Okofen boiler, temperaturen te laag

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
loloetalex
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 08/12/21, 20:59

Okofen boiler, temperaturen te laag




par loloetalex » 08/12/21, 21:15

Goedemorgen.
Ik heb een Okofen PE20 ketel die radiatoren levert. Buitensensor en gemotoriseerde 3-wegklep. Relatief slecht geïsoleerd huis maar niet zo erg, ik verlies 's nachts maar 2 graden als de verwarming uitgaat.
Mijn zorg is dat de temperatuur in huis laag blijft en nooit de ingestelde temperatuur bereikt.
Ik heb een streefwaarde van 21 graden en heb moeite om 19.5 te halen bij een buitentemperatuur van 7°C.
Ik probeerde op mijn watercurve (45 voet en 1.2 curve) te spelen, maar niets hielp. Wat, voor zover ik kon begrijpen, niet verrassend is, mijn maximale ingestelde temperatuur is 55 ° C, en aangezien ik op het display zie dat het deze temperatuur is die is ingesteld, denk ik dat de ketel niet eens regelt door mijn waterwet te nemen, maar door altijd verzenden tot het maximum waar hij recht op heeft. De V3v is tevreden te mengen tussen de 70°C van de ketel en het retourwater.
Mijn retourtemperatuur is vaak erg laag, als ik mijn radiatoren aanraak, worden ze vaak koud in het onderste gedeelte.
Klopt mijn analyse?
Zou het nuttig zijn om aan mijn circulatiepomp te werken om mijn situatie te verbeteren?
Moet ik mijn maximale aanvoertemperatuur verhogen naar 60°C om de ketel mijn watercurve te laten regelen?
Merci pour vos réponses.
0 x
Pilpoill
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 164
Inschrijving: 12/11/17, 09:55
x 37

Re: Okofen boiler, temperaturen te laag




par Pilpoill » 10/12/21, 20:43

Bonsoir,

Heeft u operationele curves om ons te laten zien?
Heeft u de bijbehorende .csv- en .png-bestanden om te zien wat het probleem zou kunnen zijn?
Is de ketel aangesloten?
1 x
loloetalex
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 08/12/21, 20:59

Re: Okofen boiler, temperaturen te laag




par loloetalex » 10/12/21, 21:02

Bonsoir.
Nee, de ketel is niet aangesloten.
Ik heb de starttemperatuur verhoogd naar 68 en het reguleert nikkel nu door de waterwet te kunnen volgen.
En ik heb het vermogen van mijn circulatiepomp verhoogd, het is omdat deze te laag stond dat de radiatoren niet allemaal optimaal gevoed werden en dat resulteerde in een lage retourtemperatuur.
Met deze twee correcties werkt de verwarming eindelijk naar tevredenheid, ik moet mijn instellingen nog optimaliseren (momenteel voet op 45, helling op 2.0 en compensatie op 3).
Bedankt voor je antwoord in ieder geval. : Wink:
0 x
Pilpoill
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 164
Inschrijving: 12/11/17, 09:55
x 37

Re: Okofen boiler, temperaturen te laag




par Pilpoill » 10/12/21, 21:35

Om de snelheid van de circulatiepomp aan te passen zonder je hersens te veel pijn te doen (en op voorwaarde dat alles correct werkt qua parameters op de Okofen):
Zet alle radiatoren volledig open, de verst verwijderde ruimte moet de gewenste temperatuur bereiken.

Bij een verkeerde instelling (bijvoorbeeld op de kamersensor) kan de circulatiepomp aan/uit gaan, vandaar het nut van het bestuderen van de bestanden.

De watercurve lijkt mij erg sterk en de corrector is te zwak, voor radiatoren is het meestal aan te raden deze op 5 te plaatsen.
1 x
loloetalex
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 08/12/21, 20:59

Re: Okofen boiler, temperaturen te laag




par loloetalex » 10/12/21, 22:53

De waterwet zal veranderen, mijn circulatieprobleem zorgde ervoor dat ik mijn watertemperatuur moest verhogen, terwijl de circulatiepomp zijn werk doet, zal ik hem kunnen verlagen.
5 correctie? Dus als ik 18 in de kamer heb en 20 op de set, zal het water met 10 graden toenemen. Ik had 0 aan de basis (dus geen compensatie : Mrgreen: ). Als ik verder omhoog ga, zou ik mijn hoekvoet moeten laten zakken. Ja, waarom niet. Ik zal dat testen. Maar zou een verwarming met een buitenvoeler en waterwet niet beter moeten werken zonder rekening te houden met de binnentemperatuur?
0 x
Pilpoill
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 164
Inschrijving: 12/11/17, 09:55
x 37

Re: Okofen boiler, temperaturen te laag




par Pilpoill » 11/12/21, 07:01

loloetalex schreef:De waterwet zal veranderen, mijn circulatieprobleem zorgde ervoor dat ik mijn watertemperatuur moest verhogen, terwijl de circulatiepomp zijn werk doet, zal ik hem kunnen verlagen.
5 correctie? Dus als ik 18 in de kamer heb en 20 op de set, zal het water met 10 graden toenemen. Ik had 0 aan de basis (dus geen compensatie : Mrgreen: ). Als ik verder omhoog ga, zou ik mijn hoekvoet moeten laten zakken. Ja, waarom niet. Ik zal dat testen. Maar zou een verwarming met een buitenvoeler en waterwet niet beter moeten werken zonder rekening te houden met de binnentemperatuur?


Als de corrector <> 0 is, wordt er gecompenseerd volgens de T ° die door de kamerthermostaat wordt afgelezen.
Wanneer de correctie op nul staat, is het een bewerking in de zuiverwaterwet; er zal geen extra correctie zijn van de start T ° in de radiatoren, ongeacht de T ° die binnen wordt waargenomen.

Als je verwarmingstijdsloten inschakelt, zul je nooit genoegen kunnen nemen met een perfect geregelde waterwet, omdat het een bepaalde tijd kost om de verloren graden tijdens de nachtperiode te herstellen.
Je moet dus genoegen nemen met een instelling die de hysterese van de kamerthermostaat niet overschrijdt, waardoor de circulatiepomp zoals ik te vaak zie aan/uit zou gaan draaien.

Let op de circulatiepompen (in ieder geval die geïnstalleerd door Okofen) er is een aanpassing in proportionele druk of een andere in constante druk.
Kun je ons een foto maken van je circulatiegroep en zijn v3v?
0 x
loloetalex
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 08/12/21, 20:59

Re: Okofen boiler, temperaturen te laag




par loloetalex » 11/12/21, 10:43

Ja, ik begrijp wat je me vertelt, ik laat de vergoeding die ik denk, om te zien hoeveel.

Beeld
0 x
Pilpoill
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 164
Inschrijving: 12/11/17, 09:55
x 37

Re: Okofen boiler, temperaturen te laag




par Pilpoill » 11/12/21, 11:19

Uw ketel lijkt ouder dan de mijne, mijn hydraulische unit is anders.

Het belangrijkste is dat uw circulatiepomp in proportionele druk staat, wat het geval is door de handleiding van de fabrikant te bekijken 8)
1 x
loloetalex
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 08/12/21, 20:59

Re: Okofen boiler, temperaturen te laag




par loloetalex » 11/12/21, 11:46

Pilpoill schreef:Uw ketel lijkt ouder dan de mijne, mijn hydraulische unit is anders.

Het belangrijkste is dat uw circulatiepomp in proportionele druk staat, wat het geval is door de handleiding van de fabrikant te bekijken 8)


Het dateert uit 2015.
En ja het is in proportionele maxi.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 233-gasten