Ik begrijp het niet, hoe meer ik rijd in VE, hoe meer ik "geld" zou moeten verdienen....

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Ik begrijp het niet, hoe meer ik rijd in VE, hoe meer ik "geld" zou moeten verdienen...




par Remundo » 20/06/22, 17:41

phil59 schreef:Alles in de presentatie en de interpretatie.

als we ons beperken tot de energieprijs, is de vergelijking snel gemaakt... voor "gemiddelde" auto's rekening houdend met reële rijomstandigheden:

bij 20 kWh/100 km is dat ongeveer € 3 aan elektriciteit.

en € 10/100 km op benzine of diesel.

maar het gebruik van een voertuig is niet beperkt tot het betalen voor de energie van beweging.

Wat weegt zwaar op het VE-budget:
* zijn aankoop
* abonnementen en verschillende oplichting op snellaadstations.
* mogelijke batterijwissels/reparaties die duur zijn.
0 x
Beeld
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Ik begrijp het niet, hoe meer ik rijd in VE, hoe meer ik "geld" zou moeten verdienen...




par phil59 » 20/06/22, 19:48

Remundo schreef:bij 20 kWh/100 km is dat ongeveer € 3 aan elektriciteit.

en € 10/100 km op benzine of diesel.

maar het gebruik van een voertuig is niet beperkt tot het betalen voor de energie van beweging.

Wat weegt zwaar op het VE-budget:
* zijn aankoop
* abonnementen en verschillende oplichting op snellaadstations.
* mogelijke batterijwissels/reparaties die duur zijn.


Bij gemengd gebruik is het 15 kWh goed betaald, rijden niet cool. 2€, 2.5€ voor 100 km is realistischer, zie 1.50€ tegen gereduceerd tarief en super gaaf rijden.

De aanschaf ja, maar reken eens uit, bij iemand die 25 km/jaar rijdt, voor 000 jaar, tussen stroom en diesel, onderhoud etc.
Toegegeven, de banden zullen iets sneller verslijten, bij slecht rijden zal het onderhoud worden teruggebracht tot een straaltje.
Ik heb nog geen enkele servicebeurt aan de Kona gedaan, ondanks dat de 36 km is overschreden... En ik heb eigenlijk de eerste 000 gratis services, onderhandeld bij aankoop.

Wat betreft de batterijen, het kan een meevaller zijn, maar zeker geen gewoonte.

Maar het kan gebeuren, en ik geef toe dat het momenteel de "sh*t*" is.

Maar over het algemeen zal het voor de meerderheid alleen geluk zijn, als we het goed gebruiken.

Toen ik de ion van mijn vrouw, 3 jaar oud en bijna 60 km terugbracht, geen servicebeurt gehad.
Dit is zelfs meer waar dan een jaar geleden...
1 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Avatar de l'utilisateur
jujumiel
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 07/07/22, 09:39
x 1

Re: Ik begrijp het niet, hoe meer ik rijd in VE, hoe meer ik "geld" zou moeten verdienen...




par jujumiel » 07/07/22, 11:51

Ik aarzelde onlangs om een ​​elektrische auto te kopen, maar ik weet het niet zeker... Is het dan wel een goede investering? Omdat je er niet erg gelukkig uitziet :(
1 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Ik begrijp het niet, hoe meer ik rijd in VE, hoe meer ik "geld" zou moeten verdienen...




par phil59 » 07/07/22, 12:08

Je maakt een grapje ?

Sinds 2012-2013 rijd ik in een EV, en sinds 2018 alleen in een EV.

Ik ben bijtend ironisch!

Afgelopen maand nog bijna 4000 km gereden, voor goedkope brandstof.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Ik begrijp het niet, hoe meer ik rijd in VE, hoe meer ik "geld" zou moeten verdienen...




par Remundo » 07/07/22, 12:16

jujumiel schreef:Ik aarzelde onlangs om een ​​elektrische auto te kopen, maar ik weet het niet zeker... Is het dan wel een goede investering? Omdat je er niet erg gelukkig uitziet :(

Om snel te antwoorden...

1° een nieuwe auto is NOOIT een goede investering
2° om te weten of een EV een slechte of zeer slechte investering is, is het noodzakelijk om te definiëren: nauwkeurig zijn behoeften
3° er is altijd onzekerheid over energieprijzen, belastingen en hun evolutie, evenals onderhoudskosten.

Ik heb de neiging om te zeggen, of het nu een VT, een hybride of een EV is, dat het vinden van een goede kans voor goedkoop al een goede stap is. Zelfs als we het verknoeien, blijft de financiële schade beperkt.
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Ik begrijp het niet, hoe meer ik rijd in VE, hoe meer ik "geld" zou moeten verdienen...




par Obamot » 07/07/22, 13:08

jujumiel schreef:Ik aarzelde onlangs om een ​​elektrische auto te kopen, maar ik weet het niet zeker... Is het dan wel een goede investering? Omdat je er niet erg gelukkig uitziet :(
Welkom Jujumiel

Voor het vak "behoeften" hangt het af van wat wordt bedoeld met "elektrische auto", 100% elektrisch of hybride?

Hybride is erg verleidelijk, omdat ik me ineens VERBEELD dat alle acceleraties die veel brandstof zouden verbruiken, worden opgevangen door het elektrische gedeelte, en het benzine-carburatiegedeelte alleen wordt gebruikt om een ​​kruissnelheid aan te houden (of de batterij op te laden, wat gedaan wordt met een “low-energy” motortoerental...) Ik zeg dat van horen zeggen, zonder echt zeker te zijn...
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Ik begrijp het niet, hoe meer ik rijd in VE, hoe meer ik "geld" zou moeten verdienen...




par phil59 » 07/07/22, 13:44

Dit is niet helemaal het geval, afhankelijk van het model....

Ik weet niet veel meer over de hybride, het interesseert me weinig.

En nu met het aantal VE's, ken ik ze niet meer zo goed als vroeger.

Als je thuis een 220V-stopcontact hebt om een ​​EV op te laden, kunnen we erover praten.

Zonder dat is het misschien haalbaar, maar het zal beperkend blijven.
1 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Remundo en 215 gasten