Okofen ketel stooklijn aanpassing

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
patrice42440
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 62
Inschrijving: 24/09/14, 16:27




par patrice42440 » 15/10/15, 12:02

Hallo Did
ja ja mijn V3V reageert, zonder probleem!
Ik vecht al een jaar met Okofen om dit probleem op te lossen, wat voor hen niet een van "uw ketel werkt normaal" is! Je spreekt, met een setpoint van 20° komen we pijnlijk op 19° uit en eten we pellets met volle teugen!
Ze vertelden mij een verbruik tussen de 6 en 8 ton per jaar, ik zit op ruim 10...
0 x
patrice42440
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 62
Inschrijving: 24/09/14, 16:27




par patrice42440 » 15/10/15, 12:08

Repareren is gelukt!
Ik heb zojuist mijn voetcurve (PC) gewijzigd van 22.5 naar 40° en de V3V reageerde helemaal niet, ook al was de vertrektemperatuur gestegen. Dezelfde test op het radiatorcircuit.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 15/10/15, 12:26

1) Ik kan je op één punt geruststellen: de “pellets” die je eet, verdwijnen nergens in; het is meer dan waarschijnlijk dat als uw V3V correct reageerde, uw verbruik... zou stijgen!

Herlees wat ik aan mic74 schreef: de ketel is een “pan” (geïsoleerd). Hij bereidt alleen warm water voor terwijl de V3V het gebruikt om uw circuit te verwarmen, waardoor er calorieën in het huis worden geïnjecteerd.

Als je regelaar niet goed werkt en het kouder is, is een van de gevolgen dat de ketel minder warm water ‘bereidt’. Minder consumeren dus.

De schattingen zijn gemaakt zonder nauwkeurige thermische berekeningen. Het zou net zo goed onzin kunnen zijn!

Voor het verbruik zul je moeten kijken naar de ondergronden en isolatie.

2) Als uw V3V niet beweegt, is er een "mechanisch" probleem - heeft u toch een paar minuten laten verstrijken (volgens de nieuwe regelgeving is het berekeningsalgoritme iets ingewikkelder, met verificatie van de vorige trend ...) ?

- uw instructies moeten drastisch zijn veranderd?

- vanaf daar, met een functionerend systeem, zal de V3V normaal gesproken in fasen "openen" (door "hobbels"), totdat de gemeten starttemperatuur = het instelpunt van de starttemperatuur (grofweg) ...

Geef het wat tijd en controleer het.

Heb je zojuist de weergegeven starttemperatuur afgelezen of heb je de V3V fysiek geobserveerd?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 15/10/15, 12:28

1) Ik kan je op één punt geruststellen: de “pellets” die je eet, verdwijnen nergens in; het is meer dan waarschijnlijk dat als uw V3V correct zou reageren, u de vereiste 20° zou hebben, maar uw verbruik... zou stijgen!

Herlees wat ik aan mic74 schreef: de ketel is een “pan” (geïsoleerd). Hij bereidt alleen warm water voor terwijl de V3V het gebruikt om uw circuit te verwarmen, waardoor er calorieën in het huis worden geïnjecteerd.

Als je regelaar niet goed werkt en het kouder is, is een van de gevolgen dat de ketel minder warm water ‘bereidt’. Minder consumeren dus.

De schattingen zijn gemaakt zonder nauwkeurige thermische berekeningen. Het zou net zo goed onzin kunnen zijn!

Voor het verbruik zul je moeten kijken naar de ondergronden en isolatie.

2) Als uw V3V niet beweegt, is er een "mechanisch" probleem - heeft u toch een paar minuten laten verstrijken (volgens de nieuwe regelgeving is het berekeningsalgoritme iets ingewikkelder, met verificatie van de vorige trend ...) ?

- uw instructies moeten drastisch zijn veranderd?

- vanaf daar, met een functionerend systeem, zal de V3V normaal gesproken in fasen "openen" (door "hobbels"), totdat de gemeten starttemperatuur = het instelpunt van de starttemperatuur (grofweg) ...

Geef het wat tijd en controleer het.

Heb je zojuist de weergegeven starttemperatuur afgelezen of heb je de V3V fysiek geobserveerd?
0 x
patrice42440
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 62
Inschrijving: 24/09/14, 16:27




par patrice42440 » 15/10/15, 14:05

Ik heb net de manipulatie opnieuw gedaan met de ketel in verbranding.
De aanbetaling neemt inderdaad veel toe.
De V3V gaat open en stijgt geleidelijk in stappen totdat het setpoint is bereikt.
Dus geen V3V-probleem.

Ik zal de manipulatie opnieuw uitvoeren met de "niet-verbrandings" ketel.

Goed nieuws: nadat ik hen had gedreigd met een klacht bij de TC, krijg ik komende woensdag bezoek van de "hoofdtechnicus"...bij het zien van mijn foto's heeft hij misschien begrepen dat ik niet alleen maar onzin uitkraamde...
0 x
patrice42440
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 62
Inschrijving: 24/09/14, 16:27




par patrice42440 » 15/10/15, 14:11

Vervolg: Ik heb zojuist de ketelmanipulatie uitgevoerd zonder verbranding...
V3V sluit in plaats van open...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 15/10/15, 14:26

Dus daar, mysterie voor mij!!!

Normaal gesproken zou het geen verschil moeten maken of de ketel werkt of niet! [horen we: de ketel heeft “het contact aan”, maar heeft de maximale temperatuur bereikt en is “uitgeschakeld”?].

Dit mag geen invloed hebben op de regeling van het verwarmingscircuit: positie van V3V, vertrektemperatuur, werking van de circulatiepomp, enz.

Dit lijkt op een bedradingssalade...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 15/10/15, 14:33

Alles wijst er dus op dat uw binnentemperatuur “gemiddeld” lag tussen:

- ketel werkt, de V3V gehoorzaamt correct, het aanvoerwater had de juiste temperatuur; je zou convergeren naar de gewenste binnentemperatuur

- ketel uit verbranding, de V3V werkt omgekeerd, het startwater was veel te koud; uw interne temperatuur daalt

En gemiddeld bleef je dan rond de 19°... Een beetje zoals bij een auto waarin je gas geeft, vervolgens je voet eraf haalt, gas geeft en dan je voet eraf haalt...

Houd ons op de hoogte van wat de chef-kok zegt! Ik ben erg benieuwd !!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 15/10/15, 14:35

patrice42440 schreef:Vervolg: Ik heb zojuist de ketelmanipulatie uitgevoerd zonder verbranding...
V3V sluit in plaats van open...


Ben je vanuit hetzelfde uitgangspunt begonnen? Met andere woorden: de V3V was teruggekeerd naar de basispositie voordat u uw voet weer op de grond zette? Of met andere woorden: dit waren nog niet de effecten van de vorige manipulatie?
0 x
Mic74
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 21
Inschrijving: 04/10/15, 10:22




par Mic74 » 15/10/15, 15:05

Allereerst bedankt voor deze zeer duidelijke uitleg.

Van mijn kant zal ik vanavond de tests doen.

Aan de andere kant merkte ik, ter hoogte van de sondes, dat de retourtemperatuur soms hoger is dan de aanvoertemperatuur...
Is dit normaal? Ik zou het tegenovergestelde hebben gezegd van wat je me hebt uitgelegd.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 134 gasten