Zonne-energie warm water in Senegal

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Prosoleil
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 06/08/04, 20:25




par Prosoleil » 06/08/04, 20:27

Het eerste bedrijf op het gebied van zonneboilers is eindelijk in Senegal verschenen.

Op initiatief van een Fransman, voortbouwend op zijn ervaring met 25-jaren op het gebied van energie, en na 3 jaren van voorbereiding en studies, werd het bedrijf Prosoleil opgericht.

Het produceert lokaal waterverwarmingstoestellen, uit een strenge selectie van materialen, zowel in Senegal als in Frankrijk.
Dit maakt het mogelijk om betrouwbare en hoogwaardige producten aan te bieden, terwijl de kosten worden aangepast aan de lokale koopkracht, met een extreem snelle winstgevendheid.

Omdat met de hoge kosten van elektriciteit en zonneschijn een van de sterkste ter wereld, de zonne-energie in Senegal inderdaad een winstgevendheid biedt, gewoon uitzonderlijk ...

De inzet is talrijk en ook:

ECONOMISCHE

Bespaar geld op uw elektriciteitsrekening, wie kan weigeren?
Vooral omdat Prosoleil de werkgelegenheid en economische ontwikkeling van Senegal wil bevorderen door lokaal te produceren.

MILIEU

Het doel van Prosoleil is om het dagelijks leven in harmonie met de zon mogelijk te maken en zo het milieu te beschermen.
Beperk broeikasgassen en maak beter gebruik van de elektriciteit die in Senegal wordt geproduceerd: een vroege oplossing voor de frequente stroomonderbrekingen die zich in het land voordoen.

SOCIALE

Deze boilers worden door Senegalese in Saint Louis geproduceerd.
Voor Senegal, in Senegal en Senegalees ...
Maar meer dan alleen een eenvoudig bedrijf, Prosoleil streeft naar het leveren van betrouwbare en responsieve producten die echt voldoen aan de lokale behoeften.

Prosoleil, een bedrijf dat zich volledig inzet voor duurzame ontwikkeling ...

Neem voor informatie, een schatting of om ons te steunen gerust contact op met Prosoleil per post: prosoleil.sn@laposte.net
of per telefoon op (00 221) 951 86 56.

Met Prosoleil, gebruik de zon intelligent !!!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79378
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 06/08/04, 21:45

Zeer goed initiatief! Huren jullie in?
0 x
Prosoleil
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 06/08/04, 20:25




par Prosoleil » 06/08/04, 22:36

Ja, we huren ...
We moeten nog steeds minstens twee geschoolde arbeiders aanwerven die we ter plaatse zoeken, en vervolgens, een commerciële ook Senegalese, meer werknemers zien, volgens de evolutie van de activiteit ...

Natuurlijk staan ​​we open voor elke aanvraag vanuit het buitenland, met name uit Frankrijk, bijvoorbeeld studenten die willen meedoen aan hernieuwbare energie, en een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het bedrijf via hun stages ...
Maar het doel is, zoals ik u eraan herinner, de werkgelegenheid en de economische en sociale ontwikkeling van het land te bevorderen.

Met vriendelijke groet,

Het Prosoleil-team.
0 x
philflamine
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 13
Inschrijving: 06/05/04, 17:34




par philflamine » 07/08/04, 08:36

Hier is een leuk initiatief !!!! Het is leuk om te lezen. :D

Ik ben verrast over de duur van de voorbereiding, hoe hebben deze 3-jaren van studie plaatsgevonden? Waar komt het uit?

U spreekt over stroomuitval, maar het is zonne-energie warm water en niet fotovoltaïsch ......?

Laatste vraag, hoe is Senegal voorzien van elektriciteit?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79378
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 07/08/04, 10:01

Ja, ik begrijp ook niet de relatie tussen elektrische conso en zonneboiler ... vertel me niet dat er in Senegal elektrische verwarming is?!?

Als ik niet in dienst ben, heb ik een opleiding tot werktuigbouwkundige ... Ik heb een kans of het is te vroeg?
0 x
Prosoleil
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 06/08/04, 20:25




par Prosoleil » 08/08/04, 00:28

Twee elementen van antwoorden allereerst met betrekking tot de relatie tussen stroomuitval en zonneboilers:

- Weet nu al dat de meeste huizen met warm water in Senegal, met elektrische boilers zijn ... En dus in geval van stroomuitval, is het natuurlijk een "heet water snede" wie vergezelt hen ...

Maar ook, gezien de prijs van elektriciteit hier, kan warm water dan als een luxe verschijnen. Voor individuen, maar ook voor alle soorten structuren, zoals gezondheidscentra, waar de kwestie van het hebben van warm water des te belangrijker is. Bijvoorbeeld, het Saint Louis Regional Hospital Center kan zich geen elektrische boilers (te veel vaste maandelijkse kosten) veroorloven en was daarom tot enkele jaren geleden uitgerust met zonneboilers ( ongeschikt, maar er waren, en ze zijn er nog steeds om te getuigen).

- Deze elektriciteitsbesparingen die we oproepen, zijn te wijten aan een aanbod van elektriciteit onder de vraag, wat vaak gepaard gaat met het afwerpen van de lading.
Door meer zonne-energie te gebruiken (zowel om water te verwarmen als om elektriciteit te produceren), is dit enerzijds mogelijk om minder afhankelijk te zijn van de elektriciteit geproduceerd door het Senegalese elektriciteitsbedrijf ( SENELEC), maar ook en vooral, om de elektriciteitsbehoeften, waar Senelec echt moeite mee heeft, te verminderen of op zijn minst niet te verhogen. En de situatie gaat niet goed. U hebt enkele voorbeelden met de onderstaande links.

http://fr.allafrica.com/stories/200408021308.html

http://www.walf.sn/economique/suite.php?ru...=3&id_art=11555


Wat de "lange" voorbereiding betreft, deze kan op verschillende manieren worden verklaard, maar in essentie door een diepgaande studie op drie niveaus:

- onderzoek de behoeften van individuen en professionals, wat essentieel is dat u het ermee eens bent ...
- een product ontwerpen dat zowel is aangepast aan de lokale omstandigheden als toegankelijk is voor zoveel mogelijk mensen in de koopkracht van Senegal.
- bestudeer de "fouten uit het verleden" om rekening te houden met de mislukkingen (en dat zijn er veel) van de implementatie van zonneboilers in dit land ...

Dit alles heeft al veel tijd in beslag genomen, maar heeft niettemin gezorgd voor een solide basis voor het opstarten van het bedrijf ... Uit de ervaring die we hebben kunnen opdoen zonder het te moeten leven, wat je zult herkennen , is meer dan interessant in de context van gemaakte fouten ... Doe het niet zelf ...

Maar voeg hieraan ook een even diepgaande marktstudie toe om de levensvatbaarheid van het project, het financiële pakket en de oprichting van partnerschappen, in het bijzonder met AREED ( http://www.areed.org/ ), te valideren, zonder te vergeten de essentiële doorgang door de "doolhoven" van de Senegalese administratie, en je krijgt al snel 3 jaar voorbereiding ...

Wat komt eruit? Enorme vraag ...
We hebben gezien dat verschillende pogingen om thermische zonne-energie in Senegal te installeren (om water te verwarmen) zijn mislukt.
Waarom? Hoofdzakelijk omdat de producten niet "gereflecteerd" werden in relatie tot de specifieke omstandigheden van dit land, dat echter qua zonneschijn een groot potentieel heeft. Ze werden rechtstreeks uit Europa geïmporteerd, maar helemaal niet aangepast, zowel wat betreft de gebruikte materialen als de assemblage van boilers, en natuurlijk niet aangepast qua kosten (koopkracht in Europa is heel anders dan dat in Senegal ...).

Maar de behoeften zijn er inderdaad, de mogelijkheden om ook aan deze behoeften te voldoen, maar moesten toch de tijd nemen om geïnteresseerd te zijn. Wat we deden ...


Ten slotte, wat de elektriciteitsvoorziening van Senegal betreft, valt deze als volgt uiteen:

Stoomcentrales: 138 MW
Dieselproductie: 137 MW
Gasturbine: 92 MW
Andere bronnen: 41 MW

U kunt meer informatie vinden als u geïnteresseerd bent in de SENELEC-website:

http://www.senelec.sn


Voor de opleiding van werktuigbouwkundig ingenieur ... heb je een kans, zelfs als het waar is dat het nog steeds "te vroeg" is ... :)
0 x
philflamine
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 13
Inschrijving: 06/05/04, 17:34




par philflamine » 09/08/04, 08:44

Bedankt Prosoleil! B)



Hebt u een bemoedigend welkom en / of enige steun van de Senegalese autoriteiten ontvangen?

Hoeveel ben je achter dit project? Welke juridische vorm heeft u gekozen voor uw bedrijf?

Welke link "hechten" u aan dit land - eenvoudige nieuwsgierigheid ..... :D ?

Kunnen we hopen dat uw project opgroeit en uitbreidt naar de buurlanden?



Ik vind dit project geweldig ........
0 x
Prosoleil
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 06/08/04, 20:25




par Prosoleil » 10/08/04, 23:40

Bedankt voor deze "aanmoedigingen" ... Enkele elementen van antwoorden op uw vragen ...

Wat de Senegalese autoriteiten betreft, hebben we een welkome verwelkoming ontvangen, zoals voor elk buitenlands bedrijf dat zich in een land vestigt.
Maar om deze verwelkoming te kwalificeren als bemoedigend, of zelfs om te spreken van "ondersteuning", we zijn er nog niet ...

We zullen niet "ruzie maken" over de problemen waarmee de Senegalese overheid kampt ... Een boek in verschillende delen zou het onderwerp kunnen zijn. Laten we doorgaan ...
Aan de andere kant, onze strijd (omdat het echt een gevecht is), is om alle interesse te tonen voor het ontwikkelen van het gebruik van thermische zonne-energie in Senegal, door de staat te dwingen zich in te stellen incentives, zoals goed wordt begrepen in de meeste andere naburige Afrikaanse landen (Marokko, Mali, Mauritanië ...). Omdat de interesse echt voor alle acteurs is ...


Op initiatief van dit project heeft een man wiens moed, vaardigheden en doorzettingsvermogen het mogelijk maakten het bedrijf het daglicht te zien. Dit is Luc Houard, een Fransman die in Frankrijk jarenlang voor 25 heeft gewerkt op het gebied van energie. Hij is de manager van het bedrijf en houdt zich meer in het bijzonder bezig met de technische aspecten en de productie

Ikzelf ben de verkoopmanager en ik heb Luc bij zijn benadering gevolgd, er is ongeveer anderhalf ... Ik kwam hem toevallig een beetje ontmoeten, maar ik werd geconfronteerd met dergelijke initiatief, een dergelijk project, had ik geen andere wens dan hem al mijn steun te geven.
Ik werk ook met de vereniging AIDDER (International Association for Sustainable Development and Renewable Energies).


Met deze associatie runnen we verschillende projecten in Afrika, met name in Marokko (met de bouw en oprichting van een opleidingscentrum voor banen in hernieuwbare energie, gericht op jongeren zonder kwalificaties), maar ook in Senegal (met 2 projecten: de zonne-warmwaterapparatuur van verschillende dispensaria in landelijke gebieden, maar ook de installatie van zonnesysteem voor het regionale ziekenhuis van Saint Louis).
Dit zijn de banden die ik persoonlijk heb met dit land en meer in het algemeen Afrika: een honger naar leren en een vastberadenheid om te brengen.

Van zijn kant werd Luc de eerste keer dat hij kwam verliefd op Senegal en hij woont hier al bijna 5 jaar. Hij bedacht hoe hij nuttig kon zijn voor dit land, waardoor hij dit project steen voor steen kon bouwen ...

"Kunnen we hopen dat uw project opgroeit en uitbreidt naar de buurlanden? "

Ik zal deze vraag met twee anderen beantwoorden die mij misschien relevanter lijken:

- Kunnen we hopen dat Senegal zal profiteren van zonne-energie, zodat het zijn rechtmatige plaats kan vinden?

- Is het haalbaar voor bestaande bedrijven in andere landen (omdat er ....) is om een ​​vergelijkbare aanpak te volgen, om de ontwikkeling van zonne-energie te koppelen aan duurzame economische ontwikkeling?

Neem het voorbeeld van Marokko, waar we een project met onze vereniging hebben uitgevoerd en waar we de verschillende actoren in zonne-energie hebben leren kennen.
Het politieke voluntarisme is er, de actieve organisaties en de talrijke bedrijven. Geen enkel bedrijf produceert zelf zonneboilers, terwijl Marokko over voldoende middelen beschikt om dit te doen (zowel qua competentie als materiaal dat ter plaatse beschikbaar is). Dus waarom koppig "westerse" producten importeren, niet noodzakelijk aangepast, in plaats van lokaal te denken en produceren wat kan het zijn?

Dus naar onze mening is het eerder een probleem van "aanpak" dan van een "technisch" probleem, want thermische zonne-energie vindt zijn juiste plaats in Afrika. We hopen de weg vrij te maken ...
0 x
philflamine
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 13
Inschrijving: 06/05/04, 17:34




par philflamine » 14/08/04, 09:58

Heel erg bedankt voor het delen van dit alles met ons!

Als je een klein dagboek wilt bijhouden en delen, denk ik dat de site helemaal open is :D en we zijn heel blij .....
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 82-gasten