Econologisch onderzoek

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
operrin
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 30/10/05, 16:20

Econologisch onderzoek




par operrin » 12/11/05, 17:28

Hallo,

Ik zit in het 4e jaar bij INSA Lyon en ik moet een "persoonlijk geesteswetenschappelijk project" doen. Omdat ik geïnteresseerd ben in econologie, heb ik besloten om wat onderzoek naar dit onderwerp te doen.

Ik heb er al lang over nagedacht, maar ik moet nu een specifiek probleem vinden om mijn onderzoek te verfijnen.

Hier is wat ik nu graag wil behandelen:
Inleiding - problematisch

Definities en uiterlijk van het concept?
- duurzame ontwikkeling, duurzame ontwikkeling
- econologie
(aan het einde van dit deel weten we wat econologie en duurzame ontwikkeling in het algemeen zijn, maar ook op juridisch, politiek niveau ...)

De plaats van econologie in relatie tot duurzame ontwikkeling
- doelen en actoren
- toepassingsgebieden
(aan het einde van dit deel weten we dat econologie en duurzame ontwikkeling complementair zijn)

De moeilijkheden van econologie om zichzelf op te leggen
- integratie in de douane
- wie ondersteunt dit concept (economen, ecologen, journalisten, politici ...)
(aan het einde van dit deel weten we dat econologie moeite heeft zich los te maken van duurzame ontwikkeling en door iedereen wordt geaccepteerd)

Conclusie

Vandaar de roblematic:
"Econologie, een onderdrukte aanvulling op duurzame ontwikkeling? "


Voila, dus ik zou graag willen weten wat je ervan vindt. Is dit probleem nog steeds te algemeen (ik moet 20-pagina's schrijven)? wat vind je van de verschillende onderdelen?

En bovendien, wat vindt u van de vergelijking van duurzame devpt / econologie? Heeft u duidelijke definities van duurzame DVV en duurzame DVV?

Hier luister ik nu naar al je reacties!

Bedankt en tot ziens!
Olivier
0 x
operrin
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 30/10/05, 16:20

altijd deze PPH




par operrin » 21/11/05, 20:57

hello,

Ik zal u opnieuw ter sprake brengen met betrekking tot mijn verzoek voor mijn project over econologie ...

Ik ben altijd bereid om naar uw suggesties en opmerkingen te luisteren. Daarom wil ik u een paar vragen stellen:
- wat is econologie voor jou?
- en de economie?
- en ecologie?
- wat is volgens jou het verschil tussen duurzame ontwikkeling en econologie?

en als je nog andere dingen te zeggen hebt, bedankt !!

Tot ziens!

Olivier
0 x
Rulian
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 686
Inschrijving: 02/02/04, 19:46
Plaats: Caen




par Rulian » 22/11/05, 00:11

Hallo Olivier!

Uw probleem is zeer interessant, maar u moet voorzichtig zijn omdat de concepten waarmee u moet omgaan om uw paper te schrijven enigszins ongedefinieerd zijn. Laat het me uitleggen:

- "Duurzame ontwikkeling". Hier is precies een uitdrukking die in alle sauzen kan worden gebruikt. In eerste instantie omvat het niets minder dan eerlijke handel, humanitaire actie, hernieuwbare energiebronnen, bescherming van het milieu en soorten, sociaal beleid ... Ik haat deze term juist omdat het een rommelige dingen. Als u weet dat we "duurzame ontwikkeling" een jaar of twee geleden op de OPEC-startpagina zouden kunnen lezen, laat ik me u voorstellen hoeveel dit soort terminologie naar mijn mening moet worden vermeden. Of misschien heb je geen 20-pagina's nodig, maar 200 ...

- Econologie. Het is een interessant concept dat ons samenbrengt op deze website. Dit is op zichzelf echter geen zeer ontwikkeld idee. Er is zeker materiaal om de analyse van de econologie volgens verschillende assen (wet, economie, maatschappij, milieu ...) te pushen en ik heb zelf verschillende ideeën over dit onderwerp. Er is echter niets echt gedaan op dit gebied. Daarom zult u het moeilijk vinden om geschriften of auteurs te vinden die u ondersteunen. Trouwens, ik wed dat het concept van econologie anders is dan bij reguliere bezoekers van deze site. Het zou lange debatten vergen om de inhoud te verduidelijken, maar econologie heeft niet de ambitie om een ​​soort ideologie te worden zoals min of meer duurzame ontwikkeling heeft gedaan.


Persoonlijk zou ik econologie eenvoudigweg definiëren als een middel voor de ontwikkeling van hernieuwbare energiebronnen. Deze aanpak is heel eenvoudig: hernieuwbare energie moet concurrerend zijn om zich te ontwikkelen. Er is vandaag consensus over het belang van hernieuwbare energiebronnen, het is niet nodig om hierop terug te komen. Econologie is eerder een weg naar de massale komst van hernieuwbare energiebronnen. Of we het nu goedkeuren of niet, de wet van de markt is wat het is en hernieuwbare energiebronnen kunnen er niet vanaf komen, anders blijven ze marginaal. Het is daarom noodzakelijk om Ecologie te laten rijmen met Economie, in de zin van economische activiteit maar ook in de zin van lagere kosten voor de gebruiker.

En dit idee van econologie is niet alleen geldig voor hernieuwbare energie (productie), maar ook voor alles wat betrekking heeft op de controle van energie (die bestaat uit het verlagen van het energieverbruik).

Dus om te concluderen, econologie is slechts een middel, hernieuwbare energiebronnen en energiemanagement zijn het doel van dit middel, en duurzame ontwikkeling is een even breed als onbeperkt concept dat hernieuwbare energie omvat en energiebeheer, naast vele andere dingen die niet noodzakelijk veel te maken hebben met hernieuwbare energiebronnen.

Voila, je hebt daar minstens 2-pagina's : Lol:
0 x
Rulian
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 686
Inschrijving: 02/02/04, 19:46
Plaats: Caen




par Rulian » 22/11/05, 00:15

Vergeet niet je papier op te sturen als het klaar is.
0 x
operrin
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 30/10/05, 16:20

dank u




par operrin » 26/11/05, 18:55

Bedankt voor uw reactie.

Dus ik ga nadenken over mijn probleem. Daarnaast besprak ik met mijn tutor die het zoals jij zei: ik kan er 200-pagina's op schrijven. Dus ik zal wat meer moeten graven om mezelf te beperken.

Iets dat me interesseert in wat je zei: Econology is eerder een weg naar de massale komst van hernieuwbare energiebronnen. Ik denk dat ik daar aan deze kant ga graven.

Bovendien sprak u over de duurzame dvd door te zeggen dat het een term was waarachter "alles" kon worden geplaatst; Ik geloof daarom dat ik niet aan het spoor van duurzame dvpt ga, het is te vaag denk ik; of anders moet ik me veel meer richten op wat ik bedoel met duurzame dvpt ...

Bedankt voor je opmerkingen. Wat bedoel je met duurzame energie? al die die bestaan? Doen we voor u, zodra we hernieuwbare energie gebruiken, econologie? (of wat zijn de grenzen van econologie voor u?)

Nogmaals bedankt, ik houd je op de hoogte van mijn vorderingen!

Een bientot!
Olivier
0 x
Rulian
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 686
Inschrijving: 02/02/04, 19:46
Plaats: Caen




par Rulian » 26/11/05, 20:01

Hé, het is een echt interview : Lol:

Ik denk dat je gelijk hebt om je opnieuw te concentreren op het concept van energiebesparing, vooral omdat je tutor blijkbaar mijn bedenkingen deelt over de term "duurzame ontwikkeling".

Je moet Christophe's visie krijgen omdat hij de maker van de site is en (niet helemaal : Wink: ) van het concept van econologie.

Hernieuwbare energiebronnen (hernieuwbare energiebronnen) worden gedefinieerd door het feit dat ze afkomstig zijn van een niet-uitputbare bron, en in het bijzonder niet van geologische of mijnbouw (zoals fossiele brandstoffen of nucleaire, die eerst uit de grond worden gewonnen). Hoewel, in strikte zin, geothermische energie geen onuitputtelijke hulpbron gebruikt (de interne hitte van de aarde is een eindige en beperkte hoeveelheid), assimileren we het nog steeds met een hernieuwbare energie omdat de hulpbron enorm is en de exploitatie niet produceert geen afval.

Betekent het gebruik van hernieuwbare energie dat je econologie doet ... niet noodzakelijkerwijs als je productieapparaat een fortuin kost of een sterke milieu-impact heeft (vervuiling door productie, recycling ...). Het hangt ook af van de rentabiliteitsdrempels die variëren van plaats tot plaats en volgens de prijzen van de energiemarkten. Dit kan allemaal variëren.

Absoluut zeggen of een product econologisch is of niet, lijkt mij moeilijk, want waar moeten we de grens leggen? Door nadelen moet het mogelijk zijn om twee producten van hetzelfde type met elkaar te vergelijken om te zeggen welke de meest econologische is, dankzij een indicator die ongeveer zo is:

prijs / respect voor het milieu

Hoe kleiner de verhouding, hoe zuiniger het product. Het blijft een correcte milieuclassificatie geven, wat niet eenvoudig is.
Dit is alleen geldig voor twee concurrerende producten die dezelfde service bieden.

Voor de grenzen van econologie weet ik het niet. Maar uw analyses kunnen ons zeker een aantal verduidelijkingen opleveren : Wink:

Bon moed
0 x
operrin
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 30/10/05, 16:20




par operrin » 04/12/05, 18:40

Re hi!

Hier ga ik en na wat info hier en daar gevonden, vind ik het interessant om het volgende probleem te ontwikkelen:

"heeft econologie betrekking op het gebruik van hernieuwbare energiebronnen"

Omdat het minder groot is dan de duurzame dvpt en minder rommel als onderwerp ...

nu moet ik alleen nog mijn plan en ideeën maken :)

Trouwens, als je die hebt :)

Kent u super goed uitgevoerde sites die omgaan met hernieuwbare energiebronnen? van wat gebeurt er met hernieuwbare energie? of zelfs een site (anders dan deze) die econologie en hernieuwbare energie vergelijkt?

Voila ... ik ga weer aan het werk :)

++
Olivier
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 04/12/05, 18:50

Niet alleen ... laat het me uitleggen.

De winstgevendheid van hernieuwbare energiebronnen is momenteel gebaseerd op een (pervers) systeem van overheidssubsidies. Met andere woorden: hernieuwbare energiebronnen zijn niet winstgevend zonder deze subsidies, omdat deze ervoor zorgen dat ze "tot de limiet" van de winstgevendheid komen en de initiatiefnemers van hernieuwbare energiebronnen er goed van profiteren.

Voor mij heeft dit systeem eigenlijk alleen maar nadelen: TOTALE controle (met woordspeling bedoeld) van het gebruik van hernieuwbare energiebronnen door de staat en de lobby's (EdF bijvoorbeeld voor de aankoop van groene stroom) , een overbelasting (zie zonne-installaties bij 10 000 € maar zwaar gesubsidieerd) en een gevaarlijke afhankelijkheid (de dag waarop het subsidiesysteem instort ...) ... om nog maar te zwijgen over de projecten die bij voorrang zijn aanvaard omdat verdedigd door X die kent Y ... (gebrek aan onpartijdigheid bij het toekennen van subsidies)

De econologie daarentegen verdedigt winstgevende hernieuwbare energiebronnen zonder tussenkomst van de staat of andere subsidie, maar vooral een partimonium in het verbruik van fossiele energiebronnen (doping met water of een ander systeem dat het mogelijk maakt om te besparen of beter gebruik fossiele brandstoffen)
0 x
operrin
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 30/10/05, 16:20




par operrin » 04/12/05, 20:06

ok, bedankt voor je antwoord!

Hier kan in feite de conclusie van mijn bestand zijn ... Ik wil in feite laten zien of niet dat EnR en econologie elkaar ontmoeten ... Dus van jou zie ik dat het antwoord nee is ... maar dit is niet wordt niet van te voren gezegd ... Ik zal kijken hoe ik een plan kan maken dat tot deze conclusie leidt!

En er zijn veel RES die worden gebruikt zonder staatsinterventie? Ik ga naar de map om sites te vinden die erover praten en de rol van de staat in het gebruik van al deze RES te zien.

merci

Tot binnenkort

Olivier
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 04/12/05, 20:17

Het antwoord met het huidige beleid van hernieuwbare energiebronnen is liever niet effectief ... maar dat betekent niet dat econologie hernieuwbare energie niet verdedigt ... verre van! Eenvoudig economisch betaalbare hernieuwbare energiebronnen en geen hernieuwbare energiebronnen die pas na 15 of 20 jaar winstgevend zijn !! Met dergelijke cijfers is het niet verwonderlijk dat mensen niet investeren ... Maar mijn mening is dat dit alles gewenst is en het gevolg is van subsidies ...

U vindt mijn mening over het windbeleid hier: https://www.econologie.com/l-eolien-l-en ... s-123.html

Dit artikel is ook interessant: https://www.econologie.com/la-competitiv ... -2226.html
Dernière édition par Christophe de 03 / 04 / 15, 13: 23, 1 keer bewerkt.
0 x

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 153-gasten