Het bedienen van een rechte buis met een ballast lampéco ..

Milieu-impact van afgedankte producten: plastics, chemicaliën, voertuigen, agri-food marketing. directe recycling en hergebruik (upcycling of upcycling) en hergebruik van goede items voor de prullenbak!
Avatar de l'utilisateur
RV-P
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 158
Inschrijving: 27/09/12, 13:07
Plaats: Sainte-Marie (Réunion)
x 10




par RV-P » 16/10/12, 17:54

Alain G schreef:Hallo RVP!
Ik vind het nuttig onderwerp dat u bent begonnen en het zal waarschijnlijk nuttig zijn voor de niet-ingewijden, maar helaas is de oude pessimist alarmerende kwam tot zijn neus steken als hij te vaak het afslachten van informatie door uit / constant topic!
Ik zeg gefeliciteerd met je betrokkenheid op de site.
Ga zo door met het goede werk en welkom bij Econology!

- Beeld, Alain G! Eeeennnnnffiiiinnn een aanmoediging in deze wereld van "brutaal"!
Dedeleco schreef:Ze laten zien dat het nodig is om het circuit, vooral de serie-inductie, aan te passen aan de weerstand van de lamp tijdens bedrijf en aan zijn vermogen, dat een beetje kan worden veranderd

– Natuurlijk: allemaal bezig met het ‘sterk’ bekritiseren van wat de anderen schrijven, dat heb je niet eens gelezen, wat je, zoals gewoonlijk, volledig ‘zapt’:
RV-P schreef:- Natuurlijk moest ik de kracht aanpassen:
* Met 8W-buizen is een 9W-ballast perfect
* Evenzo is voor een 13W-buis een 12W-ballast geschikt
* Het ideaal voor een ballast van 15W is om een ​​tube 15W te vinden, hetzelfde voor een 18W!
In het EERSTE bericht van dit onderwerp!!!
- Dus, "zyeute" de proefpersonen een beetje goed en zeg tegen jezelf dat als jij dingen weet, de anderen het ook weten!
Dedeleco schreef:Het is een prachtige verspilling die alle componenten van deze alim bij elke dode lamp worden gegooid.
Er is genoeg om gratis aan eenvoudige montages te sleutelen!!

- En zelfs versterkeringangen zeer goedkoop repareren of vervaardigen! Deze hoogspanningstransistors... Je vindt er nergens anders veel van! Evenals de filtercondensator tussen 2,2 µF en 10 µF 400V, die voor van alles te gebruiken is!...
Beeld : Dedeleco!
- @ +!
Dernière édition par RV-P de 16 / 10 / 12, 18: 09, 1 keer bewerkt.
0 x
Het is makkelijker om gewoon dingen ingewikkelder dan compliceren eenvoudige dingen te maken!
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 16/10/12, 18:09

Hallo RV-P.

Maak afspraken over terugwinning en verspilling.

Maar RV-P heeft het Philips-notitieje (dat dit soort apparaat heeft ontwikkeld) niet gelezen om te begrijpen dat het met de 18W-voeding een 9W kan voeden, een beetje begrepen, met een extra inductie.

En waarschijnlijk het tegenovergestelde, door iets meer te begrijpen, na het lezen van de vele toepassingsnotities over dit onderwerp door fabrikanten.

Ik ben het niet die het weet, maar de ingenieurs van de fabrikanten die het in deze toelichting hebben uitgelegd, die het goed weten en alleen maar lezen, in plaats van mij te verachten !!
0 x
Avatar de l'utilisateur
RV-P
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 158
Inschrijving: 27/09/12, 13:07
Plaats: Sainte-Marie (Réunion)
x 10




par RV-P » 16/10/12, 20:19

Maar RV-P heeft het Philips-notitieje (dat dit soort apparaat heeft ontwikkeld) niet gelezen om te begrijpen dat het met de 18W-voeding een 9W kan voeden, een beetje begrepen, met een extra inductie.

- Zeker ! Maar je zult toegeven dat er enorm veel soorten ecolampen in de recyclingbakken van supermarkten liggen! Ik zag daar zelfs 30W! Nog een beetje en ik zou me kunnen aanpassen voor 36 W-buizen...
‘Dus, in plaats van de zaken ingewikkelder te maken met jouw verdraaide redenering, waarom zou je het niet eenvoudig maken? en kies de "ballast" op basis van de kracht van de juiste buis, hè!?...
- Mijn woordBeeld !!! Je werkt echt niet mee,Beeld Dedeleco...
0 x
Het is makkelijker om gewoon dingen ingewikkelder dan compliceren eenvoudige dingen te maken!
Avatar de l'utilisateur
RV-P
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 158
Inschrijving: 27/09/12, 13:07
Plaats: Sainte-Marie (Réunion)
x 10




par RV-P » 24/12/13, 14:39

- Nieuw ! Ik vond eigenlijk in de recyclingbakken van mijn favoriete supermarkten of bouwmarkten:
* een 30W lampeco waarvan de buis goed was en de elektronica het begaf. Na reparatie van de elektronica werkt hij weer.
* nog een 33W lampeco, verbrande buis. Ik haal hem uit elkaar en bewaar de elektronica om hem op een rechte buis van 36 W te proberen. En het werkt!
* Ineens vind ik er nog eentje van... 55W! ->KANTEL<-! Omdat ik een aantal buizen van 58 W heb, heb ik deze aangepast na revisie van de elektronica (een kapotte transistor en een oververhitte spoel), en... het werkt, na vervanging van de twee transistors door pc-voedingstransistors en het terugspoelen van de verwarmde smoorspoel!
— Dus de gegrilde Lampecos, gooi ze niet weg! Vooral de 18W: er is een "flop" van buizen die wachten om hun elektronica aan te passen!
0 x
Het is makkelijker om gewoon dingen ingewikkelder dan compliceren eenvoudige dingen te maken!
Avatar de l'utilisateur
RV-P
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 158
Inschrijving: 27/09/12, 13:07
Plaats: Sainte-Marie (Réunion)
x 10

Nieuw voor rechte buizen!




par RV-P » 03/10/14, 14:09

– De titel zegt het al. Ik had "plezier" om nieuwe ervaringen op te doen.
* TWEE rechte buizen met EEN lampéco "ballast" :
— Hier is een diagram dat de "oude" elektriciens waaraan ik ben zal herinneren:
Beeld
— Op het diagram in Figuur 1 kun je zien hoe 2 buizen in serie zijn aangesloten op 1 dual power ballast. Dit geheel wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt voor verlichting met 4 buizen in een "pad" dat in de plafonds van veel kantoren en werkplaatsen wordt geplaatst (je kunt er een demonteren om te controleren!)!
— In figuur 2 kun je zien hoe ik tot het experiment kwam om TWEE buizen van 8 W aan te sluiten op een Lampeco-voorschakelapparaat van 15 W! En het werkt, op voorwaarde dat opstartcondensatoren 2 zijn DUBBELE waarde startcondensator 1 die zit op de printplaat van de "ballast" (als bijvoorbeeld de opstartcondensator 1 een waarde heeft van 2n2/1600V, dan zijn er twee condensatoren van 4n7/1600V nodig!)!
— Het aansluiten van de condensatoren buiten de "ballast"-printplaat gaf me een ander idee...
— Omdat ik een paar fluobuisstarters had, heb ik er een paar gedemonteerd en dit is wat eruit kwam:
Beeld
— Je kunt zien dat er een kleine condensator van onbekende waarde in de smoorspoel zit, parallel geschakeld met een glazen lamp die een bimetaalschakelaar bevat. Foto's :
Beeld
— Vandaar het idee "lichtgevend" : Idee: om deze condensator te gebruiken om een ​​TL-buis te activeren in plaats van degene die aan de Lampeco "ballast" is gesoldeerd! Zoals aangegeven kunt u dan "gegrilde" starters gebruiken die niet langer in staat zijn een "klassieke" buis te ontluchten en bovendien profiteert u van de onmiddellijke ontsteking van de buis (van 15 naar 58W op voorwaarde van vind de lampeco "ballast" van gelijkwaardig vermogen, Natuurlijk!)!
- Kom op, doe zoals ik: experimenteer!
0 x
Het is makkelijker om gewoon dingen ingewikkelder dan compliceren eenvoudige dingen te maken!
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Rechte buis laten lopen met lampec ballast..




par izentrop » 14/08/16, 00:50

Hallo,
Interessant, bedankt voor het delen :)
RV-P schreef: het "ballast" diagram kan ook gebruikt worden om 12V 50-60W of 3x 20W halogeenlampen van stroom te voorzien! Ik heb een kopie uit elkaar gehaald, gerepareerd (er ontbrak eigenlijk alleen een kleine condensator om de oscillaties in stand te houden!), het schema "gepompt" en een kopie gemaakt die prima werkt : Cheesy: : Mrgreen: !!!
Kunt u ons dit diagram hier laten zien en is het mogelijk om een ​​elektronisch halogeenlampvoorschakelapparaat aan te passen om een ​​led van stroom te voorzien?
0 x
Avatar de l'utilisateur
RV-P
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 158
Inschrijving: 27/09/12, 13:07
Plaats: Sainte-Marie (Réunion)
x 10

Re: Rechte buis laten lopen met lampec ballast..




par RV-P » 14/08/16, 21:43

— De elektronische transformator die één of meer halogenen voedt werkt in AC met een frequentie van enkele kilohertz! Je kunt er LED's mee voeden, maar dan zou je de geleverde spanning al moeten gelijkrichten diodes QUICK (Shottky-diodes uit kathodestraaltelevisievoedingen bijvoorbeeld) die in staat zijn stroom van verschillende kilohertz-frequenties gelijk te richten!
— *** /!\ EEN BELANGRIJK PUNT /!\ Als u van plan bent 12V LED-lampen met 2 pinnen in de voet van stroom te voorzien met directe wisselstroom, VERGEET dan: de in de voet van de lamp geïntegreerde diodes zijn uitsluitend bedoeld om 50 of 60 Hz gelijk te richten! Anders loopt u het risico deze interne diodes, SMD-diodes, die niet gemakkelijk te vervangen zijn, te "breken"!
- Met vriendelijke groeten !
— PS: Ik zal later kijken naar het diagram dat “als 2 druppels water” lijkt op dat van een Lampeco “ballast”!
0 x
Het is makkelijker om gewoon dingen ingewikkelder dan compliceren eenvoudige dingen te maken!
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Rechte buis laten lopen met lampec ballast..




par izentrop » 15/08/16, 00:03

OK bedankt . Het is meer het feit dat de output wegvalt als het verbruik onvoldoende is waar ik een probleem mee heb. Ik heb verschillende voorschakelapparaten van 100 W die ik graag had willen recyclen voor LED's
0 x
Avatar de l'utilisateur
RV-P
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 158
Inschrijving: 27/09/12, 13:07
Plaats: Sainte-Marie (Réunion)
x 10

Re: Rechte buis laten lopen met lampec ballast..




par RV-P » 15/08/16, 09:53

— Vergeet in dit geval niet om de alternatieve uitgang van uw transformatoren te gebruiken sluit minimaal ÉÉN halogeenlamp van 20 W aan vóór de snelle gelijkrichterbrug om uw LED's van stroom te voorzien!
— Een klein schema “voor onderweg”:
LED elektronische transformator.jpg
LED's voeden met een elektronische halogeentransformator
LED elektronische transformator.jpg (29.49 KiB) 5219 keer bekeken

— Vervolgens kunt u de kleurtemperaturen “mengen” met het halogeen om min of meer witte verlichting te verkrijgen!
0 x
Het is makkelijker om gewoon dingen ingewikkelder dan compliceren eenvoudige dingen te maken!
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Rechte buis laten lopen met lampec ballast..




par izentrop » 15/08/16, 23:19

Dit trucje kende ik al. toch bedankt :)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "afval, recycling en hergebruik van oude voorwerpen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 58-gasten