor het eerst benadrukt door de monniken van de abdij van Lillers in Artois in 1126, vandaar de naam.
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 25/10/12, 13:28

Heel belangrijk, elk woord van Cortejuan, voor iedereen die een warme kas wil hebben, bijna zonder verwarming in de winter!!

Zeer zorgvuldige drievoudige isolatie, verwijderd in de zomer, film beschermd tegen zomer-UV (grote werkzaamheden), opslag (water in de grond, aarde met diep circulerend water, putten, enz...

Zeer goede ervaring, cruciaal, voor tuinders die klagen over de prijs van kasverwarming!!!
Het is mogelijk om het volledig autonoom te maken.
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 25/10/12, 13:46

Cortejuan, stop niet met uitleggen, ervaring is de beste.
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6




par cortejuan » 12/11/12, 22:48

Bonsoir,

hier een eerste observatie betreffende de vergelijking tussen buitenopslag (2m3 zeer goed geïsoleerd) en opslag in de kas (iets minder dan één m3).

Weinig verschil, ik win grofweg 1 graad met ondergrondse opslag. De redenen zijn simpel:

- we kunnen in de zomer in de grond opslaan
- maar we kunnen deze verzamelde warmte niet snel herstellen, behalve met een complexe installatie, omdat de traagheid van de grond enorm is en ondanks de vorm van mijn reserve (70 cm breed bij 3 meter lang) kan het water niet zo snel opwarmen als de kas afkoelt 's nachts. De winst is dus aanwezig, maar bescheiden.

Dat gezegd hebbende, het zou opnieuw moeten gebeuren, ik zou alles in de kas opslaan, maar zoals ik deed, met een grote hoeveelheid water.

Ik blijf de temperaturen en verbruiken noteren. We zullen zien na de winter.


Hartelijk
0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6




par cortejuan » 11/12/12, 11:16

Hallo,

laatste aanpassing: een deel van de bijverwarming is elektrisch. Tot op de dag van vandaag gebruik ik een zeer klassieke elektrische luchtverhitter ingesteld op 1,2 kW (het minimum). Het nadeel is dat dit systeem met tussenpozen werkt omdat het nog steeds te krachtig is, waardoor de temperatuur voortdurend schommelt, wat niet geoptimaliseerd is qua verliezen (het verschil tussen buitentemperatuur en binnentemperatuur moet altijd zo laag mogelijk zijn). Ik probeer daarom zowel ruimtelijk als tijdelijk zo isotherm mogelijk te zijn.

Ik heb dit systeem daarom zojuist vervangen door één en/of twee thermische plunjers van elk 350 W (nog niet gethermostatiseerd, dit zijn tests), geplaatst in de waterreserve in het midden van de kas.) Deze plunjers houden het water dus op 12 , 13 graden wat verschillende voordelen heeft:

- ze verwarmen (matig) de aarde en daarmee de wortels van koude planten zoals passiebloemen.
- Er is vrijwel geen warmteverlies, de reserve is gecentreerd in de kas en de afgevoerde warmte bevindt zich in de kas.
- de opgeslagen warmte wordt via het hierboven beschreven systeem in de kas verdeeld, maar dit keer continu (binnen de grenzen van de ingestelde temperaturen), dus geen lokale pieken bij 18 graden (of meer).
- IN EJP sluit een programmeur de duikers overdag af en ik verwarm met de warmte die 's nachts wordt opgeslagen (als de zon overdag afwezig is).
- Dus in periodes van extreme kou waar de elektrische vraag van de warmtepomp het hoogst is, riskeer ik niet langer dat de verbinding 's nachts wordt verbroken, tijdens EJP-periodes (SWW + mogelijk, vanaf -8 graden, activering van een elektrische pin (4.5 kW ) als back-up).

- ten slotte moeten de duikers het lang volhouden omdat ze altijd in lauw water zullen zijn en de interne weerstand sparen.

De rest van het project:

- Wanneer de watertemperatuur de 13 graden overschrijdt, worden de duikers uitgeschakeld en neemt de zon het over om het reservaat te verwarmen.

- op het gebied van de elektrische circuits zullen alle elektrotechnische prullaria opnieuw worden ontworpen om één enkele, leesbare, gelabelde doos te maken, want als ik er niet ben, ontstaat er paniek om de parameters te wijzigen...

Nu moeten we vooral de effectiviteit van het ding zien, kijken of mijn opzettelijk ondermaatse duikers hun rol goed spelen (ik werk momenteel met slechts één, dus 350W).

PS. Ik heb fouten gemaakt in mijn kostenramingen: gas werd onderschat (in prijs en blijkbaar in hoeveelheid), maar de kosten van elektriciteit waren eerlijk gezegd overschat. De totale kosten moeten ongewijzigd blijven. Dit jaar zullen mijn metingen betrouwbaarder zijn.

Hartelijk
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 11/12/12, 11:26

Wat de regeling van een klassieke elektrische radiator betreft, kunnen we (uiteraard lastig in Frankrijk) proportionele thermostaten vinden die een regeling tot op 1/10e graad garanderen.

In feite is het een commando dat afwisselend aan/uit gaat gedurende een periode van ongeveer tien seconden, waardoor de radiator kan werken op een gemiddeld vermogen dat lager is dan het nominale vermogen (van ongeveer 10 tot 100%).

Op het model dat ik bezit, vindt het schakelen plaats wanneer de spanning nul bereikt, waardoor de afwezigheid van parasieten wordt gegarandeerd en de weerstanden worden beschermd...

Dit is uiteraard niet erg bruikbaar bij een luchtverhitter, tenzij je de motor apart bestelt.
0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6




par cortejuan » 11/12/12, 11:39

Hallo,

Bedankt voor de info, ik ga er naar kijken. Ik had de bimetaalthermostaat van de ventilatorradiator al met redelijk goede nauwkeurigheid vervangen door een elektronische thermostaat met behulp van een NTC, maar het nadeel van hoge precisie is de hoge aan/uit-frequentie waardoor het risico bestaat dat de motor kapot gaat.

In een andere kas gebruikte ik een oliegevulde radiator met een nauwkeurige elektronische thermostaat, deze werkte redelijk goed, maar met een sterke temperatuurgradiënt tussen de grond (rond de 6 graden) en de bovenkant van de kas (rond de 13 graden), vandaar de gebruik van een luchtverhitter om te standaardiseren.

Ik blijf denken...

Hartelijk
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 11/12/12, 11:57

en waarom geen houtketel om uw watertank te verwarmen?

dankzij de traagheid van dit water slechts één uitbraak per dag

niet noodzakelijkerwijs een echte nieuwe ketel: sommige olieketels kunnen omgebouwd worden tot houtketels
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 105-gasten