Huis HQE project in het Noorden

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
.az.
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 11/05/09, 13:31

Huis HQE project in het Noorden




par .az. » 11/05/09, 14:16

Hallo,

Momenteel stagiair in een bouwbedrijf, heeft de baas besloten om aan het avontuur van HQE te beginnen, en hier ben ik verantwoordelijk voor het dossier. Na het beschrijven van een milieubeleid en het niveau van doelen, hebben we een zeer hoog niveau vastgesteld in de lage impact van de site, de controle van water en energie.

De "leider" streeft echter niet naar een efficiënt doel 2 (Geïntegreerde keuze van bouwprocessen en producten), of beter gezegd, het zal nooit mogelijk zijn. :?
Als ik het goed heb begrepen, wil hij houten muren maken en beton in de middelste leegte gieten, terwijl hij van buiten isoleert. Dus we zouden van buiten naar binnen hebben:
hout / isolator / beton / hout.

Als we de grijze energie zien die wordt besteed aan de productie van cement, merk ik dat er niets HQE in zit. Om dit probleem op te lossen, stelde ik een rieten frame met kalk / klei-coating voor, maar ik vond mezelf met een snel en definitief nee. Nu weet ik niet zeker waar ik naartoe moet gaan, wetende dat hij echt een houten buitenkant wil hebben met goede thermische en geluidsisolatie.

Dit is de reden waarom ik mij aan u toewijd om mij te begeleiden bij de mogelijke keuzes.
Het opnemen van wol (bijv .: hennep) tussen de "lateien" is onaanvaardbaar (risico op brand), kurk is te duur en glas / steenwol zou een negatieve invloed hebben bij de productie van stof en de vermindering van RT overuren.

Als je een aantal econologische ideeën had die ik aan hem kan voorleggen, zou ik je erg dankbaar zijn, omdat ik niet een professional in het veld ben en een beperkte kennis heb, ben ik bijna een maand op zoek naar een haalbare oplossing, maar niets lijkt geschikt te zijn .
Bij voorbaat dank voor uw antwoorden.

PS: ik hou je op de hoogte van de voortzetting van evenementen, in de hoop dat iedereen kan profiteren van mijn ervaring.
0 x
aerialcastor
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 865
Inschrijving: 10/05/09, 16:39
x 21




par aerialcastor » 11/05/09, 14:56

Hallo,

Op het eerste gezicht lijkt het niet zo erg .... je zou ons iets meer moeten vertellen:
Is het voor een huis, een gebouw?
Is het mogelijk om zonnewinst te krijgen?
In welke regio is dit?
Welke dikte en welk type isolatie wordt er geboden?


Beton is zeker niet de meest ecologische, maar het staat een zeer hoge traagheid toe die het mogelijk maakt om zonnewinsten op te slaan en temperatuurvariaties te verzachten.
Maar het is niet transpirerend, helaas ... kijk of je in plaats daarvan geen kalkbeton of bakstenen van ruwe aarde kunt hebben (maar daar vliegt het budget). Dit is alleen geldig als de isolatie duidelijk ademend is.
Het verhogen van de dikte van de isolatie is altijd gunstig (tenzij de "chef" al 25 cm heeft voorzien maar dat zou me verbazen).

Focus niet op de grijze energie van de materialen, deze weegt niet zwaar in vergelijking met de energie die nodig is voor de werking van het gebouw (verwarming, airconditioning, verlichting) als deze slecht is ontworpen. Dus eerst een goed ontwerp. Materialen met een lage impact op het milieu zijn de kers op de taart.

Mensen denken te vaak dat een ecologisch huis een standaardhuis is dat wordt vervangen door een betonblok door hout en glaswol door hennep, terwijl het een energiezinkput blijft. Ik herhaal mezelf eerst een goed ontwerp (het kost niet veel meer) en daarna als er nog steeds een budget is voor materialen met een lage impact.
0 x
.az.
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 11/05/09, 13:31




par .az. » 11/05/09, 15:25

Allereerst bedankt voor deze snelle reactie.

Dan toont de analyse van de locatie (in het noorden (59), op 15 km van de zee, goede zonneschijn en aanzienlijk windpotentieel. Bovendien, met een krijtachtige basis, zal geothermische energie alle aantrekkingskracht hebben. , er zal daarom aardwarmte + wind zijn (op dit moment lijkt zonne-energie niet een van de prioriteiten te zijn).

Het toekomstige huis zal bestaan ​​uit een begane grond + bovenste verdieping, genieten van maximale zon met openingen naar het zuiden om te profiteren van passieve zonne-energie.
Als bouwbedrijf zijn er al inspanningen geleverd op het gebied van isolatie (bv. Koudebruggen breken) en deze lijken redelijk goed verworven. Alleen bij dit project wil de "chef" werken met een verlijmde gelamineerde houten gevelbekleding, maar ik weet niet meer over het type isolatie, noch de dikte. Ik kijk uit naar een ontmoeting om meer te weten te komen. Het enige dat bekend is, is dat er buitenisolatie komt aan de wanden, maar ook isolatie op funderingsniveau om de calorieën uit aardwarmte te weren.
Het dak zal bestaan ​​uit een tank (verzinkt?) Geschikt voor het terugwinnen van regenwater. een groendak zou kunnen worden overwogen (let op de dubbele voorwaardelijke :? )

Dankzij uw antwoord is mijn ontvangen idee over beton aangepast, omdat het naast een buffercapaciteit voor de diffusie van warmte een goede thermische en akoestische capaciteit lijkt te hebben, maar het hygrometrische comfort in huis niet het niet te zien?
Ik denk dat er een VMC met dubbele stroom zal worden gebruikt, maar nogmaals, mijn kennis van luchtkwaliteit is onvoldoende. De binnentemperatuur moet echter redelijk goed worden geregeld om ruim onder RT 2005 te zijn. Het lijkt mij dat een extra verwarming met hout (pellets) zal worden opgenomen voor ideaal thermisch comfort in de winter.

Maar nog steeds gesproken van isolatie, wat raadzaam zou zijn voor houten bekleding? (Trouwens, ik zal vragen welke soort zal worden gebruikt)
Is een houten / isolerende / betonnen / houten muur echt een goed idee?

Nogmaals bedankt voor deze antwoorden die me helpen om duidelijker te zien in de econologische benadering.

PS: sorry dat ik niet meer over de locatie zeg, maar omdat ik in training ben, ben ik bang dat mijn aanpak hierover is forum kan verkeerd worden geïnterpreteerd en discriminerend zijn tijdens mijn eindcijfer. Ik gebruik liever het voorzorgsbeginsel ^^
0 x
aerialcastor
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 865
Inschrijving: 10/05/09, 16:39
x 21




par aerialcastor » 12/05/09, 22:50

Bonsoir,

Ik ken het klimaat van het noorden niet echt, maar omdat het dicht bij de zee ligt, stel ik me voor dat het vrij gematigd is, niet te warm in de zomer, niet te warm in de winter.
En daar met goede isolatie van buitenaf, goede inertie en goed beheer van zonnewinsten, moeten we het kunnen doen zonder centrale verwarming.
Dus geothermische energie (waarvan ik denk dat het meer een grond- / luchtkap is) + de VMC met dubbele stroom doet veel. Ik laat de dop los en zet de € 15000 die het zal kosten in isolatie.
De VMC met dubbele stroom, die zijn interesse eerder in barre klimaten vindt, heeft de verdienste de warmte gelijkmatig te verdelen. Ik denk dat het ook de luchtvochtigheid beheert, maar om te worden geverifieerd.
Als ik het goed heb begrepen, wil hij houten muren maken en beton in de middelste leegte gieten, terwijl hij van buiten isoleert. Dus we zouden van buiten naar binnen hebben:
hout / isolator / beton / hout.

Ik moet toegeven dat ik het constructieve principe niet helemaal begrijp. De binnen- en buitenbeplating dienen als vormen? In dit geval moet de isolatie bestand zijn tegen compressie en daar zie ik behalve de PU niet.
Maar hoe dan ook, want het beton is niet ademend, het maakt niet uit welke isolatie er achter zit, zolang het maar dik genoeg is.

De houten gevelbekleding heeft een lage effusiet, wat een onderdrukking van het gevoel van een koude muur impliceert, wat zeer gunstig is. Maar omdat het ook een beetje isolerend is, verhoogt het de overdrachtstijd van calorieën in het beton, wat irritanter is, te zien aan de dikte.
0 x
.az.
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 11/05/09, 13:31




par .az. » 18/05/09, 11:57

Hallo,

Hier ben ik weer na een paar dagen van opzettelijke afwezigheid, omdat ik wat meer wilde weten over de constructie.

Om te beginnen is het waar dat het noordelijke klimaat gematigd is, de aanwezigheid van de zee in de buurt betekent dat we een milde winter en een vrij koude zomer hebben :) (niet zoals bij welkom in de winter, we zijn ook de enige regio waar het nooit sneeuwt :D ). Hoe dan ook, het is zeker dat een goede isolatie van buitenaf essentieel is en het is een van de eerste punten waarop we hebben aangedrongen.

Het is waar dat de isolatie + passieve zonne-energie + thermische traagheid voldoende zou moeten zijn, maar het lijkt mij dat de materiaalkeuze deze traagheid zal voorkomen. Inderdaad, de chef-kok wendde zich tot een geëxpandeerde polystyreen + betonnen muur, volgens het euromac2-systeem (sorry als ik adverteer: s), omdat het een relatief eenvoudig principe is, dat goed past bij thermische isolatie en phonic, en bovendien is beton een lokaal geproduceerde bron (wat interessant is voor het mounten van het bestand).
Het enige probleem is dat geëxpandeerd polystyreen (EPS) niet erg ecologisch is, maar de prijs-kwaliteitverhouding is nog steeds interessant, en dan blijft de methode om de EPS te produceren een van de minst vervuilende denk ik, met een blaas lucht en weinig lucht.

De vangst zal zijn voor de hygronomische kwaliteit van de lucht, en ventilatie kan de plek zijn om dit te regelen. Een VMC 2F komt overeen met logica, met het terugwinnen van calorieën die altijd nuttig zal zijn in de winter.

Wat betreft CMV en geothermische energie, denk ik dat de 2 klaar zijn, eindelijk wil de chef dat echt. Misschien om deze pilotoperatie goed te kunnen monitoren en om het potentieel van deze installaties uit de eerste hand te bepalen.
Ik weet dat het bedrijf de apparatuur heeft om het boren uit te voeren, of het heeft een goede onderaanneming tegen een goede prijs, dus het zal zeker gebeuren, en het doel is om warm water voor huishoudelijk gebruik + vloerverwarming te maken, het hangt allemaal af van het seizoen.

Hier, met dat alles, dank je luchtfotograaf, omdat je me veel hebt geleerd in een antwoord, veel meer dan een week om te navigeren op websites die vaak onduidelijk en / of tegenstrijdig zijn. Hartelijk dank !!

Edit: ik ben vergeten om met de buitenkant om te gaan, het lijkt mij dat er nog steeds een houten gevelbekleding zal zijn voor de visual, maar ik weet niet wat er binnen zal zijn. misschien hout, of een afwerkingspleister. Ik lees op de forum dat een gebruiker de binnenste laag van EPS wilde verwijderen, het cement zichtbaar wilde laten om een ​​betere inertie te hebben, het idee is interessant, maar is er geen betere afwerking? breng een laag baksteen of iets dergelijks aan, zonder de muur te verslechteren of te hoge kosten toe te voegen. Ik ga door met mijn onderzoek op dit gebied. Nogmaals bedankt.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 108-gasten