Schone zonne-energie? CO2 winstgevendheid productie / gebruik?

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
hacene240
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 23/10/07, 14:18

Schone zonne-energie? CO2 winstgevendheid productie / gebruik?




par hacene240 » 23/10/07, 14:25

Is zonne-energie winstgevend in vergelijking met de productie ervan in termen van CO2-productie?

bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag
0 x
hacene240
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 23/10/07, 14:18




par hacene240 » 23/10/07, 14:35

hallo
Ik zal mijn vraag anders stellen :D


Is zonne-energie winstgevend in termen van luchtverontreiniging in vergelijking met de productie ervan?

bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag, want het stoort me echt :frons:
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 23/10/07, 17:55

Hallo Hacene

Er zijn twee antwoorden op uw vraag omdat er 2 veelvoorkomende vormen van zonne-energieconversie zijn

Simpel gezegd:

1 fotovoltaïsche energie:
De vervaardiging van panelen die elektriciteit kunnen produceren, is gebaseerd op de technologie van Silicium, een metaal in zijn zeer zuivere vorm dat veel energie vereist voor de vervaardiging ervan.
De energie (niet-hernieuwbaar) die voor deze productie wordt verbruikt, zal tijdens zijn levensduur (ongeveer 20 jaar) waarschijnlijk nooit door het paneel zelf worden gereproduceerd
Toekomstige technologieën zullen ongetwijfeld dingen verbeteren (vandaag ongeveer 100 W/m2) maar de efficiëntie zal waarschijnlijk niet gelijk zijn aan thermische zonne-energie

2 Thermische zonne-energie:
De panelen zijn dit keer bedoeld om zonnestraling om te zetten in warmte, en deze warmte door te geven aan een warmteoverdrachtsvloeistof die zelf een woning of warm tapwater kan verwarmen.
Het rendement is hier veel hoger (tot 1000 w/m2) en we kunnen stellen dat het vervaardigen van de panelen betaalbaar is voor een klusser, zelfs met bergingsapparatuur.
Het ecologisch evenwicht is hier overwegend positief.

In de hoop u een beetje geïnformeerd te hebben, aarzel niet om dit te raadplegen forum die veel beter met dit onderwerp omgaat dan ik

A+
0 x
BMAG
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 74
Inschrijving: 05/02/05, 16:35
x 3




par BMAG » 23/10/07, 19:01

Goede avond looping
Weet u meer over de energie die vandaag wordt besteed aan de productie van fotovoltaïsche panelen?
Wat me stoort is het enthousiasme van vandaag voor subsidies voor de installatie van panelen voor wederverkoop aan EDF.
Het lijkt mij dat er iets mis is met dit verhaal.
En bijna iedereen zegt: het is goed, het is schoon. Het lijkt mij dat het slechts een groen alibi is.
Want fotovoltaïsche elektriciteit in het netwerk slingeren zonder deze op te slaan en bovendien buiten de piekuren, heb ik de indruk dat het zonde is.
Ik zou graag het heldere hart willen hebben om mogelijk serieus te argumenteren
A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 23/10/07, 21:38

hoi bmag

Het onderwerp "rendabiliteit" van fotovoltaïsche zonnepanelen is hier al op behandeld forum
hier is de link

https://www.econologie.com/forums/photovolta ... t3973.html

Hier is mijn standpunt over het onderwerp (dicht bij dat van Christophe)

We moeten winstgevendheid, wat een financieel concept is dat alleen geldig is voor de kapitalisten die we zijn, niet verwarren met economische investeringen waarvan de winstgevendheid wordt gemeten aan de hand van belichaamde energie en niet aan de hand van een valuta.
De twee concepten staan ​​vaak tegenover elkaar in het geval van gesubsidieerde pseudo-ecologische producten waarvoor bovendien een verplichting tot terugkoop door EDF bestaat
Voor mij moet een echt ecologisch product in staat zijn om het equivalent van zijn belichaamde energie te produceren (noodzakelijk voor zijn fabricage, zijn transport, zijn distributie, zijn installatie, zijn gebruik, zijn recyclage enz...) na 6 maanden en zijn levensduur moet langer zijn dan 10 jaar
Stelt u zich eens voor wat er allemaal nodig is om 10 m2 fotovoltaïsche panelen te installeren, ze op het netwerk aan te sluiten via een omvormer (echt niet organisch), de installatie te bedraden met koperen elektriciteitsdraad (go!!) enz. ...
Deze zelfde installatie kan hoogstens 1 KW produceren, alleen overdag (en in de winter???)
Het is puur en simpel delirium (hoe moeilijk het ook aan een niet-ingewijde persoon te demonstreren is)
Wat betreft de levering van het EDF-netwerk:
Het elektriciteitsverbruik van een land als Frankrijk is zeer fluctuerend afhankelijk van verschillende factoren zoals: het seizoen, het tijdstip van de dag, weekenden enz...
De huidige elektriciteitscentrales en de internationalisering van de distributie maken het mogelijk om vraag en aanbod te reguleren
Stel je voor wat er zou gebeuren als zelfs maar 10% van de elektriciteitsproductie zou fluctueren met de zon of de wind gedurende een periode van slechts een dag
Een echte hoofdpijn voor EDF omdat de controle van de frequentie en de spanning op het netwerk heel erg scherp is
De toekomst is naar mijn mening om een ​​vorm van opslag te vinden die is afgeleid van elektriciteit, zoals waterstof, die met een bijna onmiddellijke activeringssnelheid (bijvoorbeeld het starten van een elektrolyse) veel van de problemen van het huidige systeem zou kunnen oplossen
Achteraf is het een kwestie van politiek, maar aangezien de besluitvormers niet de betalers zijn (op korte termijn), hoeven we geen wonderen te verwachten.

PS: Ik ben 100% voor windenergie, maar niet in de huidige vorm van ontwikkeling

goede afspiegeling

A+
0 x
BMAG
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 74
Inschrijving: 05/02/05, 16:35
x 3




par BMAG » 24/10/07, 16:55

Bedankt looping voor de link, ik had het gemist in augustus, omdat ik mijn dak aan het isoleren was met 30cm cellulose: geweldig product, ik zal het comfort en mijn stookkosten verbeteren.
A+
0 x
hacene240
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 23/10/07, 14:18




par hacene240 » 25/10/07, 19:08

hallo lus
sorry dat ik zo laat antwoord
bedankt voor je opheldering
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 120-gasten