Nieuwe (bijna) ecologische batterij van Enfucell

Hi-tech elektronische en computerapparatuur en internet. Beter gebruik van elektriciteit, te helpen met het werk en de specificaties, apparatuur selectie. Presentaties armaturen en plannen. Golven en elektromagnetische vervuiling.
Avatar de l'utilisateur
pollux
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 164
Inschrijving: 07/05/06, 23:08
Plaats: Parijs
x 1

Nieuwe (bijna) ecologische batterij van Enfucell




par pollux » 14/01/07, 01:10

nieuws gepubliceerd in Le Monde, een bedrijf lanceert een microbatterij op basis van papier, en zeer weinig vervuilend...
het "bijna milieuvriendelijke" in de titel van het onderwerp is omdat het een batterij blijft, dus wegwerpbaar...

Het enige dat overblijft is de hoop dat ze een manier vinden om batterijen te maken met dezelfde technologie

http://www.lemonde.fr/web/article/0,1-0@2-3238,36-855118@51-851230,0.html
0 x
kritiek is nodig, maar de uitvinding is van vitaal belang, omdat in een uitvinding is er kritiek op het verdrag ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11067




par Christophe » 14/01/07, 16:24

Zeer interessant daarentegen, dit moet zich grotendeels nog in de prototypefase bevinden, omdat de productievolumes volgens dit laag zijn:

“De prijs van de batterij is 1 euro als er 10 stuks worden geproduceerd”

Voor degenen die meer willen weten, hier is de website van de start-up http://www.enfucell.com/

In het bijzonder de .pdf: http://www.enfucell.com/SoftBatterySheet.pdf

Het is grappig, de energiedichtheid wordt gegeven in Ah per oppervlakte-eenheid en niet langer zoals gebruikelijk in volume... maar de dikte is niet nul...
Dernière édition par Christophe de 14 / 01 / 07, 16: 48, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11067




par Christophe » 14/01/07, 16:41

Uit nieuwsgierigheid heb ik de energie-intensiteit van de "klassieke" batterij berekend en deze:

1) Capaciteit AA-batterij (of LR06): 2500 mAh (capaciteit van de beste batterijen, ik heb de exacte capaciteit van een alkalische batterij niet gevonden... als kk1 een idee heeft?)

L=50 mm Diameter = 14,2

Dichtheid=315 mAh/cm3

2) Enfucell-batterij

Capaciteit: 3mAh/cm2
Dikte van 0,3 tot 0,7 mm of 0,03 tot 0,07 cm

Of een dichtheid variërend van 42,8 tot 100 mAh/cm3

Dat is bijna een factor 3 (op zijn best) vergeleken met conventionele batterijen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
pollux
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 164
Inschrijving: 07/05/06, 23:08
Plaats: Parijs
x 1




par pollux » 14/01/07, 17:34

inderdaad, het is nog steeds niet erg goed vanuit het oogpunt van "volumecapaciteit", maar hoe zit het met de massacapaciteit? In dit geval zou het waarschijnlijk beter kunnen. Dit is wat interessant is, zowel voor toekomstige elektrische voortstuwing als voor draagbare toepassingen.
Ik denk dat papier bedekt met verschillende oxiden lichter is dan metalen platen in een metalen behuizing...
0 x
kritiek is nodig, maar de uitvinding is van vitaal belang, omdat in een uitvinding is er kritiek op het verdrag ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11067




par Christophe » 14/01/07, 17:50

Leuk maar we hebben geen idee van de massa...nou, dat staat niet aangegeven op de .pdf...

Tot slot, persoonlijk, als de impact op het milieu nul is, vind ik het niet erg om batterijen te gebruiken die 1/3 minder efficiënt zijn... maar als ze ook 3 keer duurder zijn, zal het zwaar worden...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektriciteit, elektronica en IT Hi-Tech, Internet, Dood, verlichting, materialen en nieuwe"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 150 gasten