Hoe ontwerp je een VTOL/ADAV helikoptervliegtuig goed?

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11062

Re: Hoe ontwerp je een VTOL/ADAV vliegtuighelikopter op de juiste manier?




par Christophe » 18/03/23, 13:30

1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16180
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Hoe ontwerp je een VTOL/ADAV vliegtuighelikopter op de juiste manier?




par Remundo » 18/03/23, 21:44

Saint Yan, het is niet ver van mijn huis, het is de moeite waard om daarheen te gaan.
een uitzonderlijke korting van 180 € wordt toegekend als de inschrijving is voltooid
tijdens luchtvaartbijeenkomsten (RSA, ULM Blois). Ze is nog steeds van
100 € als de inschrijving ons bereikt voor 1 april 2023 (en 50 € als
arriveert voor 1 mei).

kézaco de RSA, ULM Blois?

waarschijnlijk dit: https://www.rsafrance.com/index.php/age ... el-a-blois
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11062

Re: Hoe ontwerp je een VTOL/ADAV vliegtuighelikopter op de juiste manier?




par Christophe » 19/03/23, 11:07

Ja, deze salonkortingen zijn raar...

Ik zal weer contact opnemen met Michel Kieffer, hij zit al lang bij de vereniging...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16180
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Hoe ontwerp je een VTOL/ADAV vliegtuighelikopter op de juiste manier?




par Remundo » 29/03/23, 00:17

Remundo schreef:Hef-, sleep- en vleugelsoepelheid

Er is ook een tendens om de vleugel te verlengen, om de koorde aan de vleugeltip te verkleinen [/b], maar ook om daar apparaten te installeren om deze parasitaire wervels te verminderen, zoals vinnen / vleugeltjes.

Beeld


Gevonden op facebook, dit concept dat niet beknibbelt op winglets

Atea_VTOL_ascendant_flight_technologies.png
Atea_VTOL_ascendant_flight_technologies.png (332.91 KiB) 1762 keer bekeken


Wat naar mijn mening het goede en het minder goede vermengt.

Ik vind dat de lay-out van de vleugels interessant is, vooral aan de voorkant waar de "eendenvinnen" erg ontwikkeld zijn tot het punt dat ze bijna een vleugel van normale grootte vormen.

De aerodynamica van de romp in vliegtuigmodus lijkt van goede kwaliteit te zijn.

Aan de andere kant is de installatie van de propellers in de vleugels schadelijk; dit vermindert waarschijnlijk de lift in de vliegtuigmodus, naast het genereren van turbulentie / weerstand op de vleugels.

Als je geld hebt, hier verzamelt het met tientallen miljoenen €..., erg trots op hun op het eerste gezicht aerodynamisch twijfelachtige project.
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11062

Re: Hoe ontwerp je een VTOL/ADAV vliegtuighelikopter op de juiste manier?




par Christophe » 29/03/23, 00:59

Nog niet eens gemaakt en al verlopen: er zijn dubbele winglets 8)

Ik vind het moeilijk te geloven in de stabiliteit en prestaties van doorboorde vleugels... :schok:

21 miljoen, 245 verkoopbeloften op basis van een prototype dat nooit heeft gevlogen (althans niet in de lucht...) :onheil:
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11062

Re: Hoe ontwerp je een VTOL/ADAV vliegtuighelikopter op de juiste manier?




par Christophe » 30/03/23, 09:25

Ik vond deze Remundo in een tijdschrift voor professionele apparatuur, hij staat blijkbaar in je hoek: Feasy X8ed in flight...virtueel!

Ik wist niet dat we konden certificeren op basis van schaalmodellen!! :schok: :schok: :schok:

X8ed.jpg
X8ed.jpg (350.8 KiB) 1706 keer bekeken


Hierdoor kon ik ontdekken: https://hionos.com/ dat ziet er interessant uit!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16180
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Hoe ontwerp je een VTOL/ADAV vliegtuighelikopter op de juiste manier?




par Remundo » 30/03/23, 10:07

ja de vorm van de vleugels inspireert. Ze hebben een lus, wat de marginale draaikolken aan de uiteinden van conventionele vleugels vermindert.

Dit ding daarentegen is een beetje vreemd, het is een "octocopter" waarvan de vleugel lijkt te kantelen.

Maar het is vooral door zijn voortstuwing die naar mijn mening een grote pijp is...

Ik citeer "een hoge temperatuur brandstofcel met turbocompressor"...

Niet tevreden met deze gascentrale, voegden de ontwerpers een tank waterstof toe... vloeistof, dat wil zeggen dicht bij het absolute nulpunt...

Ik buig !
1 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11062

Re: Hoe ontwerp je een VTOL/ADAV vliegtuighelikopter op de juiste manier?




par Christophe » 30/03/23, 10:26

Blijkbaar gaat het naar de EASA! : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16180
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Hoe ontwerp je een VTOL/ADAV vliegtuighelikopter op de juiste manier?




par Remundo » 31/08/23, 11:16

Remundo schreef:Hef-, sleep- en vleugelsoepelheid

De vleugels van een vliegtuig (en zelfs de bladen van een helikopter) hebben de taak om door de vloeistof te bewegen, waardoor de grootste lift en de minimale weerstand ontstaat.

De gladheid van een profiel wordt bepaald door Lift / Drag = Cz / Cx
11
De vormen van vleugels en de keuze van profielen zijn zeer talrijk, maar voor een lichte en economische luchtvaart is het noodzakelijk om vleugels met een hoge glijhoek te kiezen.

Merk op dat de onderstaande gegevens indicatief zijn, aangezien ze afhankelijk zijn van de Reynolds getal

Een Amerikaanse site: Aërodynamische hulpmiddelen biedt u alle profielen en technische kenmerken van deze tafel.

Ik kom bij u terug met een vraag.

ik zoek naar een vleugel met een plat (of bijna plat) onderoppervlak met een kleine Cx en een goede Cz. Ook wel "plano-convexe vleugel" genoemd

In het Engels worden deze coëfficiënten respectievelijk Cd (Cdrag-drag) en Cl (Clift-lift) genoemd.

Op de Amerikaanse site "airfoil tools" vond ik deze referentie "Daytonwright6-il nogal interessant.

Hier is een afbeelding gemaakt voor het archief.

wing_intrados_plan.png
aile_intrados_plan.png (246.18 KiB) 856 keer bekeken


de parameter "alpha" is de hellingshoek van de vleugel ten opzichte van de horizontaal.

Zijn vleugels met een platte bodem het onderwerp van een site die ze op basis van dit criterium vermeldt?
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16180
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Hoe ontwerp je een VTOL/ADAV vliegtuighelikopter op de juiste manier?




par Remundo » 04/09/23, 12:06

Kleine videoreportage van de Mondial de l'ULM in Blois die van 1 tot 3 september werd gehouden in BLOIS



Vanaf 4 minuten en 50 seconden zie je hoe Christophe een piloot helpt om vertrouwd te raken met zijn DRAGONGLY contraroterende elektrische paramotor met dubbele rotor.
1 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 163-gasten