Lancering van een portaal voor wetenschappelijke cultuur

De ontwikkelingen van forums en de site. Humor en gezelligheid tussen de leden van de forum - Tout est any - Presentatie van nieuwe geregistreerde leden Ontspanning, vrije tijd, vrije tijd, sport, vakanties, passies ... Wat doe je met je vrije tijd? Forum uitwisselingen over onze passies, activiteiten, vrije tijd ... creatief of recreatief! Publiceer uw advertenties. Advertenties, cyberacties en petities, interessante sites, kalender, evenementen, beurzen, tentoonstellingen, lokale initiatieven, verenigingsactiviteiten ... Geen puur commerciële reclame alstublieft.
faaab
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 03/01/08, 09:55
Plaats: Brest

Lancering van een portaal voor wetenschappelijke cultuur




par faaab » 20/11/08, 13:49

Hallo iedereen.

Ik ben onlangs voor onbepaalde tijd in Brest gevestigd en neem deel aan een wetenschappelijk animatieproject uitgevoerd door de vereniging Petits Débrouillards de Bretagne. Misschien is dit project interessant voor u...

Hier is een korte beschrijving, ontleend aan het officiële samenvattingsdocument van het project:
Wetenschappelijke en technische cultuur is een essentieel onderdeel van de cultuur van iedere burger. Er is een maatschappelijke behoefte aan wetenschappelijke cultuur: inzicht in het milieu, industrieel erfgoed, stadsplanning, levenslang leren, duurzame ontwikkeling, milieukwaliteit (lucht- en waterkwaliteit), publiek debat (hernieuwbare energie, kernenergie, GMO, enz.), volksgezondheid (voeding, kanker, enz.), moleculaire keuken, kinderen in wetenschapsclubs, enz. De vectoren van deze cultuur zijn vandaag de dag nog steeds te ‘vertrouwelijk’ en niet erg toegankelijk. Om aan deze behoefte te voldoen, wil Les Petits Débrouillards Bretagne een portaalsite voor de alledaagse wetenschappelijke cultuur opzetten en exploiteren. Dit samenwerkingsportaal zal gebruikers in staat stellen toegang te krijgen tot hulpbronnen, producenten van hulpbronnen te zijn, andere actoren in de wetenschappelijke cultuur te identificeren en te ontmoeten, informatie te verkrijgen, te debatteren en dichtbij huis te handelen. Partners uit drie verschillende landen komen samen om het ontdekkingsportaal te creëren: Senegal (Fissel Village Resource Center), Marokko (Atbir) en Frankrijk (Les Petits Débrouillards).


Dit portaal bestaat al maar bevindt zich nog in de testfase (bètaversie). Ik maak deel uit van het administratie- en animatieteam van de site, met name ondersteund door het Ministerie van Jeugd, Sport en Gemeenschapsleven. Momenteel blijven de grootstedelijke actoren geconcentreerd in Bretagne, maar het portaal heeft een nationale (of zelfs internationale) roeping en we zullen actoren nodig hebben die in heel Frankrijk aanwezig zijn.

Op dit moment zou het interessant zijn om vooral productieve mensen met een wetenschappelijk of technisch profiel te hebben, met als doel de verschillende secties vóór de lancering zoveel mogelijk te voeden.

Hoe reageren? Door mij te antwoorden! Ik stuur je het portaaladres.

Als u zich zorgen maakt, als u zich een wetenschapsschrijver/journalist voelt, is dit het moment om uw motivatie goed te gebruiken. U kunt ook informatie verspreiden om ons aantal redacteuren te vergroten.

Tot binnenkort op internet.

Fabian
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 20/11/08, 18:56

Hallo Smurf Faaab :D

Geweldig initiatief!

Ik heb niet veel tijd om artikelen te schrijven...

Maar nogal wat inhoud op mijn site... Als je geïnteresseerd bent, een beetje privé-e-mail of rechtstreeks op sycomoreen...

Op econo vindt u veel materiaal tussen de forums en nieuws, net als op de persoonlijke sites van econologen.
0 x
Beeld

Ga terug naar "De bistro: leven op de site, vrije tijd en ontspanning, humor en gezelligheid en advertenties"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 139 gasten