De Jean-methode, geen grondbewerking of kunstmest in 1900

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

De Jean-methode, geen grondbewerking of kunstmest in 1900




par Adrien (voormalig nico239) » 22/11/19, 19:39

Er zijn dagen waarop je denkt te dromen als je ontdekt dat er een vrij overvloedige literatuur is gewijd aan een zekere meneer Jean, een boer aan het begin van de 1900e eeuw in de Tarn die niet ploegde en geen kunstmest gebruikte.


In een tijd waarin deze vragen vernieuwend lijken, is het verbazingwekkend om in de archieven te zoeken en te ontdekken dat deze techniek al is gebruikt.


Ik heb nog niet alle documentatie verzameld (omdat het niet zo eenvoudig is als je je kunt voorstellen) rond dit onderwerp, maar deze twee documenten geven je de mogelijkheid iets meer te weten te komen over deze voorloper, namelijk de heer Jeans.


Ik had nog nooit van hem gehoord voordat ik door de landbouwtijdschriften van die tijd bladerde, wat mij naar het rapport van Henri Charles Geoffroy leidde.

Noch MSV, noch NLSD, noch TCS (maar misschien heb ik de info gemist).

Het merkwaardige is dat het merk Jean de Bru bestaat, maar dat er op geen enkel moment enige melding wordt gemaakt van de triggergebeurtenis, waarover destijds veel commentaar lijkt te zijn gegeven.

Hebben de mechanisatielobby's er alles aan gedaan om deze praktijk te begraven?
Het is mogelijk.

Zijn zijn werk en zijn werkwijze vandaag de dag nog bruikbaar?
Zijn ze totaal achterhaald vergeleken met onze hedendaagse TCS- of NLSD-evoluties?

Ik ben geen professional en kan het niet zeggen, maar misschien krijgen we ooit antwoorden.

Lees de volledige artikelen

https://potagers.forumactif.com/t185-te ... n-1900#270



extract

Het enige grondbewerkingswerktuig is de flexibele tandcultivator. De ploeg is acht jaar lang absoluut onderdrukt en dertien jaar bijna volledig. De roest die sommige oud-brabanten, onder de schuur, bedekt, bewijst het. Op dezelfde manier zijn walsen, kluitenbrekers en zware of lichte eggen nutteloos geworden.

De heer Jean legt uit dat hij, nadat hij begon met het routinematig gebruiken van kunstmest, met een dosis van 130 kg natriumnitraat en 300 kg
superfosfaat per hectare, in 1903. Hij was verplicht zich te onthouden van deze toepassingen van kunstmest, hoe bescheiden ook, vanaf de dag dat
waar hij de ploeg volledig verwijderde om elke twee weken een passage van de cultivator te maken, omdat de vegetatie vanaf dat moment zoveel heeft
toegenomen dat het gebruik van meststoffen een gevaar is geworden.




De eerste pagina van het artikel Rural Engineering

de jeancultuurmethode pagina 1.jpg
la methode culture jean pagina 1.jpg (379.35 KiB) 3459 keer bekeken





De eerste pagina van de BROCHUREANALYSE: DE JEAN CULTUURMETHODE door Comte A. de PONCINS

cultuur zonder ploegen of kunstmest.jpg
teelt zonder ploegen of bemesten.jpg (67.6 Kio) 3459 keer bekeken



Lees de volledige artikelen

https://potagers.forumactif.com/t185-te ... n-1900#270
1 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: De Jean-methode, zonder ploegen of kunstmest in 1900




par Janic » 22/11/19, 19:59

deze grondbewerking is inderdaad zeer effectief en vervangt effectief het chemisch wieden, bovendien verstoort dit krabben de aërobe lagen niet. Er werd hem een ​​klein verwijt gemaakt, namelijk dat dit wieden, waarbij de ontkiemde zaden achterbleven voordat ze met het volgende krabben werden ontworteld, het risico inhield dat de gronden zouden worden uitgeput. Maar dat lijkt in de loop van de tijd niet te zijn bevestigd.
In de tuin geeft het uitstekende resultaten op zware gronden door deze sneller op te warmen, wat niet in tegenspraak is met een bodembedekker onder bepaalde omstandigheden.
Het lijkt erop dat dit middel in BIO weer wordt gebruikt.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9841
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: De Jean-methode, zonder ploegen of kunstmest in 1900




par sicetaitsimple » 22/11/19, 21:13

nico239 schreef:Er zijn dagen waarop je denkt te dromen als je ontdekt dat er een vrij overvloedige literatuur is gewijd aan een zekere meneer Jean, een boer aan het begin van de 1900e eeuw in de Tarn die niet ploegde en geen kunstmest gebruikte.


Bedankt, net als jij vind ik het erg leuk om deze boeken te ontdekken, of films over vroegere landbouwperioden, we hebben er al een paar gedeeld.

Zal een internetgebruiker over een eeuw met evenveel verbazing een werk opgraven dat 'de luie moestuin' heet?

Wij hopen van niet... dat dit niet langer een bron van verbazing is, maar dat de “principes” (uiteraard is het geen vraag dat die van Didier) hebben zich opgedrongen met evenveel variaties als soorten landbouw, elk met zijn eigen oppervlakte, 1ha, 100ha of 1000ha bebouwd op een duurzame, verantwoorde en efficiënte manier!
Amen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De Jean-methode, zonder ploegen of kunstmest in 1900




par Adrien (voormalig nico239) » 22/11/19, 22:12

Wat verrassend is, is dat we dit soort werk in deze tijd van evolutie nog niet hebben ontdekt.

Als we zien hoe ze soms het voortouw nemen met het onkruid en alles wat daaruit voortkomt, geloof ik er misschien in dat het onderzoeken van een methode die heel eenvoudig lijkt en geen herbiciden gebruikt het mogelijk zou maken om de schmilblick vooruit te helpen. : Mrgreen:
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: De Jean-methode, zonder ploegen of kunstmest in 1900




par Janic » 23/11/19, 09:16

Wat verrassend is, is dat we dit soort werk in deze tijd van evolutie nog niet hebben ontdekt.
Stel zoals in elke detectivefilm de vraag: wie profiteert van deze misdaad? : Cry:
Ik had een conventionele tuinman, die al deze industriële chemicaliën wilde vermijden, geadviseerd om deze Jean-methode in zijn tuin toe te passen. Hij kreeg gigantische wortelen (vergeleken met zijn gebruikelijke oogsten) en liet ze aan zijn buren zien, die hem vroegen welke wondermest hij had gebruikt: "nee, ik heb zojuist de manier veranderd waarop ik in mijn tuin werk"en niemand van hen geloofde hem, ze dachten gewoon dat hij dit wonderproduct speciaal voor hem wilde houden.
Het ligt in de menselijke natuur om op deze manier te handelen, zoals te zien is in de homeopathie, VG of asepsis in de tijd van Semmelweiss. Mensen vinden het niet leuk dat we hun gewoonten en manieren van doen veranderen, maar tegen welke prijs!!!! :schok:
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: De Jean-methode, zonder ploegen of kunstmest in 1900




par izentrop » 23/11/19, 09:46

Hallo,
Je kunt specificeren wat zijn oorspronkelijke systeem was, omdat het niet duidelijk is. Ik begrijp dat hij niet ploegt en een "cultivator" gebruikt.
Tegenwoordig is een boer dat Beeld
Toen moet het er zo uit hebben gezienBeeld

Hoe bemestte hij zonder kunstmest?
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: De Jean-methode, zonder ploegen of kunstmest in 1900




par Janic » 23/11/19, 10:42

Hallo,
Je kunt specificeren wat zijn oorspronkelijke systeem was, omdat het niet duidelijk is. Ik begrijp dat hij niet ploegt en een "cultivator" gebruikt.
Tegenwoordig is een boer dat
Toen moet het er zo uit hebben gezien
Het is noch het een, noch het ander. Stel je voor: 10/20 mesthaken naast elkaar en verspringend, verend gemonteerd.[*] Dus heel licht, weinig trekenergie nodig? Dus geen grote tractoren, of zelfs ouderwetse paardenkoetsen.
Hoe bemestte hij zonder kunstmest?
Niet nodig, het gerespecteerde bodemleven is op zichzelf voldoende, vooral als het geen immense ontboste velden zijn, waardoor de flora en wilde fauna die zonder kunstmest aan dit biologische leven deelnemen, niet langer beschermd worden. Deze methode elimineert geen tussengewassen, bodembedekkers in Did-stijl, dit is ALLEEN oppervlakkige grondbewerking ter vervanging van afwerkploegen, cultivatoren en andere zware machines.
Dit is de reden waarom het goedbedoelde artikel over veganisten en veehouderij zwak is, vanwege de vermengingen en verwarringen, gebaseerd op het huidige zogenaamde conventionele model.
[*] eenvoudig zelf te maken!
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De Jean-methode, zonder ploegen of kunstmest in 1900




par Adrien (voormalig nico239) » 23/11/19, 11:26

izentrop schreef:Hallo,
Je kunt specificeren wat zijn oorspronkelijke systeem was, omdat het niet duidelijk is. Ik begrijp dat hij niet ploegt en een "cultivator" gebruikt.
Tegenwoordig is een boer dat Beeld
Toen moet het er zo uit hebben gezienBeeld

Hoe bemestte hij zonder kunstmest?


Als je het document van Geffroy-Poncins doorneemt, zie je op de laatste pagina de boer Jean : Mrgreen:

https://potagers.forumactif.com/t185-te ... n-1900#270
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: De Jean-methode, zonder ploegen of kunstmest in 1900




par Janic » 23/11/19, 17:21

Als je het document van Geffroy-Poncins doorneemt, zie je op de laatste pagina de boer Jean : Mrgreen:
Ja, zijn machine stond in 1900 dicht bij de huidige cultivator. . Maar we zijn in 2019, dat wil zeggen dat zelfs deze machine nauwelijks zou overeenkomen met wat we weten over de aerobe en anaerobe lagen. .
We zien dat de vorm aan het uiteinde van de hoektanden ook een wiedfunctie heeft, met als doel het onkruid in kwestie te ontwortelen. De haakvorm met fijne tanden is beter geschikt om de biologische activiteit van de bodem te respecteren en vereist geen verkruimelaar achter de machine, aangezien deze een fijne korrelgrootte behoudt, vooral in zware, kleiachtige gronden, en flora en fauna, tijdelijk verstoord, herstellen zich snel . Elke tuinman kan het proberen te demonstreren.
En daar is het, zelfs handmatig, een echt lui klusje! : Cheesy:
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De Jean-methode, zonder ploegen of kunstmest in 1900




par Moindreffor » 23/11/19, 20:06

nico239 schreef:
izentrop schreef:Hallo,
Je kunt specificeren wat zijn oorspronkelijke systeem was, omdat het niet duidelijk is. Ik begrijp dat hij niet ploegt en een "cultivator" gebruikt.
Tegenwoordig is een boer dat Beeld
Toen moet het er zo uit hebben gezienBeeld

Hoe bemestte hij zonder kunstmest?


Als je het document van Geffroy-Poncins doorneemt, zie je op de laatste pagina de boer Jean : Mrgreen:

https://potagers.forumactif.com/t185-te ... n-1900#270

ja, nou, het is daarmee vergelijkbaar, een boer dus, het is wat wij stoppelbewerking noemen, om de resten van het gewas af te doden, oppervlakkige grondbewerking, ja we kunnen ons afvragen waarom het nu pas gebeurt omdat sommigen er blijkbaar van wisten maar er nooit over spraken Helaas, deze vergeten techniek zou in onze tijd een mooie toekomst kunnen hebben

Ik moet dit helemaal met een helder hoofd lezen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 157-gasten