Airco of het raam openzetten in de auto?

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
bebeours
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 65
Inschrijving: 08/03/06, 11:10




par bebeours » 05/05/06, 10:11

Ik had er een show over gezien "mythbuster", ze testten dit ding en we merkten dat bij lage snelheid de ramen open minder verbruiken en boven de 75 km/u is het de airconditioning die minder hulpbronnenintensief wordt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Airco of raam open in de auto?




par Christophe » 05/05/06, 10:16

denis schreef:Ik vind het jammer dat er niet een systeem is zoals op mijn "deuch": een luchtluik met een simpel rooster!! je voelt de wind in je gezicht, het voelt bijna alsof je op een motor zit!


Eh, ik ga stom klinken, maar vertel me niet dat er geen ventilatieluiken meer zijn als je airconditioning hebt???? Als dit het geval is, is het echt dom en de race naar overconsumptie!!

Er gloort een nieuwe baan: airco-demonteur :D

Anders, kleine V van een motorrijder;)

bebeours schreef:Ik had er een show over gezien "mythbuster", ze testten dit ding en we merkten dat bij lage snelheid de ramen open minder verbruiken en boven de 75 km/u is het de airconditioning die minder hulpbronnenintensief wordt.


Dat dacht ik ook...maar de 75 km/u zal afhankelijk zijn van de auto als we precies willen zijn...Conclusie: zet je airco uit in de stad!! (maar dat wisten we al...)

Jammer dat de fabrikanten niet op het idee kwamen om absorptie-airconditioning te installeren (zonder mechanische energie of onderhoud)...

freddau schreef:Econo is heel serieus


Pff... ik was bang... : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 05/05/06, 23:29

Om nog maar te zwijgen van het feit dat we boven een bepaalde snelheid het raam niet volledig open houden en 3/4 sluiten. We zouden dus een nieuwe beoordeling moeten doen met het raam gedeeltelijk gesloten.
Dernière édition par voormalig Oceano de 06 / 05 / 06, 00: 42, 1 keer bewerkt.
0 x
Neant
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 298
Inschrijving: 12/02/06, 12:47




par Neant » 06/05/06, 00:35

voormalige oceanische schreef:Om nog maar te zwijgen van het feit dat we boven een bepaalde snelheid het raam niet volledig open houden en 3/4 sluiten. We zouden dus een nieuwe beoordeling moeten doen met het raam gedeeltelijk gesloten.


Nog een relevante opmerking, goed genomen!

Hetzelfde gevecht, hetzelfde gevecht met betrekking tot huishoudelijke apparaten met een laag verbruik
We zeggen dat de apparaten minder verbruiken, maar we houden geen rekening met de levensduur van het apparaat en de energiekosten om het te vervaardigen.
Het is goed om de helft minder te consumeren, maar als het twee keer zoveel energie kost bij de productie ervan...
Hetzelfde geldt dus voor airconditioning; houd ook rekening met de energiekosten om ze te vervaardigen, vooral als ze niet gemaakt zijn om lang mee te gaan, in naam van heilige winst!
0 x
Chuwee
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 57
Inschrijving: 05/05/06, 23:49




par Chuwee » 06/05/06, 01:09

Allereerst, hallo allemaal.

Kleine presentatie, maar ik weet al dat je me gaat haten : Cry: .
Chuwee, 23 jaar oud, woont in Metz, werkt in een kerncentrale en bestuurt een Jeep Wrangler... : Cheesy:

Paldeolien schreef:Dit is waar de fabrikanten niet slim zijn; ze maken liever gebruik van olie-energie om koude te produceren, dan van de warmte-energie die verloren gaat in de uitlaatgassen.
Niets gaat verloren, niets wordt gecreëerd, alles wordt getransformeerd.
Behalve dat er in auto's veel warmte-energieverlies is.


Er is inderdaad veel warmteverlies, optimistisch gezien: 75%. Terugkomend op de airconditioning: er is een puur technisch probleem. De enige bruikbare energie zonder een enorme gewichtstoename zou de druk zijn die in de uitlaat wordt gecreëerd (zoals bij een turbo) en niet de calorieën die daarbij vrijkomen. Onhandig, het vertragen van de uitlaatgassen vermindert de motorefficiëntie en verhoogt daardoor het verbruik (wat bij de turbo niet bestaat omdat het helpt de efficiëntie van deze laatste te verhogen). Om terug te keren naar de analogie met de turbo: er zijn compressoren die daarom door een riem worden aangedreven. Uiteraard is er verlies als gevolg van wrijving en de mechanische werking van de compressor. In het veld zien we dat de verliezen, zowel van de turbo als van de compressor, gelijk zijn, zodat het ene systeem niet efficiënter is dan het andere.

Er is geen mysterie, je moet een energiebron gebruiken die buiten het voertuig ligt...

Een andere manier om het energieverbruik dat nodig is voor de werking van een motor te verminderen, is door een pseudo-5e cyclus in te voeren op onze goede oude viertaktmotor, zodat de druk in de verbrandingskamer bij BDC erg laag is.


Ten slotte is het niet het hele punt om fabrikanten te vragen schone voertuigen te maken, omdat de gecombineerde energiekosten van het ontwikkelen, produceren, gebruiken, deconstrueren en recyclen van zo'n voertuig uiteindelijk behoorlijk indrukwekkend zijn. We moeten onszelf niet voor de gek houden, deze voertuigen beantwoorden aan een marktvraag en de fabrikanten richten zich niet meer dan dat op de zaak van onze planeet, anders denk ik dat we bijna overal Pantone-reactoren zouden zien floreren (hoewel de watervoorraden uiteindelijk niet onuitputtelijk zijn of).

Klein voorbeeld: http://www.auto123.com/en/info/news/new ... 59574&pg=1

Mijn jeep: $ 0.604/mijl
Toyota Prius: $ 3.249/mijl

Het is duidelijk dat we nog maar aan het begin staan ​​van hybride voertuigen...

En hier ga ik mijn grote domheid zeggen: waarom geen nucleaire voertuigen, zeer schone energie vergeleken met de rest.
Een reactor van 1300 MW verbruikt 23 ton brandstof per jaar.
Een kolencentrale van 500 MW verbruikt 300 ton brandstof dag .

Met 2g moeten we kilometers kunnen maken...

Ik stop daar, anders ben ik weg voor de nacht : Cheesy:
Goede nacht allemaal...
Dernière édition par Chuwee de 08 / 05 / 06, 22: 45, 1 keer bewerkt.
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 06/05/06, 04:35

Hallo Messin

Wat airconditioning in auto's betreft, de meeste auto's in Noord-Amerika hebben een systeem (bilevel) ventilatie met extra airconditioning, airconditioning is juist interessant als je vaststaat in het stadsverkeer en je dus niet rijdt voor het gebruik van de kinetische energieën van gassen...

Wat betreft een beter gebruik van de uitlaatgasontspanning begreep onze grootvader dit door alleen maar naar de Citroën-tractie te kijken, de zuigers waren 75 mm en de slag 100 mm, dus een goede ontspanningsafmeting genomen op de DS19, maar die werd verlaten ten gunste van een vierkant en supervierkante motor, fabrikanten maken voornamelijk auto's om ze te verkopen, niet om efficiënt en goed te zijn...
Airconditioning, cruise control, elektrisch verwarmde stoelen, elektrische ramen, starten op afstand, ruitensproeierwaterverwarming, etc. het is een verkoopargument, er is een klantenkring voor deze gadgets, naarmate de auto ouder wordt, ontbreken al deze accessoires.

Voor uw Jeep bedragen de gepubliceerde kosten $ 0,604/mijlen, waarbij met veel zaken rekening wordt gehouden, en de fiscale redenen zijn verschillend afhankelijk van het land. Hier betalen wij jaarlijks voor onze auto's de (kenteken) voor uw sticker, deze werkt op het gewicht van het voertuig , jij bent de fiscale CV's.
Ik heb een reis gemaakt tussen Montreal en Quebec, terug in een Warranger, ik vond het vermoeiend en pijnlijk, voor het slenteren door de stad en op de bospaden is het perfect, er zat een elektrische lier voor als we vast bleven zitten...
Verbruik ligt makkelijk rond de 14 liter per 100km en in het bos gaat het veel hoger dan dat.. Als je doorrijdt (rundvlees)

Snelle vraag, aangezien u in een kerncentrale werkt: moeten de koelbuizen van de reactorwisselaar gemaakt zijn van Inconel 600 of recenter 702?
Dit is het materiaal dat ik aan het testen ben voor de reactorstaaf.



Andre
0 x
Chuwee
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 57
Inschrijving: 05/05/06, 23:49




par Chuwee » 06/05/06, 07:24

Juist doordat hij rustiek van opzet is, zonder overal plastic, zonder opties etc. is de jeep qua energiebalans rendabel. Onhandig, het is waar dat het ongemakkelijk is, vooral als het, net als de mijne, nog steeds een voertuig met bladen is, maar ach, zelfs als je 80 km per dag rijdt, is het draaglijk : Lol: .

Voor de ALV ga ik het uitzoeken en ik hou jullie op de hoogte...
Het lijkt mij dat het 600 is, behalve een paar sites in 690.
Het lijkt mij ook dat de nieuwe GV's van een andere Inconel-legering zijn.
0 x
Knut
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 77
Inschrijving: 24/04/06, 01:53
Plaats: Normandië




par Knut » 06/05/06, 12:33

Op VOLVO 850 in 2.5L20V is de airconditioning automatisch...we laten hem altijd aan staan, hoewel we hem kunnen deactiveren...niet aanbevolen door de fabrikant.

Eén, omdat het anders kapot gaat of beschimmelt.

Twee omdat de motor voldoende krachtig is en de injectie goed geregeld is, waardoor de airconditioning nauwelijks brandstof verbruikt.
Bij het accelereren schakelt de LH jetronic 3.1 & 4.2 of de motronic de compressor uit, waardoor deze bij het afdalen of remmen op volle kracht komt.

Ten derde: Na 1.5 miljoen kilometer te hebben gereisd in een carrière van 25 jaar, bevestig ik dat airconditioning, tijdens hittegolven en hevige neerslag, een absoluut ongelooflijke veiligheidsvoorziening is.

Ten vierde ben ik een van de mensen die de kou heel goed verdragen. Ik leef in een shirt met korte mouwen tot -20°C, maar smelt in de hitte... een steeds pijnlijkere handicap.


Meer ...


de airconditioning, ook al is het een onmerkbare winst voor een grote auto op lange reizen (ik verbruik minder met de airconditioning dan zonder, waarschijnlijk omdat ik met de ramen open haast om wat lucht te krijgen), ik ben ervan overtuigd dat voor een kleine verplaatsing, het moet een grote factor zijn in overconsumptie, zoals de DA, de BVA....

Wat te doen in een twingo met airconditioning in Parijs, het is waanzin! Bovendien wordt angina veroorzaakt door thermisch contrast.


Pantone kan nog steeds een interessante oplossing bieden... aangezien de reactor bevriest.

Er is gewoon!
0 x
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 06/05/06, 16:58

Knut schreef:Pantone kan nog steeds een interessante oplossing bieden... aangezien de reactor bevriest.


welkom

Als je een ‘berijpte’ reactor tegenkomt, : Idee: laat het me weten, want ik heb er een paar dozijn gereden en ik raakte behoorlijk opgebrand :onheil:
misschien in Quebec, in de winter, als het voertuig sinds de dag ervoor stilstaat?
@+
0 x
Zei de zebra, freeman (bedreigde ras)
Dit is niet omdat ik con Ik probeer niet om slimme dingen te doen.
Neant
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 298
Inschrijving: 12/02/06, 12:47




par Neant » 06/05/06, 18:47

zac schreef:
Knut schreef:Pantone kan nog steeds een interessante oplossing bieden... aangezien de reactor bevriest.


welkom

Als je een ‘berijpte’ reactor tegenkomt, : Idee: laat het me weten, want ik heb er een paar dozijn gereden en ik raakte behoorlijk opgebrand :onheil:
misschien in Quebec, in de winter, als het voertuig sinds de dag ervoor stilstaat?
@+


Precies Zac, want voor zover ik weet moet een gas, om het te laten bevriezen, onder druk staan, het moet ontspannen, en nogmaals, niet zomaar, omdat de vorm van de muur waarop het zit het gas ontspant, ijsvorming of ijsvorming mogelijk maakt. niet. En er zijn nog andere factoren die een rol spelen.
Dit is het Joule-Thomson-effect.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 85-gasten