Trigeneratie met frituurolie

Tips, advies en tips om uw verbruik, processen of uitvindingen te verlagen als onconventioneel motoren: de Stirlingmotor, bijvoorbeeld. Octrooien verbetering van verbranding: waterinjectie plasma behandeling, ionisatie van de brandstof of oxidatiemiddel.
trouwe bever
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 23/10/13, 22:58

Trigeneratie met frituurolie




par trouwe bever » 09/11/13, 16:34

Bonjour à tous,

Ik heb zojuist voor trigeneratie een oude legereenheid gekocht op basis van een watergekoelde Lombardini LDW3 1503 cilinder dieselmotor die een 12KW XNUMX fase generator aandrijft.

Momenteel kan ik alleen warmtekrachtkoppeling doen omdat deze motor geen uitlaatspruitstuk heeft dat is uitgerust met een wisselaar en dit is een optie die niet bestaat voor dit type motor en van deze fabrikant.

Mijn vraag is:

Hoe kan de warmte die uit de uitlaatpijp komt het beste worden teruggewonnen?
Momenteel is het de bedoeling dat de groep wordt geïnstalleerd in een "bunker" vanwege de geluidsisolatie en de uitlaatpijp gaat door een horizontale roestvrijstalen omhulling met een diameter van 167 mm en een lengte van 15 m voordat hij uitkomt in een schoorsteen.
Ik heb geprobeerd deze eerste vraag kort te houden, maar ik sta tot uw beschikking en dank u bij voorbaat voor uw suggesties.
Beeld
0 x
trouwe bever
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 23/10/13, 22:58




par trouwe bever » 11/11/13, 19:37

Ik zie dat mijn onderwerp niet veel boeit.

Uiteindelijk heb ik alle posts doorgenomen die direct of indirect over dit onderwerp gingen en ik vond een kleine 22kW oliegestookte ketel voor rond de vijftig euro.

Ik ga de uitlaat van de groepsafvoerleiding aansluiten op de inlaat van de oude ketelbrander.
Het zal mij dus dienen als geluiddemper en gas/waterwisselaar.

Dankzij de passage naar de geschriften van Chatelot16 waardoor ik me naar deze oplossing kon leiden.
0 x
trouwe bever
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 23/10/13, 22:58




par trouwe bever » 11/11/13, 19:45

Ik zie dat mijn onderwerp niet veel boeit.

Uiteindelijk heb ik alle posts doorgenomen die direct of indirect over dit onderwerp gingen en ik vond een kleine 22kW oliegestookte ketel voor rond de vijftig euro.

Ik ga de uitlaat van de groepsafvoerleiding aansluiten op de inlaat van de oude ketelbrander.
Het zal mij dus dienen als geluiddemper en gas/waterwisselaar.

Dankzij de passage naar de geschriften van Chatelot16 waardoor ik me naar deze oplossing kon leiden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: Trigeneratie met frituurolie




par Flytox » 11/11/13, 21:39

Hallo welkom

fidele bever schreef:Ik heb zojuist voor trigeneratie een oude legereenheid gekocht op basis van een watergekoelde Lombardini LDW3 1503 cilinder dieselmotor die een 12KW XNUMX fase generator aandrijft.

Hoe krachtig is uw motor en wat drijft hij los van de generator?

Momenteel is het de bedoeling dat de groep wordt geïnstalleerd in een "bunker" vanwege de geluidsisolatie en de uitlaatpijp gaat door een horizontale roestvrijstalen omhulling met een diameter van 167 mm en een lengte van 15 m voordat hij uitkomt in een schoorsteen.

Bigre 15 m + schoorsteen dat is veel (tegen druk). Wees voorzichtig als je een lek hebt, je zult jezelf stikken in je bunker.

Ik zie dat mijn onderwerp niet veel boeit.

Je onderwerp is heel interessant, maar een beetje dubbel, driedubbel. Daarom kreeg je geen antwoorden.

De oplossing van de oude ketel als wisselaar/geluiddemper lijkt mij redelijk verstandig volgens de aanbeveling van Chatelot16. :P
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
trouwe bever
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 23/10/13, 22:58




par trouwe bever » 12/11/13, 00:01

@vliegtox
Dank u voor uw antwoord.
Ik maak me ook zorgen over de verspreiding van verbrandingsgassen uit het normale circuit en ik heb een CO2-detector gekocht vooruitlopend op het risico. ..
De motor is 22CV en behalve de generator drijft hij verder niets aan.
Ik was zelfs van plan om de waterpomp en de ventilator te verwijderen, aangezien het koelwater uit twee tanks van elk 2660 liter zal komen die ik aan het isoleren ben.
Beeld
0 x
de Boulle
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 519
Inschrijving: 02/12/08, 20:44
x 12




par de Boulle » 12/11/13, 10:33

mooi project!

voor de afzuiging een oude olieketel, ja, of als er ruimte beschikbaar is, een lineaire wisselaar maken (zoals 4 tot 6 meter) met 2 coaxiale buizen, centrale buis waar de verbrande gassen doorheen gaan, tussen de centrale unit en de buis l buiten om het water te passeren, een simpele geluiddemper aan het einde voor het geluid

laat de koude (water)retour door deze laatste lopen.

Succes, mooi project!

ja, persoonlijk zou ik de waterpomp niet verwijderen

Ik zou een primair circuit maken om je tanks te verwarmen, in het secundaire circuit zou je indien nodig je calorieën uit de tanks kunnen halen via een circulatiepomp...

uhm ik ben jaloers op zo'n mooie motor!! (Ik zoek naar....)
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 12/11/13, 15:04

je hebt een CO-melder nodig

CO2-detector zonder interesse omdat het niet giftig is en het overal is zonder al te veel gevaar

het probleem is hetzelfde als bij elke ketel, de trek van de schoorsteen moet het hele circuit onder druk zetten

als je een goede warmteterugwinning op een ketel zet, heb je een ventilator nodig om een ​​geforceerde trek te maken en te voorkomen dat bij het minste lek C0 vrijkomt

voor een motoruitlaat bevinden we ons in hetzelfde geval

voor een perfecte veiligheid moet een ventilator niet onderaan de schoorsteen worden geplaatst, maar eerder aan de uitgang van de schoorsteen om de hele schoorsteen onder druk te zetten... maar ik hou niet van schoorstenen: te ingewikkeld

Ik geef de voorkeur aan de uitgang via een leiding op grondniveau, en trek de leiding ver genoeg uit om geen last te hebben van geurtjes: enigszins ingegraven leidingen

wanneer warmteterugwinning effectief is, kan de ondergrondse buis van PVC zijn

als de hele montage van goede kwaliteit is, kun je het zonder stofzuiger doen en controleer je gewoon vaak de dichtheid: vooral de uitlaatpijp

het ideaal zou zijn om een ​​watergekoelde uitlaatpijp te maken zoals bij grote scheepsmotoren, het draagt ​​​​bij aan warmteterugwinning en voorkomt oververhitting van de pijp, dus vermijdt lekken ... maar op deze kleine motoren die niet zijn gepland, is het moeilijk

als er een bepaalde lengte leiding zit tussen de motor en de recuperatorketel kan het handig zijn om een ​​dubbele leiding te maken met water eromheen... anders stijgt de leiding tot een hoge temperatuur en verliest in een paar meter tijd veel warmte

het isoleren van een uitlaatpijp is een valkuil omdat deze nog meer oververhit raakt en voorkomt dat lekken worden gezien.

plaats een diameter van pijpen die veel groter is dan wat gebruikelijk is in een motor: eerder zoals ovenpijpen dan uitlaatpijpen, om drukverlies en risico op lekkage te voorkomen
0 x
trouwe bever
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 23/10/13, 22:58




par trouwe bever » 12/11/13, 18:21

Hallo,

Sorry voor mijn fout, ik heb een koolmonoxidemelder besteld!
http://cgi.ebay.fr/RARE-DETECTEUR-MONOX ... 2a28714961

Bedankt voor je reacties.
Ik zal foto's plaatsen van mijn setup naarmate het vordert.

Op dit moment ben ik de tanks aan het isoleren met matrassen van gerecupereerd schuim (een dozijn!).
Het schuim is verlijmd op neopreen.
Ik heb mijn tanks uitgerust met twee kronen van 25 m gegolfde roestvrijstalen buis met een diameter van 20.
De motor wordt direct gekoeld met het water in de tanks, terwijl de bovenste kruin van de tanks is ontworpen om de vloerverwarming te voeden.
De onderste kroon is ontworpen om te worden aangesloten op thermische zonnepanelen.
Hieronder is de binnenkant van een van mijn tanks:
Beeld

Tussen de inlaat van de voormalige olieketel en de collectoruitlaat komt eenvoudigweg een flexibele slang van 30 cm lang en 50 mm doorsnee die door de unit is geleverd.
Hiervoor monteer ik de ketel op een mechanisch gelast frame zodat de ingang waterpas staat ten opzichte van de collectoruitgang van de groep en de aansluiting zo kort mogelijk is.
Natuurlijk heb ik er spijt van dat ik geen wisselaarspruitstuk op dit motormodel heb, maar ik heb praktisch alles wat ik ergens anders wilde hebben:
toerental 1500rpm, waterkoeling, pompverstuivers op 140 bar (goed voor plantaardige olie), motoronderdelen gevolgd door de fabrikant dus ik neem er genoegen mee want ik ben al een tijdje op zoek naar dit type unit.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 12/11/13, 20:27

fidele bever schreef:Ik maak me ook zorgen over de verspreiding van verbrandingsgassen uit het normale circuit en ik heb een CO2-detector gekocht vooruitlopend op het risico. ..

Goed spel!

Ik was zelfs van plan om te verwijderen de waterpomp en de ventilator, aangezien het koelwater uit twee tanks van elk 2660 liter zal komen die ik aan het isoleren ben.

Het verwijderen van de waterpomp is gevaarlijk! De motor maakt hete plekken in de cilinderkop en je verpest alles (scheuren / zelfontbranding / ontploffing etc...). Voor goede prestaties moet de temperatuur van de cilinderkop goed onder controle blijven binnen het oorspronkelijk geplande bereik. Het thermosiphon-effect werkt alleen goed op bijzonder opgewonden machines / weinig gecomprimeerd / vaak met walgelijk verbruik.

Aan de andere kant is de ventilator uitzetten een goed plan, het vreet in jouw geval onnodig veel stroom op.
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6528
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1643




par Macro » 12/11/13, 21:46

De radiator moet worden verwijderd en vervangen door een buisvormige water-naar-waterwisselaar. in het ene deel van de wisselaar passeert u de LDR, in het andere laat u het te verwarmen water circuleren. Let op: dit water moet een temperatuur hebben die lager is dan die van uw LDR. Als de delta tussen het koelwater en de LDR belangrijk is, zult u wees verbaasd over de grootte van de wisselaar die nodig is als de delta 20 ° is ... Nou, je hebt een vrij grote nodig ...
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...

Terug naar de "Special motoren, octrooien, brandstofverbruik reduction"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 136-gasten