De planeet of het klimaat "redden": wat zegt mode ons?

filosofische debatten en bedrijven.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

De planeet of het klimaat "redden": wat zegt mode ons?




par Ahmed » 30/10/18, 14:22

De titel die ik heb gekozen is opzettelijk ironisch bedoeld, zoals men zich kan voorstellen ... (ik specificeer het alleen voor het slechte begrip!) : Mrgreen:

De rol van diegenen die de vernietiging van de wereld organiseren, waaraan zij hun macht ontlenen, is om de massa van meer en meer aanzienlijk te laten geloven van degenen die zich realiseren dat er geen oorzakelijk verband bestaat tussen deze twee verschijnselen. Dankzij de media hebben de dominante spelers een leuk spel om een ​​cognitieve dissonantie te behouden die voor verwarring zorgt: de bijkomende schade zou het feit zijn dat excessen of indirecte mishandeling gemakkelijk kunnen worden opgelost door bepaalde maatregelen of aangepaste hervormingen.
Zo ontstond het buitengewone concept (als je er goed over nadenkt) van "duurzame ontwikkeling": dit oxymoron maakt de geclaimde mogelijkheid van een voortzetting van de groei zonder de voorgaande problemen duidelijk. De slogan "red de planeet", hoe absurd die ook mag zijn, sloot goed aan bij deze wens om de boodschap door elkaar te gooien door deze zo te generaliseren en de-dramatiseren dat ze alle betekenis verloor; Het is echter niet de container die wordt bedreigd, maar wat erin zit.

Het was echter niet voldoende om op deze manier alle structurele verantwoordelijkheid gewoon los te laten: in de huidige toestand van de economie is het noodzakelijk om nieuwe mogelijkheden te vinden om de enorme accumulatie van kapitaal winstgevend te investeren. Daarom heeft het economische systeem, trouw aan een volstrekt klassieke strategie, getracht de kritiek die erop (gematigd!) Wordt gericht, in zijn voordeel om te buigen. De recente bezorgdheid over een meer afgebakende dreiging (de toename van CO² in de atmosfeer en de opwarming van de aarde die het teweegbrengt) die de media weerkaatsen, weerspiegelt overduidelijk een duidelijk verlangen om de schade winstgevend te maken door middel van een gigantische inzet van apparatuur die deze moet verhelpen. . Het is duidelijk de energiesector die zich rechtstreeks bezighoudt met de intensivering van een omschakeling naar 'groene' energiebronnen, of in ieder geval met een lage uitstoot van broeikasgassen (de andere aspecten? We zullen ze later behandelen ! : Roll: ). We kennen de details van de operatie: windturbines, fotovoltaïsche cellen, biomassa en elektrische voertuigen, enz ...; dit sluit geo-engineering niet uit, maar op dit moment is er weinig bewijskracht. Kortom, al deze reconversies worden gepresenteerd als vervanging van fossiele brandstoffen, terwijl ze in feite worden toegevoegd **, zoals altijd het geval is geweest in het verleden. Het is in feite onjuist om perioden * te onderscheiden die overeenkomen met de verschillende energieën die elkaar zouden zijn opgevolgd: in werkelijkheid heeft het verschijnen en ontwikkelen van een nieuwe vorm van energie het gebruik van degenen die eraan voorafgingen niet geëlimineerd. : grotendeels cumulatief in plaats van exclusief proces.
Het is dit idee van het accentueren van deze mutatie die aan de oorsprong ligt van de "marsen voor het klimaat", zorgvuldig geïnstrumenteerd en dit om een ​​zo breed mogelijke band met de misbruikte burgermaatschappij te verkrijgen en dat zal vormen tenslotte de verplichte bijdrage van het manna aan subsidies die alleen al deze operaties winstgevend zal maken. Wie zal weigeren om zijn hand in de zak te steken voor een overgang die hard wordt geëist? Dit is het genie van de ultieme manoeuvre, die zal bestaan ​​uit het transformeren van een nederlaag in een democratische overwinning ...

* De leeftijd van hout, steenkool, olie ...
** Zoals bijvoorbeeld duidelijk het huidige niveau van kolenverbruik laat zien dat nog nooit zo hoog is geweest.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13721
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: "Red" de planeet of het klimaat: wat vertelt mode ons?




par izentrop » 30/10/18, 17:19

Je overtuigingen zijn in het marmer geëtst en niets zal veranderen, dus waarom zou je het bespreken :? : Mrgreen:
Ik denk dat je het daarmee eens bent?
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: "Red" de planeet of het klimaat: wat vertelt mode ons?




par Bardal » 30/10/18, 17:59

Ahmed schreef:De titel die ik heb gekozen is opzettelijk ironisch bedoeld, zoals men zich kan voorstellen ... (ik specificeer het alleen voor het slechte begrip!) : Mrgreen:

De rol van diegenen die de vernietiging van de wereld organiseren, waaraan zij hun macht ontlenen, is om de massa van meer en meer aanzienlijk te laten geloven van degenen die zich realiseren dat er geen oorzakelijk verband bestaat tussen deze twee verschijnselen. Dankzij de media hebben de dominante spelers een leuk spel om een ​​cognitieve dissonantie te behouden die voor verwarring zorgt: de bijkomende schade zou het feit zijn dat excessen of indirecte mishandeling gemakkelijk kunnen worden opgelost door bepaalde maatregelen of aangepaste hervormingen.
Zo ontstond het buitengewone concept (als je er goed over nadenkt) van "duurzame ontwikkeling": dit oxymoron maakt de geclaimde mogelijkheid van een voortzetting van de groei zonder de voorgaande problemen duidelijk. De slogan "red de planeet", hoe absurd die ook mag zijn, sloot goed aan bij deze wens om de boodschap door elkaar te gooien door deze zo te generaliseren en de-dramatiseren dat ze alle betekenis verloor; Het is echter niet de container die wordt bedreigd, maar wat erin zit.

Het was echter niet voldoende om op deze manier alle structurele verantwoordelijkheid gewoon los te laten: in de huidige toestand van de economie is het noodzakelijk om nieuwe mogelijkheden te vinden om de enorme accumulatie van kapitaal winstgevend te investeren. Daarom heeft het economische systeem, trouw aan een volstrekt klassieke strategie, getracht de kritiek die erop (gematigd!) Wordt gericht, in zijn voordeel om te buigen. De recente bezorgdheid over een meer afgebakende dreiging (de toename van CO² in de atmosfeer en de opwarming van de aarde die het teweegbrengt) die de media weerkaatsen, weerspiegelt overduidelijk een duidelijk verlangen om de schade winstgevend te maken door middel van een gigantische inzet van apparatuur die deze moet verhelpen. . Het is duidelijk de energiesector die zich rechtstreeks bezighoudt met de intensivering van een omschakeling naar 'groene' energiebronnen, of in ieder geval met een lage uitstoot van broeikasgassen (de andere aspecten? We zullen ze later behandelen ! : Roll: ). We kennen de details van de operatie: windturbines, fotovoltaïsche cellen, biomassa en elektrische voertuigen, enz ...; dit sluit geo-engineering niet uit, maar op dit moment is er weinig bewijskracht. Kortom, al deze reconversies worden gepresenteerd als vervanging van fossiele brandstoffen, terwijl ze in feite worden toegevoegd **, zoals altijd het geval is geweest in het verleden. Het is in feite onjuist om perioden * te onderscheiden die overeenkomen met de verschillende energieën die elkaar zouden zijn opgevolgd: in werkelijkheid heeft het verschijnen en ontwikkelen van een nieuwe vorm van energie het gebruik van degenen die eraan voorafgingen niet geëlimineerd. : grotendeels cumulatief in plaats van exclusief proces.
Het is dit idee van het accentueren van deze mutatie die aan de oorsprong ligt van de "marsen voor het klimaat", zorgvuldig geïnstrumenteerd en dit om een ​​zo breed mogelijke band met de misbruikte burgermaatschappij te verkrijgen en dat zal vormen tenslotte de verplichte bijdrage van het manna aan subsidies die alleen al deze operaties winstgevend zal maken. Wie zal weigeren om zijn hand in de zak te steken voor een overgang die hard wordt geëist? Dit is het genie van de ultieme manoeuvre, die zal bestaan ​​uit het transformeren van een nederlaag in een democratische overwinning ...

* De leeftijd van hout, steenkool, olie ...
** Zoals bijvoorbeeld duidelijk het huidige niveau van kolenverbruik laat zien dat nog nooit zo hoog is geweest.



Het is waarschijnlijk meer dan honderd keer dat je dit aan ons uitlegt, Ahmed ... Misschien meer, ik heb niet alles gelezen ...

U hebt misschien gelijk, maar u geeft nooit één richting aan om de impasse te doorbreken. Het is wanhopig en hopeloos, net als alle melancholische delirium, die op een logische manier leidt tot individuele of collectieve zelfmoord.

Waar wil je ons naartoe brengen?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: "Red" de planeet of het klimaat: wat vertelt mode ons?




par Ahmed » 30/10/18, 18:28

@
Bardal

Het probleem is niet zozeer de richting die moet worden gevolgd (ik had onlangs gereageerd Eclectron in dit opzicht) dat de heldere waarneming van wat ons ervan weerhoudt of anders, en dit was de betekenis van mijn boodschap, van wat ons van dit doel afwijkt.

@ Izentrop
Op beide punten maak je een fout: - mijn overtuigingen zijn met krijt op een leisteen geschreven en zijn daarom veel geëvolueerd; mijn eerdere veroordelingen geneigd me te overwegen met een zekere verwennerij veel overwegingen die valse bewezen hebben: Ik heb de neiging om te willen de grote verhalen die overal heersen geloven, zelfs als in mezelf ik heb nooit helemaal gek gehouden (ondanks alles, zoals iedereen, werd ik op sommige punten bedrogen, uit onwetendheid).
- Ik ben bang dat je mijn punt niet begreep, maar ik heb het recentelijk op een andere draad uitgelegd: in dit complexe systeem moet er rekening worden gehouden met de reeks consequenties en hun interacties. en niet focussen op een die zou dienen als een handig scherm voor anderen.

Omdat het gehamerd moet worden, onderschrijf ik de belangrijkste antropogene oorzaak van klimaatverandering en daarom ben ik het absoluut niet eens met het document dat u produceert.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: "Red" de planeet of het klimaat: wat vertelt mode ons?




par Bardal » 30/10/18, 21:44

Ahmed schreef:@
Bardal

Het probleem is niet zozeer de richting die moet worden gevolgd (ik had onlangs gereageerd Eclectron in dit opzicht) dat de heldere waarneming van wat ons ervan weerhoudt of anders, en dit was de betekenis van mijn boodschap, van wat ons van dit doel afwijkt.



Het wordt een pirouette genoemd ...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2675

Re: "Red" de planeet of het klimaat: wat vertelt mode ons?




par sicetaitsimple » 30/10/18, 22:48

Ahmed schreef:De titel die ik heb gekozen is opzettelijk ironisch bedoeld, zoals men zich kan voorstellen ... (ik specificeer het alleen voor het slechte begrip!)

Hallo Ahmed, ik leef nog, ook al heb ik dit jaar geen "Florida Wave" op tomaten beoefend!

Dus om concreet te zijn, zou u willen voorstellen wat in Frankrijk bescheiden blijft. Maar concreet, geen woordenschat.
1 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: "Red" de planeet of het klimaat: wat vertelt mode ons?




par phil53 » 31/10/18, 07:03

Dit artikel, dat in de richting van Ahmed gaat, stelt als een oplossing om het individualisme al te doorbreken en om zich voor deze catastrofe waarschijnlijk op korte termijn te organiseren
https://www.wedemain.fr/Collapsologie-E ... a3691.html

Collapsologie: wat als we ons zouden organiseren voor het einde van de wereld?

Noch overlevenden noch predikers, collapsologen willen ons helpen ons voor te bereiden op de ondergang. Omdat voor hen de spellen zijn gemaakt. Onze beschaving zal instorten. En alleen degenen die elkaar helpen, zullen ermee wegkomen.


(...)
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13721
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: "Red" de planeet of het klimaat: wat vertelt mode ons?




par izentrop » 31/10/18, 09:34

Het is noch het klimaat noch de planeet die moet worden gered, maar de omstandigheden van het leven op aarde.

Doe ook geen yakafokon en blijf de hele winter grote huizen met gezellige warmte wensen. En dan colapsologie zonder de bijdrage van de wetenschap, permacultuur, ik geloof niet veel.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: "Red" de planeet of het klimaat: wat vertelt mode ons?




par Christophe » 31/10/18, 10:28

Herinnering van een video geplaatst door Ahmed hier: de klimaatverandering, co2 / bereiden-to-uitgang-t15763-120.html



Er is geen ÉÉN oplossing, er zijn honderden ...

Er kunnen zelfs 7 miljard oplossingen zijn ...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: "Red" de planeet of het klimaat: wat vertelt mode ons?




par Ahmed » 31/10/18, 13:38

Het leek me altijd belangrijk om een ​​kritische benadering te bevoorrechten, vooral met betrekking tot analyses die ook deze pretentie hebben, maar die niet het einde in gaan van wat ze beweren en die daarom leiden tot doodlopende doelen. Sterker nog, maar heel weinig mensen zijn zich voldoende bewust van de intensiteit van de veranderingen die moeten worden aangebracht om de uiteindelijke consequenties te vermijden van wat in gang is gezet. Zoals gezegd, zeer toepasselijk Izentrop:
Het is noch het klimaat noch de planeet die moet worden gered, maar de omstandigheden van het leven op aarde.

Zeer weinig mensen zijn zich er voldoende van bewust en degenen die echt beslissen hebben geen interesse in deze veranderingen, omdat ze zelf onderworpen zijn aan deze determinismen.
ik denk dat Sen-no-sen legde uitvoerig de aard en het functioneren van deze determinismen uit en de moeilijkheid om ze te abstraheren. Hij sprak ook duidelijk over vele praktische aspecten van de keuzes die gemaakt moeten worden als we het ergste willen voorkomen (dat is niet de ineenstorting van een kwaadaardig systeem, maar het feit dat we ermee zinken, vanwege onze vervreemding te veel). diep tot dit laatste): ik verwijs ernaar.
Bovendien twijfel ik er niet aan dat je je kunt voorstellen wat er moet veranderen, evenals de obstakels die er tegenin gaan (geen spoor van ironie in deze zin: de keuzes kunnen alleen collectief zijn).

De belangrijkste praktische modaliteit op dit moment ligt in het verzet tegen de vernietiging die aan de gang is, en daarom is het noodzakelijk om energie te besparen voor niet-gemanipuleerde gevechten, zoals die tot uiting komt in "klimaatmarsen"; dit is de betekenis van deze thread.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 133-gasten