Ketting van panelen: montage in serie VS in //?

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
chris34
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 110
Inschrijving: 18/08/11, 17:34
Plaats: Liefde (34)
x 4
Neem contact op met:

Ketting van panelen: montage in serie VS in //?




par chris34 » 16/08/23, 16:41

Hallo !
Hier heb ik nu geïnstalleerd (dankzij uw duidelijke uitleg : Cheesy: mijn nieuwe panelen (AlmaSolar, 410 Wp, 37 V, 14 A). Gezien de afwijkende configuratie van mijn huis, moest ik ze verdelen over 3 ketens: 1 van 4 PV en 2 van 2 PV elk.
Ik heb die van de 4 PV in serie-parallel aangesloten, maar een vraag stoort me: is er in theorie een regel die bevestigt dat een ketting gemonteerd in // de batterijen sneller oplaadt dan wanneer deze in serie is geschakeld?
En dat brengt me een 2e vraag: mijn 8 momenteel aangesloten PV's lijken op een zonnige dag "los te gaan", gezien de gegevens (Spanning / Stroom) van de batterijen. Ik vermoed dus dat mijn accu's (2 pools van elk 4 accu's van 12V/90Ah) ondermaats zijn ten opzichte van de panelen en daardoor snel vol zitten. Idem, is er een regel die dit allemaal zou aanpassen??

Bij voorbaat bedankt ! :D
0 x
Chris34
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9847
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: Ketting van panelen: seriële assemblage VS in //?




par sicetaitsimple » 16/08/23, 17:28

Eh... Sorry als ik onzin praat, ik weet (in de praktijk) niets van PV-installaties.
Maar als uw batterijen 90Ah onder 12V zijn, is dat ongeveer 1 kWh opslag per batterij, tussen volledig opladen en volledig ontladen.
Als je er 8 hebt, is dat 8 kWh.
Ik kan me voorstellen dat je ze nooit helemaal uitlaadt? Heeft u 's ochtends misschien zo'n 4kWh laadvermogen beschikbaar?
Zeker weten dat het met 8 panelen van 410Wp nu snel gevuld moet worden!
1 x
rpsantina
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 182
Inschrijving: 17/12/04, 16:11
Plaats: 81 - Zuid-Tarn
x 12

Re: Ketting van panelen: seriële assemblage VS in //?




par rpsantina » 16/08/23, 18:11

Hallo,

Ik trap een open deur in, maar:
2 panelen in serie: u telt de spanningen van de panelen op, maar niet de intensiteiten die die van het zwakste paneel zullen zijn.
2 panelen parallel: je telt de stromen op maar niet de spanningen.

Voor de strings van 4 panelen ga je uit van 74V en 28A.

Voor de anderen hangt het af van hoe je ze plaatst.
Ik vermoed in serie, maar het is aan jou om te bevestigen.

Met uw batterijen kunt u 8 kWh opslaan en uw panelen kunnen een piekvermogen van 3.2 kW leveren. Op een goede zonnige dag: je accu's zijn na maximaal 3 uur vol als ze helemaal leeg zijn, wat je nooit moet doen als je accu's loodzuur zijn.
1 x
RPS (Dpt Tarn Zuid 81)
i-Alleen degenen die niets te doen zijn nooit verkeerd
ii-Alles is mogelijk zolang er een beetje tijd er wordt besteed
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9847
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: Ketting van panelen: seriële assemblage VS in //?




par sicetaitsimple » 16/08/23, 18:41

chris34 schreef:Hallo !
Ik vermoed dus dat mijn accu's (2 pools van elk 4 accu's van 12V/90Ah) ondermaats zijn ten opzichte van de panelen en daardoor snel vol zitten. Idem, is er een regel die dit allemaal zou aanpassen??

Op dit moment zijn ze zeker ondermaats in vergelijking met wat ze zouden kunnen opslaan...
Maar over 4 maanden is dat anders....
Ben je helemaal off-grid? Het zij verre van mij om de "magische formule" te hebben over wat de "juiste dimensionering" van een PV+batterijsysteem zou zijn, maar het zijn nog steeds essentiële gegevens om te weten.
Of we gaan een "verlangen" zeggen, waarom niet, of het is gewoon een invoergegevens, punt: geen netwerk.
1 x
chris34
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 110
Inschrijving: 18/08/11, 17:34
Plaats: Liefde (34)
x 4
Neem contact op met:

Re: Ketting van panelen: seriële assemblage VS in //?




par chris34 » 17/08/23, 09:43

Dankjewel bedankt voor je reactie! :D

Ik ben op een 100% geïsoleerde site.

in feite is mijn oorspronkelijke en belangrijkste vraag:
- is er een regel die bevestigt dat een ketting gemonteerd in // de batterijen sneller oplaadt dan wanneer deze in serie is geplaatst?

Ik vraag me af... :-)
0 x
Chris34
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16184
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Ketting van panelen: seriële assemblage VS in //?




par Remundo » 17/08/23, 10:04

daar is geen regel over.

Bij directe aansluiting moet de PV-spanning al hoger zijn dan die van de accu's, maar directe aansluitingen werken om vele redenen niet goed.

De vraag is van een hoger niveau. In feite moet het werkpunt tussen de PV's en de batterijen worden aangepast. De algemeen gekozen oplossing is een solar laadregelaar die probeert het maximale vermogen uit de panelen te halen en het vervolgens naar de batterijen te laten stromen, met toevoeging van hoog-/laagspanningsdrempelbeveiligingen om de batterijen niet te beschadigen.

Als uw PV-panelen niet allemaal dezelfde oriëntatie/configuratie naar de zon hebben, kan daar al verlies optreden.
1 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072

Re: Ketting van panelen: seriële assemblage VS in //?




par Christophe » 17/08/23, 11:03

Als er toch regels zijn die de serie of de parallel bepalen: de maskers, de mechanica van de installatie...en vooral de bedrijfsspanning.

Een omvormer (wat het ook is) zal gaan "produceren" vanaf een bepaalde spanning, en niet vanaf een bepaalde A...(ja de 2 zijn gelinkt maar toch...)

Ik bedoel wie als je de voorkeur wilt geven aan productie bij laagstaande zon (ochtend, avond en in de winter dus...)...prioriteit moet worden gegeven aan serialisatie...als de "oriëntatiemechanismen" het toelaten...

X PV in serie produceert meer in de winter (en gedurende het jaar) dan hetzelfde parallel...

Bovendien vermindert serialisatie lijnverliezen door de A...
2 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16184
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Ketting van panelen: seriële assemblage VS in //?




par Remundo » 17/08/23, 11:18

in feite is de regel om de PV-panelen aan te passen aan het door de omvormer toegestane spanningsbereik.

Ga bij voorkeur naar de hogere spanning, ja dat is beter, maar het kan ook leiden tot het maken van parallelle verbindingen, elk geval is specifiek.

Een andere regel is om identieke panelen ertussen te hebben en in dezelfde hoek naar dezelfde zonneschijn te plaatsen.
1 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072

Re: Ketting van panelen: seriële assemblage VS in //?




par Christophe » 17/08/23, 11:35

Ja, een ander probleem van parallelschakeling zijn de spanningsverschillen tussen de snaren plaats vooral geen // verschillende panelen... zelfs als alle panelen een diode hebben om stroominversie te voorkomen...

Zelfs met dezelfde configuratie en oriëntatie van de 2 snaren is het voldoende dat er een grote vogelpoep of bladeren of een ander tijdelijk masker op een van de 2 snaren valt zodat het de spanning van de vervuilde snaar verandert en ik niet don weet niet wat er in dit geval precies gebeurt... maar de kans is klein dat hij op de hoogste spanning staat (m.a.w. het is alsof de 2 snaren vervuild zijn...).

Om erachter te komen wat er aan de hand is, neem je 2 identieke batterijen, een ontladen (zoals 0.7V) en een nieuwe (1.5V)...plaats ze in // en meet de totale spanning...er is een kans dat dit de gemiddelde van de 2...

Ik denk dat om te optimaliseren en als we het moeten doen // dan moet het gebeuren met 2 omvormers "onafhankelijk van de PV-kant", heel simpel... 1 omvormer per string...

Veel omvormers zijn Dual MPPT (= 2 solar inputs en 1 "use" output)...
2 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16184
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Ketting van panelen: seriële assemblage VS in //?




par Remundo » 17/08/23, 12:23

voor de batterijen zal het geen "gemiddelde" zijn, maar inderdaad ergens tussen de 2 onbelaste spanningen.

de parallel geschakelde accu's zullen tijdelijk stroom laten circuleren van de sterkste naar de zwakste totdat de 2 accu's dezelfde spanning hebben.

Wiskundig gezien zal het het snijpunt zijn tussen U = E1 - R1 x I en U = E2 - R2 x I, en opnieuw aangenomen dat we in het affiene domein van batterijen blijven (wat uitgaat van een niet al te diepe ontlading).

Voor PV verschijnt er ook een evenwichtsspanning wanneer ze worden aangesloten, ergens tussen hun 2 nullastspanningen. De wiskundige wetten zijn hier veel complexer en hangen ook af van de verlichting die door elk paneel wordt ontvangen.
1 x
Beeld

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 95-gasten