Geo-engineering: de aarde afkoelen tegen de opwarming van de aarde

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Geoengineering: Cooling the Earth Against Global Warming




par sen-no-sen » 24/10/21, 21:15

sicetaitsimple schreef:
sen-no-sen schreef:Wat de weg vooruit betreft, die heb ik al besproken, is die van een samenleving met een lage entropie.


Enkele precieze en praktische voorbeelden ter illustratie?



Zoals al uitgelegd bestaan ​​er al (en dat duurt al 300000 jaar) dit soort samenlevingen, die primitief (inheems) zijn of verankerd zijn in de weigering van de moderniteit (Amish bijvoorbeeld *).
De moeilijkheid is nu om een ​​transitie te maken naar een samenleving die in evenwicht zou kunnen leven met de technologie. Er is dus geen typisch voorbeeld van deze samenleving, alhoewel bepaald werk minimaal is (dit is tenminste het doel, zo houd ik vol). Shift-project bijv.).
In die zin is er geen kant-en-klare oplossing: op dit moment wordt de wereld verscheurd tussen een primitieve bevolking die op het punt staat uit te sterven, een perifeer land dat zich ontwikkelt en een postmoderne industriële samenleving die wordt aangedreven door de economie.
De moeilijkheid ligt daarom in het vermogen om te reageren op bedreigingen (militair, economisch, enz.) zonder te bezwijken voor de snelle opkomst van de technologie.Wat zou een krimpende gemeenschap bijvoorbeeld doen als ze wordt geconfronteerd met een indringer die over zeer geavanceerde technologieën beschikt? Hoe kunnen we onze ideeën in de wereld verspreiden zonder een technowetenschappelijk vermogen dat in staat is het machtsevenwicht in evenwicht te brengen?
Dit is de grootste uitdaging voor de mensheid, je zult begrijpen dat er geen pasklaar antwoord is, maar een fysieke richtlijn.



*De Amish zijn interessant, maar hun modellen zijn alleen levensvatbaar binnen een techno-industrieel systeem. De paradox is dat hun gastheer hen beschermt, dus het is veel gemakkelijker om pacifist te zijn in een land dat ultragewelddadig is (tegen anderen hoor ik) als de VS dan in een oorlogsgebied.
1 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Geoengineering: Cooling the Earth Against Global Warming




par sen-no-sen » 24/10/21, 21:19

GuyGadeboisLeRetour schreef:Nog steeds zo "rokerig"... Ik begrijp uw standpunten niet. Anders is het vrij duidelijk dat in IJsland (en op Hawaï bijvoorbeeld, je hebt geen H-bom nodig om geothermische energie op te wekken), de calorieën de atmosfeer in "pompen"!


Ja in IJsland en Hawaï... Dus ze hebben gelijk als ze dit exploiteren zoals het geval is met de kookinstallatie in Guadeloupe, maar hoe doe je dat voor de rest van de wereld? Je hebt een "kant-en-klare" oplossing "?
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14974
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4370

Re: Geoengineering: Cooling the Earth Against Global Warming




par GuyGadeboisTheBack » 24/10/21, 21:21

Ik moet ergens beginnen.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2675

Re: Geoengineering: Cooling the Earth Against Global Warming




par sicetaitsimple » 24/10/21, 21:58

sen-no-sen schreef:...., je zult begrijpen dat er geen pasklaar antwoord bestaat....
[

Ik begrijp vooral dat u niet in staat bent uw weg voorwaarts te illustreren ("Wat de weg voorwaarts betreft, heb ik het al aangestipt: het is die van een samenleving met een lage entropie.") aan de hand van slechts enkele precieze en concrete voorbeelden.
Puur hersensap, maar als de vraag komt “chef, wat moeten we doen?”, is er niemand meer.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Geoengineering: Cooling the Earth Against Global Warming




par Ahmed » 24/10/21, 22:11

De vraag: "chef wat moeten we doen?" is zeker niet de juiste formulering in het licht van deze problemen. Er zijn alleen richtingaanwijzers en een collectieve aanpassing met vallen en opstaan, die ernaar streeft deze te volgen, die de moeite waard is. Het is een risico, een grote nieuwe uitdaging, geen zekerheid, maar die in perspectief moet worden geplaatst door rekening te houden met de technologische impasse waar we momenteel naartoe gaan door op schandalige wijze ‘brain juice’ te besparen.
Dit laatste is goed ingeburgerd door puur entropische overwegingen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2675

Re: Geoengineering: Cooling the Earth Against Global Warming




par sicetaitsimple » 24/10/21, 22:21

Ahmed schreef: Er zijn alleen richtingaanwijzers en een collectieve aanpassing met vallen en opstaan, die ernaar streeft deze te volgen, die de moeite waard is. Het is een risico, een grote nieuwe uitdaging, geen zekerheid, maar die in perspectief moet worden geplaatst door rekening te houden met de technologische impasse waar we momenteel naartoe gaan door op schandalige wijze ‘brain juice’ te besparen.
Dit laatste is goed ingeburgerd door puur entropische overwegingen.


Dank voor deze bijzonder nauwkeurige en praktische bijdrage.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Geoengineering: Cooling the Earth Against Global Warming




par Ahmed » 24/10/21, 22:39

Ik wist dat je het leuk zou vinden! : Lol:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Geoengineering: Cooling the Earth Against Global Warming




par sen-no-sen » 24/10/21, 22:47

sicetaitsimple schreef:
sen-no-sen schreef:...., je zult begrijpen dat er geen pasklaar antwoord bestaat....
[

Ik begrijp vooral dat u niet in staat bent uw weg voorwaarts te illustreren ("Wat de weg voorwaarts betreft, heb ik het al aangestipt: het is die van een samenleving met een lage entropie.") aan de hand van slechts enkele precieze en concrete voorbeelden.
Puur hersensap, maar als de vraag komt “chef, wat moeten we doen?”, is er niemand meer.


Door uw opmerking kan ik uw vraag beter begrijpen, namelijk wat wordt gekenmerkt door een bepaalde vorm van intellectuele oneerlijkheid. Kortom, u vraagt ​​mij te reageren op de grootste uitdagingen van de mensheid * in 2 woorden 3 regels op een forumSimpel gezegd: vraag om het onmogelijke om er zeker van te zijn dat je een vernietigende en steriele opmerking plaatst en jezelf tegelijkertijd de illusie geeft gelijk te hebben... : Roll:
U wilt een magische en kant-en-klare oplossing,zoiets bestaat niet.
Kijk anders eens naar de werken van de Shift wat bijvoorbeeld een visie vormt hoofdstroom met enkele interessante assen (ondanks hun immanentie) naar een koolstofarme samenleving (die met betrekking tot onze afhankelijkheid van fossielen een lage entropie-oriëntatie inhoudt).


* Weten hoe we het probleem van de RCA, de achteruitgang van de biodiversiteit, de oorlog, de onzekerheid enz. enz. kunnen oplossen.
1 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14974
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4370

Re: Geoengineering: Cooling the Earth Against Global Warming




par GuyGadeboisTheBack » 24/10/21, 22:56

Persoonlijk zou ik genoegen nemen met een paar aanwijzingen, routes, aanduidingen of sporen. Individueel ken ik een paar manieren om energie te besparen, maar wat de hele planeet betreft, ben ik me er terdege van bewust hoe moeilijk het is om een ​​beknopt en alomvattend antwoord te geven.
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Geoengineering: Cooling the Earth Against Global Warming




par ABC2019 » 25/10/21, 08:05

sen-no-sen schreef:U wilt een magische en kant-en-klare oplossing,zoiets bestaat niet.
Kijk anders eens naar de werken van de Shift wat bijvoorbeeld een visie vormt hoofdstroom met enkele interessante assen (ondanks hun immanentie) naar een koolstofarme samenleving (die met betrekking tot onze afhankelijkheid van fossielen een lage entropie-oriëntatie inhoudt).
* Weten hoe we het probleem van de RCA, de achteruitgang van de biodiversiteit, de oorlog, de onzekerheid enz. enz. kunnen oplossen.

Koolstofarme samenlevingen bestaan ​​al tienduizenden jaren en bestaan ​​op een paar plaatsen nog steeds, dus het bestaat natuurlijk en het is mogelijk. Het is alleen dat ze niet in staat zijn de levensstandaard te bieden waaraan we gewend zijn geraakt, en waar we niet langer onder willen gaan, dat is alles. Dus de ‘oplossing’ bestaat, maar we willen die niet.
1 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 123-gasten