Ketting van panelen: montage in serie VS in //?

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9842
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: Ketting van panelen: seriële assemblage VS in //?




par sicetaitsimple » 17/08/23, 12:27

Ik zal me niet mengen in de argumenten van Christophe en Remundo, ik heb niet de nodige kennis.
Maar ik vond het geplande systeemevolutieschema van Chris34 zoals hij het enige tijd geleden presenteerde:
zonne-thermische/fotovoltaïsche-aansluiting-van-pv-t14129-50.html

Wat me stoort is dat het PV-vermogen (ongeveer 3280/1780) wordt verdubbeld, maar de batterijcapaciteit hetzelfde blijft (8x90Ah onder 12V, of ongeveer 8kWh theoretisch tussen volledig opladen en volledig ontladen). Het kan volledig vrijwillig zijn, waarom niet, het lijkt me gewoon een beetje raar. Het zal de zaken noodzakelijkerwijs verbeteren tijdens periodes van zeer lage zon, maar in het middenseizoen en a fortiori midden in de zomer zou er geen winst zijn, aangezien de capaciteit van de batterijen die redelijk werken (zonder ze te veel te ontladen) de beperkende factor is ?
1 x
chris34
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 110
Inschrijving: 18/08/11, 17:34
Plaats: Liefde (34)
x 4
Neem contact op met:

Re: Ketting van panelen: seriële assemblage VS in //?




par chris34 » 17/08/23, 20:29

Dankjewel nogmaals bedankt :-)

ja mijn 3 strings zijn homogeen IN de string (dezelfde oriëntatie, dezelfde PV).
Elk van de 3 voedt zijn eigen MPPT-regelaar ( veertips van Remundo ;-) )
Dank ook Christophe voor het idee van de Dual MPPT!
1 x
Chris34
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Ketting van panelen: seriële assemblage VS in //?




par Christophe » 17/08/23, 20:45

Remundo schreef:voor de batterijen zal het geen "gemiddelde" zijn, maar inderdaad ergens tussen de 2 onbelaste spanningen.

de parallel geschakelde accu's zullen tijdelijk stroom laten circuleren van de sterkste naar de zwakste totdat de 2 accu's dezelfde spanning hebben.


Als de capaciteit lineair is met de spanning, hebben we dus een gemiddelde van de 2 spanningen (geen idee of dit het geval is...nooit bestudeerde wegwerpbatterijen in detail)...

Kortom, we gaan niet kibbelen... je snapt het wel...
1 x
chris34
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 110
Inschrijving: 18/08/11, 17:34
Plaats: Liefde (34)
x 4
Neem contact op met:

Re: Ketting van panelen: seriële assemblage VS in //?




par chris34 » 21/08/23, 15:25

Hallo !

nu ik veel (te veel?) Kwh heb, en gezien de evolutie van de zomers :schok: , Ik wil graag een airconditioning installeren (die dus midden op de dag de overtollige energie zou opvangen die door mijn PV's wordt geproduceerd. )
Ik zou graag willen weten wat ik moet weten / vermijden / met airconditioning en of er meer specifieke oplossingen (Kit) zijn voor zonne-energie ...

Bedankt :-)
C.
0 x
Chris34
chris34
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 110
Inschrijving: 18/08/11, 17:34
Plaats: Liefde (34)
x 4
Neem contact op met:

Re: Ketting van panelen: seriële assemblage VS in //?




par chris34 » 21/08/23, 15:58

....hummm, bovendien vraag ik me af of het mogelijk is, zoals ik heb gedaan voor mijn Cumulus ECS-weerstanden, om een ​​transformator VOOR de airconditioning te plaatsen. 230//115Volt???
0 x
Chris34
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9842
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: Ketting van panelen: seriële assemblage VS in //?




par sicetaitsimple » 21/08/23, 20:57

chris34 schreef:nu ik veel (te veel?) Kwh heb, en gezien de evolutie van de zomers :schok: , Ik wil graag een airconditioning installeren (die dus midden op de dag de overtollige energie zou opvangen die door mijn PV's wordt geproduceerd. )
Ik zou graag willen weten wat ik moet weten / vermijden / met airconditioning en of er meer specifieke oplossingen (Kit) zijn voor zonne-energie ...

Ik heb geen persoonlijke mening (= het is geen aanbeveling!), maar ik denk dat je op zoek moet kunnen gaan naar (kleine) airconditioningunits die rechtstreeks worden aangedreven door 24V gelijkstroom, speciaal voor toepassingen zoals vrachtwagens, kamperen, omdat of anderen.
1 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Ketting van panelen: seriële assemblage VS in //?




par dede2002 » 24/08/23, 13:51

Als het bestaat...? Meestal wordt de airconditioning van voertuigen aangedreven door de motor, of door het netwerk voor koelwagens.

Ik ga liever voor een 220V airconditioning voor huishoudelijk gebruik, aangedreven door een omvormer, alleen als er zon is... :)
1 x
chris34
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 110
Inschrijving: 18/08/11, 17:34
Plaats: Liefde (34)
x 4
Neem contact op met:

Re: Ketting van panelen: seriële assemblage VS in //?




par chris34 » 24/08/23, 15:52

Oké, bedankt voor de antwoorden CLIM! ;-)

Ik keer terug naar een vraag over mijn verschillende snaren en REGULATOREN:
Ik heb daarom 2 snaren die een pool van batterijen leveren:
1 Snaar "Dak" uit 4 X PV (elk 410 Wp) die op een 100 V MPPT / 50 A
1 String "WALL" uit 1 X PV (elk 410 Wp) die op een 100 V MPPT / 30 A

We zien echter dat als de Roof-snaar gemiddeld 3 Kwh/dag produceert (goed), de "WALL"-snaar, zeer zonnig, slechts 200 Wh produceert (niet verschrikkelijk)

Is het mogelijk dat de 2 verschillende stroomregelaars (50 VS 30A) elkaar tegenspreken????

Bedankt!
C.
0 x
Chris34
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9842
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: Ketting van panelen: seriële assemblage VS in //?




par sicetaitsimple » 24/08/23, 16:07

dede2002 schreef:Als het bestaat...? Meestal wordt de airconditioning van voertuigen aangedreven door de motor, of door het netwerk voor koelwagens.

Ja, het bestaat. Maar het heeft uiteraard niets met de koude unit van een koelwagen te maken. Het is gewoon gedaan om airconditioning te bieden. vanuit de cabine van een normale (niet-gekoelde) vrachtwagen of camper wanneer deze stilstaat.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9842
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: Ketting van panelen: seriële assemblage VS in //?




par sicetaitsimple » 24/08/23, 16:28

chris34 schreef:1 String "WALL" uit 1 X PV (elk 410 Wp) die op een 100 V MPPT / 30 A

Heb je een string met slechts één paneel? :schok:
Dat is niet wat je hierboven zei.
Naar mijn mening, als je wilt dat iemand (ik niet, ik beschik niet over de nodige praktische kennis) je kan antwoorden, moet je het voorlopige diagram dat je hier hebt verzonden, bijwerken of bevestigen op basis van wat je feitelijk hebt bereikt.
zonne-thermische/fotovoltaïsche-aansluiting-van-pv-t14129-50.html
0 x

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 110-gasten