Waren onze grootouders permacultuurboeren?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Waren onze grootouders permacultuurboeren?




par Moindreffor » 29/03/19, 21:38

door een beetje te kijken, vinden we beschrijvingen van wat permacultuur zou zijn en na een discussie met een vriend vanmiddag kwamen we bij ben "dat is wat mijn grootvader aan het doen was" : Mrgreen:

goed Ok, bij mijn grootvader was het niet beu, hij maakte geen heuvels en hij zou zijn moestuin graven, maar er was al het andere, een hoek om hooi, kippen, konijnen te maken, droge toiletten, geen badkamer, geen vriezer, weinig of geen aankoop van groenten, zaadoogst, een tank voor regenwater etc etc ...

zo permacultor voor tijd?

door video's van permaculturisten te bekijken, komen we jonge dertigers tegen die onze grootouders niet kenden en deze keer verwonderen ze zich ook niet over hun ontdekking, die eigenlijk alleen de modus is van het klassieke leven van onze grootouders?
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Waren onze grootouders permaculturalists?




par Did67 » 30/03/19, 09:28

In vergelijking met de verschillende discussie-initiaties over permacultuur hier, denk ik dat we, zoals altijd, moeten proberen de concepten te verduidelijken!

a) "Permacultuur" zoals bedacht door Mollison en Holmgren is GEEN tuiniertechniek - of cultivatie!

De armen moeten zich omdraaien in hun graf als ze alles wat gepubliceerd wordt als onzin beschouwen door van deze term af te wijken en het te reduceren tot een "techniek van groenteteelt of tuinieren"! Het is de Citroën-vader teruggebracht tot een wisser !!!

b) Permacultuur is een poging om te leven door de negatieve effecten op het milieu (en het leven van mensen - gezondheid, enz.) tot een minimum te beperken en de nobele aspecten van een beschaving te maximaliseren: sociale relaties, wederzijdse hulp, enz. . Het is een levensfilosofie !!!

Het is de beroemde "bloem" die alle organisatorische aspecten omvat, gezondheid, onderwijs, cultuur, bescherming van de aarde, enz ...

2019-03-30_09h02_57 perma.png


c) De echte vertaling van "permacultuur" zou zijn "duurzame beschaving"... Cultuur in de zin van" het land cultiveren "is in het Engels eerder" bijsnijden "of" groeien ".

d) Daarom denk ik dat in Frankrijk - gezien ons gemiddelde niveau van het Engels - de discussie op scherp staat!

e) Onze grootouders waren noodzakelijkerwijs "groen": om te overleven hadden ze geen keus; kunstmest, pesticiden en machines waren niet uitgevonden ... Wederzijdse hulp, zoals altijd wanneer er geen sociale mechanismen zijn ("sociale zekerheid"), was een voorwaarde om te overleven. Maar het was gedeeltelijk geleden. Ik wist die keer dat we ALTIJD een hand gaven aan de zieke buurman, of in de stront. Terwijl ik hem lui, onbekwaam, dronken of wat dan ook noemde met mijn rug naar me toe. En soms - niet altijd, waren er ook vrienden! - door hem erg te minachten.

Ik denk dat er veel naïviteit en idealisme schuilt in de afgoderij van onze "zo groene grootouders". Voor mij is het verhalen vertellen !!!

Het bewijs: toen de meststoffen en pesticiden arriveerden, wierpen ze zich erop. Er was geen politieagent of zelfs maar een landbouwadviseur achter elke boer die hem dwong om ze te gebruiken. De adviseurs kwamen veel later! Ook al was het hun ondergang - wat ze niet wisten - vielen ze op hen af. En ze leidden het leven heel hard naar de pioniers van "organisch", die zelf de grenzen van dit systeem inzagen, en weigerden zich te onderwerpen aan de dictaten van opkomende inputbedrijven ("agro-kapitalisme").

e) Ik ga niet verder. Je hebt me begrepen, denk ik.

Dus nee, onze grootouders waren geen "permacultuur". Ze hadden niets van het idealisme en het humanisme van de grondleggers van "permacultuur", die een "idealistisch" politiek project droegen, een "betere wereld omdat het groen was" ... Onze grootouders waren dat niet niet "baba-cools" (als ik dat samenvoegsel kan gebruiken om het simpel te houden). De grondleggers van permacultuur ja!

Mollison's bio volgens Wikipedia:

"Geboren in 1928 in Stanley (Tasmanië), verliet Bill Mollison de school op 15-jarige leeftijd en leefde van klusjes. Vanaf 1954 werkte hij 9 jaar als bioloog in de Australische bush voor een milieuorganisatie, daarna 3 jaar. jaren als marien bioloog voor de Australische regering. In 1966 keerde hij terug naar school en zag nog steeds klusjes, voordat hij zijn graad in biogeografie behaalde en professor werd aan de Universiteit van Tasmanië, waar hij de afdeling oprichtte van omgevingspsychologie.

In 1974 ontwikkelde Bill Mollison het concept van permacultuur met David Holmgren. Sinds 1978 heeft hij al zijn tijd besteed aan de ontwikkeling van permacultuur en in 1981 ontving hij voor zijn werk aan permacultuur de alternatieve Nobelprijs. "


Holmgren's bio:

David Holmgren werd geboren in de staat West-Australië. Omdat zijn ouders zeer actief waren in de beweging tegen de oorlog in Vietnam, werd hij snel blootgesteld aan politiek activisme, dat de basis vormde voor zijn eigen inzet voor het milieu. Nadat hij zijn middelbare schooldiploma had behaald, besloot hij een jaar lang op de weg te liften, en in dit verband realiseerde hij zich de omvang van de beweging "terug naar Aarde ". In 1974 verhuisde hij naar Tasmanië om milieuontwerp te studeren aan de University of Advanced Education in Hobart, waar hij Bill Mollison ontmoette, die toen docent was aan de University of Tasmania.

Dus ik denk dat we het dubbel verkeerd hebben.

Dit is natuurlijk alleen mijn perceptie van dingen ... Dus noodzakelijkerwijs zeer twijfelachtig!
3 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Waren onze grootouders permaculturalists?




par Moindreffor » 30/03/19, 12:20

je hebt een zeer pessimistische visie op de levensstijl van je grootouders, en ik ben misschien te optimistisch over de mijne, maar we hebben niet hetzelfde verleden of dezelfde regionale oorsprong, wat je beschrijft kan ik niet vinden in mijn geheugen

de ch'ti staan ​​bekend om hun vriendelijkheid, wederzijdse hulp in mijn regio werd niet gedwongen, we werkten vaak in de moestuinen in familie, we groeven om beurten de tuin van de broer, daarna de schoonbroer enzovoort , het waren vaak grote gezinnen

natuurlijk heb ik het niet over boeren, (waar ik het volledig met u eens ben heb ik ook voorbeelden in mijn familie) heb ik geen herinnering aan mijn grootvader die andere meststoffen gebruikt dan die van zijn dieren, kippen, duiven en konijnen

hij heeft ook nooit tomaten gekweekt en daarom geen Bordeaux-mengsel, misschien een beetje zwavel,

aan de andere kant, inderdaad, de volgende generatie, die van mijn vader, lijkt meer op wat je beschrijft en het was het volgende punt van onze discussie gisteren met mijn vriend, de volgende generatie was degene waar we moesten slagen en dat een beetje elke prijs en daar was het de hals over kop

Ik denk niet dat hun levensstijl is aangetast, en zelfs als ze niet baba-cool waren, was mijn zomervakantie met mijn grootouders best cool : Mrgreen: , groenten oogsten, inblikken, jam maken, ik was een meester in clafoutis. Ik zou het maken met de vrienden van mijn grootmoeder, mijn grote trots van die tijd ...
het was de kortsluitboter, melk, tarwe voor de kippen op de boerderij aan de overkant, het kleine kippenhok voor wat koekjes, chocolade, ingeblikte sardines, exotische fruitbananen, sinaasappel, de slager op het plein, ze hadden nooit een auto en toch ontbrak het hen aan niets

misschien was mijn grootvader een apart man, omdat hij tevreden was met eenvoudige dingen en alleen de ambitie had om gelukkig te leven

Als ik het artikel in het andere bericht over het bezoek aan de boerderij van de Australische grondlegger van permacultuur lees, merk ik dat mijn grootvader het veel beter deed op het gebied van voedselproductie, zowel plantaardig als dierlijk.

misschien idealiseer ik mijn jeugdherinneringen : Oops:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Waren onze grootouders permaculturalists?




par Did67 » 30/03/19, 12:54

Er zijn zeker verschillen. Individueel. Het "temperament" van elkaar.

U moet ook weten dat ik uit een zeer arm deel van de Elzas kom ("Alsace Bossue", geografisch gelegen aan de kant van Lotharingen, in de buurt van "Pays de Bitche", lang beroemd om zijn militaire kamp).

Ik heb het ook over gezinnen van kleine "zelfvoorzienende" boeren, ook al had mijn vader een "inkomstengenererende" activiteit toegevoegd (twee, precies: productie van tuinders / bloemen en houthakker in de winter).

Het idee van hongersnood was altijd aanwezig. Een hagelbui, of de regen die niet kwam en het werd opnieuw geactiveerd !!!

Later zal mijn vader zelfs boer worden en daarbij een baan in de fabriek toevoegen ... Zijn 42 uur in de fabriek, hij zei dat hij zou rusten !!! Alles was schoon. De vlakke vloer. Geen voeten om op te tillen. Verwarmd in de winter ...

Thuis is het nooit ellende geweest. Maar toch de kombuis in de zin van "te veel werk", in de zin "we zijn nog te laat voor dit of dat ...", aaneengesloten dagen van 5 uur tot pikdonker (dus 22:30 in de zomer).

Ik ga niet klagen, want het is een van de wortels van de "luie man's moestuin": veel hebben en weinig doen! De crisis van de adolescentie, in wat het kan hebben, op 55-jarige leeftijd!

Ik klaag niet, vooral niet omdat het, heel jong, voor mij duidelijk was: er bovenop komen. De school van de Republiek is een lift geweest. En de "grognards van de Republiek" (deze ambtenaren - onderwijzers - zo gehaat vandaag) zijn echte plaatsvervangende vaders. Redders! Ze wisten hoe ze moesten "begeleiden": ze maakten het dossier, dronken wat met de vader en gebruikten toen hun gezag om te zeggen "Teken hier, meneer Helmstetter". Hier ben ik! Het zijn levendige herinneringen. Ik sta op het punt met tranen in mijn ogen te praten !!!

Ik kende wederzijdse hulp. En ook buurtconflicten voor een simpele geit die was ontsnapt en de aangrenzende tuin had beschadigd. Dat besloeg twee generaties. De ene familie kon niet goed overweg met de andere. Natuurlijk was er vriendschap. Maar niet alleen bedoel ik!

Ik weet niet waarom, ik kan dit niet gelijkstellen aan permacultuur in Mollison / Holmgren-stijl. Het is voor mij een andere wereld!

Intuïtief (afgezien van de bovenstaande argumenten).

Ik kan fout zitten.

Het is een bijzonder verhaal, in het hart van de lef dat ik daar vertel.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Waren onze grootouders permaculturalists?




par Moindreffor » 30/03/19, 20:25

Did67 schreef:Er zijn zeker verschillen. Individueel. Het "temperament" van elkaar.

U moet ook weten dat ik uit een zeer arm deel van de Elzas kom ("Alsace Bossue", geografisch gelegen aan de kant van Lotharingen, in de buurt van "Pays de Bitche", lang beroemd om zijn militaire kamp).

Ik heb het ook over gezinnen van kleine "zelfvoorzienende" boeren, ook al had mijn vader een "inkomstengenererende" activiteit toegevoegd (twee, precies: productie van tuinders / bloemen en houthakker in de winter).

Het idee van hongersnood was altijd aanwezig. Een hagelbui, of de regen die niet kwam en het werd opnieuw geactiveerd !!!

Later zal mijn vader zelfs boer worden en daarbij een baan in de fabriek toevoegen ... Zijn 42 uur in de fabriek, hij zei dat hij zou rusten !!! Alles was schoon. De vlakke vloer. Geen voeten om op te tillen. Verwarmd in de winter ...

Thuis is het nooit ellende geweest. Maar toch de kombuis in de zin van "te veel werk", in de zin "we zijn nog te laat voor dit of dat ...", aaneengesloten dagen van 5 uur tot pikdonker (dus 22:30 in de zomer).

Ik ga niet klagen, want het is een van de wortels van de "luie man's moestuin": veel hebben en weinig doen! De crisis van de adolescentie, in wat het kan hebben, op 55-jarige leeftijd!

Ik klaag niet, vooral niet omdat het, heel jong, voor mij duidelijk was: er bovenop komen. De school van de Republiek is een lift geweest. En de "grognards van de Republiek" (deze ambtenaren - onderwijzers - zo gehaat vandaag) zijn echte plaatsvervangende vaders. Redders! Ze wisten hoe ze moesten "begeleiden": ze maakten het dossier, dronken wat met de vader en gebruikten toen hun gezag om te zeggen "Teken hier, meneer Helmstetter". Hier ben ik! Het zijn levendige herinneringen. Ik sta op het punt met tranen in mijn ogen te praten !!!

Ik kende wederzijdse hulp. En ook buurtconflicten voor een simpele geit die was ontsnapt en de aangrenzende tuin had beschadigd. Dat besloeg twee generaties. De ene familie kon niet goed overweg met de andere. Natuurlijk was er vriendschap. Maar niet alleen bedoel ik!

Ik weet niet waarom, ik kan dit niet gelijkstellen aan permacultuur in Mollison / Holmgren-stijl. Het is voor mij een andere wereld!

Intuïtief (afgezien van de bovenstaande argumenten).

Ik kan fout zitten.

Het is een bijzonder verhaal, in het hart van de lef dat ik daar vertel.

ja dus hier vergelijken we twee werelden, van mijn kant was het de familie van spoorwegarbeiders, de couloneux (postduiven) de delen van kaarten, ook geen grote rijkdom maar geen ellende, mijn grootmoeder in weven en mijn grote -vader roadmender voor de SNCF, er zijn inderdaad geen klimatologische gevaren, een leven van bescheiden arbeiders
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Waren onze grootouders permaculturalists?




par chafoin zijn » 31/03/19, 01:36

Zeker in hun tijd werd alles gerecycled en verhandeld of verhandeld in een vrij kort circuit en sociale relaties waren wat ze waren, maar in ieder geval werden ze gevolgd. Mijn grootouders hadden misschien sterke moestuinen op het platteland, maar zeker is dat ze geen terpen hebben aangelegd! min of meer zeker: ik heb niet geprobeerd de omtrek van de percelen volgens afgeronde vormen te tekenen ... hun moestuin mag niet minder mooi of aangenaam zijn. Ze moeten ook niet proberen de grond permanent te bezetten met verschillende gewassen ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Waren onze grootouders permaculturalists?




par Did67 » 31/03/19, 08:35

Moindreffor schreef:ja dus hier vergelijken we twee werelden, van mijn kant was het de familie van spoorwegarbeiders, de couloneux (postduiven) de delen van kaarten, ook geen grote rijkdom maar geen ellende, mijn grootmoeder in weven en mijn grote -vader roadmender voor de SNCF, er zijn inderdaad geen klimatologische gevaren, een leven van bescheiden arbeiders



Ik denk eigenlijk dat het een 'andere wereld' was: het is niet voor niets dat in een gezin als het mijne de droom was om spoorwegarbeider of postbode te worden ... Met al een ' sociale organisatie "(ah, de tuinen van de spoorwegarbeiders! Met een netwerk om zaden te verkrijgen, enz ...), soms de voordelen van jarenlange sociale (vakbonds) strijd ... Reeds" monetair "inkomen (van de geld, wat; niet te veel, maar genoeg) ... Soms al vrije tijd (een woord dat mijn ouders niet kenden! Het maximum, voor hen: een familiefeest met neven en nichten in Moezel - een dag, daarna het ochtendmelken; een buurman die een handje hielp voor het avondmelken; dat heb ik een of twee keer in hun LEVEN geweten!) ... Kortom, het was al VOORUITGANG !!!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Waren onze grootouders permaculturalists?




par Moindreffor » 31/03/19, 18:29

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:ja dus hier vergelijken we twee werelden, van mijn kant was het de familie van spoorwegarbeiders, de couloneux (postduiven) de delen van kaarten, ook geen grote rijkdom maar geen ellende, mijn grootmoeder in weven en mijn grote -vader roadmender voor de SNCF, er zijn inderdaad geen klimatologische gevaren, een leven van bescheiden arbeiders



Ik denk eigenlijk dat het een 'andere wereld' was: het is niet voor niets dat in een gezin als het mijne de droom was om spoorwegarbeider of postbode te worden ... Met al een ' sociale organisatie "(ah, de tuinen van de spoorwegarbeiders! Met een netwerk om zaden te verkrijgen, enz ...), soms de voordelen van jarenlange sociale (vakbonds) strijd ... Reeds" monetair "inkomen (van de geld, wat; niet te veel, maar genoeg) ... Soms al vrije tijd (een woord dat mijn ouders niet kenden! Het maximum, voor hen: een familiefeest met neven en nichten in Moezel - een dag, daarna het ochtendmelken; een buurman die een handje hielp voor het avondmelken; dat heb ik een of twee keer in hun LEVEN geweten!) ... Kortom, het was al VOORUITGANG !!!

ja inderdaad als ik over onze grootouders praat met andere mensen om me heen en als we tuinieren naderen, komt het allemaal terug in ons geheugen, het knutselpakket van spoorwegzaden, collectief geheugen
inderdaad een zelfs bescheiden maar constant salaris, het is een duidelijk voordeel op een inkomen dat afhankelijk is van de grillen van het weer
in het noorden met industrialisatie (vakbonden), weven, mijnen, bistro's, couloneux, ducasses en ballen, was er een sociale band, dus we kunnen echt praten over een andere wereld
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Waren onze grootouders permaculturalists?




par Stef72 » 02/04/19, 00:08

hello,

omdat ze een beetje jonger waren, kenden mijn grootouders - boeren aan beide kanten - de komst van pesticiden en meststoffen van alle kanten en misbruikten ze overvloedig ... Ik heb gevallen van ziekten die ik verdacht vind, Het zal me niet verbazen dat het gerelateerd is aan landbouwproducten ... maar we zullen het nu nooit weten.
en ik vind overeenkomsten met wat Didier hierboven zei: wederzijdse hulp, ja, maar menselijke relaties die gecompliceerd kunnen zijn vanwege kleinigheden ... Ik zou graag willen geloven dat ze kennis van de natuur hadden meer push, maar ik zie geen activisme of zoek naar rust of symbiose met de natuur.

Toen ik iets meer dan 10 jaar geleden voor het eerst biologische boeren ontmoette, was het een kleine cultuurschok voor mij om te zien dat mensen de dingen een beetje anders konden zien, de zorgen van behoud van de natuur tijdens het werken in de agrarische omgeving ...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Waren onze grootouders permaculturalists?




par Moindreffor » 02/04/19, 08:18

Stef72 schreef:hello,

omdat ze een beetje jonger waren, kenden mijn grootouders - boeren aan beide kanten - de komst van pesticiden en meststoffen van alle kanten en misbruikten ze overvloedig ... Ik heb gevallen van ziekten die ik verdacht vind, Het zal me niet verbazen dat het gerelateerd is aan landbouwproducten ... maar we zullen het nu nooit weten.
en ik vind overeenkomsten met wat Didier hierboven zei: wederzijdse hulp, ja, maar menselijke relaties die gecompliceerd kunnen zijn vanwege kleinigheden ... Ik zou graag willen geloven dat ze kennis van de natuur hadden meer push, maar ik zie geen activisme of zoek naar rust of symbiose met de natuur.

Toen ik iets meer dan 10 jaar geleden voor het eerst biologische boeren ontmoette, was het een kleine cultuurschok voor mij om te zien dat mensen de dingen een beetje anders konden zien, de zorgen van behoud van de natuur tijdens het werken in de agrarische omgeving ...

ja de komst van de chemische landbouw was een schok voor de agrarische wereld, met het naoorlogse discours dat het noodzakelijk was om de mensen te voeden om daarmee te produceren en daarmee de hoop op betere inkomens
biologisch is inderdaad een weigering van al deze chemie om terug te keren naar wat er voorheen was, maar in de niet-agrarische wereld rond dezelfde tijd werden al deze producten 'nog' niet gebruikt, het is ver na met de generatie die volgt toen vrouwen begonnen te werken, die tijd dringt dat we altijd al meer tijd wilden besparen en dat chemie individuen heeft geboden wat het al aan boeren had geboden
dus ik heb het over onze grootouders buiten de boerenwereld
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 216-gasten