Energiestro (energie opslaan door traagheid in beton)

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16179
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5262

Re: Energiestro




par Remundo » 21/02/16, 11:00

om iets explicieter te zijn...

De balans van een klein vliegwielelement, met enkele vereenvoudigende aannames, geeft de tangentiële spanning weer Sigmat in het materiaal in Pascal:

Sigmat = ro r² w²


* ro is de dichtheid in kg/m3,
* r de straal (in m),
* w de rotatiesnelheid (in rad/s).

En net als in de periferie, de snelheid V waard rw ; we hebben ook Sigmat = ro x V² of V² = Sigmat/ro

Het beste materiaal, dat V² maximaliseert, moet een zeer hoge toelaatbare spanning hebben, evenals een lage dichtheid. Beton is op deze 2 punten erg slecht, het is daarom noodzakelijk om de cilinder vast te binden met metalen, of "Hightech" composietmaterialen, die zowel licht zijn als zeer goed bestand tegen trekkracht (we denken meer aan vezelcomposieten als we dat doen, ongeacht de kosten) .

Dus wat zal beton opleveren? Een bijdrage aan het traagheidsmoment: J = m R² /2 met m de massa van beton en R de straal van de betonnen cilinder.

Dan naar kinetische energie Ec = 1/2 Jw²
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Energiestro




par chatelot16 » 21/02/16, 15:12

het ontwerp van dit ding is absurd! beton is nutteloos, het belast onnodig en zorgt ervoor dat de lagers lijden

het is de hoeveelheid staal die weerstand biedt aan de middelpuntvliedende kracht die de opgeslagen energie bepaalt... dezelfde hoeveelheid staal in de vorm van een schijf met een grotere diameter zal dezelfde energie opslaan zonder beton, en dus met een lager totaalgewicht

de Wikipedia-pagina laat duidelijk zien hoe je materialen voor dit gebruik kunt vergelijken... Ik vertrouw Wikipedia niet blindelings, maar de berekeningen die ik heb gemaakt bevestigen het in dit geval

conclusie energiestro is niet gemaakt om te werken, maar gemaakt om investeerders ruimschoots te laten betalen... zoals er anderen zijn geweest

zeggen dat beton het goedkoper maakt dan andere vliegwielen is echt een idee in overvloed
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Energiestro




par Christophe » 21/02/16, 15:56

Remundo schreef:met de perifere snelheidslimiet... die afhangt van de maximaal toelaatbare trekspanning. https://fr.wikipedia.org/wiki/Volant_d' ... 3.A9nergie


En dit is waar beton geen goed materiaal is omdat de treksterkte slecht is.
In feite zou beton kunnen worden gebruikt als ballast in een stalen kroon... net als ballast, goedkoper (maar dit zal evenwichtsproblemen veroorzaken, dus laten we bij beton blijven)

Ik zou de berekeningen van het traagheidsmoment een beetje moeten doornemen, maar in mijn hoofd herinner ik me dat dit het kwadraat is van de rotatiesnelheid: dus als we de diameter verdubbelen, kunnen we de bewegende massa door 4 delen voor dezelfde energie opgeslagen met hetzelfde toerental... het ideaal is een ring met de meeste massa aan de rand...

ps: oeps, ik heb je volgende bericht niet gelezen...nou, daar zijn we het mee eens :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16179
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5262

Re: Energiestro




par Remundo » 21/02/16, 20:21

we zullen zien wat Energiestro zal geven...

alles is over dit onderwerp gezegd. De bal ligt in hun kamp.
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Energiestro




par Christophe » 21/02/16, 20:29

Ik zou zelfs zeggen dat we ze serieus (en gratis) “advies” hebben gegeven…
0 x
Charloile
x 17

Re: Energiestro




par Charloile » 23/02/16, 06:55

Het ENERGIESTRO-vliegwiel is de ideale opslag voor grote zonne-energiecentrales in woestijngebieden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16179
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5262

Re: Energiestro




par Remundo » 23/02/16, 09:14

het maakt niet uit of het in een woestijngebied is of achter in uw garage.

Het probleem zijn de kosten en de mechanische sterkte.

@+
0 x
Beeld
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13718
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Energiestro




par izentrop » 23/02/16, 10:49

En vooral niet bewezen want nog in studie : Mrgreen:
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Energiestro




par dede2002 » 23/02/16, 14:17

Christophe schreef:""" Beton zou zelfs kunnen worden gebruikt als ballast in een stalen kroon... net als ballast, goedkoper (maar dit zal evenwichtsproblemen veroorzaken, dus laten we bij beton blijven) """


Hoe kunnen we staal “ballasten” met beton dat een dichtheid heeft die drie keer lager is?
Het zou beter zijn om lood of uranium te gebruiken... : Lol:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Energiestro




par Christophe » 23/02/16, 14:19

Lood zou zeker interessant zijn, maar ik dacht aan de kosten (hoeveel kost een ton lood vergeleken met staal of beton?)...aangezien Energistro "sterk" gefocust is op het gebruik van beton...
0 x

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 91-gasten