Bladluizen op mijn kool

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
plonparamoto
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 16/04/17, 16:09
x 1

Bladluizen op mijn kool




par plonparamoto » 17/04/17, 15:24

Hallo,
Ik heb drie verhoogde groentekavels met een zijde van 1.20 m, volgens de loïc vauclin de Rouen-techniek. Het is leuk, maar ik ga deze tuiniertechniek niet te veel uitbreiden. Ik plantte daar F1 Milanese kool in september 2016 die voor het eerst werden aangevallen door de piéride in oktober, en ik verwijderde de rupsen één voor één (de tanks zijn 80 cm of zelfs 1 m van de grond, het maakt het gemakkelijker dingen), maar er zijn nu een maximum aan witgrijze bladluizen. Wat te doen?
bedankt voor je advies
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: bladluizen op mijn kool




par olivier75 » 17/04/17, 16:17

Plonparamoto,
Duidelijk nul product, zelfs zeep ....
Als je niet veel kool hebt en ze zijn goed ingeburgerd, verpletter je met de hand wat je kunt. roofdieren doen de rest. Als ik kan snoeien doe ik het, ik laat de bladeren of takken op de grond, dat is genoeg om de vlooien te verzwakken en roofdieren aan te trekken.
Een aanval kan indrukwekkend zijn, maar duurt vaak niet erg lang.
Olivier.
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: bladluizen op mijn kool




par ENERC » 17/04/17, 17:40

Hallo,

De chickadee. Deze vogels zijn formidabel qua efficiëntie. Om nog maar te zwijgen van de kleine spinnen die de merel zal reguleren.
Toen ik met mijn tuin begon, had ik last van bladluizen, vlooienkevers, rupsen, ... Ik verlaat vrijwillig gebieden voor nestelende vogels, en meer problemen voor meerdere jaren.
Ik heb alleen de prei-worm die zich verzet (hij verbergt de man goed ...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: bladluizen op mijn kool




par Did67 » 17/04/17, 18:29

Het is niet eenvoudig om een ​​schijn van natuurlijk evenwicht te installeren in verhoogde vierkanten ... Zie de "Potager du Laesseux", die eenvoudiger is op papier, maar veel complexer in de levende realiteit, minder "antropisch" ".

Bladluizen, je zou ze idealiter moeten kweken op martelaarplanten, om de hulpdieren aan te trekken, vooral zweefvliegen, lieveheersbeestjeslarven (wees voorzichtig, het zijn 'vreselijke' beestjes, die er helemaal niet uitzien als het lieveheersbeestje, kijk naar een foto op internet om te zien of ze er zijn). Onder de martelaarplanten: ke kamperfoelie, vlierbes, Oost-Indische kers, tuinbonen ... In een ruimte zonder bladluizen, geen hulpstoffen en je zult overgeleverd zijn aan de eerste bladluis die voorbij komt, en die zich heel snel ontwikkelt parthenogenese (zonder seksuele voortplanting) ...

De winteruitgangsperiode is vaak kritisch, omdat bladluizen sneller zijn dan de hulpstoffen (die door larvenstadia gaan, waarvan de duur afhankelijk is van de temperatuur) ...

Een eenvoudige methode: de planten met een krachtige straal van onderaf besproeien; de planten worden van de bladluizen "gewassen" ... Een of twee sessies en het grootste deel van het probleem zou moeten zijn opgelost. De tijd dat de assistenten binnenkomen ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: bladluizen op mijn kool




par Did67 » 17/04/17, 18:31

plonparamoto schreef:
Ik plantte daar F1 Milanese kool in september 2016 die voor het eerst werden aangevallen door de piéride in oktober, en ik verwijderde de rupsen één voor één (de tanks zijn 80 cm of zelfs 1 m van de grond, het maakt het gemakkelijker dingen), maar er zijn nu een maximum aan witgrijze bladluizen. Wat te doen?
bedankt voor je advies


Het gaat bloeien, toch ??? Is het nog niet begonnen? Omdat het een HF1 is, kunt u de zaden niet opnieuw gebruiken.
0 x
plonparamoto
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 16/04/17, 16:09
x 1

Re: bladluizen op mijn kool




par plonparamoto » 20/04/17, 08:56

Hallo,
de tanks worden verhoogd, maar een centrale kolom gevuld met aarde zou het bodemleven (schimmels, microfauna, wormen) laten komen en gaan. Ik heb tieten en veel andere vogels passeren, ik heb zelfs twee nestkasten aan elke kant van het huis geïnstalleerd, de vogels zijn op bezoek maar vestigen zich daar voorlopig niet, misschien omdat te veel dichtbij het huis (mijn tuin is niet zo groot). Wat martelaarplanten betreft, ik ben niet buitengesloten: helaas op mijn mirabellenpruim (groene bladluizen) en op een "sneeuwbal" -haag die elk jaar wordt binnengedrongen door zwarte bladluizen. Tussen de blanken, de groenen en de zwarten viert de biodiversiteit! Ik zal de waterstraal proberen en wachten ... bedankt. Vorig jaar probeerde ik suikerwater (glucose 10 g / l) op de pruimenboom te sproeien, de bladeren begonnen normaal te groeien en niet opgerold, waardoor groene bladluizen verborgen bleven; het lijkt erop dat ze op deze suiker reageren, "geloven" dat ze besmet zijn met bladluizen (honingdauw), door de muren dikker te maken (te zien op een video van een man uit Inra). Maar ik spuit deze suiker nog steeds niet te veel uit angst voor schimmel.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: bladluizen op mijn kool




par Did67 » 20/04/17, 09:21

Aan de bomen zijn het de mieren die de bladluizen "grootbrengen", waaruit ze de honingdauw "melken" ... Ze "inpakken" alle hulpstoffen buiten de boom en zijn woest. Er kan dus geen "evenwicht" worden vastgesteld ...

Het is nodig om een ​​strook lijm op de stam te plakken, om de "snelwegen" te onderbreken met mieren die zich nestelen. Pas op dat ze niet achter de strook tussen de strook en de schors passeren, ten gunste van een spleet. Pas ook op: ze "offeren" er een paar op en slaan er een brug over. Dus om te kijken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: bladluizen op mijn kool




par Did67 » 20/04/17, 09:25

plonparamoto schreef:Hallo,
de tanks zijn verhoogd, maar een centrale kolom gevuld met grond zou het leven van de grond (paddestoelen, microfauna, wormen) toelaten om te komen en gaan.


Er is niet alleen leven op de grond, maar ook leven op de grond ... Bepaalde insecten zijn uiterst effectieve hulpstoffen: stafylokalen, allerlei soorten karabijnen ... Ze lopen op de grond ... Cultiveren in hoogte is een obstakel voor hen.

De loopkevers zijn bijvoorbeeld veel effectiever tegen slakken dan de "legendarische" egel, veel grilliger en willekeuriger, veel meer uitloper ... Thuis zorg ik voor continuïteit tussen de graspaden en de bloembedden gecultiveerd ...

Dit is mijn standpunt. Maar zoals in elk levend systeem, is niets ooit eenvoudig, omdat het per definitie complex is. Er zijn dus verschillende gezichtspunten ...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: bladluizen op mijn kool




par Ahmed » 20/04/17, 10:12

Ik heb a priori een zeer gunstige houding ten opzichte van carabiden en staphylines, voorheen zeer talrijk in alle moestuinen, helaas zijn deze insecten zeer zeldzaam: ik heb Staphylin al lange tijd niet meer gezien, dan karabijnen.
Deze laatste zijn nog steeds aanwezig in het bos (waarschijnlijk ook de stafyline, maar ze zijn zo discreet ...) en ik heb geprobeerd ze opnieuw in mijn tuin te introduceren, zonder succes, ondanks de aanwezigheid van een puinhoop en een " stomp "... :(
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: bladluizen op mijn kool




par Did67 » 20/04/17, 10:25

Carabes, ik zie ze heel regelmatig. Nog niet (zelfs als ik er al een heb gezien): het is nog steeds koud ... Ze zitten nog een beetje achter de slakken aan het einde van de winter ...

Maar in de zomer kom ik zelden op de grond zitten zonder iets te zien ... Ik denk dat mijn met gras begroeide paden, met een zuid / zuidwesten blootstelling, hellend (droog), er veel mee te maken hebben ...

Staphylins zijn in feite erg moeilijk te zien. Ik kwam het vorig jaar voor het eerst tegen ... Dus ik weet dat het er is.

Dat is hoe ik de "paar problemen" die ik heb met naaktslakken uitleg (behalve vorig jaar op het mei-juni slot, waar het koud en nat was). Mijn "egeltuin" is nog steeds onbezet, ondanks al mijn inspanningen: schuilplaatsen volgens "normen", verschillende planten die aantrekkelijk zijn voor egels ...
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 189-gasten