Units!?!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Alfybe
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 07/07/19, 19:49
x 1

Units!?!




par Alfybe » 02/08/19, 15:46

Hallo allemaal
Beginnersvraag.
Ik lees hier en daar dat verschillende stoffen in eenheden worden gekwantificeerd
Ik veronderstel dat het een relatieve meting is, maar als dat zo is...ten opzichte van wat?

Bedankt dat je mij hebt geïnformeerd

Alfybe
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Eenheden!?!




par sen-no-sen » 02/08/19, 16:40

Hallo en welkom bij de forum.
Kunt u op zijn minst uw vraag nader toelichten?
Je hebt het over de inhoud, waar heb je het over? Naar de elementen (in de zin van het periodiek systeem van Mendelejev), naar de verschillende hulpbronnen (hout, olie, gas, steenkool), naar energie?
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9846
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: Eenheden!?!




par sicetaitsimple » 02/08/19, 16:59

Meer eenheden van stikstof, P, K, toch?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: Eenheden!?!




par Forhorse » 02/08/19, 19:21

Ik heb dus nooit iets van de eenheden begrepen. Wel heb ik in de agrarische sector gewerkt, ook aan kunstmeststrooiers, maar dat was helemaal niet mijn ding. De eenheden zijn een boerending, voor mij (en de machine) vertaalden ze zich in kg/ha, afhankelijk van de kunstmest.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Alfybe
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 07/07/19, 19:49
x 1

Re: Eenheden!?!




par Alfybe » 02/08/19, 19:51

Ah, dat dacht ik ook al, het is mij niet duidelijk.

Voor mij impliceert kwantificering een voorafgaande definitie. De kg, de meter, het volume zijn ondubbelzinnig gedefinieerd.
Als je bij het koken een cake van 4 liter maakt, is de eenheid relatief, als je hem voor € 100 verkoopt (omdat het een grote cake is), is hij kwantitatief.
Als we het over landbouw hebben, praten we over stikstofeenheden (om maar die ene te nemen), maar wat is de definitie van eenheid? is het kwantitatief of relatief?

Maar misschien ben ik niet duidelijk?

dank u
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9846
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: Eenheden!?!




par sicetaitsimple » 02/08/19, 20:25

Alfibe schreef:Maar misschien ben ik niet duidelijk?


Niet echt!
Hebben we het dan over ‘eenheden’ in de landbouw? Ja nee?
Geef dan een voorbeeld van een stuk tekst dat je niet begreep en leg uit waarom; dat is misschien makkelijker.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364

Re: Eenheden!?!




par Forhorse » 02/08/19, 21:13

Ja, we hebben het over kunstmesteenheden in de landbouw.
Zoals een boer je zal vertellen “op dit veld heb ik 15 eenheden stikstof gezet”, maar de vraag is waar deze “eenheid” mee correspondeert.
Het antwoord moet ongetwijfeld op het net gevonden worden met de juiste trefwoorden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Alfybe
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 07/07/19, 19:49
x 1

Re: Eenheden!?!




par Alfybe » 02/08/19, 22:11

Laten we positieve vrienden blijven (als ik mag),
Als ik de vraag stel, is dat omdat ik heb gezocht, ik ben nog steeds op zoek... en ik heb het (nog) niet gevonden

Het lijkt erop dat de term eenheid wordt gebruikt om het percentage specifiek materiaal aan te duiden dat zich in de totale hoeveelheid geleverd materiaal bevindt
Dit is consistent zolang we onder de 100 blijven, anders is het niet de juiste definitie of is de bewering onjuist.
Ik schijn al cijfers > 100 te hebben gelezen/gehoord, dus betwijfel het!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Eenheden!?!




par Ahmed » 02/08/19, 23:05

Als een eenheid bemestingselement gelijk is aan 1 kg van dit element, heeft de eenheid bemestingsstof dus betrekking op de nuttige fractie van het type meststof en maakt het dus mogelijk om met een eenvoudige regel van drie de totale hoeveelheid grondstof te berekenen die moet worden verspreid, ongeacht de verschillende formuleringen.
Volledige meststof 12-12-17 bevat bijvoorbeeld 12% N (stikstof), 12% P (fosfor) en 17% K (potas), andere verschillende formuleringen zijn mogelijk, maar dankzij het eenheidssysteem is het mogelijk om te weten welke hoeveelheid moet er daadwerkelijk worden verspreid en welk type formulering moet ik kiezen...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Alfybe
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 07/07/19, 19:49
x 1

Re: Eenheden!?!




par Alfybe » 02/08/19, 23:31

Bedankt Ahmed, dus je bevestigt wat ik in de vorige post formuleerde.

Ik heb echter al cijfers gelezen van 240 eenheden (ik zal de bron opzoeken) wat deze uitleg een beetje 'slap' maakt
omdat het alleen begrepen kan worden door waarden < 100 (100 is dan pure materie)
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 270-gasten