Stroom- en zonnepaneel voor pomp

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
dodoheidi
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 07/07/10, 22:39

Stroom- en zonnepaneel voor pomp




par dodoheidi » 27/04/11, 22:46

bonjour!

Ik heb een kleine vraag over natuurkunde, nou ja, meerdere. en ik zal een voorbeeld nemen, dat mij nu bezighoudt.
Ik wil een dompelpomp kopen om water uit een put te halen (pomp zou 30 watt zijn.)

Ik ben niet van plan er een batterij aan te koppelen.

het zou moeten werken "boven de zon".
eerste vraag, waarop ik antwoord, eindelijk geloof ik! als een apparaat wordt geadverteerd voor 30 watt, betekent dat dan dat het onder dit vermogen niet werkt? helemaal?

dan heb ik de zorg om een ​​zonnepaneel te kiezen.
a priori 2 uur per dag werken zou voor mij meer dan genoeg zijn.
dus is een paneel van 30 W voldoende of is het beter om een ​​beetje krachtiger te nemen?

toen ik keek naar de kenmerken van zonnepanelen. Voor een 30 watt kan de maximale spanning oplopen tot 18 volt. maar wordt in dit geval de pomp niet beschadigd?

Dankjewel voor je hulp!
0 x
dodoheidi
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 07/07/10, 22:39




par dodoheidi » 27/04/11, 22:48

de pomp is natuurlijk een 12 volt pomp, ik vergat het te vermelden.
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 28/04/11, 03:37

Je moet de precieze kenmerken van elk paneel en motor zien, met grote zorg.
Bij het starten van de pomp kan het nodig zijn om meer dan 30W te deblokkeren?, En de nullastspanning van 18V? van het paneel neemt af met de door de pomp gevraagde stroom.
Ten slotte is de zon niet altijd op zijn maximum, batterij naar het paneel gericht, de spanning zal vaak te laag zijn zonder batterij en bufferregelaar om het startvermogen te leveren.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364




par Forhorse » 28/04/11, 09:00

Over het algemeen zijn pomptoepassingen boven de zon complexer dan ze lijken.
Het is vaak essentieel om een ​​beetje elektronica en / of een bufferbatterij te koppelen.

Op een andere forum iemand had het diagram van een kleine MPP-tracker voorgesteld die precies bedoeld was om een ​​motor rechtstreeks door een zonnepaneel te voeden.
Het onderwerp is hier te vinden:
http://forum-photovoltaique.fr/viewtopi ... 40&t=18472
Als je iets van elektronica af weet, kun je het gemakkelijk aanpassen en maken voor je pomp.

Anders is het nodig om een ​​bufferbatterij en een laad / ontlaadregelaar te gebruiken, of om een ​​klein vergelijkingscircuit te creëren dat de pomp alleen bekrachtigt vanaf een bepaalde paneelspanning, wat betekent dat deze in staat is om voldoende vermogen te produceren. kracht om het te starten. Anders riskeert het simpelweg doorbranden, omdat een motor die niet draait, maar die gevoed blijft door een spanning waardoor hij niet kan worden gestart, zich gedraagt ​​als een eenvoudige weerstand (geen EMFC) die over het algemeen leidt tot vernietiging door oververhitting.
0 x
dodoheidi
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 07/07/10, 22:39




par dodoheidi » 28/04/11, 09:57

Heel erg bedankt voor je antwoorden, dit opent wegen voor mij, omdat ik nieuw ben in het onderwerp.
helaas weet ik niets van elektronica, maar ik ga er toch naar kijken.
het idee om een ​​batterij te koppelen stoort me op dit moment (beperkte levensduur en niet erg ecologisch), maar het is misschien wel de beste oplossing. Vooral dat het in dit geval dan mogelijk is om een ​​kleiner zonnepaneel te gebruiken, dat zal goedkoper zijn, aangezien de batterij zal opslaan?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364




par Forhorse » 28/04/11, 10:15

dodoheidi schrijft:Vooral dat het in dit geval dan mogelijk is om een ​​kleiner zonnepaneel te gebruiken, dat zal goedkoper zijn, aangezien de batterij zal opslaan?


Helemaal niet!
Tenzij u zich overdag aan een zeer beperkte gebruiksduur wilt houden. Maar in dit geval zal het aantal cycli van de batterij snel erg belangrijk zijn en zal de levensduur erg kort zijn.
De hoeveelheid energie die door het paneel wordt geproduceerd, moet nog steeds gelijk zijn aan wat de pomp verbruikt.

Heb je de pomp al? en zo ja, heb je al functionele testen gemaakt? gewoon om het opgenomen vermogen en de bedrijfstijd voor het gewenste volume te valideren ...
Omdat bij het pompen, afgezien van het maken van aangeleerde berekeningen, het resultaat vaak lager is dan de pifometrische schattingen die kunnen worden gemaakt.
0 x
dodoheidi
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 07/07/10, 22:39




par dodoheidi » 28/04/11, 10:29

overeengekomen.
voor elektronische montage ziet het er heel interessant uit, maar voor mij veel te ingewikkeld.

Ik heb eigenlijk weinig behoeften.
Hierbij wordt een hoeveelheid water uit een put gehaald van 5 naar 100 l (hefhoogte 200 m, in het droogste seizoen). laten we zeggen: neem 200 l.

de pomp die ik vond: LVM 107 heeft deze kenmerken:
12v, voor 5 meter geloof ik 5l / min. , 30 watt (kent iemand trouwens er een die nog minder verbruikt, maar het water toch 5 meter kan tillen ???)

in feite zeg ik tegen mezelf dat het binnen 40 minuten klaar is!
Ik kan een waterreserve aanleggen van 800 liter (na teveel water eruit halen is niet de beste, aangezien het zal stagneren)
dus ik kan de pomp ook maar 3 uur laten draaien, elke 4 dagen.

welke oplossing kiest u voor dit soort problemen? zodat de pomp zo lang mogelijk meegaat en dat ik zo min mogelijk toezicht heb?
0 x
dodoheidi
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 07/07/10, 22:39




par dodoheidi » 28/04/11, 10:36

om de beantwoording te beëindigen, ik heb de pomp nog niet. Ik deed wat onderzoek en koos voor de LVM107, maar als iemand hier nog andere ideeën heeft, sta ik open voor advies!

Van wat ik begin te begrijpen, kunnen ze gedurende de levensduur van de pomp en de batterij beter elke 3 dagen 4 uur draaien, in plaats van zo nu en dan een beetje overdag?

wat ook betekent dat de zonne-oplossing in mijn geval misschien niet de beste oplossing is?

Dus ik moet een 12 volt batterij (of een oplaadbare batterij?) Kopen en deze om de 4 dagen rechtstreeks op de pomp aansluiten voor 3 uur gebruik? Zou dat het beste zijn? terwijl u ervoor zorgt dat de pomp werkt (omdat mijn batterij leeg raakt) om de pomp niet door te branden?
0 x
dodoheidi
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 07/07/10, 22:39




par dodoheidi » 28/04/11, 10:40

Ik vond een laad / ontlaadregelaar voor 30 euro.
niet zeker of ik het begreep, hij tussen de batterij en de pomp kan komen om de pomp te beschermen?

12V accu - laadontladingsregelaar - pomp?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 28/04/11, 10:45

Het vergt wat meer precisie om correct te antwoorden.

Moet u het hele jaar door pompen of alleen in de zomer of alleen als er felle zon is? Hoe worden de 2 uur kolven geregeld?

Deze vraag is fundamenteel voor het bepalen van de benodigde zonne-energie.

Als het alleen zomer is en 2 uur per dag, dan zou een paneel van 20W meer dan genoeg moeten zijn ...

a) Behoefte = 2H * 30W = 60Wh
b) Middelen = 20W * 5 uur gemiddelde zonneschijn per dag in de zomer (meer in werkelijkheid) = 100Wh - enkele verliezen = ok

Als het voor het hele jaar is, zal de zonne-energie veel hoger moeten zijn (en de investering veel hoger)

U vindt hier enkele kleine zonnepanelen: https://www.econologie.com/shop/solaire ... aique-c-35

Als u een batterij gebruikt, heeft u een regelaar nodig om deze te beschermen tegen te diepe ontladingen.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 150-gasten