Kamer voor kamer regeling (voor een school)

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
pef
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 58
Inschrijving: 02/10/07, 00:48

Kamer voor kamer regeling (voor een school)




par pef » 26/11/19, 08:48

Hallo,
dus ik kom hier voor een vraag die niet noodzakelijk voor de hand ligt.

Ik moet de verwarming van een zeer slecht geïsoleerde school correct beheren, klas voor klas, twee oude olieketels parallel, er zijn twee watercircuits die de twee vleugels van de school voeden.
Geen externe sonde die noodzakelijkerwijs de watertemperatuur beheert (we beheren deze handmatig op basis van de buitentemperatuur)

Het probleem is dat op dit moment elk circuit wordt bestuurd door twee thermostaten (één per vleugel), noodzakelijkerwijs in een klas geplaatst... Afwijkend, ik weet het.
Er zijn ook thermostatische kranen op elke radiator, toegankelijk voor kinderen die ze niet missen :joy:.


Zo kom ik bij waar ik aan dacht.

Uiteindelijk niet erg ingewikkeld, zoek naar een differentiële thermostaat die de watertemperatuur regelt op basis van de buitentemperatuur (in serie geplaatst met de originele thermostaat op de ketels die op de hoge temperatuur zou worden ingesteld).
Ah ja, twee ketels in //, en dus één thermostaat per ketel die niet noodzakelijkerwijs tegelijkertijd start... logisch [​IMG]

Verwijder de twee thermostaten en installeer één thermostaat per klasse, die thermokleppen (elektrisch gestuurde kleppen) van dit type zou kunnen aansturen
https://i.imgur.com/lAD3mvV.png

Deze thermokleppen worden bestuurd door een PIR-thermostaat https://i.imgur.com/8IJk3i1.png verbonden met een programmeur, ik heb twijfels over het gebruik van het ding door de docenten...
ofwel een "standaard programmeerbare" thermostaat die op afstand kan worden bediend via een GSM-app (door mijzelf of de directeur of iemand anders ...)
Het zal een doe-het-zelf project zijn, bij een storing kan dit de souk verpesten, maar zoals de zaken er nu voor staan ​​zitten we een beetje vast (geen budget om alles opnieuw te doen).

Ik vergat te specificeren, de isolatie is rampzalig, we hebben nog steeds houten kozijnen van 50 jaar oud met enkel glas, leraren/kinderen die de deuren open laten tijdens de pauze/lunch, om nog maar te zwijgen van het vergeten om over te schakelen naar de modus "stand-by" soms gewoon een nacht of een heel weekend (zoals dit weekend, verbruik van 140 liter stookolie tussen vrijdag 16 uur en maandagochtend 8 uur).

Ik wil erop wijzen dat ik in België ben (de school dus ook), dat we qua normen gewoon gekoppeld zijn aan de stookruimte, die zich in een ruimte buiten het gebouw bevindt, en qua regelgeving zijn we heel vrij om doen wat we willen.


ps: Ik heb op anderen gepost forum, niet dat ik twijfel aan je capaciteiten, integendeel (daarom kwam ik hier eerst), maar er zitten altijd meer ideeën in X-hoofden dan in slechts één.


Bij voorbaat dank.
0 x
Maxime Shadock: met een trap gepland voor de klim, zijn we er vaak in geslaagd om lager te klimmen dan we zouden zijn afgedaald met een trap gepland voor de afdaling ...
 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 253-gasten