Wasgoed, met cipressenballen?

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6992
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2914

Wasgoed, met cipressenballen?




par gegyx » 30/05/10, 21:31

Wasgoed, met cipressenballen?

Mijn moeder vertelde me dat haar moeder tijdens de oorlog de cipressenballen gebruikte voor de was (zeepgebrek).

(Raar, dat ze geen houtas heeft gebruikt?)

Hoe? Ik weet het niet, en ik zou het graag willen weten.

Ze gebruikte het om delicate linnen of wollen goederen te wassen. Frisdrank werd gebruikt voor vuile was.

Ik heb op internet gezocht:

Ik zag dat met cedertakken, door waterdamp door te laten, er etherische olie van wordt gemaakt.
Dat de balletjes in een kast als mottenwerend middel kunnen dienen.
Die cedercompost is nogal zuur.

We denken aan het mogelijke mechanische effect zoals bij de wasballen, maar toen wasten we met de hand, of met de wasmachine.

Dan weet ik het niet.

Als je ervan hebt gehoord, laat het ons dan weten.

Raadpleeg het geheugen van uw ouderen, kennisbibliotheken, voordat het vervaagt.

En als je andere System Débrouille-trucs hebt, aarzel dan niet om ze te laten weten in geval van een tekort.

:D
0 x
oiseautempete
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 848
Inschrijving: 19/11/09, 13:24

Re: Wasserij, met cipressenballen?




par oiseautempete » 31/05/10, 08:43

gegyx schreef:Wasgoed, met cipressenballen?

Mijn moeder vertelde me dat haar moeder tijdens de oorlog de cipressenballen gebruikte voor de was (zeepgebrek).

(Raar, dat ze geen houtas heeft gebruikt?)

Hoe? Ik weet het niet, en ik zou het graag willen weten.

Ze gebruikte het om delicate linnen of wollen goederen te wassen. Frisdrank werd gebruikt voor vuile was.

Ik heb op internet gezocht:

Ik zag dat met cedertakken, door waterdamp door te laten, er etherische olie van wordt gemaakt.
Dat de balletjes in een kast als mottenwerend middel kunnen dienen.
Die cedercompost is nogal zuur.

We denken aan het mogelijke mechanische effect zoals bij de wasballen, maar toen wasten we met de hand, of met de wasmachine.

Dan weet ik het niet.

Als je ervan hebt gehoord, laat het ons dan weten.

Raadpleeg het geheugen van uw ouderen, kennisbibliotheken, voordat het vervaagt.

En als je andere System Débrouille-trucs hebt, aarzel dan niet om ze te laten weten in geval van een tekort.

:D


Je bent ceder en cipres aan het mixen, dit zijn 2 verschillende soorten: de cipres heeft schubben (zoals Tuya) en de ceder heeft naalden (ik heb een ceder uit Libanon achter mijn huis...)...naar mijn mening gewoon een mechanische actie (de wasvrouwen slaan de was met een houten klopper) zoals de rubberen ballen die in de machine kunnen...
Naaldhoutcompost is altijd zuur.
0 x

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 81-gasten