Is het mogelijk om een ​​pomp gedeeltelijk van stroom te voorzien door de geproduceerde hydraulische energie terug te winnen?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
nico7s
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 22/10/23, 19:17

Is het mogelijk om een ​​pomp gedeeltelijk van stroom te voorzien door de geproduceerde hydraulische energie terug te winnen?




par nico7s » 22/10/23, 19:42

Bonjour à tous,

Ik heb een idee waar ik al een tijdje last van heb en hoe goed ik ook kijk, ik kan niet zien of het (economisch) een goed of slecht idee is. Ik ben geen ingenieur... op zijn best enige kennis van elektriciteit en doe-het-zelf, dus voordat ik geld verspil aan een systeem dat niet werkt, probeer ik advies te vinden :)

Zou het mogelijk zijn om een ​​pomp die in een gesloten circuit (filtratie) werkt (gedeeltelijk) van stroom te voorzien door een uitlaatturbine op het waternetwerk te plaatsen?

Het doel zou zijn om zoveel mogelijk elektriciteit te dekken, hier zijn de parameters die voor mij beschikbaar zijn:
- pompdebiet 15m3/h (d.w.z. 4,17l/s)
- buisdiameter: 50 mm inlaat en uitlaat
- pompverbruik circa 1kwh
- werking circa 10 tot 12 uur per dag

Op dit moment dacht ik erover om de twee stroomingangen (EDF en hydro-elektrisch) als ingangen voor een omvormer met batterij te plaatsen en de pomp daarop aan te sluiten. Met behulp van een relais- of schakelsysteem zal ik de EDF uitschakelen, overschakelen naar de batterijomvormer, de pomp starten en de omvormer opnieuw van stroom voorzien met de energie die door de turbine wordt geproduceerd.

Denkt u dat dit haalbaar is? tegen een redelijke prijs?

Bij voorbaat dank aan iedereen die de tijd neemt om mij te antwoorden en vooral: sorry als het u technisch gesproken vergezocht lijkt...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Mogelijk om een ​​pomp gedeeltelijk van stroom te voorzien door de geproduceerde hydraulische energie terug te winnen?




par Ahmed » 22/10/23, 20:38

Dit is geen economisch probleem, maar een natuurkundig probleem: gegeven het feit dat het verbruik van een elektromotor (in dit geval dat van de pomp) evenredig is met zijn belasting (uiteraard binnen zijn werkbereik), als je er een turbine aan toevoegt Als je energie neemt en omzet in elektriciteit, kun je in theorie hopen iets minder te oogsten (er zijn verliezen) van wat je bovendien in het systeem injecteert.
Dit in het geval dat de turbine-inrichting in de stroomafwaartse pijpleiding zou worden geïnstalleerd; als het uit de pijp is, voordat het in het zwembad duikt (?), is de hoeveelheid herstelbare energie verwaarloosbaar...
Thermodynamica is genadeloos! : Lol:
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
nico7s
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 22/10/23, 19:17

Re: Mogelijk om een ​​pomp gedeeltelijk van stroom te voorzien door de geproduceerde hydraulische energie terug te winnen?




par nico7s » 22/10/23, 20:54

Bedankt voor deze snelle reactie, ja, het idee zou zijn om de turbine (ik heb kleine Peltons met dynamo's gezien die op Chinese sites voor 1000 W worden geadverteerd) bij de pompuitlaat vóór het zandfilter te plaatsen;)
Ik vermoedde dat er enig verlies moest zijn, maar ik dacht dat met de aangekondigde 1000 W, laten we zeggen dat het de stroomsnelheid van de pomp een beetje verlaagde en dat de Chinezen een beetje logen... zelfs als er bijvoorbeeld maar de helft uitkwam (500 W). het zou nog steeds interessant zijn vergeleken met helemaal niets doen…
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Mogelijk om een ​​pomp gedeeltelijk van stroom te voorzien door de geproduceerde hydraulische energie terug te winnen?




par Ahmed » 22/10/23, 21:19

Een kleine Pelton geeft slechts naar rato van wat hij ontvangt en iedere effectieve terugtrekking* (ik kan mij de beoogde montage niet voorstellen) zal resulteren in een toename van het verbruik van de pomp.
Het lijkt een beetje op het idee dat hier werd besproken, van een elektrische fiets (commercieel geproduceerd) aangedreven door een pedaalgenerator die de inspanningen van de fietser zou moeten verzachten: dit resulteert waarschijnlijk in permanente virtuele heuvels, wat in strijd zal zijn met wat het concept nastreeft. van VAE.

*Als de turbine buiten de leidingen wordt geplaatst, zal het resultaat, gezien de lage bruikbare valhoogte, onbeduidend zijn in vergelijking met de complicaties en kosten van het apparaat...
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Mogelijk om een ​​pomp gedeeltelijk van stroom te voorzien door de geproduceerde hydraulische energie terug te winnen?




par sicetaitsimple » 23/10/23, 10:04

nico7s schreef:Bedankt voor deze snelle reactie, ja, het idee zou zijn om de turbine (ik heb kleine Peltons met dynamo's gezien die op Chinese sites voor 1000 W worden geadverteerd) bij de pompuitlaat vóór het zandfilter te plaatsen;)
Ik vermoedde dat er enig verlies moest zijn, maar ik dacht dat met de aangekondigde 1000 W, laten we zeggen dat het de stroomsnelheid van de pomp een beetje verlaagde en dat de Chinezen een beetje logen... zelfs als er bijvoorbeeld maar de helft uitkwam (500 W). het zou nog steeds interessant zijn vergeleken met helemaal niets doen…

Ik ben het eens met de uitleg van Ahmed.
Maar als u bereid bent te investeren in een omvormer + batterijsysteem, waarom zou u dan niet denken aan een fotovoltaïsch paneel dat op de grond bij uw zwembad wordt geplaatst?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 166-gasten