Irrigatie en water geven in de volle zon!

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
dada
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 15/08/09, 18:03
Plaats: west frankrijk

Irrigatie en water geven in de volle zon!




par dada » 15/08/09, 18:16

Hallo, ik ben de laatste, een vraag achtervolgt me al een aantal dagen. tijdens mijn vertrek op vakantie langs het weggebied van de heide vooral, was ik zeer verrast om hele velden maïs te zien die op klaarlichte dag onder een zon bewaterd werden :onheil: leiden !!! daar bleef ik baba ik dacht heel naïef dat we de nacht water gaven om te snelle verdamping te voorkomen. ik geef toe dat het me erg irriteert, en me ook wanhoopt ... kan iemand mij voorzien een uitleg bedankt :|
0 x
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 15/08/09, 20:57

de boeren geven water wanneer ze tijd hebben of wanneer ze water hebben, ze geven ook 's nachts water, maar het is niet zichtbaar. Natuurlijk is er verspilling van water, maar het water wordt verspild als het de wolken in gaat. Ja, maar verspilde energie om te pompen.
In het ideale geval is het beter om 's nachts water te geven, maar als je 100 ha maïs hebt ...
0 x
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 15/08/09, 21:00

Ja, 's nachts eet hij en ze slapen zoals iedereen. Misschien eren ze zelfs hun vrouw ...
0 x
clasou
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 553
Inschrijving: 05/05/08, 11:33




par clasou » 16/08/09, 09:24

Hallo,
Misschien heeft een boer een ander antwoord, maar het is waar dat hij ook moet slapen.

Wat de kanonnen betreft, er werd gezegd dat het met elke straal 50 liter water projecteert, de afstand weet ik niet, maar hun veld maakt zelden een cirkel van dit oppervlak, dus elke X uur is het nodig dat het verplaats ze.

Het nadeel (kan worden gerelateerd aan de prijs die het betaalt) zware consument niet altijd goed geplaatst (risico op ongevallen op de weg of op een hele mooie dag bevinden we ons in de regen voor een bepaalde afstand) probleem met betrekking tot van de wind.

Nu zien we steeds meer mensen met opritten, ongeveer twee meter twee hoogtes die op wielen staan, dus minder verbruikt en makkelijker beweegt (motor) en kan of kan worden bestuurd door een klok.

Nu erover nadenken is contra-economisch.
Als we een marathonloper nemen, komt dat omdat hij niet hydrateert omdat hij dorst heeft (wanneer we moeten drinken voordat we de behoefte voelen (een Belg) : Cheesy:) het brengt de hitteberoerte nog meer in gevaar.
het resultaat houdt niet op dat het race risico op blessures is om veel langer te herstellen.
Nu een boer die een oor laat groeien en er een waarde aan wil geven.
Het is beter dat hij in de loop van de dag x liter water geeft en dat de maïsstengel blijft groeien als de zon hem verlicht en x% water verliest. Of het is beter om 's avonds te wachten dan de voet staat onder waterstress en als gevolg daarvan stroomt het water de grond in en hebben de wortels er geen baat bij omdat het niet langer de kracht of het verlangen heeft :|
Elk jaar zeg ik tegen mezelf dat ik een paar tomaten in pot zal testen of dat ik altijd water zal geven met hetzelfde volume om de groei van elk te zien, dus als iemand dat al heeft gedaan.
Zoals iedereen die producten plaatst :onheil: in hun tuin heb ik zeker de neiging om teveel water te geven door tegen mezelf te zeggen dat het beter iets meer is dan het tegenovergestelde.
a + claude
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Irrigatie en water geven in de volle zon!




par Christophe » 16/08/09, 10:32

dada schrijft:Ik was zeer verrast om hele velden maïs te zien die op klaarlichte dag onder een zon bewaterd werden :onheil: leiden !!!


Humor: het zou me meer schokken als ze in de regen water gaven! : Mrgreen:

Anders is uw vraag interessant: misschien wordt nachtelijke irrigatie ook goed gedaan?

Over het algemeen is het aangesloten op motorpompen die in de grondwaterspiegel of vijver of rivier pompen. Dus ja, het is een beetje luidruchtig.

Sommige wapens worden aangedreven door stillere elektrische pompen en in dit geval zou het een goed idee zijn om dit 's nachts te doen om te profiteren van het nachttarief.

Hoe dan ook, kanonirrigatie is een grote verspilling van energie en water, dag en nacht ...
0 x
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 16/08/09, 11:41

Bij ons zijn de velden vlak en gebruiken de boeren veel lijnbesproeiing met water uit kleine kanalen die uit de durance komen zonder energie.
Maïs is aanvankelijk een dorre grondplant die zonder water groeide ... en door selectie ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 16/08/09, 14:01

Kom op, twee of drie dingen in termen van agronomie:

1) Ja, normaal gesproken, en behalve in de regen, werken de installaties dag en nacht (het zou meer kosten om te investeren in dubbele apparatuur om slechts 12 uur per dag te irrigeren).

2) De "watertoren" is afhankelijk van de capaciteit van de sproeiers (debieten) en de "nuttige reserve" van de grond. RU is de hoeveelheid water die de grond "nuttig" kan opslaan voor de plant. Het is het verschil tussen de hoeveelheid water in de bodem wanneer deze het niet meer vasthoudt (begin van percolatie, met uitspoeling van minerale elementen - wat dus vermeden wordt) en de hoeveelheid water wanneer de grond houdt het te sterk vast om beschikbaar te zijn voor de planten (een stadium dat ook moet worden vermeden, want dan verdort het blad). Deze RU hangt in wezen af ​​van de fysieke samenstelling van de bodem (kleien houden meer water vast dan zand) en van de nuttige diepte van de bodem (de fysieke diepte van de bodem of die van de wortels - afhankelijk van wat het meest beperkend is). ).

Dus "water geven" is niet de behoefte van de plant, maar het is om de hoeveelheid water te geven die de grond kan opslaan en ter beschikking stellen van de planten.

3) Wat geldt voor een tuin, geldt niet voor een akker: in de agronomie kijken we naar verdamping, dat wil zeggen de hoeveelheid water die door de grond wordt verdampt + de hoeveelheid die door de planten wordt afgevoerd . We proberen om geen situatie van waterstress voor de plant te hebben, dat wil zeggen om de "klimatologische vraag" niet hoger te hebben dan wat het bodem + plantensysteem kan bieden. Anders sluiten de planten hun huidmondjes (kleine gaatjes in de bladeren waardoor transpiratie plaatsvindt, maar ook de gasuitwisseling van fotosynthese). Als deze gaatjes sluiten, wordt de fotosynthese vertraagd en daarmee de groei van de plant.

Het verdampende irrigatiewater creëert dus een microklimaat boven de velden (evenals de heggen die het onderhouden), gunstig voor de groei van planten. Het is dus geen probleem om in de volle zon te sproeien, integendeel ...

Deze redenering gaat niet op voor een tuin omdat de oppervlakte te klein is, het "microklimaat" wordt meteen weggevaagd ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: Irrigatie en water geven in de volle zon!




par Flytox » 16/08/09, 19:02

Christophe schreef:Humor: het zou me meer schokken als ze in de regen water gaven! : Mrgreen:


Het is een praktijk die ik een aantal keer in de Landes en eeuwenlang heb gezien. De automatisering van waterbeheer moet te duur zijn om water te besparen ... gratis. Zolang de boeren alleen de lokale stroom of het grondwater hoeven te gebruiken zonder te betalen, zal dit niet veranderen, tenzij de elektrische KW beperkend wordt.
A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Irrigatie en water geven in de volle zon!




par Did67 » 17/08/09, 10:40

Flytox schreef:Het is een praktijk die ik een aantal keer in de Landes en eeuwenlang heb gezien. De automatisering van waterbeheer moet te duur zijn om water te besparen ... gratis. Zolang de boeren alleen de lokale stroom of het grondwater hoeven te gebruiken zonder te betalen, zal dit niet veranderen, tenzij de elektrische KW beperkend wordt.
A+


1) Zie hierboven: als de "nuttige reserve" is uitgeput en als het een beetje regent (een normale regen, wat ...), kan het zinvol zijn om te irrigeren om de UR met de grond te "vullen". In tegenstelling tot wat je lijkt te denken. Ter informatie, de RU kan in de orde van 30 tot 50 mm water zijn - dat wil zeggen de hoeveelheid water van een zeer hevige storm, zoals "tienjarige overstroming" ... Dus een "kleine regen" normaal, dit is weinig vergeleken met de hoeveelheden water waar we het hier over hebben ...

2) Tenzij ik me vergis, hebben de boeren meters en betalen ze belasting ... Ik weet niet meer of het gepland was of dat het van toepassing was ... Dat gezegd hebbende, correct, voorlopig c is minimaal ...

3) Voorlopig is de grote uitgave inderdaad energie: brandstof of elektriciteit om op te pompen. Maar dat is niet niets. Denk dus niet dat een boer uit onachtzaamheid irrigeert.
0 x

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 105-gasten