Een nieuw type verwarming! (de oudste ter wereld)

Presenteer uw doe-het-zelf-projecten, uw nieuwe technische ideeën, uw innovaties om te testen of uw zelfbouwwerk. Want zelf doen is vaak voordeliger en efficiënter.
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 31/12/13, 10:50

de temperatuurmeting is belangrijk als er geen watercircuit is om de warmte te gebruiken... maar je wilt de warmte gebruiken, je hebt water nodig met goed thermisch contact, zodat de temperatuur de temperatuur van het water wordt, er valt niet veel meer te meten

de oplossing lijkt mij een flexibele buis die losjes in de composthoop loopt: bewateringsbuizen

voordeel kunststof roest niet en is lange tijd bestand tegen corrosie van compost of mest

50 meter tuinslang zorgt voor een groter contactoppervlak dan een tank van 200 liter

het volume van een tank van 200 liter is nutteloos: als het opwarmt, zien we de temperatuur niet stijgen voordat het volume wordt verwarmd: met een pijp zien we het sneller als het opwarmt, en we kunnen een regeling maken die alleen water circuleert wanneer er voldoende warmte is om op te nemen, en waardoor pompen wordt vermeden als er niets te winnen valt
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 31/12/13, 13:51

chatelot16 schreef:de temperatuurmeting is belangrijk als er geen watercircuit is om de warmte te gebruiken...

Het idee is om de plaats in de stapel te lokaliseren waar de hitte het meest is (in het midden, aan de randen, bovenaan, onderaan?...) zodat de pijp, de tank(s) het beste gepositioneerd kunnen worden. .

de oplossing lijkt mij een flexibele buis die losjes in de composthoop overgaat: bewateringsbuizen.
voordeel kunststof roest niet en is lange tijd bestand tegen corrosie van compost of mest.

Met het risico dat een PE-tuinslang smelt als er een zeer sterke exotherme reactie optreedt. Het is gebruikelijk dat mesthopen gaan roken als de temperatuur binnenin hoog is.

50 meter tuinslang zorgt voor een groter contactoppervlak dan een tank van 200 liter

50 m PE-buis met een diameter van 32 mm (2 mm dikke wand) produceert slechts een volume van 14 liter water. Dat lijkt mij niet zoveel. Zonder reserve zou het water dat door de leiding stroomt zeer snel moeten opwarmen => hoge temperatuur => smelten van de leiding.
Om te beginnen verzamel ik alleen een cumulus van 50 tot 100 liter. Hierdoor kan ik een aantal tests doen.

het volume van een tank van 200 liter is nutteloos: als het opwarmt, zien we de temperatuur niet stijgen voordat het volume wordt verwarmd: met een pijp zien we het sneller als het opwarmt, en we kunnen een regeling maken die alleen water circuleert wanneer er voldoende warmte is om op te nemen, en waardoor pompen wordt vermeden als er niets te winnen valt

Het is vrij eenvoudig om de sonde in de tank te plaatsen om de watertemperatuur te kennen.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 31/12/13, 15:57

er is geen risico dat de leidingen smelten: de warmte wordt geproduceerd door bacteriën... boven een bepaalde temperatuur zouden de bacteriën afsterven

Het is niet het volume dat telt! je moet het water laten circuleren om de warmte op te vangen, de temperatuur beperken zonder te wachten tot oververhitting de gisting vertraagt

als we stapels hooi zien die vlam vatten bij fermentatie, betekent dit niet dat de fermentatie de temperatuur hoog genoeg doet stijgen om brand te veroorzaken: het betekent vooral dat de fermentatie van bepaald materiaal spontaan ontvlambare gassen produceert, zoals vuurfolet

praktisch is het 32 ​​polyethyleen te stijf, goed voor een vaste installatie: om in de stapel te mengen is het beter om een ​​flexibelere buis te hebben zoals tuinpijpen

om de stapel met een vork te roeren, begin met het uit de stapel trekken van de buis, verplaats de stapel door hem opnieuw op te bouwen door beurten van buizen en lagen mest af te wisselen

dus ondanks de lage thermische geleidbaarheid zal de warmte worden opgevangen zonder dat deze verloren kan gaan
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 31/12/13, 18:01

Nee, er is geen risico dat de leiding smelt, de temperatuur piekt rond de 65/70° (als ik me goed herinner); dan zal het heel geleidelijk naar beneden gaan totdat je in je stapel roert, waardoor het weer omhoog komt.

Deze bacteriën zijn erg vriendelijk (dit is alleen mijn mening!) en hun gedrag is behoorlijk voorspelbaar, maar dit garandeert op geen enkele manier dat uw warmwatervoorziening duurzaam zal zijn.

Ik leg het uit: op het niveau van de calorie-inname zal er een afkoeling optreden die bacteriën zal ontmoedigen; er zal zich een droge en isolerende zone vormen aan de rand van de uitwisselingszone en het proces blokkeren (ze hebben het koud, deze stoute meiden!).

We moeten niet de fout maken om de hoeveelheid warmte die zich in de stapel bevindt, te verwarren met de stroom die waarschijnlijk zal worden gegenereerd; dit is de reden waarom de demonstraties overtuigend zijn en het reguliere gebruik teleurstellend...

Naar mijn mening moet de socarex leiding worden vermeden, je kunt beter vasthouden aan je oorspronkelijke idee: de tank blijft warm als je watermonsters neemt en op die manier werkt het wellicht beter.
Dit wordt gezien vanuit biologisch oogpunt, Châtelot vanuit fysiek oogpunt heeft het zeker gelijk, maar hier heeft het biologische voorrang...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 01/01/14, 22:39

Hallo en gelukkig nieuwjaar allemaal
Heel leuk idee om mest te gebruiken om water in een tank te verwarmen.
Mijn tank van 200 liter heeft een weerstand van 2000 W en ik heb de verwarmingstijd geprogrammeerd op 4 uur, wat neerkomt op 8 kWh om het water elke dag op 60°C te houden voor 4 personen.
Vraag: Als we de berekening omdraaien, kunnen we dan bedenken dat het in 24 uur (de mest verwarmt 24/24 uur) om 8 kWh te produceren voldoende zou zijn als uw hoop mest het equivalent zou produceren van 334 W die continu verwarmt?

Uiteindelijk lijkt het, als het alleen maar de kracht is, redelijk redelijk.
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 01/01/14, 23:14

Dag Pitmix en gelukkig nieuw jaar. : Mrgreen:
Het is niet zo simpel als jij het doet voorkomen.
Om het water tot 60°C te laten stijgen, heb je namelijk een bepaalde Delta T° nodig...
Ik ben er niet zeker van dat 338 W aan maximaal ogenblikkelijk vermogen voldoende is om het watervolume in de tank tot 60°C te verhogen...
Dit zal uiteraard afhangen van de begintemperatuur van de tank vóór verwarming en de verliezen die moeten worden gecompenseerd (de kwaliteit van de isolatie van de tank en de faseverschuiving van de isolatie), maar ook van de traagheid die wordt vertegenwoordigd door het volume water dat moet worden verwarmd. .

Anderen dan ik, meer experts op dit gebied, zullen dit probleem misschien in de vorm van een vergelijking aan u voorleggen.
: Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 02/01/14, 09:56

Voor zover ik weet, is er 4,18 kj/kg nodig om water met 1°C te verwarmen. Om het water van 10°C naar 65°C te laten stromen heb je een tank van 200 liter nodig
200x4,18x55=45980kj of ongeveer 12 kWh of het equivalent van een weerstandsverwarming van 500 W gedurende 24 uur. Ik denk dat dit geldt voor de eerste verwarming, maar dan heb je in een gestabiliseerd regime minder stroom nodig omdat de delta T° minder belangrijk zal zijn.
Het probleem is dat er de hele dag tekeningen zullen zijn die een probleem kunnen vormen omdat het water lauw zal zijn. Met een tank van 50 liter wordt het water sneller verwarmd maar ook sneller aangevuld met vers water.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 02/01/14, 20:18

Een kleine formele vraag: waarom zou je de vermelding "de oudste ter wereld" aan de titel toevoegen, als het niet in tegenspraak is?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 02/01/14, 20:46

de oudste ter wereld is raar

Toen we de stallen in hetzelfde gebouw als de woning plaatsten, hebben we de mest correct afgevoerd! veel beter dan in de huidige stallen

De oudste verwarmingsmethode is houtverbranding! de eerste zonneverwarming sinds de energie van hout voor 100% uit de zon komt
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 02/01/14, 21:00

Ik denk dat vóór de uitvinding van het vuur, dat relatief recent is vergeleken met het tijdperk van de mensheid (alles hangt uiteraard af van waar we het begin lokaliseren... maar het is nog steeds gedateerd), het oudste verwarmingssysteem tegen elkaar aandrukte (en dat was waarschijnlijk soms goed, maar ook slecht! :P ).

Degene die jij citeert, Châtelot, (grote) dieren die dicht bij de mens leven is een veel recentere variant: we hielden het vee voor verwarming en we voerden de mest af voor de geur! :P
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar “Uw technische montages, DIY, innovaties en zelfbouw: een object of een installatie maken”

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 132 gasten