Kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
SebastiaanL
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 219
Inschrijving: 28/12/22, 21:21
x 104

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par SebastiaanL » 06/01/23, 12:30

Toen ik keek naar wat er wordt gedaan in 3D additive manufacturing in de ruimtevaart, zag ik:
- Inconel718 in 3D-printen, niet slecht maar behoudt zijn mechanische en beschermende eigenschappen niet tegen oxidatie boven 700°C. Gediskwalificeerd.
De roofvogel maakt gebruik van gesmede inconel, dus geen massale 3D-printing.
- Siliciumnitride, heel erg interessant, houdt 1200°c vast met uitstekende mechanische eigenschappen en zeer goede weerstand tegen oxidatie, zodat ruimtevaart de keuze is om Laval-mondstukken voor OxyH2-verbranding te maken

Dat gezegd hebbende, de oorspronkelijke geest is echt verloren, de complexiteit is veel te groot, te veel onneembare risico's en zonder dit risico te nemen is het rendement van 50% veel te laag om enige ontwikkelingsinspanningen te beginnen. Het ergste is de constante ontlading, onhoudbaar voor dagelijkse opslag zoals zonne-energie die 8H/24 oplaadt.
Dus dat was het voor mijn kleine conclusie over de rol die kernenergie moet spelen in termen van opslag, ik hoopte op beter, maar de realiteit is er, ze zijn nog niet klaar met het bijhouden van de lading!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9846
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par sicetaitsimple » 06/01/23, 13:07

SebastianL schreef:Dat gezegd hebbende, de oorspronkelijke geest is echt verloren, de complexiteit is veel te groot, te veel onneembare risico's en zonder dit risico te nemen is het rendement van 50% veel te laag om enige ontwikkelingsinspanningen te beginnen. Het ergste is de constante ontlading, onhoudbaar voor dagelijkse opslag zoals zonne-energie die 8H/24 oplaadt.
Dus dat was het voor mijn kleine conclusie over de rol die kernenergie moet spelen in termen van opslag, ik hoopte op beter, maar de realiteit is er, ze zijn nog niet klaar met het bijhouden van de lading!


21 pagina's, of ongeveer 210 berichten om daar te komen!
Hier, ik zal je mijn eerste post kopiëren, de tweede van de 210, we zijn niet ver van dezelfde conclusie verwijderd:

Mijn God!
Ik heb je artikel gelezen.
Afgezien van het feit dat het technisch onmogelijk is om een ​​turbine over zo'n temperatuurbereik te laten draaien, heb je zojuist het opslagvolume berekend dat nodig zou zijn om van een vermogen van 1000 MW (puur nucleair) naar een vermogen van 1600 MW (nucleair + opslag) te gaan? , deze 24/24? Welke opslag zou worden verwarmd met hernieuwbare elektriciteit, om vervolgens weer te worden omgezet in elektriciteit met een rendement van 30 tot 40%? Met welke duurzame stroom, wanneer geproduceerd?
Nou... ik denk dat je droomt, en je weet er niet veel vanaf. Teleurgesteld.
0 x
SebastiaanL
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 219
Inschrijving: 28/12/22, 21:21
x 104

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par SebastiaanL » 06/01/23, 13:39

sicetaitsimple schreef:
21 pagina's, of ongeveer 210 berichten om daar te komen!
Hier, ik zal je mijn eerste post kopiëren, de tweede van de 210, we zijn niet ver van dezelfde conclusie verwijderd:



Ja, het is begonnen, maar ik heb geen spijt van mijn tijd besteed aan deze 210posts. Ik heb veel geleerd, onder andere dankzij jullie argumenten voor iedereen.
Ik plaats hem ergens anders in mijn HT-opslag, het maakt niet uit, bijvoorbeeld met een hetelucht-gasturbine, 60% rendement zonder stomme zelfontlading!
Wat telt, is een grote wiscapaciteit hebben, de RTE-kosten niet laten exploderen, opslaan met lage ENR-kosten tegen lage kosten en buffer voor de uitvoer, 50% is goed voor mij sinds het begin.

Dit maakt elec voor de halve prijs voor mensen die de tijdprogrammering van hun gebruik onder de knie hebben.
Betrouwbare opslag is nodig voor H2-elektrolysers en methanizers die 24/24 draaien vanwege hun kosten.
Ik nam een ​​waardeloze kortere weg, maar ik beheers de varens veel beter om aan het einde van de weg te komen!
Ik zat in tijdnood vanwege de nieuwe nucleaire studie, nu ben ik dat niet meer, wat er ook gebeurt, het zal niet de oplossing zijn voor mijn zorgen over de energietoekomst.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par Obamot » 06/01/23, 20:03

SebastianL schreef:Is er een materiaal dat bestand is tegen 1000°C bij 1000bar in stoom om het verwarmingslichaam en de Laval-spuitmond te maken, want daarna vinden we een redelijk niveau van temperatuur en druk.

Vuurvaste baksteen 2.0...
Of vuurvast beton...

Vuurvast beton is beton dat bestand is tegen zeer hoge temperaturen (tot 2°C). Vuurvast beton kan over het algemeen in de industriële omgeving worden gebruikt om homogene coatings te creëren
https://fr.m.wikipedia.org/wiki/B%C3%A9 ... 9fractaire

Bovendien is dit type materiaal extreem goed bestand tegen compressie (dus druk)
Beton kan gemakkelijk worden gladgestreken... Vooraf gemaakt in verwarmde mallen, waardoor ze bijna elke gewenste vorm krijgen (maar niet versterkt).

En als we hoger gaan in de vereisten, gladder als glas, kunnen we dat "keramiek" noemen.

Vuurvaste keramiek is structurele keramiek die bestand is tegen hoge temperaturen. Ze vormen een subset van vuurvaste materialen. of warmtebeheersing met temperaturen variërend van 600⁰C tot meer dan 2⁰C.https://www.google.com/url?sa=t&source= ... DQBqh26ic_
zelfs thermische tegels (spaceshuttle) en nu hebben we een combinatie van de twee gemaakt, een dikke emulsie die toepasbaar is op verschillende soorten oppervlakken... Dat kunnen mondstukpijpen zijn of toepasbaar op elk van deze materialen, en dit is niet erg duur, vervangbaar en slijtvast.

Ik zeg dat, ik zeg niets, alleen een idee terloops... :? 8)
0 x
SebastiaanL
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 219
Inschrijving: 28/12/22, 21:21
x 104

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par SebastiaanL » 06/01/23, 20:23

Obamot schreef:
SebastianL schreef:Is er een materiaal dat bestand is tegen 1000°C bij 1000bar in stoom om het verwarmingslichaam en de Laval-spuitmond te maken, want daarna vinden we een redelijk niveau van temperatuur en druk.

Vuurvaste baksteen 2.0...
Of vuurvast beton...
Bovendien is dit type materiaal extreem goed bestand tegen compressie (dus druk)
Beton kan gemakkelijk worden gladgestreken... Vooraf gemaakt in verwarmde mallen, waardoor ze bijna elke gewenste vorm krijgen (maar niet versterkt).
En als we hoger in de eisen willen gaan, kunnen we, dat heet "keramiek", zelfs thermische tegels (space shuttle) en nu hebben we een combinatie van die twee gemaakt, een dikke emulsie toepasbaar op verschillende soorten ondergronden. .. Dat kunnen blaaspijpen zijn of toepasbaar op een van deze materialen, en het is niet erg duur, vervangbaar en slijtvast.

Ik zeg dat, ik zeg niets, alleen een idee terloops... :? 8)


Siliciumnitride is precies een keramiek, maar de vervaardiging van een groot monolithisch stuk moet waarschijnlijk een arm en 2 nieren kosten.
De weerstand is absoluut geweldig
Beeld
0 x
SebastiaanL
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 219
Inschrijving: 28/12/22, 21:21
x 104

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par SebastiaanL » 07/01/23, 22:08

Om terug te komen op dit verhaal over hoge-temperatuur warmtepompen: ik heb tevergeefs geprobeerd een inconsistentie in de entropiebalans te vinden die de onmogelijkheid van het apparaat zou verklaren. De plot is geweldig, waarom doen we dat niet al?
Het is nog steeds erg interessant, vergeleken met traditionele systemen die Joule Thomson-triggers gebruiken met een compressor die niet-opslagbare elektrische energie nodig heeft. In dit systeem is expansie isentroop omdat de vloeistof wordt versneld en vervolgens wordt vertraagd door verdamping/aanzuiging, met natuurlijk enkele onomkeerbare verliezen, maar veel minder nadelig dan adiabatische compressie met drukval in de compressorkleppen.

Met water kun je niet met een zeer lage temperatuur pompen, zelfs niet als je onder gedeeltelijk vacuüm werkt, maar als je een andere vloeistof gebruikt, zoals r600a isobutaan, zou het fantastisch goed werken voor huishoudelijke koeling uit een hete bron, type warmwatertank van 95°c.
Als ik zie dat het aandeel van de "koude" behoefte bij offgrid installaties vaak de helft is, en dus ook nood heeft aan batterijopslag.
Het zou de moeite waard zijn om in het concept te duiken.
Ook voor verwarming hebben velen het thermische paneel goed geïntegreerd, als we bovendien in de kelder kunnen pompen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par Obamot » 08/01/23, 01:01

SebastianL schreef:[•••] Het plot is geweldig, waarom doen we dat niet al?
want "wij" gaan je dat vertellen "als het werkte, hadden "wij" het al gedaan ( : Cheesy: )

Persoonlijk zou ik zoeken naar eenvoudige oplossingen (sorry dat is geen belediging..). : Cheesy: Tijdens daluren warmte uit de installatie halen om tijdens piekverbruik in de vorm van elektriciteit beschikbaar te maken.

Maar bij gebrek aan berekening kan ik niet zeggen wat winstgevender is: de stroom tijdens de daluren doorverkopen aan andere operators die nog niet in de daluren zijn, of de energie opslaan in de vorm van HT-warmteoverdrachtsvloeistof ( bijvoorbeeld in een betonblok?) Om deze warmte opnieuw te injecteren om elektriciteit te produceren in de pieken, wanneer dat duur is.)

Voor de energiebalans lijk je het te geloven : Wink:
0 x
SebastiaanL
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 219
Inschrijving: 28/12/22, 21:21
x 104

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par SebastiaanL » 08/01/23, 03:27

Obamot schreef:
SebastianL schreef:[•••] Het plot is geweldig, waarom doen we dat niet al?
want "wij" gaan je dat vertellen "als het werkte, hadden "wij" het al gedaan ( : Cheesy: )

Persoonlijk zou ik zoeken naar eenvoudige oplossingen (sorry dat is geen belediging..). : Cheesy: Tijdens daluren warmte uit de installatie halen om tijdens piekverbruik in de vorm van elektriciteit beschikbaar te maken.

Maar bij gebrek aan berekening kan ik niet zeggen wat winstgevender is: de stroom tijdens de daluren doorverkopen aan andere operators die nog niet in de daluren zijn, of de energie opslaan in de vorm van HT-warmteoverdrachtsvloeistof ( bijvoorbeeld in een betonblok?) Om deze warmte opnieuw te injecteren om elektriciteit te produceren in de pieken, wanneer dat duur is.)

Voor de energiebalans lijk je het te geloven : Wink:


De samenzweerder die ik ben zou zeggen dat het bestaat in de olie-industrie of het type luchtvloeistof, maar dat het niet van de daken wordt geschreeuwd.

De simpele oplossingen rond kernenergie, ik denk dat het klaar is, afgezien van goed werk doen en biochar maken van versnipperd hout met stoom van 285°c om het brandbare gas uit het hout te halen en een productie van "biochar" -aggregaat voor tuinen en voor het vastleggen te produceren atmosferische co2. Misschien Greenpeace-trollen erin begraven, noch gezien noch gekend.

Het probleem is dat zelfs als we erin slagen om supernucleair te doen dat alles verscheurt, zoals de gen4 ADS (subkritisch met protonenversneller om neutronen te genereren en afvalverwerking te doen)
https://laradioactivite.com/energie_nuc ... rshybrides
We zullen altijd het probleem hebben van variabele ENR die de winstgevendheid van de gen4 zal aantasten met de prijs die enorm daalt wanneer de ENR productief is.
Mensen denken misschien dat het rotzooi is in de bar, ENR produceert het nog steeds vaak en gedurende een lange tijd gedurende de dag!

Waarom gaan mensen naar RE? Omwille van autonomie, begrip en beheersing van het systeem waarvan ze afhankelijk zijn.
In een kapitalistisch systeem vraagt ​​de sterke commerciële afhankelijkheid van een dienst noodzakelijkerwijs om oplichting, maar kernenergie is van nature gecentraliseerd.
Als mensen geen energiealternatieven creëren met hernieuwbare energiebronnen, stijgt de prijs van kernenergie steevast met de afhankelijkheid van elektriciteit.
De nucleaire industrie creëert de behoefte: 's nachts overal licht, 's nachts de elektrische auto, de broodrooster.

Bruno en zijn vrienden hebben er altijd alles aan gedaan om de prijs van kwh te verhogen (de linky, de massa-elektrische auto, 0.4€ per kwh aan de pomp voor de crisis!, de lelijke Duitse steenkool niet duur genoeg) en de laatste tijd heeft hij veel gesticuleerd als een idioot om het Russische gas af te sluiten... om de billen van EDF te redden, maar geen geluk net nadat de CSC's zijn gekomen, dus we moeten serieus zijn, zodat de bevolking de bouw van nieuwe reactoren accepteert... EDF hervatte toen een goede scud bij gebrek aan effectieve productie tegen de ondertekende arenh...een beetje duur, maar het zal de bevolking helpen om de juiste keuze te maken!

Dus als de opslag niet wordt gevonden met een minimum aan economische prestaties, heeft lithium LFP een economisch rendement van 10%, de opgeslagen kwh kost 10 keer dezelfde kwh die uit het paneel komt op 20e van de mwh, en wel concreet, het wordt simpelweg niet opgeslagen en de marktprijzen dalen
1 x
SebastiaanL
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 219
Inschrijving: 28/12/22, 21:21
x 104

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par SebastiaanL » 08/01/23, 03:59

Al dit beleid rond kernenergie leidt tot technische afwijkingen.
Nog niet zo lang geleden werden hybride auto's ontzinkt, zogenaamd niet ecologisch omdat ze slecht gebruikt werden; het was vooral slecht gesubsidieerd.
Een subsidie ​​per afgelegde elektrische km was administratief grotendeels haalbaar.

En wat zien we? gemeentelijke zwembaden die sluiten wegens te dure verwarmingsstoringen...
Zonde want hybride auto's die buiten dienst zijn door accustoringen zijn er met een schop en echt gegeven.
Ik had er destijds een gerepareerd met lithiumbatterijen ($ 600), er was een kleine zwendel met de bms die gepland was voor Ni-MH, maar voor € 1200 + € 600 heb je een 40 kW elektrische generator + 40 kW thermische die kan afdwalen van zwemmen zwembad naar zwembad, van condominium naar condominium in de winter en schommelstroom en warmte tegen belachelijk lage kosten.
Zelf moest ik een 220VAC omvormer rechtstreeks aansluiten op de 320V accu, mijn elektrische pizzaoven werkte perfect, de warmtemotor startte automatisch om de ontlading te compenseren.

Denkt u dat het netwerkinjectiecontract kan worden vergemakkelijkt en degenen met ENR op het dak kan verbinden met een kleine batterij die in de winter niet voldoende is opgeladen? Natuurlijk niet, het zou vooral niet mogelijk moeten zijn dat wederzijdse hulp mogelijk is en dat mensen er waardig uit kunnen komen.
Het moet vooral niet makkelijk zijn voor een baas die panelen op het dak van zijn gebouw plaatst om de EV-accu's van zijn werknemers te kunnen opladen.
Hier is de EDF-drift, ik heb ze al meer dan 10 jaar langzaam zien stromen en vandaag staat de hele industrie op de vloer
2 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Betreft: kritiek op de huidige elektriciteitsmarkt, inconsistentie en toekomstperspectief voor hernieuwbare energie




par Obamot » 08/01/23, 12:43

Dit is de reden waarom "wij" u aanmoedigen om door te gaan, u praat over interessante onderwerpen met betrekking tot behoeften, achteraf gezien over de toereikendheid versus ontoereikendheid van middelen
/ oorzaken en gevolgen (vanuit een originele invalshoek)
En zo begrijpen we de zoektocht en motivatie naar verschillende mogelijke technische oplossingen beter.
1 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 131-gasten