Verbonden objecten, IoT, IoT

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par Forhorse » 02/07/20, 22:26

ENERC schreef:De arduino doet het werk, maar ik vind de Raspberry Pi makkelijker te programmeren. Het is iets duurder dan de Arduino, het verbruikt meer, maar het is eenvoudig te programmeren door verbinding te maken met stopverf of een andere terminalemulator.


Ik ben van de tegenovergestelde mening. Ik vind het makkelijker met de Arduino dan met een Raspberry waarbij je je moet volstoppen met de hele Linux-omgeving want uiteindelijk stelt het niet veel voor!
Onlangs heb ik een soort "timer" (een timer-aansluiting) gemaakt met een arduino nano en een ethernet-schild, en het werkt heel goed voor dit soort toepassingen.
Als u meer vermogen of wifi wilt, doet een ESP32 het werk.
Voor pure IoT zie ik het belang van framboos niet in (wetende dat dit soort kaart in staat is om bijvoorbeeld een complete domotica-server te draaien... het simpelweg gebruiken om iets op afstand te activeren is een beetje een stoomwals om een vlieg verpletteren...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par Forhorse » 02/07/20, 22:43

@grelinette
Voor uw automatische hooidistributiesysteem dat u op afstand bestuurbaar wilt maken, als u zin ​​heeft om uw handen vuil te maken (de Arduino-code), kan ik u de bronnen van mijn programma geven, het zal gemakkelijk aanpasbaar zijn, denk ik voor uw toepassing, denk ik omdat het eigenlijk een beetje hetzelfde doel heeft: het automatisch openen van een weidehek voor koeien...
Het ding werkt "autonoom" (zo'n tijd openen, zo'n tijd sluiten) maar je maakt er verbinding mee om de tijdinstellingen indien nodig aan te passen en je kunt natuurlijk "de controle overnemen" om het openen of sluiten te forceren.
De interface is een webpagina die toegankelijk is vanuit elke browser en als u toegang van buitenaf nodig heeft (bijvoorbeeld via een smartphone), richt u gewoon een dynamische DNS op uw box en configureert u een NAT-regel / PAT die goed gaat.

De basis is een arduino nano/uno, een ethernet-shield* en een RTC DS1307-module (voor het klokgedeelte en het opslaan van de instellingen). De kleine elektronica om zelf te doen is een 5V-voeding van de bron die we hebben, en de voedingsinterface om het ding te besturen dat we moeten besturen (ik doe dat met een MOSFET)

*Als er geen bekabeld netwerk mogelijk is, kan het worden aangepast voor een ethernet-shield of moet de code gemakkelijk kunnen worden omgezet in een ESP8266 of ESP32 (prijs gelijk aan arduino + shield)

Anders alternatieve methode bijna "out of the box": een shelly-module https://shelly.cloud/
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13734
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par izentrop » 03/07/20, 00:36

Forhorse schreef:De basis is een arduino nano/uno
Voor geïsoleerde systemen gebruik ik liever de pro mini, power led en regelaar verwijderd, deze verbruikt maar een paar µA, 1.5 µA in de 8 MB versie en in saver mode https://riton-duino.blogspot.com/2018/0 ... ation.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par Grelinette » 03/07/20, 09:06

Bonjour à tous,

We komen nu in pure en harde techniek, maar het is ongetwijfeld essentieel voor de uitvoering van dit soort projecten.

Ik herinner je eraan dat je het systeem moet kunnen bedienen vanaf een plek zonder wifi of bluetooth: bijvoorbeeld, zoals ik in mijn laatste bericht schrijf, vanuit mijn auto in de file of vanuit een afspraak of een vergadering die 2 uur te laat...

Evenzo stelt dit voor een ander gebruik een derde partij in staat om een ​​geprogrammeerd schema te controleren en eventueel te wijzigen.
Bijvoorbeeld, typisch geval: ik heb een eigen paard, d.w.z. de eigenaar heeft het aan mij toevertrouwd voor training of verzorging, en de eigenaar besluit de volgende dag eerder te komen, vóór voedertijd. : de eigenaar kan het initiatief nemen om verbinding te maken met het systeem en vooraf het schema van de maaltijd van zijn paard zelf. Als tegenprestatie word ik op mijn smartphone geïnformeerd dat er een wijziging is in het schema dat ik eerder heb opgesteld.

Ik sta daarom op deze 3 stappen: de app, het netwerk, het mechanisme, waarvoor technische keuzes moeten worden gemaakt, te beginnen met het netwerk voor het verzenden van instructies of stijgende gegevens.
Dus GSM of een ander netwerk zoals SIGFOX? Heeft iemand hier advies of ervaring mee?

NB: het voorbeeld van Forhorse (automatisch en op afstand bedienbaar openen/sluiten van een weidehek voor koeien...) is exact hetzelfde type bediening.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13734
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par izentrop » 03/07/20, 09:24

Grelinette schreef:Ik herinner je eraan dat je het systeem moet kunnen bedienen vanaf een plek zonder wifi of bluetooth: bijvoorbeeld, zoals ik in mijn laatste bericht schrijf, vanuit mijn auto in de file of vanuit een afspraak of een vergadering die 2 uur te laat...
Geen probleem met de wifi-verbinding voor het apparaat, aangezien alles op een webpagina wordt beheerd.
Je hebt alleen een data-abonnement nodig om overal toegang te krijgen tot deze pagina. Het IP-adres van de pagina kunt u aan wie u maar wilt geven.

Het komt alleen voor dat het verandert na bijvoorbeeld een herstart van de box, in dit geval moet je een service als Sifox of Chelly doorlopen om het te vinden, denk ik. U kunt het ook zonder doen door vanaf de ESP32 een e-mail te sturen met het nieuwe adres.

Wat is de afstand tussen uw raam en de voederplaats?
0 x
Grald
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 27
Inschrijving: 06/06/06, 16:59
x 8

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par Grald » 03/07/20, 10:42

Misschien zoveel mogelijk vereenvoudigen en verbindingen op afstand vermijden, niet gemakkelijk voor beginners.
Ik zou een Amerikaanse detector zien die op bepaalde tijden werkt, ik denk dat het paard klaar staat voor zijn voerbak als hij honger heeft >>> en dan automatisch opent...
Een arduino kan dat.
Daarna blijft het probleem van de trigger voor het openen van de feeder (maar er zijn genoeg diy op het net met de arduino)

Hier zijn blijkbaar mensen die je kunnen helpen, maar een goede forum gewijd aan arduino https://forum.arduino.cc/index.php?board=33.0
Coole tutorials om aan de slag te gaan https://www.youtube.com/playlist?list=P ... TZpg3yMU5f
0 x
Oom Buzz
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 30/10/19, 20:06
x 24

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par Oom Buzz » 03/07/20, 11:16

Mijn voorstel, maar dat in wezen afhangt van het vermogen om te programmeren, want er bestaat niets kant-en-klaar om te stapelen zoals LEGO...

Arduino-compatibele kaart met low-power draadloze communicatie: voorbeeld van kaarten moteino of anarduino, atmega328p-chip (arduino UNO-equivalent) of atmega1284p als er veel verbinding nodig is (hier betwijfel ik het), waaronder radio's met gratis protocol (frequenties 433 MHz of 815 MHz) of "eigendom" (LoRaWan). Sommige modellen bevatten de batterij en de lader, het kan nodig zijn om een ​​zonnelader toe te voegen, afhankelijk van het verbruik (relaisbesturing?) en de gewenste autonomie.

Bereik tot 500 m (2 km zelfs in bepaalde gunstige gevallen) buitenshuis zonder grote problemen, bij zeer lage snelheid, wat voldoende is om eenvoudige informatie te verzenden of te ontvangen (geen foto's en nog minder video's)

Zeer laag verbruik wanneer de dag ervoor correct wordt beheerd.

Het kleine zusje thuis als gateway, gekoppeld aan een pc (raspberry PI of echte pc) als u een besturingsserver wilt, en/of een SIM800L-type GSM-kaart om SMS te verzenden/ontvangen voor bediening op zeer lange afstand.

Maar we kennen niet de hele context, noch uw vaardigheden/ambities om u beter te kunnen adviseren...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13734
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par izentrop » 03/07/20, 13:27

Oom Buzz, u stelt de grote artillerie daar voor : Wink:

grelinette Ik begrijp het verzoek niet. Als ik begrijp:
Als je twee keer per dag hooi uitdeelt, moet je twee keer ter plaatse gaan om de "big bag" met hooi te herladen.
U gebruikt al een timer om de automatische opening op de 2 geplande tijden te activeren.

Bidets kunnen best nog 2 uur wachten om te eten.

Wil je bij monitoring op afstand zeker weten dat het werkt of is je systeem defect?
Of wil je gewoon plezier hebben met een nieuwe gadget?
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par GuyGadebois » 03/07/20, 13:32

izentrop schreef: Bidets kunnen best nog 2 uur wachten om te eten.

Ezels. Het was niets. En bovendien is het een ezel (een ezel, ik specificeer voor het geval, waar...). Dubbele fout. Hallo Han! : Mrgreen:
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2225
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Connected Objects, IoT, IoT




par phil59 » 03/07/20, 13:55

Bidet is een paard.

Bidets zijn over het algemeen behoorlijk verbaasd.

Ook al is het voedsel, en je hebt er een gewoonte van gemaakt om het een supplement te geven, ze weten je eraan te herinneren dat het tijd is...

De merrie van een van mijn kinderen die een paar jaar thuis was gebleven, wist in ieder geval hoe ze moest opvallen als het tijd was....
Dernière édition par phil59 de 03 / 07 / 20, 13: 58, 1 keer bewerkt.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 92-gasten