Filosofie: Enkele citaten om na te denken

filosofische debatten en bedrijven.
Avatar de l'utilisateur
Noaologue
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 03/08/15, 17:37




par Noaologue » 12/08/15, 16:30

Exnihiloest schreef:Citaat dat bij ons bekend is als afkomstig van Jules Romans:
"Elite-geesten bespreken ideeën, gemiddelde geesten bespreken gebeurtenissen, middelmatige geesten bespreken mensen."
Wie heeft voorrang?

Dus waarschijnlijk is het Jules Romans. Bescherming verleend aan Socrates op andere sites :)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11062




par Christophe » 16/09/15, 21:12

Albert Jacquard voor econologie...nogmaals:

Beeld
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11062




par Christophe » 17/09/15, 03:24

Het is helemaal geen citaat, maar ik plaats het hier toch (cijfers om te controleren):

Beeld

Als deze cijfers waar zijn (vooral de "derivaten")...arme mensheid...arm kapitalisme...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 17/09/15, 08:31

Ik zou zeggen: ongeacht de cijfers! Ze willen niets zeggen

Voor een wezen dat enigszins met rede is begiftigd, is het ‘duidelijk’ dat als we alle energie die door welgestelde mensen in trivialiteiten wordt geïnvesteerd, zouden besteden aan essentiële activiteiten, er geen hongersnood meer zou zijn, en regio’s zonder ‘drinkbaar water’.

Ik heb het bewust niet over miljarden: wat is xduizend miljard in een belastingparadijs? Of erger nog, er zijn een biljoen ‘speculaties’. Dit bestaat niet in de echte wereld. Je kunt er dus niets mee!

Aan de andere kant, de energie, de intelligentie, het werk van iedereen, ten dienste van de armen, van echte projecten... daar, zonder twijfel. De problemen zouden binnen een paar maanden, een paar jaar opgelost zijn...

Lees of herlees Pierre Rabhi en zijn gelukkige ondergang!

Als gevolg hiervan gelooft de meerderheid liever dat ze nog niet genoeg hebben, en wachten ze met spanning op de release van nieuwe modellen van Apple [ik heb niets tegen Apple, ik gebruik het gewoon als een "supermodel", als embleem van de mondialisering en het consumentisme, gecreëerd door degenen die ervan profiteren; overigens is het de eerste marktkapitalisatie geloof ik].
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 17/09/15, 19:52

Christophe, wat in uw tabel een illusie is, is dat, zoals opgemerkt Heeft Het is terecht dat de verwezenlijking van de humanitaire doelstellingen geen verhoging van de toegewezen bedragen vereist.
Uiteraard kan dit oordeel niet experimenteel worden geverifieerd, aangezien er geen kans bestaat dat een dergelijke gebeurtenis zich voordoet...

Je spreekt dan op hetzelfde niveau van menselijkheid en kapitalisme door ze allebei als ‘arm’ te omschrijven: er is sprake van een aanzienlijke onhandigheid, aangezien dit bijvoeglijk naamwoord niet in dezelfde betekenis wordt gebruikt.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 17/09/15, 20:47

Bedankt voor deze duidelijke informatie Christophe!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660




par Exnihiloest » 22/09/15, 19:21

Albert Jacquard voor econologie...

Op een bepaalde leeftijd heb ik de indruk dat we verlegen worden als we geconfronteerd worden met een veranderende wereld en dat we zondebokken gaan aanwijzen.
Maar ik zal in zijn richting gaan tegen de consumptie, ik zal ook degenen die zich volproppen bang maken:

“Het consumeren van nonscheten garandeert geen dood in de geur van heiligheid.”
Patrick Heuschen
: Cheesy:
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Filosofie: Enkele citaten om na te denken




par Ahmed » 28/03/16, 21:25

Graag wil ik een mooi, wat lang citaat van de etnoloog met jullie delen Philippe Descola, ontleend aan de conclusie van zijn werk "De samenstelling van de werelden, ode aan diversiteit. Hij stelt voor om verder te gaan dan de strikte utilitaire visie die de pluraliteit van culturen wil verdedigen in naam van een zekere tactische efficiëntie, en hij verkondigt aldus:
Wat we moeten verdedigen is datgene waar we echt om geven, dat wil zeggen diversiteit als een waarde op zichzelf, omdat leven op een manier waarop levensvormen, denkvormen, talen, de manieren om met de wereld om te gaan oneindig variëren, een bron van vreugde en een uitdaging voor de luiheid van de geest, omdat deze diversiteit ons verbazing en verwondering brengt, de mogelijkheid om van ons leven een opeenvolging van kleine vreugden te maken die aan de draden van het toeval hangen. Een monotone en monochrome wereld, zonder onverwachte gebeurtenissen of onwaarschijnlijke ontmoetingen, zonder iets nieuws dat het oog, het oor of de nieuwsgierigheid opvalt, een wereld zonder diversiteit is een nachtmerrie. Ik kan niet anders dan denken dat de vermindering van de diversiteit in de productiewijzen, waarvoor de industriële standaardisatie aan het begin van de twintigste eeuw verantwoordelijk is, een van de gisten van totalitaire regimes vormde, modellen bij uitstek voor de afwijzing van diversiteit en uniformiteit van bewustzijn en zijnswijzen. Chaplin had het begrepen toen hij verderging The Dictator après Moderne Tijden.


Het is minder wat de laatste zin onderstreept...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Filosofie: Enkele citaten om na te denken




par Obamot » 11/04/16, 02:22

Deze zal Janic plezieren:

IMG_0717.PNG

: Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Opnieuw:




par Obamot » 11/04/16, 03:44

Christophe schreef:(cijfers ter controle aub):
Als deze cijfers waar zijn (vooral de "derivaten")...arme mensheid...arm kapitalisme...

1) het zou leuk zijn om de bron van deze tabel te publiceren.
2) Begrijp niet hoe we tot zulke cijfers komen, het mondiale BBP bedraagt ​​ca. 65 miljard dollar!
3) Je moet weten waar je het over hebt. Als het om het volume van de transacties bij de banken gaat, betekent dat niets, aangezien het in dit geval brutocijfers zijn en het noodzakelijk is om deze bedragen op zich te nemen, slechts een paar procent van de commissies van banken en andere financiële organisaties.
Als ik 100 ton cacao op de beurs koop (€1600 per ton) bedraagt ​​het transactievolume €160, maar dit bedrag is de marktwaarde van het product en niet het bedrag van de commissie die €000 zou bedragen...! Bij mij komt de fout daar vandaan.
0 x

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 179-gasten