Kunnen we de ecologische transitie maken zonder kernenergie?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Kunnen we de ecologische transitie maken zonder kernenergie?




par Ahmed » 13/11/21, 15:31

Wanneer Sen-no-sen schreef:
Zeggen dat het kapitalisme monsters kweekt, lijkt mij een zeer slechte analyse.

Het is ook noodzakelijk om te begrijpen dat, naast de positieve aspecten (vergeleken met eerdere vervreemdingen), het kapitalisme ook de economische ongelijkheid veronderstelt * die het echter geleidelijk probeert op te lossen (wat duidelijk niet wordt waargenomen) en het maatschappelijke autofagie. Dit naast het niet vervullen van haar hoofddoel, namelijk winstgevendheid: Westerse samenlevingen zijn zo rijk geworden (met betrekking tot dit interne criterium) dat ze deze dynamiek niet langer op gepaste wijze kunnen vergroten, behalve door hun toevlucht te nemen tot kunstmatige palliatieven. Maar het is in werkelijkheid een constitutieve hoax, omdat het door plundering is ontstaan ​​en voortdurend is toegenomen.
Wat betreft het begrip exponentieel economisme, als het nauwkeuriger is dan de eenvoudige term van kapitalisme, houdt het niet volledig rekening met de rol die technologie speelt; het zou nodig zijn om de werkelijke globaliteit van het fenomeen, dat een totaal feit is, beter te vertalen.

WanneerABC spreekt over de marxistische ideologie en haar focus op herverdelende aspecten (en de impliciete bewondering voor de industriële revolutie die haar feitelijk autoriseert), negeert hij een belangrijk deel van het werk van Marx die vooral een kritiek op de kapitalistische economie vormt en als zodanig veel verder gaat in de analyse dan wat haar fanatici hebben behouden**.
Verder stelt hij dat het kapitalisme heel goed zonder groei kan, wat niet correct is. Groei en kapitalisme zijn consubstantieel en het is slechts met grote moeite dat dit laatste zichzelf oplost in stagnatie. Natuurlijk zijn er instortingsbekkens aan de periferie van de centrale staten en, erger nog, gedeeltelijke instortingen binnenin datzelfde centrum, vandaar, zoals heel treffend is opgemerkt. Sen-no-sen ruimteverkenning of andere projecten, zolang er maar kolossale sommen kunnen worden gevonden om te worden gebruikt, terwijl de klassieke en nuchtere problemen worden verwaarloosd. Dit onderstreept alleen deze verplichting die voortvloeit uit een geïnvesteerd bedrag dat moet worden verhoogd nadat het door de markt is gegaan.

* Door meer gelijkheid op andere gebieden!
** De tegenstrijdigheden van zijn geschriften, die altijd een beetje schommelen tussen theoretische kritiek en immanente debatten, hebben er in hoge mate toe bijgedragen dat ideeën verward worden door ze te oriënteren op de eenvoudigste.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Kunnen we de ecologische transitie maken zonder kernenergie?




par humus » 13/11/21, 16:46

Ahmed schreef:De worstelingen waar je op zinspeelt humus, zijn perikelen immanent in het kapitalisme?

Ach, ik dacht dat het energie was? : Lol:

Als we een externe oorzaak willen zien die een probleem heeft om beter verantwoordelijkheid te nemen voor onze eigen acties, vinden we en zijn we daar heel sterk voor, het is zelfs gecultiveerd.
Dit is de waanzin waar ik het over had.

Ik bedoel dat kapitalisme of wat het ook is, de emanatie is van interne bronnen in elk ervan.
Ik heb en jij hebt het verlangen om te bezitten, verbeteren etc. in jou.
We zijn niet tevreden met wat is.
Het kapitalisme is hiervan het verlengstuk.
Het idee is niet om jezelf te geselen, maar om onze innerlijke bronnen te beschouwen, ze bewust te maken, wat natuurlijk leidt tot een matiging van de realisatie van deze aanvankelijke verlangens.
We volgen of we volgen niet een eerste idee dat bij ons opkwam.
Kapitalisme is de cultus dat alles wat meer is goed is, en als we kunnen, doen we het.
Geen andere moraal.

Om een ​​Macron, een Bezos, een Zuckerberg te zijn, moet je draden losgekoppeld hebben, of ze nooit hebben aangesloten.
We mogen geen twijfels meer hebben, geen moraal meer hebben om te komen waar ze zijn. (cultus van competitie)
Als iedereen was zoals zij, zou het monsterlijk zijn (Nou, dat zou onmogelijk zijn, er zijn veel mensen voor nodig om te exploiteren of te leiden : Mrgreen: )
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Kunnen we de ecologische transitie maken zonder kernenergie?




par Ahmed » 13/11/21, 16:57

Ja, dit zijn interne fluctuaties in het kapitalisme, om de dissipatie van energie te maximaliseren.Wat nog meer? :P
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Kunnen we de ecologische transitie maken zonder kernenergie?




par sen-no-sen » 13/11/21, 17:03

humus schreef:[

Ik bedoel dat kapitalisme of wat het ook is, de emanatie is van interne bronnen in elk ervan.
Ik heb en jij hebt het verlangen om te bezitten, verbeteren etc. in jou.


"Het geheel is meer dan de som van de elementen waaruit het bestaat".

Een neuron maakt geen bewustzijn, bewustzijn is een opkomende eigenschap die het resultaat is van de interactie van miljarden neuronen.
De même economisme is niet het individu, maar een opkomende eigenschap die het resultaat is van menselijke en technologische interacties binnen de technosfeer.
Dit idee dat het kapitalisme in onze genen of in onze innerlijke bronnen zou worden geregistreerd, heeft geen basis, want in zo'n geval zouden de ratten ook kapitalisten zijn! : Lol:
1 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Kunnen we de ecologische transitie maken zonder kernenergie?




par ABC2019 » 13/11/21, 17:05

humus schreef:Ik bedoel dat kapitalisme of wat het ook is, de emanatie is van interne bronnen in elk ervan.
Ik heb en jij hebt het verlangen om te bezitten, verbeteren etc. in jou.
We zijn niet tevreden met wat is.
Het kapitalisme is hiervan het verlengstuk.
Het idee is niet om jezelf te geselen, maar om onze innerlijke bronnen te beschouwen, ze bewust te maken, wat natuurlijk leidt tot een matiging van de realisatie van deze aanvankelijke verlangens.


niet zeker of je alles begrijpt, maar je lijkt geweldige ideeën te hebben, je zou ze moeten gaan blootstellen aan de Indiërs en Afrikanen die 5 keer erger leven dan wij, om hen te vertellen tevreden te zijn met wat is, en niet te zijn zoals die Chinezen klootzakken die ons de afgelopen twintig jaar kwaad hebben gemaakt - en vooral om niet in de val van het kapitalisme te trappen !!

(Bovendien zou het ons ook in staat stellen om onze computers en onze zifonen tegen lage kosten te blijven bouwen, het is zeer gunstig voor iedereen).
1 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14973
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4370

Re: Kunnen we de ecologische transitie maken zonder kernenergie?




par GuyGadeboisTheBack » 13/11/21, 17:16

Alsof "om 5 keer erger te leven dan wij" het van alles kan betekenen. Arme Bouzo, meer en meer faalden. : Roll:
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Kunnen we de ecologische transitie maken zonder kernenergie?




par Ahmed » 13/11/21, 17:27

is Bernard Arnault, wie heeft X keer het mediane inkomen, leeft X keer beter dan laatstgenoemde? Waarom een ​​kwaliteit terugbrengen tot een kwantiteit? Heeft dat enige zin?
2 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14973
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4370

Re: Kunnen we de ecologische transitie maken zonder kernenergie?




par GuyGadeboisTheBack » 13/11/21, 17:29

Ahmed schreef:is Bernard Arnault, wie heeft X keer het mediane inkomen, leeft X keer beter dan laatstgenoemde? Waarom een ​​kwaliteit terugbrengen tot een kwantiteit? Heeft dat enige zin?

Geen... behalve een eikel.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Kunnen we de ecologische transitie maken zonder kernenergie?




par sen-no-sen » 13/11/21, 17:43

Voorbij een drempel van materiële waardigheid* is geluk niet langer gecorreleerd met (economische) rijkdom.
Een systeem als het onze heeft de neiging om veel entropie te produceren. Hoewel gratis energie voldoende is, heeft een aanzienlijk aantal burgers onvoldoende toegang tot deze waardigheid. Als ik zeg "voldoende toegang" bedoel ik dat de middelen die door ons bedrijf niet de verwachte resultaten geven.
Het lijkt mogelijk om het niveau van entropie te verminderen door een maatschappelijke reorganisatie, daarvoor zouden laboratoria op de schaal van kleine gemeenten nodig zijn.


* Toegang tot gezond en voldoende voedsel, een gezonde leefomgeving, gezondheid, veiligheid en kwaliteitsvol onderwijs.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Kunnen we de ecologische transitie maken zonder kernenergie?




par humus » 13/11/21, 20:07

sen-no-sen schreef:
humus schreef:[

Ik bedoel dat kapitalisme of wat het ook is, de emanatie is van interne bronnen in elk ervan.
Ik heb en jij hebt het verlangen om te bezitten, verbeteren etc. in jou.


"Het geheel is meer dan de som van de elementen waaruit het bestaat".

Een neuron maakt geen bewustzijn, bewustzijn is een opkomende eigenschap die het resultaat is van de interactie van miljarden neuronen.

Dit is een hypothese, net zoals bewustzijn buiten de hersenen kan zijn :pijl: NDE
Ik snap eindelijk het idee, maar ik zie het verband niet : Wink:
Ah ja, ja, complexiteit komt naar voren, maar de baksteen, egoïsme, is de basis van het kapitalisme en het zit in ons.

sen-no-sen schreef:Dit idee dat het kapitalisme in onze genen of in onze innerlijke bronnen zou worden geregistreerd, heeft geen basis, want in zo'n geval zouden de ratten ook kapitalisten zijn! : Lol:

Ja, ze hebben de ziektekiemen :pijl: egoïsme, maar niet het vermogen om het te cultiveren, noch om het in een systeem te organiseren.
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 185-gasten