Kan een zonnepaneel gerepareerd worden waar het "glas" gebroken is.

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Kan een zonnepaneel gerepareerd worden waar het "glas" gebroken is.




par phil59 » 06/09/22, 16:42

Dus gisteravond, gisteravond, terwijl ik door LBC bladerde, terwijl ik een heel, heel erg brede zoekopdracht deed, kwam ik een slecht geplaatste advertentie tegen.

Oude panelen, aan 25€ per stuk, 185 Wp, of 80€ de partij.

Ik heb de man een bericht gestuurd en vanmorgen heb ik contact met hem opgenomen (ongeveer 25 km van huis).

Ik ging daarheen en onderweg vertelde mijn man me dat hij een HS-paneel heeft en na onderhandeling kom ik uit op 50 € voor de set van 3.

Mooi zo. (Goed a priori, na een snelle test "in de lucht", heb ik een productie).

Maar de HS heb ik ook.

20220906_134216.jpg


In het slechtste geval om te "botten" om de cellen te herstellen en er over een lange tijd iets mee te doen.... : Mrgreen:
Maak een mini-oplader op zonne-energie ... enz
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Kunnen we een zonnepaneel herstellen waarvan het "raam" kapot is.




par Christophe » 06/09/22, 17:55

Ja, ik zit in een storm, een van mij was de eerste winter weg :( *...en ik heb het aan een vriend gegeven die het heeft laten behandelen met hars (epoxy of polyester ik weet het niet, maar ik denk dat polyester de neiging heeft om geel te worden onder UV-licht, controleer het)...

Anders kun je het proberen met een doorschijnende SLA 3D-printer UV-hars, het kost 30€ per kg, je hoeft niet te mengen... dus het is veel gemakkelijker aan te brengen dan een tweecomponenten epoxy... .

Sindsdien werkt het prima!

Ik weet niet of hij het gebarsten glas heeft verwijderd, ik denk het niet (het was homogener op hetzelfde als dat van jou: zoals door een gebroken briesje) ... Ik denk dat hij het plotseling verliet, het moet productie verliezen, maar goed omdat het bijna gratis was...

Controleer de spanningen voordat u dit werk doet, de mijne had geen elektrische problemen (hij was platgevallen).

* Ik heb de structuur laten verstevigen sinds...
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Kan een zonnepaneel gerepareerd worden waar het "glas" gebroken is.




par phil59 » 06/09/22, 18:31

Dank u voor uw antwoord.

Ja, het lijkt op een oude gebarsten voorruit, maar daarnaast is er een groot groot gat aan de linkerkant van de foto.

Daar ben ik bang voor de schade beneden, en dat het mettertijd niet koel zal zijn, of in het slechtste geval alleen in een hoekje van de tuin.

Maar ik dacht liever het paneel te "verkorten" indien mogelijk, om deze cellen te verwijderen ....

Ik weet niet of het gelijmd is, of gewoon vacuüm verpakt, en waarom niet een andere ruit, een plexiglas?

De harsoplossing is cool, maar 30 €... : Mrgreen: : Lol: (het lijkt te makkelijk) : Lol: : Mrgreen:

30€, het zijn de eerste panelen die ik vond, er nu rond de 17€....

Oké, ik maak een grapje. :P
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Kan een zonnepaneel gerepareerd worden waar het "glas" gebroken is.




par Christophe » 06/09/22, 19:07

Vóór Oekraïne was het 20€ of 15€ in de uitverkoop!

Als er een gat is, moet er een elektrische onderbreking zijn: je verliest minstens 25% omdat er over het algemeen 4 strings parallel zijn op elk paneel...

Het geeft welke spanning als het nog steeds een geeft?

Het paneel demonteren is een heel slecht idee, je verpest alle cellen door ze eraf te halen...denk ik...
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Kan een zonnepaneel gerepareerd worden waar het "glas" gebroken is.




par phil59 » 07/09/22, 15:20

Dus 38.7V, maar ik heb niet getest op een micro-omvormer om te zien of er productie is of niet....

Vanmiddag niet goed genoeg om hem "op" het veld te dragen, zelfs niet op een kruiwagen....

Ik zou toch graag willen weten of het glas net onder vacuüm zit, of dat het vastzit... Ik zou het heel graag willen demonteren... morgen zullen we zien.
Ik zou het frame gewoon willen verwijderen, als het niet gelijmd is en niet wordt geschroefd ....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Kan een zonnepaneel gerepareerd worden waar het "glas" gebroken is.




par Christophe » 07/09/22, 21:07

38V leeg en hoeveel moet hij geven? Normaal is er een label (zo niet op deze, kijk dan op de andere)...

Voor demontage, je weet wat ik denk...doe wat je wilt...maar kom daarna niet huilen...
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Kan een zonnepaneel gerepareerd worden waar het "glas" gebroken is.




par phil59 » 07/09/22, 21:13

Christophe schreef:38V leeg en hoeveel moet hij geven? Normaal is er een label (zo niet op deze, kijk dan op de andere)...

Voor demontage, je weet wat ik denk...doe wat je wilt...maar kom daarna niet huilen...


180 Wc is de plaat van wat het zou moeten geven, maar dat betekent niet noodzakelijk dat het de 180 Wc ondersteunt die het zou moeten produceren, je moet het echt aansluiten, ik denk om te zien hoeveel het produceert door vergeleken met de anderen die 190-195 Wp zijn weet ik het niet meer. Als het ongeveer gelijk is, maar morgen regent het in theorie bij mij thuis, min 15-20%, dat zou goed zijn.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Kan een zonnepaneel gerepareerd worden waar het "glas" gebroken is.




par Christophe » 07/09/22, 21:15

Ik heb het over nullastspanning, niet over vermogen... Normaal gesproken is er een label op elk paneel met de open circuit en nominale spanning, de nominale stroom...
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Kan een zonnepaneel gerepareerd worden waar het "glas" gebroken is.




par phil59 » 07/09/22, 21:26

De spanning is degene die goed zou moeten zijn, het is degene die het moet produceren, dat is één ding, maar dat betekent niet dat het noodzakelijkerwijs "draait".

Ik zou bijvoorbeeld 3 autolampen moeten plaatsen, codes, iets minder zien, maar dat zou te weinig zijn...
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16182
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Kan een zonnepaneel gerepareerd worden waar het "glas" gebroken is.




par Remundo » 07/09/22, 22:02

uw paneel, u kunt het niet repareren, maar in tegenstelling tot de schijn is het geen HS.

over het algemeen is er een gelaagd glas dat barst, maar het blijft min of meer waterdicht.

zonlicht bereikt de cellen minder goed, maar doet dat wel.

je kunt het direct gebruiken, maar stop het niet in een string met andere panelen intact, het zou ze allemaal vanzelf binden.

Ik heb al een paar jaar zo'n kapot paneel (een oneerlijke bezorger...), ik doe er niet veel mee, maar het zou iets versterken als ik de tijd zou nemen om het aan te passen.

aan de andere kant is je spanning een beetje bastaard... te hoog voor 24V (2 12V batterijen), niet genoeg voor 42V (3 in serie), ingewikkeld te bedienen a priori.
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 151-gasten