Okofen ketel aanpassing

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Briina
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 02/11/23, 14:33
x 2

Okofen ketel aanpassing




par Briina » 02/11/23, 16:30

Bonjour à tous,

Ik ondervind verschillende problemen met mijn okofen pellematic compacte 12 kW-ketel die onlangs is geïnstalleerd ter vervanging van een olieketel van 2000 liter in een oude boerderij. De isolatie mag dus niet optimaal zijn.

Allereerst vraag ik in de comfortmodus een omgevingstemperatuur van 20 graden, maar het setpoint dat op het hoofdscherm wordt weergegeven, is systematisch 1 graad lager, namelijk 19 graden. In de gereduceerde modus bestaat dit verschil niet en is het setpoint identiek aan de gevraagde kamertemperatuur.

In de comfortmodus schakelt de ketel dan niet uit als het gevraagde setpoint wordt bereikt. Als het instelpunt 19 graden is, verwarmt de ketel totdat deze 19 graden bereikt en schommelt dan tussen 19 en 19,3, maar wordt niet uitgeschakeld. In de verlaagde modus, als het gevraagde setpoint 17,5 is, wordt de ketel uitgeschakeld op 18,5.

Daarnaast verschilt de temperatuur afhankelijk van de kamer, als in de comfortmodus de setpoint 19 graden is, als we in de woonkamers 19 graden hebben, hebben we in de overige kamers (keuken, eetkamer en slaapkamers) rond de 18 graden. boven). Verder geeft de temperatuur van de kamerthermostaat 19 graden aan, maar als ik een kwikthermometer net boven de thermostaat plaats, geeft deze eerder 18 graden-18,5 graden aan dan 19.

Dit zijn de huidige ketelinstellingen:

- 35° gebogen voet
- helling naar 2,3 (verhoogd op advies van onze verwarmingsmonteur omdat eerst ingesteld op 1,7 en vervolgens op 2, maar na een hele middag werden de ingestelde temperaturen niet bereikt, wat mij zorgen baart over het verbruik van pellets als het kouder wordt). In de handleiding wordt aangegeven dat u bij milde temperaturen en als het te koud is, de voet van de curve moet vergroten en de helling moet verkleinen, maar in ons geval vertelde de verwarmingsingenieur ons net dat we de helling moesten vergroten. Ik weet niet of we het goed hebben gedaan of niet.

- stookgrenstemperatuur verlaagd naar 16 graden (aanvankelijk ingesteld op 5 graden maar daardoor ging de ketel 's nachts niet aan en gingen we naar 16 graden, dus onder de gevraagde streeftemperatuur van 17 graden);
- grenstemperatuur comfortverwarming op 18 graden.

Kunt u mij alstublieft helpen, want ik voel me een beetje verloren met deze ketel en deze ingewikkelde instellingen. Ik krijg zelfs spijt van mijn oude olieketel, die veel gemakkelijker te gebruiken was, maar die veel te duur werd in het gebruik. Bedankt.
2 x
ArthurD
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 16/11/23, 09:29
Plaats: Basse-Normandie

Re: Okofen ketel afstellen




par ArthurD » 17/11/23, 16:59

Hallo Briina,
Is het je gelukt om je probleem op te lossen?

Het zou zonde zijn om vanwege slechte instellingen terug te gaan naar stookolie : Cheesy:

Heeft u een grafiek opgesteld met de volgende informatie?
Screenshot 2023-11-17 165631.png
Screenshot 2023-11-17 165631.png (16.85 KiB) 1714 keer bekeken

==> de naam tussen haakjes verandert afhankelijk van de installaties

Kunt u daarnaast het te verwarmen volume beschrijven (m² op de vloer, plafondhoogte, muur- en vloerisolatie, dubbele beglazing)?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 208-gasten