Dynamolamp in micro paddle-wiel!

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Oli 80
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1689
Inschrijving: 02/01/09, 17:23
Plaats: moselle 57
x 113

Dynamolamp in micro paddle-wiel!




par Oli 80 » 14/03/10, 19:26

hallo, hier is wat we kunnen doen met een dynamo mpe een paar lepels en een gieter http://www.youtube.com/watch?v=F7U1tsUkYEg

ah dun ik vergat de batterij
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 14/03/10, 20:46

deze krukdynamo is bijna speelgoed: zeer snel versleten als hij constant draait

de lepelslag is een goed idee: het is de pelotenturbine

we zeggen altijd dat de peleton-turbine geschikt is voor zeer hoge opvoerhoogte: 100m of 1000m dus 10bar tot 100bar

dit geldt alleen voor hoog vermogen: hoe lager het debiet, hoe efficiënter de pelotenturbine is bij lage druk: voor zeer laag vermogen is de pelotonturbine goed met een paar meter niveauverschil

als ik de kleine stroom van deze video zie, is er beter te doen dan de paar watt die deze crankdynamo snel zullen verslijten: met pollepels in plaats van theelepels zal het een auto-dynamo laten draaien! die in ieder geval lang kan draaien

maar je moet het principe van de peleton-turbine begrijpen: de lepels zijn niet hol genoeg: je hebt echte halve bollen nodig: als het wiel is uitgeschakeld, stuitert de straal erin en begint met dezelfde snelheid achteruit: als het wiel draait met de helft van de snelheid van de jet, de jet stuitert op de helft van de snelheid ten opzichte van dit wiel: komt dus op snelheid nul: daarom is alle kinetische energie gebruikt en is het rendement uitstekend
0 x
Oli 80
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1689
Inschrijving: 02/01/09, 17:23
Plaats: moselle 57
x 113

slang druk




par Oli 80 » 15/03/10, 18:40

hallo, er is iets dat me verbaast in deze video, we zien op een gegeven moment een waterreservoir met een witte dop waarvan een tuinslang nieuwsgierig is is dat er ondanks de kleine waterretentie toch de druk is

kortom ook ik zou kunnen geloven dat de druk uit een waterreservoir komt terwijl mijn slang eigenlijk op een kraan is aangesloten, we zien er zelfs een in de video
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364




par Forhorse » 15/03/10, 20:38

Hij is duidelijk aan het bewerken. het gaat heel snel om in deze omstandigheden veel druk te hebben.
Als kind heb ik het honderden keren meegemaakt in mijn geboorteland Vogezen.
Ik ben het eens met Chatelot16, het type met een groter energiepotentieel gezien zijn locatie.
Maar misschien is dat net genoeg voor hem.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 15/03/10, 22:08

het is niet de grootte van de beperking die de druk veroorzaakt, maar het niveauverschil

leidingwater is ongeveer 2 bar: je hebt 20 meter niveauverschil nodig om dezelfde druk te maken! in de bergen is het niet moeilijk om te hebben

maar met 2 bar maakt het een jetsnelheid veel hoger dan wat de crankdynamo met zijn versnellingen ondersteunt

de krukdynamo zou liever aangepast zijn aan een wiel met eetlepels gevoed met een grotere straal maar met een lagere druk
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 98-gasten