Seriële of parallelle micro-inverteraansluiting

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9

Seriële of parallelle micro-inverteraansluiting




par darwenn » 03/01/23, 13:05

Hallo daar. Ik heb de EVT720 micro-omvormer besteld bij Invertech.

Ik heb 6 zonnepanelen van 150W elk in 12V, d.w.z. 22V in open circuit en 8A elk, momenteel parallel aangesloten op een kleine 12V omvormer. Totaal theoretisch vermogen dus 900W.

De nieuwe micro-omvormer van Invertech heeft een werkbereik tussen 16V en 60V, maar als ik mijn panelen daar parallel laat staan, zal de spanning van 22V die ze er naartoe sturen waarschijnlijk te krap zijn om het goed te laten werken, vooral omdat ze zou hem meer dan 40A sturen als hij er maar 12 kan verzamelen op elke ingang. Dus ik ben van plan om ze in serie te schakelen. Behalve dat de micro-omvormer maar twee paneelingangen heeft.

Mijn probleem is dat: als ik twee series van drie panelen maak, ze elk 66V naar de omvormer sturen (3x22 volt) op 8A, wetende dat deze maximaal 60V ondersteunt. Ik ben daarom van plan om er twee series van twee panelen op aan te sluiten (elk 44 volt bij 8A) en de laatste serie van de laatste twee panelen parallel aan te sluiten op een van de andere twee. Maar dat lijkt me een beetje barbaars. Volgens jou? Vooral omdat het 44V zou zijn maar dan 16A.

Uiteindelijk denk ik dat ik maar genoegen kan nemen met twee sets van 2 panelen. 2X22 volt in serie op 8A per omvormer ingang. Maar eerst vraag ik toch liever uw mening, aangezien mijn kennis beperkt is. De laatste twee panelen zullen mij dienen voor iets anders onafhankelijks.

Hier zijn wat foto's. Eerst de omvormer.
Afbeelding4.png
Image4.png (87.76 KiB) 5772 keer bekeken


Het technische aspect:
Afbeelding7.png
Image7.png (80 KiB) 5772 keer bekeken


En tot slot de montage die ik voor ogen heb.
IMG_20230103_124755_edit_91826775547965.jpg
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9846
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: Seriële of parallelle micro-omvormer aansluiting




par sicetaitsimple » 03/01/23, 15:57

Hallo Darween,
Ik zal me niet op dit gebied wagen omdat ik geen persoonlijke ervaring heb, maar ik merk op dat in uw voorstel het tweede circuit tot 16A zou kunnen leveren, terwijl de "maximale input" van elke input 12A is volgens de technische fiche.
Weet u zeker dat uw panelen "in het echt" 22V leveren? Met iets minder zou een oplossing met 2 keer drie panelen in serie wellicht mogelijk zijn? Dit is slechts een aanwijzing, zeker geen aanbeveling, kunnen anderen dan ik u misschien vertellen.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Seriële of parallelle micro-omvormer aansluiting




par izentrop » 03/01/23, 16:29

Hallo,
Ik denk ook dat de maximale waarden afhangen van de plaats waar je bent en de oriëntatie.
Als we ervoor kiezen om ze midden in het seizoen te oriënteren voor maximale efficiëntie, zullen ze niet hun maximale vermogen leveren, noch hun maximale onbelaste spanning op het hoogtepunt van de zomer.
Bovendien verandert door het toevoegen van bypass-diodes het MPPT-stroompunt https://energieplus-lesite.be/theories/ ... oltaiques/

Ben je zeker van 22v? heb je het gemeten? https://allo.solar/panneau-solaire-150w ... iteck.html
0 x
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9

Re: Seriële of parallelle micro-omvormer aansluiting




par darwenn » 03/01/23, 18:29

izentrop schreef:Hallo,
Ik denk ook dat de maximale waarden afhangen van de plaats waar je bent en de oriëntatie.
Als we ervoor kiezen om ze midden in het seizoen te oriënteren voor maximale efficiëntie, zullen ze niet hun maximale vermogen leveren, noch hun maximale onbelaste spanning op het hoogtepunt van de zomer.
Bovendien verandert door het toevoegen van bypass-diodes het MPPT-stroompunt https://energieplus-lesite.be/theories/ ... oltaiques/

Ben je zeker van 22v? heb je het gemeten? https://allo.solar/panneau-solaire-150w ... iteck.html
*

Ja, onbelast heb ik al gemeten, het is tussen de 21 en 22V, en vaak zelfs 22V. De panelen zijn al uitgerust met diodes om te voorkomen dat hun aardappelen ertussen slingeren. Het zou dus beter zijn om niet te eerlijk te zijn voor de omvormer, omdat mijn panelen naar het zuiden gericht zijn met een hellingshoek van 39/40°, dus ze zijn in zekere zin op zijn best geoptimaliseerd.

Ik denk daarom dat om te beginnen met 2 series van 2 panelen in serie, om 44 volt in 8A te maken, het goed zal zijn voor elke ingang van de omvormer met voldoende veiligheidsmarge om niet te verbranden of om de omvormer te verwarmen aan de limiet van zijn capaciteiten. En ik kan dan nog een micro-omvormer kopen voor de laatste 2 panelen. Dat is alles wat ik kan zien.

Mijn panelen zijn monokristallijn van het merk Enjoy Solar, ECO LINE ES150M36-modellen, hun nullastspanning wordt gegeven als 22,8 V voor 8,12 A
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 139-gasten