Buizen per buis of koper?

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
ganmat
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 42
Inschrijving: 07/05/08, 09:45

Buizen per buis of koper?




par ganmat » 07/03/09, 22:14

Per leidingen voor sanitair en verwarming zijn zeer praktisch te leggen.
Wat zijn hun nadelen?
Prijs? Betrouwbaarheid in de tijd? Lekken? Gezondheid?
Als ik het goed begrepen heb in een vloerverwarming kan je per buis leggen, welke diameter 16 of 20???
Wie kan mij antwoorden??
Ik bouw in hout, zeer goed geïsoleerd.
Merci.
eten
0 x
Vraagteken
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072




par Christophe » 08/03/09, 00:38

Voor mij is er niets mis met de PER...als je hem inneemt met een anti-zuurstofbarrière...

Aan de andere kant, als het gemakkelijker is om mee te werken dan koper, is het uiteindelijk niet noodzakelijkerwijs goedkoper. Goede bi-cone knelfittingen kosten je 5 tot 6 € per stuk ... met 1e prijzen (3 tot 4 €) moet je als een gek werken om ze waterdicht te maken...

Houten vloer en vloerverwarming = onverenigbaar of heb ik een stap gemist?

Over het algemeen zijn pc-buizen 16 mm ... de 20 mm heeft naar mijn mening geen voordeel ...
0 x
Pierre17800
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 07/03/09, 11:47
Plaats: Charente Maritime




par Pierre17800 » 08/03/09, 08:58

Hallo,
Ik heb een vloerverwarming gemaakt met PER buis.
Er zijn geen bijzondere problemen: behalve dat je een buis met BAO (anti-zuurstofbarrière) nodig hebt of een speciale hulpstof in de warmteoverdrachtsvloeistof moet doen als de vloer al met normale buizen is gemaakt.
Dan mag de zon nooit op de buis schijnen. UV-stralen vernietigen PER. Let dus op de collectoruitlaten: deze mogen niet naar een raam worden geplaatst.
Wanneer de diameter van de buizen een probleem is van warmtewisseling.
Buis van 20 zal bij gelijke lengte een groter oppervlak hebben.
Het is noodzakelijk om stuk voor stuk een thermische balans te maken en afhankelijk van de lengte van de buis die men kan stellen, bepaalt men de diameter.
Van harte.
0 x
greg
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 31/07/07, 08:57
Plaats: 46




par greg » 09/03/09, 11:39

welkom
volgens mijn loodgieter houden bicone fittingen niet zo goed stand in installaties met waterslag. hij geeft daarom de voorkeur aan fittingen om uit te glijden (vrij duur) of te knijpen (goedkoop maar je hebt de tang nodig die al snel meer dan 200 € kost, afhankelijk van het merk)
greg
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072




par Christophe » 09/03/09, 11:53

Greg in een verwarmingssysteem is er geen reden om waterslag te hebben en voor het sanitair als je het hebt, is dat je loodgieter zijn werk slecht heeft gedaan of dat je kranen van slechte kwaliteit hebt.

Dan is er altijd de mogelijkheid om één of meerdere antirammen te plaatsen. Logischerwijs zou het (minstens) een anti-waterslag moeten hebben op alle installaties. Een lange verstopte buis is genoeg...

Pierre17800 schreef:Buis van 20 zal bij gelijke lengte een groter oppervlak hebben.
Het is noodzakelijk om stuk voor stuk een thermische balans te maken en afhankelijk van de lengte van de buis die men kan stellen, bepaalt men de diameter.
Van harte.


Ja, behalve dat het oppervlak niet alles is: een andere bepalende factor bij warmtewisseling is het stromingsregime. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht: hoe sneller de vloeistof door de buis gaat, hoe beter de warmte-uitwisseling!

Dus ik weet niet zeker of op dezelfde circulator een 20 mm-buis meer calorieën verspreidt dan een 16 mm-buis...

Aan de andere kant zal de 20 mm minder drukval hebben, maar persoonlijk heb ik nog nooit een pc in 20 mm gezien...integendeel, Tigrou heeft vloerverwarming met buizen van 8/6 mm met een dubbele laag (uit-/retourcircuit in één) om de T° te standaardiseren en thermische stress te vermijden.

Zie hier: https://www.econologie.com/maison-electr ... -3779.html
en hier: https://www.econologie.com/forums/l-installa ... t5200.html

ps: voor de UV wist ik dit niet! Bedankt voor de info!
0 x
Avatar de l'utilisateur
coucou789456
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1019
Inschrijving: 22/08/08, 05:15
Plaats: Narbonne




par coucou789456 » 09/03/09, 13:58

hallo

in mijn huis is het sanitair volledig in PER en dateert uit het jaar 1993, zonder enige bijzondere zorg, behalve de uitzetting van de leidingen voor bepaalde radiatoren die van de muur komen en hun ondersteuning wanneer de verwarming in werking is!

jeff
0 x
ganmat
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 42
Inschrijving: 07/05/08, 09:45




par ganmat » 09/03/09, 21:03

Ooh La La!!
Ik voel me nog steeds zo onwetend!!
Wat is een waterslag in sanitair?????

Bedankt jongens
eten
0 x
Vraagteken
boubka
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 950
Inschrijving: 10/08/07, 17:22
x 2




par boubka » 09/03/09, 21:29

hallo
koper heeft zich daarentegen al meer dan tien jaar bewezen.
nu kan de licentie die correct is geïmplementeerd met het juiste materiaal zeker zo lang meegaan ... op voorwaarde dat het gebruik ervan wordt gerespecteerd
de per voor vloerverwarming zet veel uit (per brico trick), is helemaal niet geschikt voor radiatorverwarming; er is per die nauwelijks uitzet en speciale verwarming (duurder, het interieur is teflon)
wat fittingen betreft, vermijd O-ring fittingen omdat het rubber na verloop van tijd niet standhoudt
geef de voorkeur aan olijfbeslag, of nog beter open olijfbeslag (herbruikbaar).
en de krimpfittingen zijn twijfelachtig.....(soms werkt het goed, soms veel minder)
voor
tot slot
per ja maar mits je het juiste materiaal en de juiste prijs plaatst
0 x
ganmat
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 42
Inschrijving: 07/05/08, 09:45




par ganmat » 11/03/09, 16:37

Ik zag net een advertentie voor meerlagenbuizen voor sanitair en vloerverwarming. Het is Per xc, aluminium erop gelijmd en witte pe in finish erop gelijmd.
Wat vind je hiervan?
Het zou met de hand kunnen worden gevormd, hoewel stijver dan per en er wordt gezegd dat het ondoordringbaar is voor zuurstof.
Hoe zit het trouwens met een BAO (anti zuurstof barrière??)
Bedankt jongens voor jullie antwoorden, jullie lijken een beetje op Zorro!!! die ons komt redden uit een impasse!!
eten
0 x
Vraagteken
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072




par Christophe » 11/03/09, 16:40

Ik gebruikte er een paar zoals deze (in 16 mm): het is flexibeler dan het lijkt en je kunt krommingsstralen verwachten van 5 tot 10 cm...

De BAO zou niet het aluminium zijn, toch?

Hier een paar foto's van onze opstelling: https://www.econologie.com/forums/chaudiere- ... t4589.html
et https://www.econologie.com/forums/photos-et- ... t4368.html

Wat goed is aan de PER, is dat als je een badass bent (zoals ik! hihihi), je de munten gemakkelijk kunt recyclen... minder voor de hand liggend met koper!
0 x

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 85-gasten