Advies advies elektrische installatie geïsoleerde site

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
necniv
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 18/12/22, 17:31
x 2

Advies advies elektrische installatie geïsoleerde site




par necniv » 20/12/22, 12:00

Bonjour à tous,

Ik heb onlangs een stuk grond (5000m²) verworven met een chalet (60m²) in de Belgische Ardennen, vrij geïsoleerd en dus nergens aan vast verbonden.
Midden in een natuurgebied.
Heel opwindend,)
Bij eerste tweede verblijf en misschien later daar gaan wonen.

Voor water wordt het regenwater recupereren in IBC's.
Voor gas, makkelijk, in een fles.
Voor elektriciteit, zonnepanelen en/of windturbines en batterijen.

Het is vooral voor dit derde punt dat ik, als totale beginner, graag jullie mening/gedachten zou willen hebben.

Ik heb 12 "Lead Crystal" industriële batterijen gekocht in 2v 400ah. Iedereen weet? Weinig informatie op het net.
Is er iets te weten over het gebruik van zonne-energie van dit type batterij?
Ze worden in serie geschakeld (12 in totaal) om uit te komen op 24v, 9600wh.
Ik kocht ze zonder mezelf al te veel vragen te stellen (mijn verbruik enz.) Omdat ze gebruikt waren gekocht maar nieuw in hun verzegelde doos en voor een waanzinnige prijs (50 euro per stuk in plaats van 550 euro per stuk op het net).
Dus ik zou voldoende capaciteit hebben voor mijn gebruik denk ik (een paar dagen / maand en iets meer in de zomermaanden).

Een interessante link over loodkristalbatterijen, met info en vergelijkingen:

https://www.all-batteries.fr/media/cms/ ... T_tech.pdf

Ik was op een zonnepaneelproject gegaan met hybride omvormer of omvormer + regelaar, maar de locatie was behoorlijk schaduwrijk en bebost (vallende bladeren, takken, dennenappels), ik vraag me af of een windturbine niet geschikter zou zijn? Of allebei?

Hebben jullie een mening over welke keuze in mijn geval en de resulterende apparatuur meer geschikt zou zijn, gezien de capaciteit van mijn batterijen.

Ik geef aan dat mijn vader zijn balletje slaat in huishoudelijke elektra en van goede raad is maar ondanks alles geen experiment heeft met autonome installaties.

Bij deze, bij voorbaat dank voor uw feedback en succes en tevredenheid in uw projecten,)

Vincent
1 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: mening/advies elektrische installatie geïsoleerde site




par phil59 » 20/12/22, 12:30

Voor 50€ is er inderdaad niets om over na te denken.

Als je ze lang wilt bewaren, moet je niet meer dan de helft, of bijna 5kWh in totaal, trekken, niet zo erg, en NOOIT boven de 80% van hun capaciteit gaan.

Voor panelen moet je kijken waar je de meeste zon hebt, en waar je ze moet plaatsen, kan meer geneigd zijn naar 50-60°, magere verhouding in de zomer, maar bijna het maximum in de wintermaanden.

Een zuivere sinusomvormer, beveiligingen, enz.

Weet dat als je een kabel van 6 mm2 plaatst, je er indien nodig 10 kW op kunt dragen over een afstand van honderd meter, en je plaatst je elektronica en batterij naast de "cabine".

Kijk hier om uw productie te zien.

https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/fr/

Bepaal uw energiebehoefte, wat u gaat verbruiken voor verlichting, nu in LED, het is cool, maar een koelkast, die u alleen overdag kunt gebruiken en 's nachts kunt loskoppelen, bijvoorbeeld wasmachine en vaatwasser, kunt u loskoppelen de weerstand bijvoorbeeld, deze verbruikt het meest, maar dat is aan jou....

Met betrekking tot windenergie weet ik niet genoeg, maar er zijn veel oplichting, op de aangekondigde vermogens, en een 500W, je krijgt misschien amper 50W. Maar het voordeel, de wind 's nachts, terwijl de zon niet!

De panelen kunnen gebruikt worden, de eerste die ik kocht waren €30 voor 190Wp, de laatste €30-40 voor 3 in 185 Wp....

Nieuwe zijn rond de 150€, voor 300-400Wp.

Zet alvast je "grote" elektriciteitsbehoefte neer, al met PVGIS zie je je mogelijke productie, kijk in de winter moet je het minimaal 4 dagen op batterijen kunnen uithouden....
1 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: mening/advies elektrische installatie geïsoleerde site




par Obamot » 20/12/22, 12:33

Hallo en welkom Vincent!

Pas op voor beschermde sites.
Weet u zeker dat u de vergunningen krijgt om PV-panelen in een natuurgebied te plaatsen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: mening/advies elektrische installatie geïsoleerde site




par Remundo » 20/12/22, 12:55

Met betrekking tot de 12 batterijen in serie ben ik een beetje voorzichtig.

Ze lopen het risico uit balans te raken tijdens de laad-/ontlaadcycli. Dus een beetje zoals Lithium, zou je een controller/balancer nodig hebben. Maar op 12 2V-batterijen is het niet erg gebruikelijk...

Het heeft over het algemeen de voorkeur om 12V-batterijen parallel te plaatsen op geïsoleerde locaties. Soms 24V.

Wat elektrische bronnen betreft, ja, ik raad u aan om de voorkeur te geven aan PV-panelen. In het bos zijn windturbines bla bla. Je zou er nog een of twee kunnen installeren, maar reken er niet te veel op.

Je moet natuurlijk wel een zonnig plekje in het bos zoeken.
0 x
Beeld
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: mening/advies elektrische installatie geïsoleerde site




par phil59 » 20/12/22, 13:15

Remundo schreef:Met betrekking tot de 12 batterijen in serie ben ik een beetje voorzichtig.

Ze lopen het risico uit balans te raken tijdens de laad-/ontlaadcycli. Dus een beetje zoals Lithium, zou je een controller/balancer nodig hebben. Maar op 12 2V-batterijen is het niet erg gebruikelijk...

Het heeft over het algemeen de voorkeur om 12V-batterijen parallel te plaatsen op geïsoleerde locaties. Soms 24V.

Wat elektrische bronnen betreft, ja, ik raad u aan om de voorkeur te geven aan PV-panelen. In het bos zijn windturbines bla bla. Je zou er nog een of twee kunnen installeren, maar reken er niet te veel op.

Je moet natuurlijk wel een zonnig plekje in het bos zoeken.


In het slechtste geval zal hij 2-3 keer per jaar opnieuw kunnen balanceren, "met de hand"?
We zien veel 2V op hele grote installaties, batterijen die veel beter tegen de tijd kunnen, maar die moeten allemaal tegelijk verouderd zijn.
1 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6528
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1643

Re: mening/advies elektrische installatie geïsoleerde site




par Macro » 20/12/22, 13:41

Bijvoorbeeld elektrische heftruckcellen...
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Advies advies installatie kies afgelegen plek




par sicetaitsimple » 20/12/22, 19:02

Ik heb geen persoonlijke ervaring waarmee ik u met volledige kennis van zaken kan adviseren.

Ondanks alles wat de "windturbine"-oplossing betreft, raad ik u aan om goed te kijken naar de forums, videos,....
Ik denk niet dat ik ooit een testimonial heb gevonden die echte voldoening uitstraalt van iemand die een persoonlijke windturbine heeft geïnstalleerd, laten we zeggen minder dan 500W. Maar misschien heb ik verkeerd gezocht....
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Advies advies installatie kies afgelegen plek




par Ahmed » 20/12/22, 20:26

Het lijkt in feite bewezen dat, behalve in uitzonderlijke omstandigheden (?), een binnenlandse windturbine niet veel nut heeft, aangezien hij draait in wervelende wind en met bescheiden zeilen, des te meer in een bosrijke omgeving waar een grote hoogte nodig is om tegengaan van de vertraging van luchtstromen door de bomen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Advies advies installatie kies afgelegen plek




par Christophe » 20/12/22, 20:32

sicetaitsimple schreef:Ik denk niet dat ik ooit een testimonial heb gevonden die echte voldoening uitstraalt van iemand die een persoonlijke windturbine heeft geïnstalleerd, laten we zeggen minder dan 500W. Maar misschien heb ik verkeerd gezocht....


Ja, je hebt verkeerd gezocht : Mrgreen:

Sommige installateurs propten zich een paar jaar geleden vol met zogenaamde "windturbines" voor gevels of gevels... Geprefereerde doelwitten: gepensioneerden...

Ze hebben nooit iets anders geproduceerd dan het BBP over de ruggen van zwakke en goedgelovige mensen.

Nog een escrologie... Ik vraag me af of er destijds niet ook een systeem van subsidies was (belastingkrediet tenminste...)
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Advies advies installatie kies afgelegen plek




par phil59 » 20/12/22, 21:01

Overdrijf niet, maar we weten dat we over het algemeen niet veel kunnen.

Maar als u niet te veel betaalt, en u verwacht slechts een klein beetje, kan het goed zijn.

Als uw zonnepanelen in de winter de hele dag 50 Wh gaan produceren, in plaats van uw gebruikelijke 5-10 kWh, en uw windturbine daadwerkelijk 2-300 Wh produceert op dezelfde dag, is dat niet veel, maar genoeg voor verlichting.

Nu, in het bos, om te zien, zo niet op een "heuvel".

Alles hangt ervan af.

Het is aan jou om te zien met PVGIS, het mogelijke of niet. En denk misschien aan een kleine groep, een paar dagen per jaar.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 177-gasten