Solar: basisvragen!

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Solar: basisvragen!




par Grelinette » 26/05/19, 12:50

We horen over nieuwe zonne-energieprojecten op mondiaal niveau, maar ook op lokaal niveau (gemeenten, buurtgroepen, individuen, enz.).

Op de zonne-energiemarkt is het moeilijk om te navigeren door de door iedereen aangekondigde cijfers, zowel wat betreft de installatiekosten van zonne-energie, afschrijvingstijden als zelfs productievolumes.

Simpele en fundamentele vragen:

Voor een regio met acceptabele zonneschijn zegt u de PACA-regio:

1- Hoeveel kost een PV-installatie van 100 m², materialen en arbeid ongeveer?

2- Hoeveel elektriciteit kunnen we met 100 m² PV verwachten te produceren over een jaar?

3- Welke waarde (in €) vertegenwoordigt deze hoeveelheid elektriciteit die gedurende één jaar wordt geproduceerd, hetzij voor eigen verbruik, hetzij voor wederverkoop aan een elektriciteitsleverancier?


(er zijn waarschijnlijk nog andere belangrijke vragen, maar laten we deze eerst beantwoorden)

Uit deze waarden voor 100 m² moeten we de geschatte waarden kunnen berekenen (regel van 3) voor iets andere installaties, kleiner of groter, zelfs als hoe groter een installatie, hoe goedkoper deze proportioneel is.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9846
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: Solar: basisvragen!




par sicetaitsimple » 26/05/19, 13:42

Grelinette schreef:[b]1- Hoeveel kost een PV-installatie van 100 m², de materialen en de arbeid ongeveer?


Ik denk niet dat er "definitieve" antwoorden op uw vragen zullen zijn. “Het hangt ervan af”, zoals Fernand Raynaud zou hebben gezegd...
Toch ontbreken er belangrijke inputgegevens: 100m2 op de grond of op het dak?
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9846
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: Solar: basisvragen!




par sicetaitsimple » 26/05/19, 14:43

Dat gezegd hebbende, 100 m2 goed belicht in PACA, moet +/- 15 kWp produceren, voor een jaarlijkse productie van +/- 20000 kWh.
De huidige aanschafprijs voor een installatie van deze omvang ligt rond de € 12c/kWh.
En dus een jaarinkomen (gehele verkoop) van +/- €2400.

PS: dit alles in een notendop, laten we zeggen dat dit ordes van grootte zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Solar: basisvragen!




par Grelinette » 27/05/19, 10:06

sicetaitsimple schreef:Dat gezegd hebbende, 100 m2 goed belicht in PACA, moet +/- 15 kWp produceren, voor een jaarlijkse productie van +/- 20000 kWh.
De huidige aanschafprijs voor een installatie van deze omvang ligt rond de € 12c/kWh.
En dus een jaarinkomen (gehele verkoop) van +/- €2400.

PS: dit alles in een notendop, laten we zeggen dat dit ordes van grootte zijn.

Bedankt voor dat antwoord...

En 100 m² PV, hoeveel kost dat vandaag per pollepel?
(gemiddelde prijs voor nieuw met bedrading en connectoren, exclusief installatieloon).

PS: Ik denk niet dat installatie op de "grond of het dak" zo belangrijk is: het zijn niet een paar meter hoogteverschil dat veel zal veranderen. Maar er zullen extra arbeidskosten zijn.


Om bij dit onderwerp te blijven en andere basisvragen te stellen...

Van deze keuzes, wat vandaag de dag het meest interessant is:

1- Verbruik alle elektriciteit die door uw eigen PV wordt geproduceerd (verkoop niets door, zelfs niet als dit betekent dat u de overtollige productie verliest)
2- Verkoop alle geproduceerde elektriciteit (en koop die van het netwerk)
3 – Een deel consumeren en de rest doorverkopen
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9846
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: Solar: basisvragen!




par sicetaitsimple » 27/05/19, 10:40

Grelinette schreef:En 100 m² PV, hoeveel kost dat vandaag per pollepel?
(gemiddelde prijs voor nieuw met bedrading en connectoren, exclusief installatieloon).
........
Van deze keuzes, wat vandaag de dag het meest interessant is:
1- Verbruik alle elektriciteit die door uw eigen PV wordt geproduceerd (verkoop niets door, zelfs niet als dit betekent dat u de overtollige productie verliest)
2- Verkoop alle geproduceerde elektriciteit (en koop die van het netwerk)
3 – Een deel consumeren en de rest doorverkopen


Ik heb geen betrouwbaar idee van de prijs, je kunt alles (en zeker alles...) op internet vinden.

Wat de keuzes 1,2,3 betreft, hangt het af van wat we produceren en wat we consumeren. Maar als we op 100m2 blijven wordt het in ieder geval zeker 2 of 3 en ik ben er niet zeker van dat het met de bijbehorende aanschafprijs uiteindelijk een groot verschil gaat maken.
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Solar: basisvragen!




par ENERC » 27/05/19, 12:48

Een paneel is ongeveer 1m x 1,7m. Voor 100 m2 zou u dus twee pallets van 28 modules moeten kunnen plaatsen.
Of zo’n € 7000,- voor de panelen, met 15 kWp in 280Wp panelen. Voor 2 pallets bieden sommige sites gratis bezorging.
Bij dit vermogen is het noodzakelijkerwijs driefasig en moet je voor de omvormer € 1500,- rekenen.

Ik zie het nut van zelfconsumptie niet echt, tenzij je echt veel consumeert. Optie 3 lijkt mij het beste, maar dan zal de woning overgeschakeld moeten worden naar driefasig. Als het te ingewikkeld is, is het optie 2 met directe verbinding met een nieuwe DPL gemaakt door Enedis.

Wat de rendementszijde betreft: bij optie 2 kunt u streven naar een contract van € 12 cent, en bij optie 3 van € 6 cent. Als je overdag veel consumeert, kan optie 3 interessant zijn, vooral gezien de stijging van 5,9% +1% alleen al in juni en juli 2019.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Solar: basisvragen!




par Did67 » 27/05/19, 16:18

Een belangrijk element bij zo’n project is weten wie het doet!

Voor een eenvoudige amateur zoals ik "moet" je een installatieprogramma doorlopen. Als het is aangesloten, moet het "goedgekeurd" zijn. En dus stijgt de rating heel snel. Het is net als bij de garage: het zijn niet de olie en het oliefilter die duur zijn, maar de "service". In geval van wederverkoop komen er “dossierkosten” bij, verbindingen met naleving van de normen.

De tweede valkuil, voor een "amateur" als ik, is, als je eenmaal besloten hebt, om te weten hoe je een "serieuze dienstverlener" kunt onderscheiden van een "margoulin" (er zijn er veel in de sector, zelfs als dit rustiger wordt een beetje). Helaas bieden de verschillende ‘goedkeuringen’ weinig bescherming. Ze worden vrij gemakkelijk verkregen en er is geen controle over de ernst achteraf...

Zelfverbruik is, behalve in bijzondere omstandigheden, niet eenvoudig voor een simpele “amateur”: elektriciteit hebben we het meest nodig als er geen zon is! 's Nachts en in de winter! Een installatie is waarschijnlijk driekwart van de tijd te groot, terwijl er weinig wordt geleverd als er een ernstige behoefte is (wasmachine, enz.). Dus nooit ‘winstgevend’ (in de zin van ‘de investering terugverdienen’). Ook al is elektriciteit een van de energieën waarvan de prijs het meest en het meest regelmatig stijgt. Er is dus hoop (ik heb het over de prijs inclusief belasting: betaalde factuur / aantal verbruikte kWh - niet de prijs die op de prospectussen wordt weergegeven, exclusief CSPE, BTW, BTW op CSPE, enz...)

Enerzijds stort dus de prijs van (Chinese) apparatuur in. En het moet ‘duidelijk’ zijn. Aan de andere kant blijf ik besluiteloos.

Over het algemeen begint een levensvatbaar project dus met een aanzienlijke verandering in de manier waarop u consumeert! En met een maximum van “negawatt”!

Voor mij zou de "elegante" oplossing de combinatie zijn met een elektrische auto die wordt aangedreven door zonne-energie - en beter nog, die kan worden gebruikt als opslag en erin kan worden "gepompt" als de batterijen vol zijn, boven de verwachte behoeften. .. Maar ook hier maken de fabrikanten het ons niet gemakkelijk!!!
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Solar: basisvragen!




par ENERC » 27/05/19, 17:49

Wat het "Chinese" PV-gedeelte betreft, is de realiteit complexer: China is 's werelds grootste producent van panelen, maar ook het land dat de meeste daarvan in eigen land installeert. China exporteert zelfs weinig panelen.

Zand wordt omgezet in silicium in Noorwegen (aan de voet van dammen) en in Frankrijk (bijvoorbeeld in de Savoie), waar elektriciteit goedkoop is: dit is de meest energie-intensieve fase.
De blokken gaan vervolgens naar Taiwan/Korea waar ze worden gesneden en omgezet in cellen.
De cellen keren terug naar Europa waar ze worden geassembleerd om panelen te maken. Het lijkt onecologisch om de blokken duizenden kilometers te laten afleggen, maar het weegt weinig vergeleken met het beschermende glas.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Solar: basisvragen!




par Did67 » 27/05/19, 19:44

Bij verschillende gelegenheden heb ik op afbeeldingen van grote bouwplaatsen in Frankrijk op de achtergrond van de afbeeldingen pallets met Chinese merken gezien... Vandaar deze kwalificatie.

Maar in feite weet ik dat er in Europa nog steeds sprake is van een restproductie van panelen (onder andere als gevolg van Europese belastingmaatregelen - officieel "antidumpingmaatregelen"; inmiddels opgeheven).

Ik ben helemaal niet tegen de PV. En de Chinese tekens vormen geen echt probleem. De computer waarop ik chat, of mijn smartphone, zijn immers Chinees... Dus???

Het is alleen niet eenvoudig voor een individu om niet opgelicht te worden! En voor het ‘EV+PV-pakket om hem van stroom te voorzien’ zit nog een behoorlijk fors financieel toegangsbewijs, zo’n 30 euro! Dus morgen misschien... Of misschien overmorgen?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79384
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Solar: basisvragen!




par Christophe » 27/05/19, 21:21

Laten we weinig praten, goed praten...

In Frankrijk en in injectie kosten we momenteel tussen de 2 en 3 € per toilet geïnstalleerd en alles inbegrepen! Bovendien is het oplichterij...

170Wp/m2...d.w.z. 17 kWp voor 100 m2, prijs tussen €30 en €40.

Let goed op de injectieomstandigheden: ik geloof dat de limiet 5 kWp is, daarbuiten is het het industriële tarief...

De terugverdientijd is 7 tot 12 jaar bij 12 cent per kWh en afhankelijk van de economische en technische omstandigheden en de grootte doet er niet toe... wees voorzichtig met zonnemaskers die de productie en winstgevendheid kunnen ondermijnen. Denk dat de heg of boom van de buurman zal groeien...

Als u de apparatuur zelf installeert en aanschaft, kunt u deze kosten en de ROI-duur met ongeveer 30% verlagen.

Binnenkort presenteer ik jullie mijn 2,8 kWp installatie die sinds begin mei draait...Ik ben (aangenaam) verrast door de diffuse productie! Geen beleggingsdoel: het is alleen maar om mijn rekeningen te betalen...

De markt is verbeterd sinds het einde van de steun...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 142-gasten