Econology in de praktijk in een kleine stad

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 17/03/08, 15:51

In sommige van onze gemeenten, en zelfs in het Waals Gewest langs de snelwegen, oefenen we "laat maaien" van (sommige) bermen.

Interesse en uitleg:

moderne landbouw verhindert de ontwikkeling van bepaalde soorten (planten-insecten-ecosysteem). De bermen zijn de enige plaatsen waar deze soorten zich kunnen ontwikkelen, behalve als men te vroeg maait: door laat te maaien geven we deze soorten de tijd om te gaan zaaien en zich voort te planten.
Meestal zijn deze gebieden gemarkeerd met een mooi bord

verlichting:

Elke tweede lantaarnpaal afsnijden is nog steeds niet genoeg, behalve in zeer stedelijke gebieden (binnenstad). Maar bijvoorbeeld op de wegen kunnen we oefenen met de markering: laat de verlichte bochten achter en laat dan een toestel op 3 of 4 staan. Ik weet niet of het haalbaar is in landelijke omgeving in Frankrijk, pcq, over het algemeen heb je dat niet al veel verlichting
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 17/03/08, 16:05

elephant schreef:In sommige van onze gemeenten, en zelfs in het Waals Gewest langs de snelwegen, oefenen we "laat maaien" van (sommige) bermen.

Interesse en uitleg:

moderne landbouw verhindert de ontwikkeling van bepaalde soorten (planten-insecten-ecosysteem). De bermen zijn de enige plaatsen waar deze soorten zich kunnen ontwikkelen, behalve als men te vroeg maait: door laat te maaien geven we deze soorten de tijd om te gaan zaaien en zich voort te planten.
Meestal zijn deze gebieden gemarkeerd met een mooi bord

Dit is goede info. Het maaien van wegen valt onder de bevoegdheid van de gemeenschap van gemeenten, maar het kan in dit verband de moeite waard zijn om hierover te praten.

elephant schreef:verlichting:

Elke tweede lantaarnpaal afsnijden is nog steeds niet genoeg, behalve in zeer stedelijke gebieden (binnenstad). Maar bijvoorbeeld op de wegen kunnen we oefenen met de markering: laat de verlichte bochten achter en laat dan een toestel op 3 of 4 staan. Ik weet niet of het haalbaar is in landelijke omgeving in Frankrijk, pcq, over het algemeen heb je dat niet al veel verlichting

Ik bevestig: in mijn dorp tenminste (en in het beste deel van het Franse platteland dat ik ken), 'profiteren' alleen bewoonde gebieden van openbare verlichting. Soms vinden we hier en daar een straatlantaarn midden op het platteland, maar over het algemeen komt deze overeen met een bijzonder gevaarlijk gebied of met een uitgang van een privéweg.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
Arthur_64
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 224
Inschrijving: 16/12/07, 13:49
Plaats: Pau




par Arthur_64 » 17/03/08, 17:49

Wat betreft verlichting is het goed om straatverlichting te hebben die oplicht naar beneden en geen globes die ook signalen naar het internationale ruimtestation sturen: amateurastronomen zullen je dankbaar zijn! En ja, we denken niet vaak aan lichtvervuiling (wat ook een verspilling van energie is, wat heeft het voor zin om de lucht te verlichten?).

Een kleine anekdote over openbare plaatsen en gloeilampen, ik heb gisteren het kasteel van Pau opnieuw bezocht: ik heb nooit gezien aucune energiebesparende gloeilamp. Ook daar veel kroonluchters met "vlam" -lampen (bijna 50 op sommige, en aangezien er niet elke keer maar één lichtbron is, hallo afval) !!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 17/03/08, 18:02

Het moet gezegd worden dat we waarschijnlijk op een geclassificeerde site zijn ... nou, we beginnen grote uilen te zien geproduceerd in E14-basis.

Waarschuwing: probeer voordat je er honderden koopt, er zijn eerlijk gezegd m .... ic-producten!
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
jessle
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 107
Inschrijving: 27/10/07, 23:08




par jessle » 17/03/08, 18:31

Gefeliciteerd met uw verkiezing

Op welk niveau is uw stad vanuit ecologisch oogpunt.
Sorteer je het afval, wat heb je in het openbaar vervoer, fietspad
In mijn stad ongeveer 60 inwoners
We ontvingen zakken voor selectieve sortering
hulp bij de aankoop van composter

heeft de nieuwe burgemeester ons beloofd
aankoophulp voor 1 fiets (afhankelijk van de middelen)
50% deelname aan de energiediagnostiek

Ik wacht tot dit verkiezingsbeloften zijn
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 17/03/08, 19:09

jessle schreef:Gefeliciteerd met uw verkiezing

dank u : Mrgreen:

jessle schreef:Op welk niveau is uw stad vanuit ecologisch oogpunt.
Sorteer je het afval, wat heb je in het openbaar vervoer, fietspad
In mijn stad ongeveer 60 inwoners
We ontvingen zakken voor selectieve sortering
hulp bij de aankoop van composter

Op ecologisch niveau is het momenteel erg basaal en eerder de verantwoordelijkheid van de CDC: we hebben afvalbakken voor recycling in alle privéwoningen ... maar er zijn noch op het gemeentehuis, noch op de schoolkantine :onheil:
Om eerlijk te zijn, het milieu was echt de minste zorg van het vorige team (of zo, het was niet zichtbaar vanuit de massa in de beslissingen).
Toch een positief punt: na grote problemen met de afvalwaterzuiveringsinstallatie wordt er een nieuwe gebouwd volgens het principe van rietfilters. Dit is wat momenteel het beste wordt gedaan op milieuniveau voor collectieve sanitaire voorzieningen.


jessle schreef:heeft de nieuwe burgemeester ons beloofd
aankoophulp voor 1 fiets (afhankelijk van de middelen)
50% deelname aan de energiediagnostiek

Ik wacht tot dit verkiezingsbeloften zijn

Ik hoop voor u dat dit niet alleen maar beloftes zijn. We hebben ervoor gekozen om alleen te beloven wat we zeker weten te kunnen waarmaken : Wink:
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 17/03/08, 19:36

Op school en in de buurt van (het?) Fotokopieerapparaat van het stadhuis: doos om mislukte fotokopieën te hergebruiken (wees echter voorzichtig bij het stadhuis: vertrouwelijke documenten met persoonlijke gegevens, enz. Worden niet gebruikt)

Thuis, op alle basisscholen, zijn er speciale bakken voor kleine sapboxen, blikjes (PMC) en op sommige scholen is er een systeem om gebruikte batterijen in te ruilen voor sport of educatief materiaal.

We hebben goede selectieve collecties:

- huishoudelijk afval (vuilniszakken voor 85 cent)
- PMC (20 cent vuilniszakken)
- bril - kartonnen papier (glazen komen voor kartonnen dozen zodat mensen kartonnen dozen voor flessen kunnen gebruiken)

Werken en politie: controleer het batterijverbruik: schakel over van conventionele zaklampen naar LED's op oplaadbare batterijen (probeer ze uit voordat je ze koopt, om de kracht en echte autonomie te zien - kies modellen die kunnen worden opgeladen met de sigarettenaansteker van voertuigen )

in feite zijn het kleine details zoals deze, vakkundig ondersteund door goede communicatie die een gemoedstoestand creëren en het begint op de kleuterschool. Ik denk dat je heel gemakkelijk enorme steun kunt krijgen van leraren en kinderopvang.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 18/03/08, 11:22

Gefeliciteerd Targol, zo zal de lokale politiek ten gunste van het milieu gaan.
Het eerste idee dat bij mij opkomt, is om kinderen lokaal op te voeden, hen bewust te maken van hun omgeving; zien https://www.econologie.com/forums/post75294.html#75294

Als burgemeester kun je een dergelijk proces eenvoudig op gang brengen en uitdragen naar de gemeenschap van gemeenten. Kinderen zijn over het algemeen veel ontvankelijker dan volwassenen en zij zijn onze toekomst.
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6992
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2914




par gegyx » 18/03/08, 14:59

Ik denk erover na, moeilijk onderwerp ...

Zijn er in jouw stad prachtige gsm-antennes, midden in het dorp, op de watertoren omringd door woonwijken?

Misschien heroverweeg je de huurovereenkomst met de operators, en zet je op redelijke afstand een antenne op de mast.
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 18/03/08, 15:45

gegyx schreef:Ik denk erover na, moeilijk onderwerp ...

Zijn er in jouw stad prachtige gsm-antennes, midden in het dorp, op de watertoren omringd door woonwijken?

Misschien heroverweeg je de huurovereenkomst met de operators, en zet je op redelijke afstand een antenne op de mast.


Uhhhh ik denk niet dat er een zijn ... of anders werken ze echt slecht gezien de kwaliteit van de ontvangst die ik thuis heb : Mrgreen:

Hé, trouwens, ik denk dat dat een van de "at risk" -onderwerpen is: tussen een potentieel risico (sterk gedenigreerd door mobiele operators) en de kwaliteit van het signaal, wat kiest de gemiddelde Fransman?
De vraag is niet per se zo triviaal als we zien dat het hebben van een zwak GSM-signaal voor veel mensen een ernstige handicap is geworden ... :schok:
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 107-gasten