Ken jij de mot!!???

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 245

Ken jij de mot!!???




par n.Chr. 44 » 09/09/23, 19:23

Voor velen van jullie is dit waarschijnlijk niet nieuw...

Ik ontdekte deze vlinder die blijkbaar afkomstig was uit de zuidelijke regio's.

Een echte plaag waarvan de rupsen de bladeren van veel dingen in mijn kas eten (tomaten, aubergines, aardbeien, bloemkool, broccoli)

En als we niet waakzaam en oplettend zijn... gaat het snel!!!

Enige remedie gevonden, handmatige verwijdering en Thüringer bacil...

Ik ontdekte...en jij???
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Ken jij de mot!!???




par Janic » 09/09/23, 20:23

Deze familie van Lepidoptera is zeer wijd verspreid over de hele aarde en omvat enkele tienduizenden soorten, waaronder bijna 800 in Frankrijk. Vormen en kleuren van rupsen (larven) en vlinders (volwassenen) zijn zeer divers.
de glastuinbouw verhindert dat hun mogelijke roofdieren (voornamelijk vogels) op zijn minst de vermenigvuldiging van verschillende parasieten van onze gewassen beperken.
Op dezelfde manier kunnen de bacillen die zich op deze gewassen verspreiden zelfresistentie creëren bij de ‘parasieten’ in kwestie, zoals we dat bij mensen zien.
een ongewenst voorbeeld
een paar jaar geleden had ik niet-biologische aardappelen gekweekt en die waren besmet met coloradokevers, met de hand geplukt, de weinige aardappelen die op hun plaats bleven groeiden het jaar daarop terug en ik had maar een paar coloradokevers, terwijl de buren bleven er last van hebben, en het derde jaar groeiden er geen Coloradokevers meer terug, terwijl de buren er nog steeds last van hadden: wie heeft de verklaring?
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Ken jij de mot!!???




par izentrop » 09/09/23, 21:26

Ik heb er dit jaar ook een paar. Er zijn jaren met, anderen zonder. Vervelend is dat ze ook groene tomaten aanvallen.
Door met je voeten te schudden vallen ze op de grond... Vandaag heb ik er een aantal verpletterd, groene met gele lijnen aan de zijkanten: gordini-rupsen : Mrgreen: http://ephytia.inra.fr/fr/C/5139/Tomate-Noctuelles

Ik behandel niet, op dit moment heb ik slechts 2 van de 22 voeten aangetast, inclusief een voet Russische tomaten, het moet een voorbode zijn : Mrgreen:

Ik heb insectengaas, ik heb er een frame mee bedekt om mijn prei te beschermen tegen de mineervlieg (een insect dat we een paar jaar geleden nog niet zagen).
Nog een raamwerk om mijn kolen te beschermen tegen de pierid, maar dit jaar werden ze toch verslonden (niet luchtdicht genoeg of een pop in de grond die onder het net uitkwam grrrrr!)
Dit jaar was de kas nieuw, maar volgend jaar ga ik alle openingen bekleden met insectengaas.
0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 245

Re: Ken jij de mot!!???




par n.Chr. 44 » 09/09/23, 22:56

Er moeten eigenlijk heel veel soorten zijn...

hier zijn de rupsen groen (dezelfde kleur als de nerven van de bladeren... ongelooflijk), het is niet gemakkelijk om ze op het eerste gezicht te zien!

En vlinders vliegen meestal 's avonds of 's nachts, wat hun detectie behoorlijk lastig maakt...

Als gevolg hiervan realiseerde ik me de besmetting laat... aanvankelijk dacht ik dat de zwarte vlekken bladluizen waren, voordat ik na twee of drie dagen begreep dat het rupsuitwerpselen waren!!! En dat de aanvallen op de bladeren veroorzaakt werden door die vervelende rupsen...
0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 245

Re: Ken jij de mot!!???




par n.Chr. 44 » 09/09/23, 22:58

De netten gebruik ik ook voor kool (tegen de witte vlinder...herkenbare witte vlinders)

Ik denk dat ik vanaf nu mijn hele moestuin met deze netten zal moeten bedekken... pffffffff
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Ken jij de mot!!???




par izentrop » 10/09/23, 11:17

Hallo,
Vanochtend heb ik weer een paar verpletterd...
noctuelle1.jpg
Noctuelle-feest...
noctuelle1.jpg (68.66 KiB) 1444 keer bekeken

noctuelle2.jpg
In zijn laatste momenten...
noctuelle2.jpg (79.57 KiB) 1444 keer bekeken

Russische tomaat.jpg
Opluchting! een paar onaangetaste Russen...
Russian Tomato.jpg (124.5 KiB) 1444 keer bekeken
0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 245

Re: Ken jij de mot!!???




par n.Chr. 44 » 10/09/23, 13:03

Dus, heb je een tip, een techniek, een truc in gedachten???
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Ken jij de mot!!???




par izentrop » 10/09/23, 14:50

Zolang het niet zo ernstig is, let op, schud wantrouwige voeten, zorg voor een vloer die niet te rommelig is om ze te zien vallen, elimineer ze door ze weg te gooien als je boeddhist bent of tegen dierenleed bent. ...hoewel ze meer zullen lijden dan verpletterd worden als ze hun voedsel niet vinden : Twisted:

Een jaar lang had ik de uitlopers niet gesnoeid of afgesneden, de motten veroorzaakten veel schade omdat we ze dankzij de dichte begroeiing niet konden zien en ze van de ene plant naar de andere konden overgaan...

Meer tomaten verkrijgen maar kleiner was geen succes :frons:
0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 245

Re: Ken jij de mot!!???




par n.Chr. 44 » 10/09/23, 15:14

De rupsen die ik heb, klampen zich vast en grijpen stevig vast!!!

Door de takken te schudden vallen ze helemaal niet, als ik ze met de hand oppak, moet je echt trekken om ze los te maken.

Een plaag deze beestjes
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Ken jij de mot!!???




par izentrop » 10/09/23, 16:20

Blijkbaar houdt ze niet van zwarte zeep, plus een lepel olie als bevochtigingsmiddel. https://jardinonssolvivant.fr/experienc ... -gatineau/
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 275-gasten