Zonmasker en diode op fotovoltaïsch paneel?

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 24/03/10, 11:01

Bij standaard zon op 25°

V mpp / I mpp = R int minimum

PM mij je e-mailadres!
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
fredericponcet
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 95
Inschrijving: 29/06/11, 10:17




par fredericponcet » 29/07/11, 14:26

dat is het ! Ik heb mijn eerste panelen ontvangen. Sanyo HIT 240, besteld bij Elysun-Store.

Eerste verrassing, eerste vraag: ze hebben geen beschermglas. Kan ik ze zo plaatsen? (Ik veronderstel van niet)

Tweede vraag: welke laadregelaar zou u aanbevelen... tegen een redelijke prijs?

Wetende dat hij een 24V-batterij moet opladen en ik wou dat hij een MPPT-functie had... Ik overwoog een Victron te kopen, maar kwam er net achter dat het MPPT-werkbereik onder de Vmpp van de Sanyo HIT 240 ligt... (14,6 -29,2 tegen 35,5 V) en bij de andere modellen kan ik deze eigenschap niet vinden.

De OutBack FLEXmax zou instelbaar zijn van 10-60V, maar is dat het MPPT-werkbereik?
Bovendien zou ik, gezien hun prijs, liever een minder geavanceerd model hebben...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364




par Forhorse » 29/07/11, 17:07

Ik weet niet waar je de kenmerken van de Victron hebt gevonden, want ik kan nergens dezelfde cijfers vinden...
De enige waarden die ik vind in het werkbereik zijn 55V, wat overeenkomt met de maximale ingangsspanning.
Weet je zeker dat je de cijfers niet door elkaar haalt?

EDIT: De outback wordt gegeven voor een bereik tot 145Vmpp (zonder 150Voc te overschrijden)
0 x
fredericponcet
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 95
Inschrijving: 29/06/11, 10:17




par fredericponcet » 30/07/11, 06:18

Bron van Victron-kenmerken:

http://www.energiedouce.com/regulateur-solaire-eolien/regulateur-de-charge-solaire-mppt-40-amperes-12-volts-victron-energy.html

Vreemd genoeg kan ik deze informatie niet vinden in de Victron-documentatie. Ik weet niet waar ze het vandaan hebben.

Wat het glas betreft, tijd voor mij: het is zeer aanwezig! Maar ik had snel gekeken bij ontvangst van het pakket (zonder bril...) en de afwezigheid van reflecties had mij misleid.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364




par Forhorse » 30/07/11, 10:22

Hun stekker is verkeerd, het is niet het MPPT-werkbereik maar het uitgangsspanningsbereik. en het gaat niet tot 29.2V maar tot 29.6V
(En elders is het goedkoper...)

Een maximale ingangsspanning van 55V lijkt mij laag als je weet dat een "24V" paneel (72 cellen) een VOC van 45V heeft, je kunt er niet eens 2 in serie zetten.

Probeer in plaats daarvan een regelaar te vinden met een VOC van ongeveer 100V (en Vmpp 75V), omdat je hiermee indien nodig 2 panelen in serie kunt zetten en daardoor de bedrading kunt vereenvoudigen, lijnverliezen kunt verminderen en de prestaties bij zwakke zonneschijn verder kunt verbeteren.

Maar voordat u de regelaar kiest, moet u ook weten hoeveel panelen u wilt installeren...

EDIT: hoe dan ook, voor een enkel paneel (of een parallelle montage) is de Victron prima geschikt voor jouw paneel.
0 x
fredericponcet
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 95
Inschrijving: 29/06/11, 10:17




par fredericponcet » 31/07/11, 06:23

Dank je wel!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 111-gasten