PELLAQUA zonneverwarming 12 m2 heeft moeite om warm water te leveren in de zomer

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Betreft: PELLAQUA zonneverwarming 12 m2 heeft moeite om in de zomer van warm water te voorzien




par ENERC » 19/08/20, 19:56

Heeft u onlangs de boiler leeggemaakt?
Er kan een goede laag bruine modder op de bodem van de ballon zitten die de wisselaar (ijzeroxiden) zou bedekken. Ik heb al veel bruin slib uit een boiler gehaald.
U kunt zelf een slib maken (door al het water te legen en vervolgens een beetje water toe te voegen door het warmwatergedeelte te openen zodat het water de maximale stroom in de boiler bereikt om schoon te maken en vervolgens weer af te voeren) . het kost niet veel.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Zonneverwarming 12m2 heeft moeite om in de zomer van warm water te voorzien




par sicetaitsimple » 19/08/20, 19:58

sylvain52220 schreef:Ik ben er bijna van overtuigd dat de secundaire van de zonnewisselaar "vuil" is.


Of een warrige "primary" na 10 jaar? De wisselaar is nog steeds een dieptepunt van het hele zonnecircuit, alles wat vaste deeltjes zijn, heeft zich daar min of meer waarschijnlijk verzameld. Misschien gemakkelijker te behandelen, door los te koppelen bij de inlaat / uitlaat van de tank en door te proberen een spoeling en / of circulatie met een hoog debiet te proberen met een product, om te zien met een verwarmingsmonteur?
Het is maar een gok.

Bewerken: post gekruist met Enerc, maar we hebben het niet over hetzelfde: hij aan de "secundaire" kant, ik aan de "primaire" kant.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Betreft: PELLAQUA zonneverwarming 12 m2 heeft moeite om in de zomer van warm water te voorzien




par Philippe Schutt » 19/08/20, 20:51

Wat zijn de kenmerken van de zonnepomp? gewoon om te zien of het consistent is met uw snelheden.

Slib van zonnecircuits: als de panelen de 150 ° overschrijden (variabel afhankelijk van de vloeistof), wordt deze vloeistof afgebroken en vormt het slib. Als de circulatiepomp echter stopt, wordt de warmte van het paneel niet langer afgevoerd. En aangezien uw pomp de hele tijd afgaat, verpest u uw vloeistof.
Ik herstelde HS-panelen, ik kon 1 opnieuw typen, maar de 2e was volledig geblokkeerd door de opgedroogde modder. Direct verbonden met de 4 balken van het netwerk, gebeurde er niets.
AMHA dat zou een aanwijzing kunnen zijn.
@Christophe
mijn zonnetank wordt verwarmd in een thermosifon van een platenwarmtewisselaar. Natuurlijk niet in de bal, ik kon hem er niet in stoppen. Maar het lijkt erop dat dit is wat Ökofen deed
1 x
sylvain52220
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 18/08/20, 09:06
x 1

Re: Zonneverwarming 12m2 heeft moeite om in de zomer van warm water te voorzien




par sylvain52220 » 19/08/20, 21:09

Christophe schreef:
sylvain52220 schreef:we lezen onder de cursor, toch?
lezen we boven de cursor?

Nee, het is het een of het ander, maar niet allebei tegelijk!

Ooit (vervlogen) op internet zeiden we RTFM ... In beleefde modus en in het Frans betekende het "Kijk naar het bericht" : Mrgreen:

Verder is het een mooie installatie, het hebben van een flowmeter is vrij zeldzaam! 8)


Op de foto zien we aan de linkerkant een schaalverdeling die oploopt tot 13 l / min. Voor deze schaal kunnen we de waarde aflezen die wordt aangegeven door het bovenste deel van de vlotter. Als de vlotter hoger gaat, kunnen we het bovenste deel niet meer zien, aan de andere kant kunnen we met het onderste deel op de rechterschaal aflezen, die 15, 20 l / min aangeeft. Ik zoek voor de zekerheid de handleiding ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Betreft: PELLAQUA zonneverwarming 12 m2 heeft moeite om in de zomer van warm water te voorzien




par Christophe » 19/08/20, 22:20

Dit is zeker de reden waarom we de waarde onderaan de "naald" (of een markering erboven ...) moeten lezen
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Betreft: PELLAQUA zonneverwarming 12 m2 heeft moeite om in de zomer van warm water te voorzien




par Christophe » 19/08/20, 22:24

Philippe Schutt schreef:@Christophe
mijn zonnetank wordt verwarmd in een thermosifon van een platenwarmtewisselaar. Natuurlijk niet in de bal, ik kon hem er niet in stoppen. Maar het lijkt erop dat dit is wat Ökofen deed


Ah? Bedankt voor deze info, ik wist niet dat een platenwarmtewisselaar als thermosifon zou kunnen werken ... dit kan de schuine positie in de okofentank verklaren ??

Is de jouwe gekanteld?

Wat je zegt is ook interessant voor het slib!

Een zonnestelsel dat stopt bij oververhitting, sorry ik begrijp het principe niet !!

Tinsoldeer begint onder druk te lijden onder 180 ° C lijkt me ... temperatuur die een modern thermisch zonnepaneel in stilstand kan bereiken bij een hittegolf ... naar mijn mening moet het de calorieën maar niet stoppen?!?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Betreft: PELLAQUA zonneverwarming 12 m2 heeft moeite om in de zomer van warm water te voorzien




par Philippe Schutt » 20/08/20, 00:00

Nou, ik dacht niet dat het misschien niet zou werken, dus ineens werkt het. Bij hen is het een feit dat ze een warmtewisselaar hebben die lang genoeg is en misschien hebben ze de pijp die omhoog gaat geïsoleerd.
Thuis, aangezien het op een gewone elektrische wandtank zit met de 2 onderstaande aansluitingen, heb ik de wisselaar zo laag mogelijk geplaatst. Het ideaal is om een ​​tank op de grond te hebben met de warmwateruitlaat bovenaan, dit geeft de hoogte van de tank voor het pompeffect.
Mijn wisselaar is niet gekanteld. Ik denk niet dat het effect heeft. het is veel kleiner, maar het is 50 cm lager dan de bal.

We proberen de temperatuur in de ballon te beperken tot ongeveer 90-95 °, het is geen stoomlocomotief : Cheesy:
anders grote uitzettingen, risico op brandwonden, pvc-leidingen die verzachten enz ... Expansievaten houden ook niet van.
Bij verdampingsbuispanelen is er zelfregulering doordat de warmteoverdracht door condensatie niet meer plaatsvindt, dus schakelen we de circulatiepomp uit en laten we de temperatuur van de panelen stijgen.
Bij vlakke panelen, van 75-80 ° in de ballon, wordt de warmteafname verminderd, zodat het paneel tot iets onder de ontledings-T ° van de vloeistof stijgt, zodat het meer de lucht in gaat. Door de circulatiepomp te vertragen of door een onderbroken werking. En we laten het 's nachts draaien om de ballon af te koelen door de panelen te verwarmen.
Ik heb nog nooit zonnestelsels gezien die de vloeistof zouden weggooien. Ze geven er de voorkeur aan om de druk op te bouwen om te voorkomen dat het vertroebelt. En geen tinnen soldeer gezien in de paneellus.

De opening tussen de platen van de wisselaars is niet erg belangrijk, deze kan verstopt raken met slib. De koperen leidingen van de panelen ook, misschien zelfs meer. Vandaar de noodzaak om de stroomcurven van de circulatiepomp te zien.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Betreft: PELLAQUA zonneverwarming 12 m2 heeft moeite om in de zomer van warm water te voorzien




par Christophe » 20/08/20, 09:47

Philippe Schutt schreef:De opening tussen de platen van de wisselaars is niet erg belangrijk, deze kan verstopt raken met slib. De koperen leidingen van de panelen ook, misschien zelfs meer. Vandaar de noodzaak om de stroomcurven van de circulatiepomp te zien.


Dit is waarom ik nogal verbaasd ben dat een thermosyphon werkt met een platenwarmtewisselaar die veel schotten bevat ... de vloeistof moet dus net zoveel dalen als hij moet stijgen ... kortom, een goede thermosyphon vereist het minimum drukval ...

Maar als je zegt dat het werkt, geloof ik je ...

Een ondergedompelde vinwarmtewisselaar zou veel beter hebben gewerkt, toch? Maar als Okofen echt een ondergedompelde platenwarmtewisselaar in een thermosyphon heeft gezet, is dat omdat het werkt. Het is gewoon geweldig ... :schok:

Ja voor vervuiling, we hebben er hierboven over nagedacht, vandaar de vragen over de stroom (wat goed lijkt ... dus niet echt verstopt maar dat betekent niet dat de interne oppervlakken van de wisselaar niet vuil zijn ...) ... Een flinke stoot karcher erin zou moeten zien wat er uit komt!

Als het de secundaire weegschaal is, zonder mogelijkheid tot demontage ... Je hoeft alleen maar de ballon te vervangen :(
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6528
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1643

Betreft: PELLAQUA zonneverwarming 12 m2 heeft moeite om in de zomer van warm water te voorzien




par Macro » 20/08/20, 10:29

Hij kon al een idee krijgen van de vervuiling van zijn ballon ... Heel eenvoudig door de ontluchtingsklep op het dieptepunt te openen ... Als het water erg hard is in zijn regio ... Logischerwijs doet hij dat niet zou ... Niets moeten stromen .... Als fijn slib stroomt ... Met een beetje geluk werden ze niet door thermosyphon in de platenwarmtewisselaar gedreven ... maar blokkeerden ze alleen de lage inlaat. ... de ballon zou een inspectieluik hebben om een ​​standaard elektrische weerstand te enten ... Het gat is niet erg groot ... In het algemeen kan er één hand in komen ... Zonder stroom haal het eruit met een handvol kalksteenkristallen ... Maar je kunt er een slang mee stofzuigen ... Ik zeg dat maar met alle rotzooi die deze ballon bevat ... het is nog lang niet gewonnen. ...

Mijn huisboiler is uitgerust met een cilindrische externe SWW-tank in een horizontale positie ... Deze tank is uitgerust met een interne spiraal ... deze spiraal is rechtstreeks verbonden met het verwarmingslichaam van de boiler zonder een circulatiepomp ... En het werkt heel goed .... Sinds 1973 .... Maar zonder ontharder, met heel hard water .... Zoals wat .... Het heeft geen zin om heet water opnieuw uit te willen vinden .. ..
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
sylvain52220
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 18/08/20, 09:06
x 1

Betreft: PELLAQUA zonneverwarming 12 m2 heeft moeite om in de zomer van warm water te voorzien




par sylvain52220 » 20/08/20, 10:41

Christophe schreef:Als het de secundaire weegschaal is, zonder mogelijkheid tot demontage ... Je hoeft alleen maar de ballon te vervangen :(

Ik denk dat de analyse nu behoorlijk uitgebreid is en ik zal aandringen op een technische :-) uitwisseling met iemand van Okofen om te zien of ze onze uitleg bevestigen en een oplossing zien.
Als de vervuiling van de zonnewisselaar wordt bevestigd en er geen effectieve oplossing wordt overwogen door Okofen, zul je zeker lachen, maar we zijn in overleg om zelf een inspectieluik te installeren op een goed gekozen plaats (dwz zonder risico te lopen 'de warmtewisselaar zelf of een andere spoel beschadigen) om het probleem regelmatig aan te kunnen pakken ... Het is staal, het is schijven, het las goed en de druk is ook niet enorm (<2bar) dus we zouden moeten kunnen afdichten met een deur / flens ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 284-gasten