'S Nachts verlagen met vloerverwarming: nuttig of niet?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
logredudon
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 42
Inschrijving: 08/11/08, 23:44

'S Nachts verlagen met vloerverwarming: nuttig of niet?




par logredudon » 08/09/10, 13:16

Hallo,

Ik heb een pelletketel met 2 verwarmingscircuits.

Gelijkvloers: vloerverwarming (regulatie overdag 20°C, 's nachts 18°C)
zolder: radiatoren (afgesteld op 19° C overdag, 17° C 's nachts).



Mijn voormalige verwarmingsmonteur (en installateur) is net met pensioen.

De nieuwe, die net het onderhoud heeft gedaan, vertelde me door mijn instellingen te controleren dat het voor het vloerverwarmingsgedeelte niet nodig was om de temperatuur 's nachts te verlagen omdat het helemaal niet zuinig was.
Voor hem is de hoeveelheid pellets die wordt gebruikt om de mat 's ochtends te verwarmen na het laten zakken 's nachts groter dan de hoeveelheid die wordt gebruikt om de temperatuur de hele dag constant te houden.

Is het waar of niet? Wat moet ik doen ?

Merci.
0 x
Avatar de l'utilisateur
tigrou_838
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 573
Inschrijving: 20/10/04, 11:25
Plaats: Lorraine Luxemburgse grens

verwarming 's nachts




par tigrou_838 » 08/09/10, 13:47

hello,

Ik kan je vraag niet beantwoorden, maar deel mijn ervaring met je.

op mijn vloerverwarming met door de zon opgewarmde buffertank staat de verwarmingsthermostaat altijd op 18,5 dag en nacht, hierdoor kan ik een huistemperatuur aanhouden zonder verschil in temperatuur tussen dag en nacht wat voor mij en mijn lage warmtereserve zal zorgen voor te veel warm calorieverbruik in de ochtend (wanneer het dagprogramma wordt gestart).

voor jou is het anders omdat je met een druk op de knop je temperatuur een paar graden kunt verhogen.

het beste van de een of de ander, ik weet het niet, misschien zullen de verwarmingsprofessionals je duidelijker antwoorden.

tigrou
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 08/09/10, 14:42

Het hangt allemaal af van de thermische constante van het huis en de verwarming, d.w.z. de tijd die het huis nodig heeft om af te koelen nadat de verwarming is gestopt.
Als het heel kort een of twee uur is (onwaarschijnlijk voor een plaat), besparen we zeker!!
Zo lang één of meerdere dagen sparen we niks!!
Maar in theorie verliezen we niet veel, aangezien het huis niet snel afkoelt.
We kunnen de verwarmingsenergie van de ketel kwijt, maar daar is eindeloos over te discussiëren!!

In plaats van de beweringen van mij en die van de nieuwe verwarmingsmonteur te geloven, meet u het verbruik van pellets, met iets meer temperatuurverschil, 15 tot 20°C, bij zeer koud weer. !!
Naar mijn mening zou het verschil klein moeten zijn !!

In ieder geval bij lange afwezigheid, weken, de verwarming sterk terugdraaien, is een enorme besparing, de persoonlijke ervaring heb ik thuis gemaakt!! Basis gezond verstand.
Dus zodra de afwezigheid veel groter is dan de karakteristieke koeltijd van de woning, winnen we er flink aan!!
http://fr.wikipedia.org/wiki/Constante_de_temps
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Re: 's nachts de temperatuur verlagen met vloerverwarming: handig of




par Dirk Pitt » 08/09/10, 14:43

logredudon schreef:Voor hem is de hoeveelheid pellets die wordt gebruikt om de mat 's ochtends te verwarmen na het laten zakken 's nachts groter dan de hoeveelheid die wordt gebruikt om de temperatuur de hele dag constant te houden.

Is het waar of niet? Wat moet ik doen ?
.


dat kan niet het geval zijn.
elke temperatuurdaling is een NETTO-winst in energie, waarbij de verbruikte energie een functie is van het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. De twee onderstaande diagrammen zijn vrij duidelijk.

aan de andere kant kunnen er ongemakken zijn op het gebied van comfort als gevolg van traagheid en de maximale "stroom" van energie die door de ketel wordt geleverd om deze op de comforttemperatuur te brengen.
ook nadelen veroorzaakt door de verstoring van de regeling tijdens de temperatuurstijging.
het is daarom noodzakelijk om testen uit te voeren om zowel de oordeelkundige daaltijden als de daalwaarde te bepalen. voor een verwarmde vloer wordt een lager omgevingsinstelpunt van 2 tot 3° max aanbevolen.

Beeld
Beeld
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 08/09/10, 14:46

dedeleco schreef:Het hangt allemaal af van de thermische constante van het huis en de verwarming, d.w.z. de tijd die het huis nodig heeft om af te koelen nadat de verwarming is gestopt.
Dus heel kort een of twee uur (onwaarschijnlijk voor een plaat), we besparen zeker!!
Als we één of meerdere dagen lang sparen slaan we niets op !!
....

.....
Hoe dan ook, met langdurige afwezigheid, weken, de verwarming sterk verminderen, is een enorme besparing, Ik heb de persoonlijke ervaring thuis gemaakt !! Basis gezond verstand.


ik begrijp het niet zo goed :? :? :?
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 08/09/10, 14:47

het verlagen van de verwarming 's nachts is alleen nuttig als het de temperatuur van de kamers verlaagt, waardoor alle warmteverliezen door de isolatie van de muren en het dak worden verminderd

maar de vloerverwarming heeft een grote traagheid: daarom zal de temperatuurvariatie van de kamer erg laag zijn, dus belachelijke economie

en als het bovendien de regeling in de war brengt, en de temperatuur stijgt, winst = verlies
0 x
logredudon
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 42
Inschrijving: 08/11/08, 23:44




par logredudon » 08/09/10, 20:08

Dus, chatelot16, als ik je goed begrepen heb, raad je me aan om 's nachts niet te dalen, klopt dat?
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 08/09/10, 21:14

maar als!
verlagen bespaart energie, maar je moet de grenzen van het systeem testen door langzaam te gaan en te kijken naar de juiste tijden.
begin met het instellen van een instelpunt dat 2° lager is dan de comfortwaarde en anticipeer de triggers met 2 uur om gaandeweg te starten en te verfijnen.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 08/09/10, 21:50

Meet en plot de dirk pitt-curve, T binnen, T buiten, T setpoint, en meet het verbruik van pellets, als functie van de tijd!
De enige manier om het te weten!!
De curve van Dirk Pitt, in demo, geeft een responstijd van 3 tot 4 uur, maar een massieve plaat met een huis kan veel meer hebben, een dag en dan bijna meer variatie op deze curve!!!!
0 x
sspid14
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 141
Inschrijving: 28/12/08, 22:11




par sspid14 » 09/09/10, 00:46

Ik ben het eens met dirk pitt Energieverbruik is een functie van het temperatuurverschil tussen buiten en binnen. 's Nachts de temperatuur verlagen is dus voordelig!
Daarnaast presteert een cv-ketel het beste als hij zo lang mogelijk draait (dus 's morgens bij het opwarmen). En 's avonds stopt het helemaal.
Omdat de traagheid hier groot is, is het nodig om de temperatuur eerder dan verwacht te verlagen (bijvoorbeeld een uur voor het slapengaan) en ook sneller te verhogen (bijvoorbeeld een uur voor het wakker worden).

PS voor de sceptici: het is noodzakelijk om de vergelijking te maken van deze zaak heeft een emmer water doorboord in de bodem. Als het niveau erboven is en het constant tot de bodem gevuld is, is de druk hoog en stroomt het water snel (max. stroom). Als we "'s nachts" een beetje wachten tot de emmer leeg is en hem dan constant halverwege vullen, zal de stroom minder zijn. "In de ochtend" is het dan mogelijk om de emmer weer bij te vullen met het water dat je hebt bespaard toen je wachtte tot de emmer halverwege leeg was en de winst (de economie) zal worden gemaakt op het niveau van het lagere debiet door een lagere druk!!
(in de hoop dat er daarna geen "???" meer zijn...)
0 x

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 211-gasten